{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.015 visninger | Oprettet:

Hvalp stopper under tur {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Her igår fik vi hund, en dejlig sort labrador hanhund på 16-17 uger. smiley
Han er helt perfekt, generelt ekstremt rolig men stadig livlig når han ved vi skal lege og bider ikke engang i ting udover bordben når han keder sig smiley

Vi har været ude at gå nogle korte ture med ham og det var bare at smide snoren på ham og så gå. Han trækker ikke, er god til at holde tempoet og generelt rigtig sød, måske lettere nervøs pga alt det nye der sker omkring ham.
Der er bare en ting der driller lidt, og det er at han simpelthen stopper op på turen. Det er både i begyndelsen, i slutning, om morgenen, middagen og om aftenen.
Og så er spørgsmålet: Hvad gør man? Vil helst ikke være streng overfor ham på nogen måde, og når han så går frem så får han masser af ros med stemmen.

Håber på en masse kloge input fra hundefolket. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalp stopper under tur
  • #1   16. nov 2013 kan det ikke bare skyldes lidt usikkerhed med alt det nye der er sket -nye omgivelser kan jo godt få hvalpen til liiiige at skulle se det hele lidt an, før den bare vover sig ud i verden. Så render den nu f.eks. på lugten af andre hunde e.l. kunne det j godt tænkes den lige skal sikre sig at det ikke er farligt før den fortsætter smiley

    Jeg ville ikke tage det så tungt -lokke lidt og så ellers rose år vovse følger med.

    Og tillykke med vapsen i øvrigt smiley


  • #2   16. nov 2013 Michelle
    Så det er forhåbentligt bare noget der forsvinder med tiden? smiley
    Problemet er at han bare sætter sig på sin flade og glor dumt på mig smiley Hvordan får jeg ham videre når vi går, indtil han føler sig tryg nok?


  • #3   16. nov 2013 ja det vil jeg tro det gør -jeg synes det lyder som ret almindelig hvalpeadfærd , uden at have set det self smiley

    Jamen jeg tror da blot jeg enten ville lade hunden sidde og se sig omkring til den er klar til at gå videre, eller lokke (med stemme og hvad har vi) altefter situationen og hunden -det må man jo så lige vurdere, om et er det ene eller det andet der er mest passende smiley


  • #4   16. nov 2013 Det forsvinder helt sikkert med tiden. Lad ham sidde på rumpen og kigge og sunde sig lidt. Bliver han siddende (til evig tid) - så går du baglæns (foran hunden), kalder med lys, glad stemme, mens du foretager et par små dansetrin.

  • #5   16. nov 2013 Hvor langt går i?

  • #6   16. nov 2013 god ide er at lade hver med at lokke ham med nogle godbidder hvis han sætter sig ned, så får de den dårlige vane med at sætte sig ned for at få en godbid. Carla jeg går med hun havde den dårlige vane med at sætte sig ned. de vænnede af med at hun stoppede ved bare at (hvis du har line) så bare gå så langt din line/snor rækker og så kalde og hvis han ikke kommer så hiv lidt i snoren.
    og nu stopper carla aldrig på turen


  • #7   16. nov 2013 Så vil jeg bare lade ham være fra nu af, indtil han selv vil med videre smiley

    Mette
    Om morgenen og aftenen går vi en tur rundt om gaden for at han kan få muligheden for at strække benene og tisse af. Ikke mere end 300m smiley
    De lidt længere ture er omkring 1km (inkl tilbagevejen)


  • #8   16. nov 2013 1 km, hvor lang tid tager det ??

    Han skal have flere ture af max 15-20 minutter i hans alder, hellere stå steder han kan lære at kende og snuse osv .....

    pas på med at gå for langt for hurtigt, det er hans knogler og led slet ikke klare til ... I risikere at overbelaste hans led, og det skal man ikke, slet ikke ved en hunde der bliver stor...


  • #9   16. nov 2013 Hanne
    Med de stop han laver tager det lidt over et kvarter. Men kun fordi han stopper tit, ellers kunne man sagtens gå turen på 10 minutter.
    Vi går 3 ture med ham om dagen, morgen, middag og aften hvor den om middagen er den eneste lange tur.

    Jeg er her for at lære, det er første gang jeg har hund hvor jeg også er gammel nok til selv at passe den smiley Så kom endelig med råd smiley


  • #10   16. nov 2013 Nu ved jeg jo ikke hvordan området du bor i er, men er der natur, eller en stor græsplæne, så køb en lang snor, stå der bare, eller bevæg dig lidt, men lad ham snuse og lege rundt der, i stedet for at gå, og så kald ham til dig en gang i mellem og give godbid når han kommer, på den måde undersøger han, leger, bliver fortrolig med området, og du træner "indkald" med ham på samme tid, sådan leger det ind i ham ....

  • #11   16. nov 2013 Bor i en lille by, lige op ad en mark. Kunne da være jeg skulle se efter muligheden for at tage ham med derud smiley

  • #12   17. nov 2013 Det er helt normalt hvalpe adfærd smiley Min gjorde det samme og kan stadig gøre det på trods af hans næsten 6 mdr.

    Man kan hjælpe hvalpen lidt med at gøre den tryg ved at gå samme tur hver gang her i starten også udvide turen lidt efter lidt, når den føler sig helt tryg på turen smiley Det hjalp i hvert fald meget her smiley

    Tillykke med ham smiley


  • #13   17. nov 2013 Det er også hans første gange på tur, så klart han er lidt nervøs ved det hele.
    Og tak for alle rådene, jeg sluger dem i mig og vil bruge dem imorgen på morgenturen smiley


  • #14   17. nov 2013 vi lærte til hvalpetræning at gå nogen få skridt frem foran hunden og så stoppe op med ryggen til den, så går der ikke mange sekunder før den er på siden af dig igen og klar til at gå videre (og så skal den selvfølgelig have ros og godbid) smiley

  • #16   17. nov 2013 Grunden til at hvalpe stopper op, er fordi de har brug for en pause til at bearbejde alle indtrykkene, det de ser, hører, lugter og evt. smager.

    Det er helt normalt og går over når de bliver ældre. Når han sætter sig ned skal du blot give ham et øjeblik til at bearbejde indtrykkene, så kan du evt. lokke ham med en godbid eller en kærlig stemme når i skal videre, husk massere af ros når han så går videre.
    Som de andre også skriver, så kan en fast lille rute her i starten hjælpe.

    Samme adfærd vil muligvis komme igen når han kommer i teenage alderen. Der kan de godt finde på at sætte sig ned og sige; at nu gider de ikke gå længere, for jeg ville hellere have været den anden vej. Altså han kan godt finde på at teste dig. Hvis det bliver tilfældet må du så bare vise ham at det er dig der bestemmer. smiley


  • #17   18. nov 2013 Vil lige sige tusind tak for jeres råd. Vi har gået den samme korte tur hver morgen og aften nu og idag måtte jeg for første gang holde ham tilbage fordi han bare rendte afsted smiley Den tur der før tog 15 minutter pga stop, tog idag 7 minutter.
    Gør han ligesådan imorgen tidlig udvider vi ruten lidt. Han skal jo helst ikke kede sig smiley


    profilbillede
Kommentér på:
Hvalp stopper under tur

Annonce