{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.226 visninger | Oprettet:

At lære hunden at lege {{forumTopicSubject}}

Jeg elsker når min hund vil lege, og selv kommer hen til mig med hans legetøj.
Dilemmaet er, at når jeg har kastet legetøjet en gang eller to, så ligger han sig hen på puden med det. Og ja, så stopper legen ligesom der.
Jeg synes det er så ærgeligt, for han vil jo gerne lege.

Kan jeg mon lære ham, at det er det fedeste i verden at komme hen til mig med legetøjet?
Har prøvet med godbidder, men så smider han legetøjet, for at komme hen og hente dem.
Kan ikke forstå han ikke selv kan se, at legen stopper allerede inden den er gået i gang, når man render væk med legetøjet. Men det er jo så det han skal have lært.
Må tilstå, at vi også nogen gange leger, at vi render efter ham for sjov, og jeg ved ikke om det er derfor han ikke selv kommer hen med legetøjet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At lære hunden at lege
  • #1   25. sep 2016 Måske du skulle overveje at lave en anden leg, end at kaste legetøjet væk? Ihvertfald til en begyndelse.

    Hvis al leg foregår SAMMEN med dig så vil han erfare, at det er hos dig det sjove sker...
    Trækkelege er oplagte til den type træning. Og hvis man så ovenikøbet får en fornuftig teknik i trækkelegen, så vil de fleste hunde synes det er fantastisk og komme igen og igen....


  • #2   25. sep 2016 Er det ikke bare fordi han synes der er andet leg som er sjovere? Lia gider heller ikke det der med at apportere som leg. Skal hun hente noget mere end to gange i træk, så skal der være noget træning og belønning ind over.

    Mht. at bruge godbidden som belønning for at få ham igang, så skal han naturligvis ikke have den inden han er kommet helt hen med legetøjet.

    Til gengæld er der en masse andre lege som hun elsker, bl.a. tag-fat, gemmelege osv.


  • #4   25. sep 2016 Åh jeg har lignende problemer med Max. Han gider hverken trækkelege, bolde eller noget. Tøjdyr kan lige kastes et par gange eller tre, og så gider han ikke mere.

    Jeg håber, at du får ham det lært. Her er det ikke lykkedes.


  • #5   25. sep 2016 CH- Trækkeleg leger vi allerede smiley Han synes det er fedt, men kan kommer ret meget op at køre over det. Han rusker og knurrer, men jeg er ikke i tvivl om at han synes det er fedt.

    Han kan godt aflevere ting man beder ham om at hente smiley

    Ja det ved jeg skisme ikke. Det kan da godt være han bare synes legen er kedelig.


  • #6   25. sep 2016 CH- Men når man leger trækkeleg, så skal man blive ved med at holde fast i legetøjet eller hvad? For han slipper ikke med mindre jeg giver ham kommandoen slip.

    Rotterne- Det gør de da når man træner apport? Den ting de apporterer er da "død".


  • #9   25. sep 2016 Sid på gulvet med 2 stykker legetøj med samme værdi for din hund. Leg trækkeleg med det ene som så pludselig "dør" hvorefter du begynder at lege med det andet som så "dør" og det første vækkes igen smiley
    Du kan også kaste det ene legetøj lidt væk og derefter begynde det sjoveste mest spænden leg med det andet.
    På ovenstående måde lærer du din hund at det fedeste er ikke legetøjet men at lege med dig.
    Indlær et stop signal når du beslutter at legen er slut. Og så betyder det ikke noget at hunden kommer lidt op og kører det er meget naturligt


  • #10   25. sep 2016 Det er så dead or alive og return to sender jeg har beskrevet

  • #11   25. sep 2016 Lenschow- Nej jeg tænkte nok de 2 ting skulle skilles ad smiley
    Nej, hvad er det?





  • #13   25. sep 2016 Lenschow- Kan du uddybe hvordan du vil arbejde videre på det?
    Jeg er en af dem der er lidt "skræmt" af vild leg. Men Diesel har en rigtig god stopknap, så det skal jeg nok ikke være.



  • #15   25. sep 2016 Det skal helt sikkert prøves smiley

  • #17   25. sep 2016 Åhh, at han knurrer og rusker ville jeg tage som et tegn på, at det er noget, der virker smiley

    Så bare i gang med det, at det er vildt er HELT ok smiley

    Labsen har fint beskrevet hvordan man kan bruge to stykker legetøj - jeg vil supplere med at sige, at du skal gøre det svært for ham.

    Sådan en trækkeleg skal indledes med, at han skal fange byttet - det vil sige, at du skal have fat i det og så få ham til at jage. Her er det VIGTIGT at du ikke forærer ham byttet, han skal fange det og dit forsøg på at undgå at han får fat i det skal være ærlig.

    Helt på samme måde skal dine træk i trækkelegen være ærlige.
    Nogle gange - oftest - skal han bekræftes i at han er superstærk og derfor vinde. Sørg for at han kun vinder i et træk, ellers virker det ikke specielt belønnende.

    Det bedste legetøj til det her er en bold med snor i.... Og det valgte legetøj skal han ikke have tilgængeligt - det er KUN noget du er involveret i.


  • #18   25. sep 2016 Har lige prøvet og jeg kan slet ikke få ham til at tage ordentlig ved legetøjet. Jeg skal virkelig gøre meget for at få ham med på ideen.
    Synes nu nok han plejer gerne at vil lege trækkeleg (Vi gør det ikke så tit), men af en eller anden årsag vil han ikke tage ved idag.


  • #19   25. sep 2016 Altså den bedste leg for Uffe er, når han har et legetøj i munden og vi løber efter ham. En slags fangeleg. Mon din hund vil have dig til at fange ham? smiley når nu I har leget det før?

  • #21   25. sep 2016 Pyt med at han ikke tager fat nu.
    Jager han?

    Prøv at lave jagtlegen på jorden - bevæg byttet i zig zag, lav ryk fra side til side.
    Det stimulerer byttedriften.

    Husk at han selv skal fange, du skal ikke forsøge at få ham til at tage det.


  • #22   25. sep 2016 Tager han fat men holderikke fast, så trækker du det ud af munden og lader ham jage igen... Helt som det ville ske i naturen. Hvis byttet ikke bliver fastholdt, så forsvinder det.

  • #23   25. sep 2016 Ja det gør han, men det kræver en del at få ham til det.
    Gjorde det netop på jorden. Der går bare ikke særlig lang tid inden han mister interessen.
    Så du mener han med tiden tager det i munden?
    Er lidt overrasket for når han selv kommer med legetøjet, så holder han da fast, så jeg kan trække. Og synes da normalt han tager ved, når jeg opfordrer til det.


  • #24   25. sep 2016 Gejler jeg ham ikke op, så er jeg slet ikke sikker på han vil gøre noget.

    En bold med snor er prøvet mange gange før. Han synes det er det kedeligste i verden. En sjælden gang har vi leget trækkeleg med en bold med snor.

    Kommer bare altid virkelig meget i tvivl, for det skal jo være for hans skyld jeg gør det her. Er det mon det, når det ikke falder ham naturligt?
    Da vi trænede agility forsøgte vi belønning med bold (med hjælp fra træner), så vi har prøvet noget lignende før.


  • #25   25. sep 2016 Låner lige din tråd ts.

    Nogle der har gode råd til at få en hund til at ville lege ruske og trækkeleg, og gerne må kommer højt op at kører.
    Jeg har ikke så meget erfaring med legetøj som belønning, men vil virkelig gerne bruge det, hvis det kan lade sig gøre.

    Min hund er ikke til trækkeleg, og hun kommer aldrig højt op at kører når vi leger, hun bruger sin bold (som hun elsker, som en sut, dog kan den godt bruges som belønning, jeg ville virkelig bare gerne ha lidt mere begejstring og tempo ind.
    Håber nogle har nogle bud.


  • #26   25. sep 2016 Det er en proces, der er sværere end man skulle tro og kræver en masse teknik.
    Hunden skal lære det og for at det kan lade sig gøre skal man selv beherske det smiley
    Det ser legende let ud, men det er oftest det allersværeste at lære når man starter fra 0


  • #27   25. sep 2016 CH: Det tænkte jeg nok, men ja det er dødsvært.

  • #28   25. sep 2016 Men hvad gør man, hvis man mere eller mindre skal starte fra bunden af?
    Han er lige selv kommet hen med legetøjet, og så trækker vi lidt i det. Men det er som om han har en forventning om, at jeg skal kaste det. For han stopper legen og tar først ved igen, når jeg opfordrer ham til det.
    Forstår bare ikke hvorfor legen er fed når han selv starter den, men gør jeg det så gider han ikke tage ved legetøjet.


  • #29   26. sep 2016 Pointen er, at han skal lære at lege, som du selv skriver.

    Når han kommer med legetøjet og slipper det, så sætter du gang i jagtlegen...

    Det her er noget, der for nye hundefører tager måneder at lære, så forvent ikke at det virker over en nat smiley


  • #30   26. sep 2016 @25: Min Dober er heller ikke sådan helt op og ringe pjattet med trækkelege. Hun kan sagtens lege dem men hun går lidt 'død' på dem og man få nemt 'presset' hende så hun trækker sig. Til gengæld så ELSKER hun at få lov at rende efter en bold, komme tilbage med den og få kastet en anden bold magen til. Det er en leg hun kommer helt op og ringe over.

  • #32   26. sep 2016 Hvis man skal bruge trækkeleg som belønning så er det vigtigt at hunden ikke får succes med selv at fise rundt med legetøjet smiley Gør den det så put en snor på så den kan 'fiskes' ind igen.
    Man skal også huske det med at, når leg er nyt for hunden så skal det være i meget korte sekvenser ad gangen. Han må helst ikke nå dertil, hvor han mister interessen.
    Jeg ville heller ikke blande godbidder ind i det. Det tror jeg blot vil forvirre ham.


  • #33   26. sep 2016 Mette Marie- Det skal ikke bruges som belønning. Det er ren leg smiley

    Men det er fint nok at han i starten ikke tag ved legetøjet?

    Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre for at få ham interesseret i legetøjet, når vi starter legen.


  • #35   26. sep 2016 @KJ: OK - jeg havde nok bare fået opfattelsen af et det handlede om leg som belønning smiley
    @Bodil: Ingen grund til at undskylde smiley


Kommentér på:
At lære hunden at lege

Annonce