Besat af jagt {{forumTopicSubject}}
Hej, jeg skriver fordi jeg har 2 problemer med min hunde, som nok stammer ud fra 1 problem ud fra 1 problem den er besat af jagt.
Min hund Trixie er en 2 år gammel mix af labrador og australian shepherd, jeg har ikke haft hende fra hvalp, med ”rescued” hende da hun var 1 år gammel. Hun er en utrolig vendelig hund, alle elsker hende mennesker og andre hunde.
Jeg gik til basis træning med hende da jeg bodet i USA, og hun kan alle kommandoerne uden problemer, og lærte dem lyn hurtigt så hun er ikke en dum hund
Men mine 2 problemer er:
1: Når hun får færden af noget så er der KUN det, biler, hegn og alt andet eksistere ikke for hende. (Som et eksempel, har jeg for nyligt måtte havde hende hos dyre lægen fordi hun læggede begge øjenbryn ved at jage en kat, som hoppede igennem et jernhegn, min hun fulgte efter men passede selvfølgelige ikke!)
2: Hun har inden interresse i legettøj overhoved, hun vil KUN lege med andre hunde, og hvis der ikke er andre hunde går hun bare rundt og lugte til ting. (Hvilket er et problem, da hun ikke blive fysikt træt) Har lavet en lille video af det: https://www.youtube.com/watch?v=nWbWPN1HazI
Det er meget vigtigt at for mig at min hund kommer når jeg kalder, ligemeget hvor meget optaget den er af andre ting. Men dette kan jeg bare ikke få den til at forstå, jeg prøver meget at kun at kalde en gang, og hvis hun så ikke kommer går jeg ind og tager fat i hende, men dette er ikke altid nemt da den let kan løbe fra mig i kræt!
Hun er tydelig klar over at hun har gjort noget forkert hvergang, da hun kommer krybene tilbage til mig når hun så kommer tilbage, men det er samme historie om igen næste gang.
Er der nogle som har et råd til hvordan jeg kan træne min hund i at komme tilbage og hvordan jeg kan gøre den isterreneret i at hente en bolt f.eks.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.991
Det er egentlig den store pointe
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 102 Hunde: 2 Emner: 363 Svar: 6.317
aug 2006
Du må i gang med at vise hende, at det kan betale sig for hende at være sammen med dig, at lege med dig.
I skal knytte bånd.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.932
Det skal kunne betale sig for hunden at komme år du kalder -så du skal altså have fundet en belønning der er SÅ god at hunden nærmest vil gøre alt for den.
Du skal sætte hunden op til succes -når den ikke har lært et stqbilt indkald, så nytter det ikke nogetat begynde at kalde når hunden er midt i at jage en kat e.l. Du er nødt til at sætte en situation op hvor hunden nærmest ikke KAN komme til at fejle, sådan at du får rig mulighed for at belønne den rette adfærd.
Om nødvendigt må du starte hjemme i stuen hvor der ikke er en masse distraktioner. Når den fanger at den får en belønning for at komme hjemme i stuen, kan du så flytte det ud i haven, når osse dette virker, kan man flytte det ud et sted med lidt flere distraktioner osv. Altså GRADVIST gøre det sværere.
-det betyder så osse at du er nødt til at holde snoren på, på de steder hvor du ved du (på nuværende tidspunkt) ikke kan kalde hunden til dig. For jo flere gange den får succes med at jage ting, jo sværere bliver det at lære den at lade være. Så indtil indkaldet er meget stabilt, og hunden er nået så langt at den kan kaldes hjem på steder med lidt flere distraktioner, må den altså holdes i snor på gåturene.
Ang at køre den træt, så vil du formentligt å meget mere succes ved at køre den mentalt træt med problemløsning, almindelig træning, spor o.l. fremfor at tro den kan køres træt ved bare at slippe den fri og lade den selv underholde sig.
Både aussie og labrador er glade for at bruge hovedet. Så selvom hunden naturligvis OSSE skal bruge kroppen (det kan den på gåture,cykelture osv) så er det mindst lige så vigtigt at den får brugt hovedet, hvis den skal blive træy.
Jeg har aussie, og jeg tror simpelthen ikke det kan lade sig gøre at køre hende fysisk træt, men får hun brugt hovedet SÅ går hun omkuld bagefter
sep 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
Et andet problem er at min hund ikke er mad glad, så vi kan godt træne hjemme og udenfor med mad, men hvis der er det mindste andet vil den heller det end at havde godbinder.
aug 2006
Det kommer tilbage til den samme ting - det kan bedre betale sig for hunden, den får mere ud af at ignorere dig end at følge kommandoer.
aug 2006
Det er ikke det samme at træne derhjemme som at træne ude. Man kan ganske enkelt ikke forlange det samme af hunden - ligesom man ikke kan forvente at hunden løser en sværere opgave uden opgradering af gevinsten.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.932
Når man træner (uanset hvad man træner) skal sværhedsgraden øges GRADVIST -man kan ikke gå fra "den kan hjemme i haven" til "den kan på en mark med rådyr, harer, vilde katte og agerhøns". Der er altså en helt masse trin imellem.
Nå den kan et stabilt indkald hjemme i haven, kan man prøve at flytte det ud et sted med (lidt) flere distraktioner -måske en indhegnet fremmed mark, eller i hundeskoven på et tidspunkt hvor der ikke er en masse andre hunde til at distrahere.
Og så skal sværhedsgraden sættes ned. For nu er den på et nyt sted med mange distraktioner, så det i sig selv er svært nok. Så måske man f.eks. skal nøjes med at kræve at den kan komme når der kaldes når hunden er 5 meter væk. Eller når den allerede HAR opmærksomhden rettet mod dig (altså undlad at kalde når hunden er igang med at snude til noget f.eks. -i det hele taget skal du lade være at bede hunden om noget du på forhånd VED at den næppe kan forventes at adlyde -man kan ikke forvente mere af hunden end hvad den er trænet til)-
Det er klart at på et eller andet tidspunkt i træningen, skal hunden osse være i stand til at adlyde et stop eller et indkald der faldermens den er optaget af noget andet. Men det handler altså om GRADVIST at opbygge øvelserne, så hunden ikke fejler for mange gange undervejs.
Og så er du nødt til at finde ud af hvad din hund vil arbejde for. Hvd bruger du som belønning?
Min gamle tæve var helt uinteresseret i legetøj og heller ikke et madører. Men rå lever ville hun gøre alt for. Altså brugte vi rå lever når der blev trænet svære ting eller på steder med mange distraktioner.
Min hanhund er et madøre men ikke interesseret i legetøj. Han har dog med tiden udbviklet en besættelse med at kæatre på ting. Så hans absolutte TOP-belønning er når jeg stiller en trappestige ud på banen som han må rende hen og klatre op på når en øvelse er færdig.
Min tæve er både til mad og legetøj -legetøjet foretrækkes. Så her er belønningerne opdelt efter kvalitet (altså set med hundens øjne). De bedste belønninger bruges til ting der er svære, i svære omgivelser eller når jeg bre gerne vil have mere intensitet i en øvelse.
Så prøv dig frem -der sal nok være et eller andet din hund gerne vil arbejde for
sep 2013
Men hvordan kan jeg GRADVIST træne med et kat eller en fugl? Skal jeg starte med 1/4 kat? Som sagt så er min hund 100% lydig når der ikke er en kat eller en fugl. Andre hunde, børn der leger, trafik eller meget larm er intet problem, der adlyder den 100%. Problemet opstår kun når der er "critters". Hendes problem er altså ikke at hun ikke kan finde ud af kommandoer eller bliver distraheret, men at når hun ser/lugter disse "critters" går hun i 100% jagt mode, og ikke opfatter andet omkring hende. Hvad jeg skal bruge er råd til hvordan jeg kan træne hende fra dette, altså øvelser.
Jeg har kigget lidt mere rundt og fundet at træne med en meget lang linje, hvor jeg udsætter hende for de fugle, og kan så trække hende tilbage når jeg kalder, nok er den eneste måde. Ved dog ikke hvor meget dette vil hjælpe, da jeg simpelhen ikke tror den registrer at jeg kalder når den er i jagt mode.
jul 2012
Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.051
Stopkommandoen har jeg indlært i lang line, hvor jeg gradvis lader hundene gå længere og længere væk, inden jeg stopper dem. I indlæringsfasen har jeg gjort meget ud af, at de ikke skal kunne forudsige næste kommando, så de bliver ikke kaldt hjem hver gang.
Den gradvise tilvænning har jeg klaret ved simpelthen at holde afstand til "critters" (her drejer det sig primært om rådyr, harer, ræve og fugle) og så ellers holde grundigt øje med hunden. Til at begynde med giver jeg stopsignalet, inden hunden overhovedet viser tegn på at ville "gå på jagt". Dernæst giver jeg signalet, så snart hunden registrerer "byttet", og med tiden er jeg nået så langt med den store på 20 måneder, at jeg kan stoppe ham, selvom han har indledt "jagten".
sep 2013
aug 2006
jul 2012
Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.051
aug 2006
Derfor er det om at sætte rammerne op, så det er muligt at lykkes
Besat af jagt