585 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Gør i leg Gør i leg

Hej folkens smiley

Jeg har en hundevaps herhjemme, som tidligere ikke har fået lov til at lege med andre hunde, men hvilket hun dog har mulighed for i fulde drag nu.

Hun er begyndt at gø rigtigt meget når der leges, og de andre hunde måske ikke liiiiige jagter hende, eller giver hende al deres opmærksomhed.

Det er klart at hun er helt vild efter at lege, nu hvor hun får lov (og der har i øvrigt ikke været nogen problemer overhovedet, hvad angår hende i samvær med andre hunde).

I grunden kunne vi være ligeglade, fordi det jo altid foregår på en stor græsplæne, hvor der ikke umiddelbart befinder sig andre mennesker der kan blive generet af det.
Der er dog af og til hunde med, som bliver utrygge af at hun gør ad dem for at få opmærksomhed, og i sidste ende bliver aggressive overfor hende.

Jeg har hidtil forsøgt at kalde hende til mig og holde hende i snor i et kort stykke tid ad gangen, både så hun får en timeout, og de andre hunde kan lege lidt i "stilhed".

Når hun bliver sluppet løs igen, går der typisk 10 min. til et kvarters leg, inden hun begynder på det igen. Typisk også, fordi hun enten selv bliver træt, og så ikke selv gider løbe, eller de andre bliver trætte, og ikke gider rende efter hende.

Opmærksomhed mangler hun ikke overhovedet.
Skal jeg se tiden an, om hun stopper af sig selv når hun bliver mere "vant" til legen med andre hunde, eller er der måske nogen der har et tip til, hvad jeg kan forsøge at gøre?
God dag til jer derude. smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.
  • Opsætning af malertape 800 kr.
  • Tv Kommode, en tæppe og en mikrobølgeovn 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gør i leg
  • #2   19. nov 2013 Min Luna har også meget lyd på. Både gø, knurren, brummen, hyl osv. Især overfor Chessie.

Jeg er efterhånden kommet frem til, at jo bedre hun kender hunden, jo mere lyd er der på. Hvis hun leger med hunde, der ikke kan lide hendes måde at lege på, så undgår jeg, at hun leger med de hunde i fremtiden. For mig skal hunden ikke nødvendigvis lege med alle andre hunde, for enhver pris. Man skal finde en, der passer til hunden, så de er på lige fod, og begge har det sjovt. Kan den ene ikke lide det, så passer de nok bare ikke sammen. :o)

Chessie har faktisk kun lyd på, når hun leger med Luna, men ikke rigtig sammen med andre. :o)

• #3   19. nov 2013 Tak for svarene smiley

Hun virker som sådan ikke stresset når hun leger, og heller ikke når hun bliver træt. Hun har en "bedste veninde" som har fundet ud af at hvis man løber efter hende, og skænker hende lidt opmærksomhed, så stopper hun. Men også kun indtil opmærksomheden og legen er rettet mod en anden hund igen.

Jeg står lidt i et paradoks, fordi det nøjagtigt er de hunde, som hun leger bedst med, der bliver utrygge ved hende når hun gør.
    Hun knurrer ikke, og ikke ret meget lyd på når hun leger, men kun når hun ikke lige er "eftetragtet" af de andre.

Hmm..

• #5   19. nov 2013 Jeg ville nok også bruge det med at give hende og de andre "time out" når hun gør efter opmærksomhed. Hundene kan sagtens være stressede uden at man synes det virker sådan.. Så synes du gør det helt fint med at tage hende i snor igen når hun gør for meget og giver hende en pause.
    Og hvis de andre hunde er utrygge leger de desværre ikke på lige fod smiley

• #6   19. nov 2013 Det var ment som at det er dem hun leger bedst med, når hun nu tier stille smiley
    Jamen så må vi forsøge at holde os fra de hunde der bliver utrygge, og ellers bare blive ved med at give hende de små pauser. smiley

• #7   19. nov 2013 Du er nødt til at tage hensyn til de andre også, og sige nej, når du kan se, at de andre hunde bliver utrygge - for så leger de jo netop ikke særlig godt, hvis den anden bliver utryg. Så må du prøve at finde nogen hunde, der leger på samme niveau som hende, og som ikke bliver utrygge over lyden - og holde dig fra dem, der ikke bryder sig om det.
    Du ville vel også foretrække, at din hund ikke leger med andre hunde, der gør den utryg. :o)

Du skriver, at hun gerne vil have opmærksomheden, og gør, når de andre hunde ikke giver hende fuld opmærksomhed. Så fungerer hun nok ikke i en større gruppe. I stedet kan du prøve, at hun kun leger med en enkelt anden hund, i stedet for i en gruppe. Hvis hun begynder at gø og/eller den anden bliver utryg, skal de skilles ad og have en pause. Når den anden hund kommer hen til din hund igen, kan legen fortsætte - hvis din hund selvfølgelig har lyst. På den måde skulle hun gerne lære at stoppe, når den anden siger fra. Det samme skal selvfølgelig gøres, hvis din hund bliver utryg. :o)

Når hun ikke har leget så meget før, så er hun nok ikke så god til at tyde de andres kropssprog, og har svært ved at stoppe igen, så det skal du hjælpe hende med at lære. :o)

Kommentér på:
Gør i leg

Annonce