{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.548 visninger | Oprettet:

Leg som belønning til hund i højt gear? {{forumTopicSubject}}

Hvad er jeres holdning til at anvende trækketov som belønning til en hyrdehund (sheltie) som kører i "højt gear"?

Man hører jo så tit om at hyrdehunde stresses af boldleg, og min Jess' kører i forvejen i meget højt gear (som sagt) men på den anden side har hun meget bedre fokus med torv end med godbidder...

Hun er teenager og stresses for tiden let til holdtræning, så jeg er lidt usikker på om torvet vil gøre stressen være eller om hun simpelthen vil glemme alt om de forstyrrende elementer ved holdtræning.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Leg som belønning til hund i højt gear?
  • #1   12. sep 2013 Jeg har en Border Collie der også kører i højt gear og hun kan både belønnes med godbidder og leg, men når jeg belønner med leg er hun meget mere opmærksom og på! De fleste jeg kender med hyrdehunde, som også konkurrerer belønner med leg og legetøj.

• #2   12. sep 2013 Jeg havde bare en træner som anbefalede mig ikke at gøre det fordi hun i forvejen var stresset.

Men ja legetøj virker bare bedre smiley jeg kan også bruge godbidder, men det er langt fra så godt som torvet. Jeg bruger altid hendes favorit godbidder til holdtræning.

• #3   12. sep 2013 Jeg brugte bold i snor til min første hyrdehund - og ja, jeg havde også en træner der mente det var strengt forbudt, ved hende måtte jeg kunne bruge afdæmpet ros eller godbidder = nul kontakt med hunden, der ikke gad nogen a delene.

Det resulterede i træning, der faktisk var meget stressende for os begge. Hunden var fuldstændig lukket og ufokuseret - og vi fik intet ud af træningen. Det var faktisk sådan at de andre hundeejere kom og klappede mig på skulderen bagefter og fortalte mig hvor flot det var at jeg blev ved.

Men ja... for at gøre en lang historie kort, så eskalerede træningssituationen så meget at jeg tog min hund og gik - og derefter arbejdede vi ud fra devisen: "Hvad virker for os?"

Det gjorde bold i snor. I vores tilfælde betød det at der kom mere fokus og ro på, fordi hunden rent faktisk gad at koncentrere sig om træningen og synes det var sjovt. Når træningen var slut, så blev bolden lagt væk og det var så det.

Skal ikke kunne sige om det vil være det samme for jer, men jeg mener med al hundetræning at man lige skal stikke fingeren i jorden og se hvad der virker for den individuelle hund og træner. Hvis din hund stresser op over tovet og bliver fuldstændig fikseret af det, så skal du naturligvis ikke bruge det, men ellers burde der ikke være noget i vejen for det.

Det er med hyrdehunde som med katte og laserlys - størstedelen håndterer det fint, mens nogle kan bliver fikserede og afhængige af det.

• #4   12. sep 2013 Altså der er jo også mange hunde, primært bordere ;), der kan blive en form for stressede og "kede af det" hvis de ikke får deres legebelønning, det er jo det de tænder på og synes er det sjoveste! Men jeg ville dog variere lidt, hvad træner du egentlig? smiley Altså hvis du nu trænede agility ville jeg bruge godbidder til fx feltøvelser eller skarpe sving osv. hvor det er bedst at hunden stoppes, men ved fremadsendelserne ville jeg bruge legesager smiley

• #5   12. sep 2013 M. I - det lyder meget som mig og Jess, jeg er begyndt at bruge meget motiveredes musse stemme og hyppige godbidder, men alligevel er det som hun ofte tænker: "pjat med dig" og istedet bruger sin megen energi på at stresse over de mindste ting - og det er ikke så brugbart for så kan jeg bruge en masse tid pg energi på st få hendes fokus igen.

Nina og de 3 M'er smiley det er Rally og fri-ved-fod træning vi går til, jeg håber på agility til foråret.

• #6   12. sep 2013 min malle kører højt.. Og jeg pillede for meget boldleg væk som belønning, for at stresse ham ned.. Resultatet blev en mere stresset hund. Nu har jeg taget bidepølse og bold i brug igen, og jeg bruger stort set ikke anden belønning, og sikke en afstresset hund jeg har fået..

Så jeg vil sige at det kan være rigtigt godt smiley men han får ikke lov til at gø og køre sig sindsygt op af det.. Så vi kører det i kontrolleret drift og stress over bold og bidepølse.

• #8   12. sep 2013
    Jeg ville satme, blive stresset hvis jeg skulle træne min ene Jack uden bold smiley

Det ville være noget nær umuligt at træne noget andet end " Terrier, der råber RØV i protest" for derefter at træne " hundeejer, der pisker hysterisk efter terrier, der er skredet" smiley

LÆNGE LEVE BOLD-MOTIVATION smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #9   12. sep 2013 Kontrolleret er ordet.Så længe du har styr på hvor højt hunden får lov til at kører op i drift burde du kunne bruge bold eller lign.

• #10   12. sep 2013 Hmm, så er jeg mere fortrøstningsfuld, det må afprøves på holdet tirsdag og selvfølgelig i vores hjemmetræning, det bliver spændende smiley

Tak for jeres svar

• #11   13. sep 2013 Lydigheden

• #12   13. sep 2013 Prøv at læse om hunde med stress her http://www.omhunden.dk/index.html
    (Menuen til venstre på siden)

• #14   13. sep 2013 Kæft, jeg ser frem til den dag hvor folk, der skal undervise andre folk i træning af deres hunde rent faktisk <i>ved</i> hvad de taler om .... suk ...

• #15   13. sep 2013 Det første år med min islænder var tæt på et mareridt. Vi gik til hvalpe og unghundetræning et sted, som ikke bifaldt motivation vha. byttedrift. Derimod afdæmpet ros og godbidder, hvilket resulterede i, at min hund ikke var "med" i øvelserne, altså hun udførte dem, men det var ikke med gejst - og hun mistede interessen for øvelserne efter 2-3 gentagelser. Kontakten var det også så som så med - hun røvkedede sig i mit selskab, og var derudover en BYLD af dimensioner, hoppede, hylede, gøede og kastede sig rundt i linen.
    Men så mødte vi en vanvittigt kompetent adfærdsrådgiver, som tog os i hånden og viste os, hvordan man OGSÅ kunne træne hund - ved at aktivere byttedriften, og bruge leg som belønning.
    Og så skal jeg da lige love for, at der kom andre boller på suppen. Pludseligt var det spændende at holde øje med og lytte til mor og far. Hun arbejdede pludseligt med gejst, og kiggede forventningsfuldt op på os inden kommandoen faldt.
    Vi har fået en hund, som elsker at arbejde.
    En bold og et kaninskind er blevet vores faste redskaber i træningen (sammen med godbidder) - det er bare meget, meget sjovere, også for os smiley

• #16   13. sep 2013 Lyder som om vi helt sikkert skal lege mere, håber de andre på holdet kan ignorere de begejstrede bjæf smiley det du skriver Betina kender jeg også til, især det med "bylden" det er hun begyndt på her den sidste måned.

Ja jeg håber også at få fingre i Lise fra Hundeskolen i Sorø, af hvad jeg har læst mig til ved hun lige hvordan man belønner hunden med leg/byttedrift.

• #17   13. sep 2013 Buch - Det var netop Lise, som introducerede os til brug af byttedrift i træningen. Så kan kun anbefale, at du slår kløerne i hende smiley

• #18   13. sep 2013 Fedt :)))

• #19   13. sep 2013 Jeg har desværre ikke en hund der tænder vildt på legetøj. Ville ønske jeg havde smiley
    Så længe hunden kan lære og fokusere kan jeg absolut ikke se noget galt i at benytte legetøj som belønning. Det er da bare med at benytte det der motiverer hunden smiley

• #20   17. sep 2013 Hvor højt er højt? Min den ældste kører meget højt i tændingen og selvom uber belønningen over dem alle er bold, så måtte jeg opgive den til agility de første par år af hendes liv, da hun simpelthen kammede over og endte med at gøre skade på sig selv på frohindringerne (hjernen blev lagt på startlinien)...

Så havde vi et par år, hvor vi kunne bruge bolden og hun stadig var styrbar og med hjerne. Ligenu sker der lidt for mange omvæltninger / lidt for lidt aktivering i hendes liv pga. Skilsmisse, dødsfald osv. Så nu må jeg pakke bolden væk igen, da hun nu igen kammer over...

Så vi er tilbage på godbidderne igen, selvom både jeg og hund foretrækker legetøj. Men efter 3 gang hun kom til skade på konkurrencebanerne i år, måtte jeg sande, at bolden er for meget for hende lige nu

• #21   17. sep 2013 Jeg har faktisk benyttet bold med reb de seneste dage, og i dag til Rally træning brugte jeg det 30% af tiden, og det hjalp GEVALDIGT. Der var kun en lille periode hvor det regnede hvor hun stod af og hellere snuste end at høre på mig. Men det er fint, hun er jo teenager, og lidt snuseri kontra hysteri er jo at foretrække!

Hun er så dygtig, siger jeg "slip" så slipper hun med det samme, så putter jeg bold-rebet i lommen og siger "det er min" og så interesserer hun sig ikke for bolden længere, men kigger og afventer en kommando :)))

• #22   17. sep 2013 Anna G: her er "højt gear" at hun stresser op over et eller andet tilfældigt under træningen, det er ligesom hjernen siger "Info-overload" og så bruger hun energien på at blive hysterisk. Derfor prøver jeg med boldreb, fordi jeg tænker hun kan bruge din overskuds energi/stress på at afreagere med bolden - og så synes hun den er sjov smiley

• #23   17. sep 2013 Ok, så er situationen jo lidt en anden end min smiley mik vil arbejde og KUN arbejde. Der kan bolden så af og til overtænde hende i en grad, at hun rent faktisk ikke kan udføre sit arbejde, pga manglende hjerne

• #24   17. sep 2013 Ja det er ikke så heldigt at slå hjernen fra

Kommentér på:
Leg som belønning til hund i højt gear?

Annonce