Lære apport {{forumTopicSubject}}
Saga og jeg går jo til hvalpe træning, hvor vi de sidste to gange er begyndt at øve lidt apport. Men det går ærlig talt ikke særlig godt
Hun samler tit pinde op på tur, som hun løber rundt med i munden, men hvis man selv prøver at kaste med en pind, står hun for det meste bare stille og kigger efter dem, og finder så noget andet at lave.
Meget få gange når hun er ekstra legesyg, kan hun finde på at løbe efter sit legetøj, hvis man kaster det, men vores hundetræner siger at vi ikke må bytte legetøjet med godbidden, da hun så vil smide legetøjet et stykke fra mig, for at kunne have godbidden i munden, i stedet for legetøjet, som jo egentlig lyder logisk nok.
Men hun gider bare ikke at aflevere så
Har aldrig trænet apport før, men kunne godt tænke mig at bruge hende til noget lydighed, og så er det jo en del af prøven. Så er der nogle, der har et tips til hvordan man kan sørge for, at hun synes det bliver sjovt at apportere?
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.654
dec 2012
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 270
Det vil sige start med afslutningen, lær hende at sidde pænt og roligt med apporten.
Start helt basis med få hende til at sidde foran dig og kigge op på dig. Beløn hende når hun er i ro med fokus på dig.
Når det er på plads skal hun lære at sidde på samme rolige måde, med din pegefinger i hendes mund, der hvor apporten skal ligge senere (lige bagved hjørnetænderne).
Mange vil nok synes det er underligt at bruge pegefingeren, da det er unaturligt for hunden at skulle have vores finger i munden, men det er nemmere at styre din finger end at skulle kæmpe med en stor genstand på dette tidspunkt.
Når hun er blevet god til at holde fokus med din pegefinger på i sin mund er det tid til at erstatte din pegefinger med en ca. 20cm lang rund 'pind'. Det skal være af et materiale som ikke opfordrer til at bide, det vil sige ikke gummi eller træ, jeg bruger selv hård plast.
Når hun begynder at være god til dette så begynd at tage hænderne ned efter 'apporten' og hold dem der lidt og fjern dem igen, inden du belønner.
Så skal i bare lege denne leg 4-500 gange så der dannes et godt og solidt hjernespor som siger at man sidder stille, fokuseret foran HF uden at tygge i det jeg har i munden.
Når hun er blevet helt vant til denne øvelse, skiftes der til en lille apport og fortsæt med øvelsen hvor hun bare sidder stille med fokus på dig.
Når hun er blevet vant til den nye apport, skifter du til den type apport der skal bruges til prøverne.
Senere når du når til at skulle kaste apporten, har du lavet en så solidt og brugt hjernespor, at hun vil storme ind til dig og sætte sig der hvor hun er vant til at sidde når i leger denne leg. Det nemmeste er at få hunden til at løbe ud til apporten, det svære er at lære hunden at sidde med den uden at tygge.
Så har du i hvert fald en måde at kigge på. Jeg er sikker på der er andre som kan fortælle om andre metoder, som er lige så effektive eller måske endda mere effektive for dig, vi er jo ikke alle ens
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 640
Klaus - Er ret sikker på at hun vil gøre alt hvad hun kan, for at prøve at gumle i min finger, hvis jeg bruger den i starten. Hun mener stadig at alt skal undersøges ved at blive tygget i
Skal jeg så først tage fingeren ud af munden på hende, når hun er rolig og fokuseret, eller hvordan? Og skal beløn være en godbid, eller skal alt beløn i øvelsen være mundtlig?
Kan jo feks være svært at få en godbid, hvis hun har en apport i munden
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.547
Det er vel også bare under leg sådan som jeg forstår det?
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Det vil sige, at den bliver motiveret for at afslutte øvelsen. Og hvis man har sørget for at motivere hunden rigtig fint for afslutningen, så vil den også få et enormt hurtigt indløb. Og siden et enormt hurtigt udløb
Det er faktisk en øvelse der kan blive rigtig pæn uden den store brug af jagt/bytteddrift.
aug 2009
Det er at hente og aflevere, som jeg er i tvivl om hvordan jeg skal lære hende
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 270
Ros og godbid er motivationen for at lave alle øvelser, for hunden.
Et er at bære ting noget andet er at bringe det hen til HF for at aflevere det.
Som CH skriver (det hele faktisk) så er det bedste at hunden kender afslutningen og har gjort det rigtig mange gange og da apport kun bliver brugt til dette ene formål, vil den komme ind og sidde i ro med den, for så kommer der ros og godbid.
Så helt specifikt
1. Du sidder foran hende og har hende i sit position foran dig, og lægger roligt 2 fingre om hendes snude og holder meget let. Når hun er i ro, siger du dygtig, fjerner dine fingre og giver en godbid.
Når den er helt sikker og hun ved at det er ro og fokus der belønnes, går du videre.
2. Du sidder foran hende og har hende i sit position foran dig, og lægger roligt 2 fingre om hendes snude og holder meget let, og fører din pegefinger fra din anden hånd ind bag hendes hjørne tænder. Når hun er i ro, siger du dygtig, fjerner dine fingre og giver en godbid.
Gentag indtil hun ved at det er ro og fokus der belønnes.
Det link som Bodil har postet er meget i samme stil med denne metode jeg bruger. Den benytter også baglænskædning, men jeg føler bare det er nemmere for mig at få mere ro over hunden med pegefingeren, end med en genstand som hunden måske hellere vil løbe med...
aug 2012
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 168 Svar: 1.624
Og det kan mediere intensiv træning garanteret gøres hurtigere
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 15 Emner: 96 Svar: 1.540
At lære en tibbe apport er en stor udfordring. Som du allerede har fundet ud af, så mener de fleste jo at ejeren selv kan hente hvad de smider om sig med.
Du skal opfordre Saga alt det du kan til at have noget i munden. Ligegyldigt om det er i leg, når hun ligger hos dig eller whatsoever.
Ros med stemmen, klap og kæl. Apport skal bare forbindes med noget positivt.
For min Desse har den bedste belønning været at jeg satte mig på hug, så han kunne drøne ind i mine arme og der blive gennemnusset mens han stadig havde apporten i munden.
Jeg ville som udgangspunkt være ligeglad med om hun evt smider apporten inden du får sagt "slip". Det kan sagtens trænes væk igen.
aug 2009
Her i morges kom hun faktisk selv løbende over med sit legetøj, og stod meget forventningsfuld og kiggede op på mig med det i munden.
Men må jeg gerne bytte den mod en godbid, og evt. kaste den igen så?
For min træner siger at jeg endelig ikke må tage hende fra den, men bare skal ruske lidt i den, og så lade hende være.
Lotte N - Dejligt at høre fra en, der også har en tibbe!
Hun har ret tit legetøj eller pinde i munden, men for det meste slipper hun med det samme, så snart jeg roser, selvom det kun er med stemmen, og kommer løbende over for at se hvorfor jeg lyder så glad - uden apporten.
Men måske skulle jeg prøve først at rose når jeg er ovre ved hende, så hun ikke kommer løbende over til mig, men bliver ved apporten. Jeg må prøve mig frem, vi har jo god med tid, inden det skal bruges i lydighedskonkurrencerne
aug 2012
Jeg synes den bedste måde at belønne på er at lege med apporten som din træner også har sagt. Så er det sjovt at bringe den ind til dig og hun skal ikke til at slippe den for at få belønnigen
aug 2009
aug 2006
Det er ikke anderledes end hvis den sætter sig før kommando...
Men igen - jeg ville ikke overhovedet kaste apporten før den har lært at sidde roligt foran og aflevere.
Og så ville jeg ikke have den som driftmål, men derimod enten guf eller bold. Den er midlet, legetøj eller mad er målet.
aug 2012
Skal man belønne med guf, så find først guffen frem EFTER aflevering
aug 2006
Men jeg er også tilhænger af at træne i sværhedsgrader, der udfordrer hundens lydighed.
Den skal holde fast i apporten indtil der bliver sagt slip eller der klikkes - og det ligegyldigt hvad, der lokkes med.
Vi bruger en del at fremelske hurtighed i indløb ved at have en bold hængende synligt mellem benene - hvis hunden slipper før klikket, så får den ganske enkelt ikke sin bold
aug 2012
aug 2009
aug 2009
http://www.hundegalleri.dk/video/tricks_og_lege/39321-saga_15_uger__apport
dec 2012
aug 2009
Vi har ikke rigtig gjort andet, end at rose hende en masse, når hun bar rundt på ting. Og sørge for at gøre det helt vildt sjovt, hvis hun endda kom over til os med det
Så krydser fingre for at det ikke kun er når hun er en legesyg hvalp, at hun gider apportere
aug 2012
Jeg ville rose hunden både for at samle op og komme tilbage.
Lære apport