{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
580 visninger | Oprettet:

Kondition -mål: Fit hund! {{forumTopicSubject}}

Luna har bare ingen kondition! Og det kan ikke være rigtig i en alder af kun 3 år.

Så det skal vi have gjort noget ved.. Men hvordan...

Jeg kan ikke løbe, da jeg har smadret mine knæ på fabriksarbejde for 10 år siden. Jeg har prøvet at løbe i ca 5 minutter (hvilket resulterede i smerter i knæene i 1 uge) og Luna elsker det.. Løber lige så fint og glad ved siden af eller foran (hvis hun er løs)..

Cykling..?? Næh nej, det kan hun ikke lide.. Hun sætter farten ned og tuller afsted bagved (løber med hovedet ved siden af baghjulet når hun har snor på). Det går liiidt bedre når hun er løs, men der får hun også lov til at rende rundt som hun vil.. sådan foran og stoppe op og snuse og sådan..

Er der nogen måde, man kan lære hende at synes om cykling?

En veninde foreslog mig at tage et elsket legetøj med, cykle lidt, og så lege vildt med hende.. For at hun skulle se, at når vi havde cyklet endte det med sjov. Liidt svært, når hun ikke er så legesyg. Nu skal det siges at Luna først nu er ved at lære at lege.. Ja lyder åndssvagt, men træklege og sådan har aldrig interesseret hende..

Jeg snakker meget til hende i den der høje fjolletone og roser hende til skyerne, mens vi cykler, men det holder et minut eller 2, så sætter hun farten ned igen..

Så vi skal have noget kondition på hende.. Hvordan gør vi det?? Som sagt kan jeg ikke løbe..

Alle ideer modtages med kyshånd *SS*

Nogle gode tips????


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kondition -mål: Fit hund!
  • #1   19. aug 2006 hvor længe har du cyklet med Luna????

    Er det ikke et tilvænningsspørgsmål????


  • #2   19. aug 2006 ellers løbetur ved stranden i sandet og med små bakker. For hunden ikke dig ;O))

  • #3   19. aug 2006 Hvad med hundesvømning? :o)
    Hun elsker garanteret vand ;o)


  • #4   19. aug 2006 Sakki ælsker at cykle...men vi startede oz langsomt op (meget forsigtigt !) før han var et år....
    Tror det er et spørgsmål om at gå vildt langsom frem....dvs. ganske få meter og lidt slow...og godbidder, som Luna jo er vild med *ss*, hold igen med dem...brug dem KUN, når I cykler, smil
    Held&lykke Jeanette !


  • #5   19. aug 2006 Hej jeanette smiley

    Du kan fx også tage cyklen i den ene hånd og Luna i den anden og gå en tur med begge. Det gør du her i weekenden 2 gange om dagen og der efter, hver dag 1 gang om dagen i en uge (turen behøver i starten ikke være mere end 10 min. o så 15 min næste weekend).

    Når du synes nu er det tid at prøve noget nyt, tager du cyklen mellem dig og Luna ind i mellem - sådan mellem jer og så igen dig mellem cyklen og Luna på skift.

    Måske skal du sige til hende at det er fint og godt og så ellers ignorere hende lidt og selv lade hende i løbet af ugen, finde ud af at det fame er trelst at gå og trække bagud. Støder hun ind i cyklen så tag det i stiv arm og gå videre når du lige har kigget på hende kort.

    Hun skal lære noget nyt og det vil hun åbenbart helst ikke og der er det ikke hende der afgøre om hun vil eller ej, det er dig og det kan du sagtens gøre uden tvang men med stille og ved varende pres - hvis du forstår smiley

    Alternativt skal du igang med at svømme med hende hver anden dag, men det bliver noget bøvl til vinter når det hele iser til smiley

    Hvis du synes du vil prøve det med cyklen, så kan vi jo skrive sammen i løbet af ugen og snakke om evt problemer der opstår og hvordan du kan løse dem uden at presse hende for hårdt *S*

    Du kender hende jo og jeg tror faktisk at hun kan klare langt mere end hun måske lige giver udtryk for og her gælder det om at du har is i maven og viser hende, at hun ikke kan få dig til at opgive det nye m.m. :-))


  • #6   19. aug 2006 KARINA : netop, det var da oz sådan vi startede stille og roligt.....

  • #7   19. aug 2006 Sus - det er også det mest hensigts messige hvis man har en hund der helst ikke vil tæt på cyklen, eller i det hele taget bare ikke vil og der ikke er en sundheds messig årsag til det (smerter, HD,AA ell.lig) *S*

  • #8   19. aug 2006 JEPS : og det er en MEGAvigtig ting !!

  • #9   19. aug 2006 Jeg tror måske her i starten, at hun primært skal fokusere på at få Luna til at acceptere cyklen.

    Så kan hun altid om 1 uge eller 2, begynde at tage dejlige steder hen - når altså først Luna pigen har accepteret og løber pænt ved siden af smiley


  • #10   19. aug 2006 Jah....vi holder fx vældig mange pauser for at sikre os hundens egen vilje....
    Man bør ikk bare cykle derudaf....mange hunde ville så blot følge med trods evt. træthed eller smerte !!


  • #11   19. aug 2006 Nemlig Sus, jeg cykler også et par gange om ugen med Misja, mindst 5 km. og der indlagt hvile og vand (til os begge) pauser indtil vi kommer i mosen hvor hun løber frit og selv drikker af søerne når hun er tørstig smiley

  • #12   19. aug 2006 Hejsa...

    Når jeg skal konditræne min hund, så bruger jeg ud over cykling og svømning at lægge to bunker med legetøj med en indbyrdes afstand på ca. 200 meter, og så stiller jeg mig selv i midten. Så bliver hunden ellers sendt ud til skiftevis højre og venstre for at hente et stykke legetøj af gangen ... den skal så bare ind til mig og aflevere, inden den bliver sendt ud til den anden side.

    Så hvis din hund kan lide at hente legetøj, kunne du måske bruge denne metode med en noget kortere afstand til at begynde med, så hun forstår ideen ;o). Alternativt kunne du se om du kunne lokke et par hjælpere med ud et par gange om ugen, og så lave noget der svarer til en trækker-rundering...

    /Carina


  • #13   19. aug 2006 Hej Alle
    Nøj ens computer går ned i 5 minutter og så er der bare SÅ mange gode input.

    Tusind tak alle:-)

    Vil lige forsøge at svare jer alle:

    Mette: Jeg har forsøgt at cykle i snart to år. Men det meste af tiden har det foregået sådan at jeg har trukket cyklen og så ellers trillet lidt bag hende i et MEGET langsomt tempo.. Så det har været hende, der bestemmer farten.

    Ja løbe på stranden, MEN Luna er sgi doven..*SS* det er meget sjældent jeg ser hende galopere eller fræse afsted når vi er alene, ja vel egentlig også når vi er sammen med andre.. Hun kan godt lege lidt med andre hunde, men det er ikke sådan heelt vildt og "voldsomt". Luna render meget løs og tuller bare rundt.. Lunter og så lidt op i trav ind imellem. Så at løbe på stranden ville betyde at jeg skulle løbe med...

    Anita: uha ja, så længe hun kan se land *GG* men jeg har ikke rigtig mulighed for at komme til en hundesvømmehal.. Min far er så grov (*GG*) at han er begyndt at rykke rundt på sine vagter, så jeg ikke kan regne med at have bilen på faste tider...

    Sus: Ja godbidder, det elsker hun *GG* Kan høre du har mødt hende *LOOOL*

    Karina: åh ja... simpelthen gå tur med hende OG cyklen.. Smart.. Det må vi da prøve..

    Ja, det er et spørgsmål om at jeg ikke lader hende bestemme.. Is i maven.. uha da.. det er jo nok det der er mit store problem *SS* de der øjne... *SS*

    Ville rigtig gerne svømme med hende, MEN det kræver at jeg skal med ud i vandet (ja se så er snakken tilbage på dykkerdragter og waders *LOOOOOOOOOOOOOL*) og det er ski for koldt til mig..

    Jeg skal faktisk ud til min mor i eftermiddag, og der kunne jeg tage cyklen med på gåtur, og så holde hende i snor i 10 minutters tid og så lade hende tulle rundt ellers (det tager en god halv time at gå derud) det sidste stykke SKAL hun gå i snor, da det er langs en vej, hvor folk kører af h til.. hvordan lyder det??? Kan jeg tage 10 minutter først, lade hende rende lidt rundt løs, og så lige tage de sidste 10 minutter i snor igen?? og så det samme en times tid eller sådan, når vi skal hjem igen???

    Og så igen når vi skal til træning i morgen formiddag? Det er så små 50 minutter til fods hver vej..

    Og det skal jo så lige siges... Luna's hofter er blevet tjekket TIT hos dyrlægen. Fordi jeg er et pylrehoved.. Og vi går til agility hver mandag aften, men der "dør" hun foran springene og kan ikke klare mange runder....

    Hun KAN godt løbe ved siden af cyklen, men jeg kan godt se, at når vi henter den i kælderen og når hun bliver kaldt hen for at få snor på, så virker hun lidt utryg.. så det er nok den rette vej at gå... at gøre hende tryg ved cyklen..


  • #14   19. aug 2006 Hej Carina

    Sikke dog en god ide.. Men hun er sådan en type, der kun henter en apport (eller en pind) 2 gange.. 3. gang, så kan jeg da selv hente den, når jeg ikke kan holde fast på den... tsk tsk..

    Ja, hun har vist ikke lige læst manualen for labradoren...

    Men det er alle sammen ting, vi skal prøve..

    Hov ja.. vi skal også til at gå spor, hver tirsdag aften (indtil det bliver for mørkt), men det er jo ikke meget konditionstræning..


  • #15   19. aug 2006 Jeanette >

    Hvordan har hun det så med godbidder ???


  • #16   19. aug 2006 Jeanette - hvis du er sikker på ryg søjle, albuer og hofter er okay, så tror jeg det er et spørgsmål om tilvending til selve cyklen og til at DU bistemmer smiley

    Det er klart at varmen i øjeblikket ikke hjælper på det, så det lyder som en rigtig god ide du kommer med der både for i dag og i morgen.

    I skal nok lære det sammen og når det om 1- 1½ måneds tid er bleven køligere, er hendes form også blevet så god at i kan cykle i 1 time eller 2 smiley


  • #17   19. aug 2006 ....er lige nød til at smutte kort smiley

  • #18   19. aug 2006 Hvis hun er glad for godbidder og nogenlunde lydig, kunne du jo lave noget tilsvarende på een af følgende måder:

    x = hvor du står
    o = skål/spand med godbidder


    <b>Eksempel 1:</b>

    o o o o o o x o o o o o o

    Mellem hver godbid kaldes hun ind, og sendes så til den modsatte side, så hun for hver gang skal løbe lidt længere ud.



    <b>Eksempel 2:</b>


    o x o
    o x o
    o x o
    o x o
    o x o
    o x o

    Her går du ligesom i en A-eftersøgning, og hun sendes så igen ud til skiftevis højre og venstre til en skål med mad :o)


    - Håber det er nogenlunde til at forstå - det havde været nemmere at vise IRL


  • #19   19. aug 2006 Lad os med det samme slå fast... Det er IKKE Speedy Gonzales, jeg har fået mig *GGGGGG*

    Vi har nu altid gået lange ture.. I går gik vi en "kortere" tur.. Ind til Køge (og hente mine nye briller) og hjem igen. Det er ca 7.5 km.. 3.75 km hver vej.. Men igen, det er jo i "tulle"tempo


  • #20   19. aug 2006 Hej Karina

    Jamen det er jeg sikker på.. Okay, jamen så har vi en plan for weekenden:-)

    Hej Carina

    Uha fremadsendelse.. DET er vi gode til!!! Lidt har hun da læst *GG* ELSKER godbidder:-) Og vi har fremadsendelse til træning.. En af de få gange, hvor hun har fart på *GGGGGG*

    Det vil jeg da prøve.. Kanongod ide!!!! Og jeg forstod hvad du mente;-)

    Nå ja, vi har da også gået hjem fra dyrlægen i Solrød.. Det er små 8 km...


  • #21   19. aug 2006 Hej Jeanette

    Sad lige og tænkte på, når du nu har dårlige knæ, kan du så stå på rulleskøjter?? Man kan jo få temmelig meget fart på når man ruller derud af og hvis Luna har bare en lille smule trang til at følges med dig, så må hun jo også løbe.

    Carinas metode er rigtig god, når hun har fundet fidusen, kan du måske finde en skovvej med skrænter på begge sider, så giver det ekstra meget. Bare pas på ikke at overdrive det.


  • #22   19. aug 2006 Hej Tanja

    Joh rulleskøjter burde jeg da nok kunne løbe på... Skal nok bare investere i nogle knæ, albue og håndledsbeskyttere *SS*

    Ja, jeg tror nu nok hun skal fange den.. vi har som sagt prøvet lidt derhen af til træning.. Men det må da være rimelig langt væk, jeg skal sætte disse spande med godbidder, hvis hun skal nå at løbe noget???

    Vi fik ikke øvet med cyklen i dag, for min mor var først sent hjemme (skulle derud og spise) og da havde Luna lige fået mad, så jeg tog min fars bil derud (de er skilt)... De må jo helst ikke løbe for meget, når de lige har spist.

    Men vi gør det i morgen formiddag, når vi skal til træning.

    Vi skal forresten starte på et nyt hold i morgen.. Et mere konkurrencepræget hold, så det bliver lidt spændende...


  • #23   19. aug 2006 > Men det må da være rimelig langt væk, jeg skal sætte
    > disse spande med godbidder, hvis hun skal nå at løbe
    > noget???

    Jeg plejer at smide ca. 10 bolde i en bunke i begge sider, og med ca. 200 skridt mellem hver af bunkerne ... det giver så 20 løb á 200 skridt - altså lige knap 4 km løb på skrænter, hvilket Tikki normalt løber i turbo-tempo på ca. 12 minutter ... har jeg ikke adgang til skrænter, får hun nogle gange sin kløv på for at belaste lidt ekstra, men det er bestemt ikke noget der skal overdrives !


  • #24   20. aug 2006 Hej Carina

    Okay, det kan jeg godt se.. Men jeg tror jeg må starte ud med godbidder på spanden.. Og kun en af gangen (hun æder dem alle sammen OG vender spanden for at se om der er flere *LOL*). Og så må jeg gå ud og lægge en ny godbid på, når hun har rendt.. Men 200 skridt.. Okay det kan jeg godt se er et godt stykke.

    Jeg takker mange gange:-)


  • #25   20. aug 2006 Jeanette >

    Hvis nu du stiller spandene med følgende skridt-længde:

    o 20 o 20 o 20 o 40 x 40 o 20 o 20 o 20 o

    - Kan du så ikke kalde hende hjem rent lydighedsmæssigt ... evt. hvis du laver mere end 20 skridt mellem spandene ???

    - Selv dette løb vil jo give f.eks. 1120 skridt løb, eller næsten 1 km. Efterhånden kan du så bruge flere spande, eller flytte de to nærmest i forhold til hvor du står længere ud ;o)


  • #26   20. aug 2006 Hmm, tjooo det burde jeg vel nok kunne... Hun er lydig nok.. så det burde nok kunne lade sig gi sig.. Det skal prøves...

    Vi har lige været til træning i dag. Ny træning, øj det var godt... Det er samme sted, vi er bare kommet på et andet hold og et niveau højere.. Og lavede øvelserne lidt anderledes og med en anden sværhedsgrad.. Og så gu om Luna ikke lagde sig ned på dækkommando på afstand, DET har hun aldrig gjort før.. Og hun gjorde det skisme 2 gange!!! STOOOOOOLT moar lige her *GGGG*

    Vi tog cyklen med derud, og hun var løs hele vejen. Jeg skiftevis trak og trillede bagved hende... Det gik ok, men ude af form, DET er hun godt nok. Havde cyklet i 5 minutter og så hang tungen helt ude af munden..

    Men meget af det er altså også hende, der er snedig.. På vej hjem gik det MEGET langsomt så jeg gik det meste af vejen.. Næsten hjemme er der et fodboldstadion og på deres grusbane er der altid kæmpevandpytter efter regnvejr, og PLING så kunne Luna pludselig galopere for fuld hammer efter at have trisset afsted i 45 min... Lille gimpe, er hun *GGG*



  • #27   20. aug 2006 Nu kan det godt være jeg spørger dumt ... men hvorfor cykler du bag ved hende ???

    Er ret sikker på at hvis jeg cyklede bag ved min hund, så ville den bliver forvirret over at blive "forfulgt" og bevæge sig meget langsomt, for dels at holde øje med mig, og dels for at vente på mig ?!?


  • #28   20. aug 2006 Jeg cykler bag ved hende ind imellem, for at lade hende sætte farten.. jeg cykler ikke lige bag ved hende, men en 4-5 meter bagude. Og triller lige så stille afsted. Og så i perioder af 5-10 minutter, så sætter jeg mere fart på og cykler på siden af hende..

    Men ja, det kan da godt være at hun føler sig lidt som "jaget vildt", når jeg ligger deromme...

    Mmm skal jeg bare blive liggende på siden af hende? Når hun er løs mener jeg.. for selvfølgelig skal jeg være på siden af hende når hun er i snor.


  • #29   3. sep 2006 tja...... du kan jo gå til agillity

  • #30   3. sep 2006 Hej Mona

    Vi går til agility.. Meen det synes Luna ikke er sjovt.. Hun "dør" foran springende.. Det var bla for at få hende op i tempo til agility, at jeg ville forsøge at få hende mere fit...

    Men tak for forslaget:-)


Kommentér på:
Kondition -mål: Fit hund!

Annonce