{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.417 visninger | Oprettet:

Stress, Melanie og katten {{forumTopicSubject}}

Jaja den her tråd kommer nok til at handle om lidt af hvert, omkring den lille sigøjner jeg har fået mig.

For dét er da noget af en opgave jeg har taget på mig smiley

Melanie kører i et noget kun højere gear end Baby gør.
Der er knald på hende, og hun er lynende intelligent.

Hun skal ud og svømme på tirsdag, og hvis det er noget der fungere for hende, vil det blive fast nogle gange om måneden. Vi skal også starte til træning i det nye år.

Melanie er meget glad for vores kat. Hvilket Baby også var (og stadig er) da vi fik den.
Baby kom meget hurtigt over, alt sit katte stress, og lægger ikke sådan mærke til den mere.. Lige med mindre at Melanie ser sit snit til at løbe efter den, for så er Baby med på den, med det samme.
Melanie er meget OBS på katten, og jeg skal være over hende hele tiden.
Katten er, til dels, selv med på legen, da den også gerne vil prikke lidt til Melanie, slå til hendes hale og snuse til hende når hun sover.
Men Melanie bliver fuldstændig oppe og køre, bare hun kan se katten. Hun leder sågar efter den, hvis hun ikke kan se den. Hvis ikke hun kan få fat i katten, ja så går hun på Baby, eller mine fødder.

Lige nu, kalder jeg på hende, hver gang hun er i færd med, at drille katten. Hun kommer over, bliver rost, får sin godbid, men fare direkte efter katten igen.
Det har umiddelbart ingen effekt.

Jeg overvejer nu, at smide snor på hende, når katten er i samme rum, og rose hende for, ikke at gå efter katten. Er det go eller no-go?

Hun gør på ingen måde katten noget, andet end at jagte den, og nappe den lidt i nakken.

Melanie køre altid i højeste gear, og har rigtig svært ved at finde ro.
Jeg lufter hende mange gange i løbet af dagen, da jeg pga hendes alder, ikke vil tage hende med, på alt for mange lange gåture.
På hendes ture får hun mulighed for, at krudte godt af.
Hun er som sagt rigtig lærenem, og har allerede et meget sikkert indkald.

Men jeg har svært ved, at finde noget aktivering der trætter hende.
Hun får sin mad, i flere forskellige aktivitets legetøj, vi leger med aktivitets spil hver dag, og træner de mest basale kommandoer. Men alt sammen har hun grejet, ret hurtigt, og hun mister derfor hurtigt interessen for det.

Jeg har forsøgt mig en smule med spor, men jeg har ikke den store erfaring med det, og hun virker ikke til at forstå det, når jeg forsøger at lære hende det.

Vi var igår i skoven, for at nytårs lufte. Hun kørte for fuld tryk i 3 lange timer uden pause. Så faldt hun godt nok i søvn, men var 100% på toppen igen, allerede 2 timer efter turen.

Hun har et helt andet, og meget mere standhaftigt sind, end Baby har. Hun har en vilje af stål, og er ikke til at slå ud. Hun er derfor også meget svær, for mig, at sætte grænser for, fordi hun faktisk er ret ligeglad, når jeg irettesætter hende.

Jeg er sikker på, at når jeg får knækket koden til hende, så får jeg en helt fantastisk trænings partner, så jeg søger nogle råd, fra jer med aktive hunde, som muligvis også har let til stress, så jeg ikke får hendes fantastiske potentiale ødelagt.

Jeg har fået mig noget af en opgave, i den lille tøs, men jeg er villig til at tage den!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stress, Melanie og katten
  • #2   1. jan 2017 De bliver som sagt begge aktiveret, men du har måske bedre bud på aktivering? smiley

    Katten har en del steder hvor Melanie ikke kan få fat i den, men så sætter hun sig nedenfor, og piver, bjæffer og holder skarpt øje med den.


  • #4   1. jan 2017 Er det noget man kan få hjælp til, på en træningsplads? smiley

  • #5   1. jan 2017 Jeg fornemmer også selv, at hun keder sig. Men de ting jeg har lært, for at aktivere Baby, er ikke nok for hende smiley
    Så derfor spørger jeg smiley


  • #7   1. jan 2017 Og hvad er "felt". smiley

    Jeg regner med hun skal meldes ind hos DCH.


  • #9   1. jan 2017 Lens gider du uddybe, det med byttedrift?
    Er vi ude i, at bruge legetøj som belønning istedet for godbidder?


  • #11   1. jan 2017 Tak Lens! smiley
    Jeg har måske modarbejdet det lidt, fordi jeg har forsøgt mig med træning af hende, som jeg har gjort med Baby.
    Men det er gået op for mig, at det på ingen måde har den ønskede effekt smiley

    Jeg har overvejet at melde hende pp agillity eller rally.
    Men det bliver måske for kedeligt for hende?


  • #12   2. jan 2017 Ift at hun ikke reagerer på en irettesættelse - har du lært hende det?
    Hvis ja, så overvej om du måske er lidt vant til en blød puddel og derfor ikke formår at skære igennem overfor hende?
    Jeg kender det bare fra mig selv, en dværgschnauzer kan godt tåle man hæver stemmen og tegner linjerne ret skarpt op (ja, min erfaring er egentlig at de har det bedst med skarpe linjer smiley ) hvorimod pudler og den slags selskabshunde ville kravle henover gulvet, hvis man talte sådan til dem.. smiley


  • #13   2. jan 2017 Hun har, i langt de fleste tilfælde, en fin forståelse for irettesættelsen. Fx i forbindelse med at tage ting, hoppe op ad folk osv.
    Men når hun kommer op i gear, og har besluttet sig for, at det hun har gang i, er meget vigtigt. Ja, så vil hun skide højt og helligt på, hvad jeg syntes smiley

    Vi har trænet "arh arh" som jeg har brugt til Baby, men ja! Jeg er vandt til pudlen, og Baby ville skide sig selv ihjel, hvis jeg hævede stemmen overfor ham smiley

    Jeg får nok brug for en træner, der kan lære mig at arbejde med en "hård hund" smiley


  • #14   2. jan 2017 Jeg er, en enkelt gang, blevet gal på hende. Det tog hun som en invitation til leg.

  • #18   2. jan 2017 Hun er vist en værre bandit hende Melanie smiley smiley

    Vær obs på at eftersom hun er en tidligere gadehund, som sikkert har oplevet mange skift i sit korte liv, så kan stress også være en faktor der spiller ind. Udover at lede efter træningsmetoder, som passer til hende, kan du også overveje at give hende massage, for at afhjælpe stress.


  • #19   2. jan 2017 Jeg er tosset med lige præcis denne type hund - der er så meget at arbejde med, lyksaligt når man lige får trykket på de rigtige knapper smiley

    Hvis du vil have det, vil jeg gerne se om jeg på skrift kan hjælpe jer i gang med at få stimuleret hendes drift på en måde så den kan udnyttes så den skaber harmoni for hende i stedet for uro og stresslignende tilstande.

    Det kræver at du er villig til at filme hende lidt - og dig selv smiley

    Udover det - en hurtig kommentar til det der med at køre hunden træt - glem den tanke. Det kan måske lade sig gøre med tiden at hunden dratter sådan om, men at stræbe efter det nu giver nok flere problemer end det løser.

    Målet må være en harmonisk og velstimuleret hund, som måske beder om mere smiley


  • #20   2. jan 2017 Det vil jeg rigtig gerne CH! smiley

  • #21   2. jan 2017 Kan hun være overstimuleret?
    3 timers skovture er da temmelig meget for så ung en hund? smiley

    Jeg håber at du vil holde os opdateret, omkring ch's hjælp. Vi kan sikkert alle lære en hel del af det smiley


  • #23   2. jan 2017 Det var kun nytårsdag, da de skulle være godt trætte til om aftenen smiley

    Til dagligt får hun mange små ture smiley


  • #24   2. jan 2017 Mange tidligere gadehunde har rigtig meget stress ophobet i kroppen, som for alvor kommer til udtryk, når de er under mere trygge former - og ofte medfører, at de ikke kan finde ro.
    Det er ikke noget, man kan aktivere dem ud af, da flere indtryk reelt bare "bygger ovenpå", og betyder at der går endnu længere tid, før de finder ro.

    Prøv evt. at læse den her blog om "Pippi og stress", og se om du kan genkende/bruge noget af det?
    http://www.dog-wise.dk/pippi-og-stress.html


  • #25   2. jan 2017 Tak Karina! Den vil jeg læse op på smiley

  • #27   2. jan 2017 Nicole, jamen vi går ca hver anden time, i alt fra 5-30 min smiley

  • #29   2. jan 2017 Jo hun er ca 8 måneder.

    Baby er vandt til mellem 2 og 3 timers luftetur om sagen.
    Skal jeg forlænge de ture så?
    Eller skal jeg lufte dem hver for sig, så hun ikke får så lange ture, men Baby stadig opretholder sin motion?


  • #31   2. jan 2017 Det er nemlig helt rigtigt set Nicole. For at få ro på, er man nødt til at arbejde langt under stress-grænsen i temmeligt lang tid smiley

  • #32   2. jan 2017 Hun får frosne ben hver anden dag ca.

    Hvordan finder jeg ud af, hvad det er det trigger stressen i hende?


  • #33   2. jan 2017 Det kan du først finde ud af, når stressen ER ude af kroppen.
    Først der kan du begynde at se de tegn, der er på, hvad det egentlig er, der stresser hende.
    For når først hunden ER stresset, så reagerer den nærmest på hvad-som-helst.





  • #34   2. jan 2017
    Jeg tænker at tisseture på de der 5-10 min hver anden/tredje time jo altså skal til uanset.
    Enten det eller en tur i haven, men det giver jo det samme.

    Jeg ville helt klart tage hundene ud hver for sig på mindst halvdelen af turene.
    Uanset stressniveau - Melanie har godt af at klare sig selv sammen med dig uden at have en voksen hund at støtte sig til.
    Og så er der også en bedre mulighed for at I to kan udvikle relationen til hinanden. Det ER bare sværere, når der er to hunde.

    I forhold til brug af byttedriften til at få noget ro i potten på hunden, så er det helt sikkert lettest for mig at forklare, hvis det gøres i forbindelse med nogle lydighedsøvelser.
    Gør du dig i sådan noget?
    Også det kræver, at de to vapper er hver for - og lur mig, om Baby ikke også ville finde det ustyrligt morsomt, hvis du svinger rundt med legetøjet foran Melanie *GG*


  • #35   2. jan 2017 Melanie kan indtil videre 3 kommandoer. Sit, dæk og giv pote. "Bliv" er påbegyndt smiley
    Er det sådan noget du tænker CH?

    Vi bor på 1. Sal, så vi har desværre ingen have, men de kommer begge ned på fælles arealet, når Melanie giver tegn til, at hun skal tisse.


  • #36   2. jan 2017 Jeg kommer det helt modsatte sted fra hvad det her angår.

    En hund, der er fuld knald på skal man dælme ikke forsøge at dæmpe og holde nede ved kun at lave rolige ting... Det bider sig selv i halen - for DET stresser hunden!



  • #37   2. jan 2017 Den blog om pippi er vildt spændende smiley den vil jeg gerne følge. Virker til at man kan lære en bunke brugbare redskaber smiley

  • #38   2. jan 2017 Det er netop sådan noget, jeg mener, Krøllet.

    Det kræver nemlig at hunden er i en tilstand, hvor den kan tænke og dermed indlære. Motivationen styrer man med bytteleg og afkastet er, at hunden - fordi den får brugt mere af sine naturlige instinkter og drifter - og det bliver den mere harmonisk af.

    Vi bruger jo det at søge føde meget aktivt og det har samme virkning. Man skal ikke være bange for at bruge det næste trin i rækken i fødesøgning for et rovdyr, nemlig jagten og drabet. Det stimulerer dem i sammen omfang og det skaber ikke stress, tværtimod. Det er en så grundlæggende del af arten og ganske naturlig.

    Mange har fået avlet denne drift ud - men det lyder som om at Melanie rent faktisk har den bevaret.


  • #39   2. jan 2017 Baby ejer ikke skyggen af det du beskriver CH smiley
    Jojo han syntes da det er okay sjovt, at lege med kaninskindet jeg har, men Melanie ELSKER det.

    Så tror helt sikkert, at det må være den rette vej for hende!


  • #40   2. jan 2017 Det lyder godt!

    Hvis du er ude i at forsøge dig med det her, så skal jeg bede dig om at filme dig og Melanie, når I leger med kaninskindet.
    Det er det allerførste, for når man skal bruge byttedrift på denne måde er der noget teknik, som man skal lære.
    Det er lidt sværere end man skulle tro, så du skal nok forberede dig på, at jeg går noget i detaljen i måden, I leger på smiley

    Er du frisk, så gør vi det smiley

    Melanie vil elske det *GGG*


  • #41   2. jan 2017 Jeg er helt frisk! smiley filmer os senere idag, eller imorgen smiley

  • #42   2. jan 2017 Super smiley

  • #43   2. jan 2017 Du må meget gerne opdatere herinde med videoen og svar derpå, jeg vil altid gerne lære mere om byttedriften og at benytte den ordentligt smiley

    Jeg har ingen gode råd, men håber I finder ud af det smiley


  • #44   2. jan 2017 Helt enig med Milla, jeg vil også gerne vide mere om byttedrift smiley men det er selvfølgelig helt fair, hvis du ikke vil have en video af dig selv til offentligt skue.

  • #48   7. jan 2017 Undskyld CH, fordi der endnu ikke er kommet en video. Jeg forsøger stadig, at finde ud af, hvordan jeg lige får det filmet smiley


  • #49   7. jan 2017 Haha - Det er ok med mig, det generer mig jo ikke IKKE at lave noget *GG*

    Så det gør du bare, når du er klar til det smiley

    Hvad volder dig besvær?


  • #50   7. jan 2017 Min telefon volder mig besvær smiley kan ikke finde et sted at sætte den, hvor den ikke vælter. Og de steder jeg sætter den, bliver videoen elendig smiley

  • #51   7. jan 2017 En bog og noget skridsikkert burde kunne gøre det... - Spørg Lens, hun er ekspert på området smiley

  • #53   10. jan 2017 Jeg har lånt et kamera, så NU kommer der snart en video smiley


    Har lige et spørgsmål mere...
    Melanie tisser hvor hun sover.
    Hun tisser på sit tæppe, i legetøjs kurven og endda i vores seng.
    Kan det også være en stress reaktion?


Kommentér på:
Stress, Melanie og katten

Annonce