{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.266 visninger | Oprettet:

René H
René H
Tilmeldt:
12. maj 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Træning af servicehunde {{forumTopicSubject}}

Hej Allesammen.


Jeg vil høre om i vil støtte op om at få ændret lidt i loven med hensyn til at træne sin hund til servicehund.

I dag er det sådan at at fysisk og psykisk handicappede gerne må have en servicehund i almen bolig, selv om reglen siger at man ikke må.

Men reglen siger ikke at man selv må træne hunden op til servicehund, for det er der jo nogle der kan selv.

Problemet ligger i at du må ikke have hunden mens du træner den op til servicehund!!??

Giver det mening ?

Der skal ændres lidt på det og i kan læse lidt mere og skrive under nu i er der smiley på denne side:

http://www.skrivunder.net/traning_af_servicehund

Håber på opbakning fra jer!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning af servicehunde
  • #2   4. sep 2013 Service og socialhunde er mere end "hent ting", det kan være en støtte i hverdagen, indikator på anfald (epilepsi, angst, besvimelse osv) og meget meget mere.. Ikke alle handicap gør en handicappet hele tiden; men man har stadig brug for hjælp og støtte - muligt en hund kan gøre dette, og så er det jo helt fint, hvis brugeren selv kan træne hunden op.

    Hvad jeg dog gerne ser, er en form for ramme. En hjælpetræner, noget kontrol med, at hunden rent faktisk KAN de ting brugeren skal bruge.
    - Jeg skriver ikke under på så uinformeret grundlag.

    Som det ser ud i dag kan jeg sælge enhver hund som servicehund; den skal ikke have fuldført nogen anden uddannelse end hvad jeg siger den har fået. MANGE brugere falder i disse "træneres" fælder, betaler 20.000 kr for en trænet hund, og modtager en - ganske givet sød hund - men ikke på nogen måder en trænet hund.

    En bruger kan selv træne hunden til et givent problem, det har jeg absolut ingen indvendinger imod, jeg ønsker bare noget kontrol med, at hunden rent faktisk trænes, så den KAN være den hjælp, brugeren har brug for.

    Falsk tryghed kan dræbe, så kontrol med træningen og jeg skriver gerne under smiley


  • #3   4. sep 2013 Nina... godt sagt.

  • #4   4. sep 2013 Nina
    Nu ved jeg ikke om servicehunde er en beskyttet titel, det er nok ikke så. Men hvis man tager STH- foreningen for servicehunde, så BLIVER de trænet af professionelle trænere...
    http://www.servicehunde.dk/STH-Servicehunde-2.aspx


  • #5   4. sep 2013 Hunden er fra den er 2-ca.12 måneder hos en værtsfamilie, derefter kommer den så i træning hos de professionelle servicehundetrænere, indtil den kommer ud som servicehund.

  • #6   4. sep 2013 den person der starte det op for en del år siden her hjemme hed Jens Larsen og den første af de hunde der blev trænet til det og kom ud var en Belgis hyrdehund den gik oppe i skive hos en ung pige ,derefter kom Per Henriksen kone ind i Bille da jens arbejde for dem over på deres gods i Femmøller derefter kom hinde fra DKK ind i billedet så blev det gjort til at funger som det gør i dag

  • #7   4. sep 2013 En servicehund er vel ikke fiks og færdig " kan alt hvad brugeren har brug for" uddannet når den kommer ud til brugeren ?
    Sådan er det ihvertfald med førerhunde til blinde. Der skal brugeren selv lægge en del arbejde i videreuddannelsen af hunden.

    Jeg synes det er fint nok at der er noget kontrol med servicehundens uddannelse.
    Jeg synes også det er fint at man ikke bare kan sige " Jamen det er en servicehund" når man hoder hund et sted, hvor det ikke er tilladt.
    Det vil hurtigt kunne blive et "smuthul" i reglerne.


  • René H
    René H Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #8   4. sep 2013 Tak for alle jeres svar.

    Læs og forstå det i læser, læs hvad Canix har udtalt.

    Jeg kan godt forstå at der skal mere kontrol på, men det er ikke hvad jeg beder om hjælp til, det jeg beder om hjælp til er at hunden rent faktisk må bo hos brugeren mens den bliver trænet.

    Og forslag til mere kontrol, ja det er også en god ide, men så lav en underskriftindsamling til det, det er heller ikke hvad mit emne handler om smiley

    Men der er flere kloge hoveder herinde, så i kunne da lave masser af penge på den slags, hvorfor har i ikke arbejdet i at få det ændret?!


  • #9   4. sep 2013 Rene H jeg kender en hel del til at træne de hunde da jeg har nr 3 der går hos en kørestol bruger hun træner dem selv op til de ting hun har brug for hjælp til ,hun får ikke hjælp økonomis til at købe en hund ,tipoldemoren til de hvalpe jeg lige har haft ,hun kunne mange af de ting der er brug for det lærte min mand hinde som hvalp det havde han lært af jens ,som også havde lært sin eje rottweiler de ting

  • #10   4. sep 2013 Og det med at hunden knytter sig mere til brugeren, hvis det er denne, der har trænet den helt fra start.... Pladder
    Jeg kender en blind med førerhund.
    Hvis hunden blev mere knyttet, så ville den hænge fast på brugeren.
    Det nytter jo heller ikke noget at der går 1½-2 år før brugeren kan få den hjælp vedkommende har brug for, her og nu, fordi hunden ikke er gammel nok til at udføre arbejdet på forsvarlig vis.


  • René H
    René H Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #11   4. sep 2013 Der er godt modvind i sejlene herinde, nærmest som at være til folkemøde med Konservative folkeparti smiley

    Men alt i det i slås med er fint, jeg kæmper for at hunden kan bo hos en mens man træner den, alle andre forslag er også gode, men absolut ikke noget jeg på nuværende tidspunkt vil gå ind i.


  • #12   4. sep 2013 René H : Så det du gerne vil er at den 8 ugers hvalp flytter direkte ind til den der skal bruge hunden som servicehund ?
    Er det så meningen der skal komme en udefra og træne hunden ?
    Hvad nu hvis hunden viser sig ikke at være egnet til formålet alligevel ?


  • #13   4. sep 2013 Jeg kender godt til STH, også derfra jeg ved, at alle kan sælge en utrænet hund som værende servicehund.

    Hunde fra STH bliver trænet, skal til prøver og bliver samtrænet med brugeren. STH vælger hund og race, brugeren har intet valg; der er det hundens sind og egenskaber der bliver matchet, ikke brugerens foretrukne farve eller køn.


    Rene - grunden til at vi er lidt tilbageholdende herinde, er fordi vi tænker på hunden. Du kan ødelægge en hund både fysisk og psykisk, hvis man træner for hårdt (meget), forkert og lægger for stort pres på dens knogler.

    En 8-ugers hvalp er et helvede på 4 poter, ødelægger gulvtæpper, sko, tisser på gulvet, kaster op i sengen, render gennem hækken og graver naboens roser op.
    Den sover 3 timer ad gangen, og så skal den underholdes for alle pengene, ellers finder den selv på ting - og spørgsmålet er, om en bruger der har brug for en servicehund, også har overskud til at træne den.

    En hund, der advarer om epilepsi, ja, sagtens... Men hvad sker der med hvalpen, der ikke er trænet, når brugeren får sit første anfald?

    Vi tænker hunden først... Det er ikke så simpelt som du gerne vil gøre det til jo. Om brugeren må have lov at have hunden mens den trænes - hvad i hvert fald jeg efterlyser - er noget kontrol med den træning.


  • #14   4. sep 2013 Jeg finder faktisk ikke forslaget så meningsfuldt. Der er for mange usikkerhedsmomenter til at jeg synes det kan forsvares.

    Men det står jo enhver frit for at træne sin hund til det brug man ønsker - men naturligvis under den almene lovgivning. Det synes jeg er helt fair og ok.



  • René H
    René H Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #16   5. sep 2013 Hej

    Jeg kan sagtens forstå hvor i gerne vil hen, men hvis dette er et problem, hvorfor har i så ikke gjort noget, eller har i?

    Jeg kæmper for at man må have hunden mens man træner, for det må man ikke som loven ser ud.

    Nina du virker som om at være den der går meget ind i det her, giv mig et udkast til hvordan du ville have loven skal se ud.

    Jeg kan fortælle dig at den lovændring jeg gerne vil have igennem, den ligger allerede på et skrivebord i folketinget, så jeres NEJ underskrifter virker heller ikke smiley

    Men giv mig noget du syntes der skal ændre i loven og hvorfor (i privat besked) så drøfter jeg det med min træner og sender ind, nu er det godt nok sendt afsted.

    Men jeg sletter dette indlæg efter et par dage endnu, da jeg ikke mener det er relevant i forhold til jeres besvarelser.


  • #17   5. sep 2013 Jamen jeg siger da tusind tak fordi du ville bruge min tid og bagefter smide svaret i skraldespanden...



  • #19   7. sep 2013 Lise-Lotte C overtog det først efter at Jens Larsen var hoppe fra ,der skal være nogen der kan tage de hunde fra der ikke dur til det ,man skal vide 100% hvad man har med at gøre og ikke på må og få ,det er ikke alle hunde der passer til dig selv om den passer til mig ,så lad dem der ved noget om det træne de hunde op

  • Gitte J
    Gitte J Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 13
    #20   18. mar 2014 Nu ved Rene faktisk godt hvad han taler om. Så vidt jeg ved, har han aftale med Canix som vil sertificere den hund han selv vil træne op, på samme vilkår som de sertificere de servicehunde de selv uddanner. Desuden skrev Canix så vidt jeg ved til Rene, at jo før og mere hunden er i kontakt med sin bruger jo bedre, så de var FOR Renes ønske og vil jo "kvalitetsgodkende" hans hund i sidste ende, som så vidt jeg kan forstå er hvad i efterspørger.

    Så hvis du spørger "dem som har forstand på dette" som i snakker om, så må Canix da have mere forstand på det end os herinde, og de synes det er en god ide at brugeren er med så meget som muligt så hurtigt som muligt.

    Der er helt sikkert mange brugere som ikke har overskud til at have hunden fra hvalp og selv træne den, men et gælder aldeles ikke alle.
    Som menneske der søger servicehund, lever jeg jo i forvejen med mine vanskeligheder og har gjort i mange år. Så om jeg får støtten i form af en fiks og færdig hund i det sekund jeg ansøger (hvilket jeg godt ved man ikke gør), eller jeg måske skal ligge lidt tid og arbejde i og så få en hund der er mere tilpasset mine specifikke problemer (specielt i tilfælde af psykisk sygdom), så ved jeg godt hvad jeg ville vælge.
    Både fysisk og psykisk handikappede, kan jo i forvejen sagtens anskaffe sig hunde i al almindelighed og må jo selv vurdere (som alle andre der anskaffer sig hund) om de kan klare det eller ej.
    Jeg er også sikker på at der er nogle hunde hos førtidspensionerede kørestolebrugere (som har masser af tid hjemme med hunden, og måske bruger hele sit liv på denne), som har det bedre end gennemsnitshunden hos familien, hvor far og mor arbejder fra 8-4.

    Jeg er helt enig i, at man bør få hjælp og vejledning af proffesionelle, samt få hunden godkendt hos nogle sådan i sidste ende, hvis man selv skal træne sin hund op til servicehund. selvfølgelig er det skidt blot at kalde en utrænet hund for servicehund.
    Men at begynde at snakke nervøsitet for hundens tarv hos en bruger som selv vil træne, synes jeg er misforstået i dette sammenhæng.
    Mange hunde bliver behandlet skidt, men lige netop servicehunde, som får lov at være med overalt hele dagen, og hele tiden udfører opgaver for deres bruger, tror jeg generelt har det utroligt godt :-).

    Jeg har skrevet under for længst


  • #21   18. mar 2014 Gitte J har du set deres besked om at det er ok og at den vil blive god kendt af dem
    det jo så nemt at sige at det har de ,jeg har selv haft 3 Rottweiler til at gå ved en der sad i kørestol den blev lært op af Damen selv til kun det hun skulle bruge den til ,hun fik aldrig hjælp til det ,hun var selv gammel opdrætter af Rascen og viste hvad den bestod af


  • Gitte J
    Gitte J Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 13
    #22   19. mar 2014 Ja jeg har set dokumentet de har sendt ham med underskrift og det hele. smiley



Kommentér på:
Træning af servicehunde

Annonce