{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.637 visninger | Oprettet:

At lære hunden apport {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg er gået så småt i gang med at lære vores 6 måneder gamle hvalp apport (for sjov). Jeg kan kaste genstanden og sige "tag den", hvorefter han løber hen og henter den. Han forstår godt kommanden "tag den", for han tager den straks i munden, når jeg siger det til ham.

Problemet er så at få ham tilbage med genstanden. Normalt løber han rundt med genstanden i munden og vil bare lege.

Hvordan lærer jeg ham nemmest at komme og aflevere til mig igen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At lære hunden apport
  • #2   7. jan 2010 Jeg startede 'bagfra'. altså med at lære coda at samle tingen op og aflevere i min hånd.. derefter har jeg lagt den længere og længere væk.
    Hun er elendig til det men er så også mere hyrdehund end aporterende jagthund så tror bare ikke hun helt har generne med sig smiley


  • #3   7. jan 2010 stefan P: "og husk aldrig brug godbidder for at den skal aflevere da det vil få den til at spytte den ud får at få godbidden." ...... jeg er absolut uenig!
    Hunden spytter ikke apporten ud fordi du belønner med godbidder! Tværtimod den spytter apporten ud hvis du giver den en godbid for at have spyttet den ud! Gør den det alligevel skal den ikke have nogen godbid men lave øvelsen forfra eller samle appotretn op igen (afhængig af hvordan man træner øvelsen!)

    Der skal en belønning til hvis du vil have hunden til at komme direkte hen til dig med apporten.


  • #4   7. jan 2010 Jeg har også brugt godbidder indtil videre /:

    Men det var da en mulighed at træne lidt i gangen indendørs, hvor der ikke er helt så mange forstyrrelser. Ude i haven er der 10000 andre ting, han også skal holde styr på (;


  • #5   7. jan 2010 Jeg skrev om det igår smiley Eller os i forgårs smiley
    Kan lige sende et link til det smiley


  • #6   7. jan 2010 Her er linket.
    Der besvare de pænt hvordan man kan gøre og sådan noget smiley

    http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=373511


  • #7   7. jan 2010 StefanP: Hvad gør du så hvis hunden hellere vil have en godbid end en bold?

    Jeg holder på at man skal bruge den belønning hunden helst vil arbejde for, og hvis det er en "godbid hund" er det det den skal have.


  • #8   7. jan 2010 Nej til mundkurv. Ja til Ansvar !.. .

    Tusind tak, det vil jeg da lige få læst igennem smiley


  • #9   7. jan 2010 Ja enige bliver vi ikke om det, men det er heller ikke nødvendigt for det er kun godt hvis din apport virker.
    Jeg har bare aldrig mødt en hund som spyttede apporten ud pga at man brugte godbidder.


  • #10   7. jan 2010 Jeg træner med irrettesættelser - men det er i form af et "nej" og så gøres øvelsen om.

    I indlæring af apportering bruger jeg bold, da det er dét min hund er gladest for, så derfor skal han naturligvis have den belønning.

    Jeg har endnu til gode at se nogen af mine hunde spytte en apportbuk ud, når de først har fundet fidusen (smides apportbukken bliver der sagt "nej" og så starter vi forfra - holdes apportbukken klikkes der og SÅ er der fest i form af bolden).

    Valget bliver på den måde enormt simpelt for hunden smiley



  • #11   7. jan 2010 <b> indlæring af apportering bruger jeg bold</b>

    - der skulle naturligvis have stået <i>som belønning</i> bagefter smiley


  • #12   7. jan 2010 Dina -

    Jeg bruger nej når hunden fejler - ikke hårdt eller højt, bare "nej" og så er det om igen. Har set et par stykker der bruger den måde også - det var så bare "wrong" og så om.
    Den passer godt til min ekstremt hurtigt kørende malle - så det er den måde jeg har valgt at gøre det indtil videre med ham smiley

    Men jeg bruger så heller ikke udelukkende positiv indlæring, da jeg endnu har til gode at se at det virker i de store konkurrencer smiley


  • #13   7. jan 2010 Dina -

    Ja, der er måske ligeså mange veje som hundeførere.

    Jamen helt enig - det er jo ikke bare et spørgsmål om at straffe og så vinder man VM smiley Det er der forhåbentlig ikke nogen der tror på.
    Jeg vil så påstå at af de der benytter sig af korrektion er dem man kan se komme langt til VM - ikke dem der udelukkende benytter sig af positive metoder. Og jeg vil ydermere påstå at det ikke kan lade sig gøre at toppe et VM hvis man kun har brugt positiv indlæring. Men det er min påstand, og sålænge du ikke går ind og viser mig at jeg tager fejl, så vil den jo blive stående som det .. en påstand smiley

    Jeg vil godt nå så langt jeg nu engang kan med den hund jeg nu engang har - betyder det, at jeg skal ind og korrigere den engang imellem. jamen så gør jeg det.



  • #14   7. jan 2010 Dina -

    Og i lige måde smiley

    Det kunne faktisk være interessant at høre HVORFOR du har det på den måde som du har mht din "aversion" mod korrigering .. men det må blive en gang face to face. for vi render jo nok på hinanden en dag. Det er sådan lidt for omstændeligt her skriftigt på forum smiley



  • #15   7. jan 2010 Jeg er helt enig i, at det kræver en god hundefører, en god hund og sidste men absolut ikke mindst - nogle gode hjælpere for at toppe til VM.

    Men stadigvæk - jeg tror, læg mærke til at jeg skriver tror, ganske enkelt ikke, at i en sport som IPO, det kan lade sig gøre udelukkende med positve metoder. Der er dele i programmet, der kræver nogle ting som bare ikke kan læres på den måde.

    Så jo, jeg tror ikke det er dine "mangler" som hundefører, eller din hunds "mangler" som hund der ville gøre at I ikke kommer så langt som I reelt set ville kunne have gjort vha en anden metode.

    MEN .. jeg afviser bestemt ikke jeg kunne tage fejl jo .. det er bare sådan ejg ser det.





  • #16   7. jan 2010 <b>Ja, det må vi tage face to face engang :-)</b>

    Det kunne være rigtigt interessant .. elsker en god hundesnak smiley


Kommentér på:
At lære hunden apport

Annonce