Søger trænings råd. {{forumTopicSubject}}
Hej. Jeg har oprettet mig fordi jeg blandt andet søger et råd omkring opdragelse/træning af min schæfer hvalp.
Han er 15 uger, er som regl lydig, og har lært at sitte, lægge sig, high five og kommer på kommando. (Nogle gange svigter hans hørelse ;D)
Men jeg har virkelig et bøvl med at han hopper op i sofaen, for der vil jeg ikke have ham. Han hopper op hver hang jeg vender ryggen til, eller når han lige tror han kan snige sig forbi. Andre gange kommer han galopperende op springer op med fuld fart.
Døren til stuen er altid lukket når vi ikke er hjemme for at undgå han hopper derop. Han har fra dag 1 fået at vide at han IKKE må komme op i sofaen, og er blevet sat ned igen, hver eneste gang.
Når han hopper op får han et "ned" og gør det meget modvilligt første gang, alligevel går der ikke 2 minutter før han hopper op igen.
Jeg kunne godt bruge et råd til hvad jeg kan gøre for at han bliver bedre til At blive nede. Jeg har prøvet at belønne ham med en godbid når han hopper ned, men så fandt han hurtig ud af at det var nemt at score sådan en og derfor hoppede han op mere end nogensinde før.
Han har sin egen kurv i gangen (bruger han ikke) og et tæppe i stuen han ligger på når han han har lyst.
Hvad gør jeg?
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.823
Er du 100% konsekvent og bruger en alvorlig tone, når du korrigerer adfærden?
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 84 Hunde: 9 Emner: 528 Svar: 12.729
aug 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 5
aug 2007
Men det svarer til, at han i "dæk" kun lige lægger sig ned, og så mener det er ok, at rejse sig bagefter.
En kommando skal jo (næsten) altid gælde indtil der kommer en ny. Dvs. dæk betyder "læg dig ned, til du får anden besked". Og "nej" skal betyder, "stop det du er i gang med - og lad være med at forsøge at gøre det igen"!.
aug 2007
aug 2013
aug 2013
aug 2007
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Den skal nok fise ind, men det tager lidt tid...
aug 2013
Nu får jeg en ny sofa på lørdag, så hvis det måske kan have en hjælpende hånd til at forstå det, venter jeg gerne lidt med at indøve det igen (mere effektivt). altså nu tænker jeg det måske ikke er helt nemt at lære ham kommandoen på ny, (i forhold til hvis han ikke kunne den) så tænker jeg at en ny genstand i hjemmet måske gør det nemmere end med den gamle sofa? Det kan godt være det lyder som vrøvl, men håber dy ved hvad jeg mener
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.823
Sid sammen med hunden, læg én godbid på gulvet ad gangen. Sig ja til de første 5, hvor hunden må spise dem, og så nej til den 6. Hunden må aldrig tage nej-godbidden. Flyt eventuelt hunden fysisk, hvis den prøver. Når den forstår det, så beløn med en anden godbid. Tag herefter nej-godbidden væk.
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 168 Svar: 1.624
du skriver der er et tæppe i stuen, men hvad med også at have en super lækker seng som er mere attraktiv, så sofaen bliver mindre "nødvendig" i hans øjne?
og så ellers fortsætte:)
aug 2013
Ulla M: Jeg har også min kæreste, men han vil absolut heller ikke have hunden i sofaen. Vi synes begge det er noget svineri med en hund i møblerne, og vi skal have vores fristed/helle ligesom hunden skal have sit eget hvor han kan være i fred.
Søger trænings råd.