{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
970 visninger | Oprettet:

Collie - sind eller fejl i træning? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Vi har en lille collie tæve på 7 snart 8 mdr.
Hun har fra starten været meget nem, også at træne med. I starten (fra 8 til ca. 14-15 ugers alderen) var hun SÅ glad for ALLE andre hunde, social og ville bare lege.. Så ændrede det sig pludseligt - hun kan absolut ikke lide at være i større flokke af hunde. Hun har det bedst med, at der er max. en 3-5 stykker.. Ellers holder hun sig et sted hvor hun kan se alle.. Er det instinkt? Eller tror i hun er blevet bange engang i en større forsamling af hunde?
Der har kun været én episode, hvor en voksen hund løb efter hende gøende - fordi den ville lege.. Den blev hun rigtig bange for, men tøede lidt op igen - så tænkte egentlig ikke at det havde ødelagt noget for hende..

Derudover, har hun været nem at træne med, og har hurtigt lært mange forskellige ting.. Hun er nem nok i hverdagen, men der er selvfølgelig mange ting hun ikke har lært endnu..
Hun kom som hvalp ALTID når vi kaldte.. Løbende glad imod os.. Nu er det som om noget har ændret sig igen. Hun er "mistroisk", og vil ikke komme hen til os i haven, hvis vi f.eks. vil lege eller give godbid er vi nødt til at kaste den til hende, og skal hver eneste gang hun er i haven "vinde hendes tillid" før hun vil gå med os.. Sådan er det også begyndt at være lidt i hundeskoven - så der kommer vi ikke lige før der er styr på indkaldet igen..

Er det bare fordi hun er teenager? Eller ér collier bare afventende?
Hun kan finde på, at springe ud af bilen, løbe ud på fortorvet og så stå og kigge på os som om "kommer du??" Hun er aldrig stukket af i den forstand at vi ikke kunne finde hende, men hun vil bare ikke så gerne komme hen til os.. Når vi træner er det helt anderledes.. Så vil hun gerne gå imellem mine ben, ligge oven på mig eller stå på min ryg hvis jeg ligger på maven.. Vi har trænet kontaktøvelser rigtig meget, og derfor forstår jeg slet ikke, at det er så anderledes når vi er ude..

Jeg kan slå vejrmøller, spæne i den anden retning, løbe med et lækkert kødben og andet, og hun er alligevel mistroisk over for, om hun nu også skal komme..
- Desuden har vi prøvet at gøre det til noget dejligt at blive lukket ind og ud fra og i haven.. Legen stopper ikke bare fordi hun kommer ind f.eks. Men det er lidt belastende, at man skal til at gå ud i haven og kaste godbidder til ens hund, før man kan få den ind fra en tissetur eller noget..

Håber ikke vi som ejere har fejlet, ellers må i gerne komme med gode råd til træning heraf.
Det blev vist meget langt! Tak til jer som har gidet kæmpe jer vej igennem :-D!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Collie - sind eller fejl i træning?
  • #2   2. dec 2013 For mig lyder det også som en teenager med indkald i al fald smiley

• #3   2. dec 2013 Det med indkald lyder totalt som min Meeko (han er sheltie) som er 8 mdr nu og har konkluderet at det er fordi han er teenager.

Så jeg gør det at når jeg skal kalde ind så sætter jeg mig på hug og kalder og opmuntre når han er på vej mod mig, også bliver han ikke sluppet andre steder end i haven og på særligt overskuelige steder smiley

• #4   2. dec 2013 Denne alder kaldes den fysiske kønsmodningsperiode og går fra ca. 7-10 måneders alderen og her sker en masse hormonforandringer med din hund. Der er intet i vejen med hunden hvis den ændrer sin adfærd i denne periode, det er blot hormonerne der spiller ind. Du bør i perioden ikke forvente for meget af hunden i træningsøjemed, lav de øvelser hunden kender, og koncentrer dig om at vedligeholde dem.

Collier kan godt være lidt afventende - det ligger i dem at de lige skal se "faren" an før de løber hen til det de tror er noget farligt, noget der ligger i dem fra da de fungerede som hyrdehunde. Det nyttede ikke noget, hvis de frygtløs drev flokken af får lige hen mod noget farligt, hyrdehunden skulle kunne vurdere, om det nu også var en god idé at nærme sig det ukendte - derfor kan de godt lige stå og se tingene lidt an inden de farer frem.
    Denne afventen skal ikke forveksles med angst eller nervøsitet, for det må en collie ikke være - men en hvalp må gerne lige se situationen an. Jeg gør det med mine, at stopper de op og bliver bange for noget, så lokker jeg dem hen for at undersøge det. Er det nu en blafrende plasticpose der ligger, så stopper hvalpene op, jeg snakker med lys stemme og vi kommer hen og ser på det "farlige". Når hvalpen så snuser til "det farlige", så får den stor ros - på den måde lærer den langsomt, at være nysgerrig.

At den ikke vil ind fra haven tror jeg har noget at gøre med, at den godt ved, at så slutter festen - nu er det jo lige så sjovt udenfor. Jeg har en voksen collie på 6 år der stadig er tøvende når hun skal ind. Når vi går tur er hun livlig når v i går ud, men på hjemvejen, når hun fornemmer at nu er vi snart hjemme, så kan hun næsten ikke slæbe poterne afsted, hun går SÅ langsomt at det er irriterende. Jeg har dog ikke problemer med at få fat i hende mere, for hun kommer når jeg kalder, men det går langsomt, hvis hun ved at nu er turen/legen snart slut.

Ang hundeskov, så lad være at gå der, hvis hunden ikke kan lide det. Det er ikke alle hunde - collier eller ej - der synes det er det fedeste i verden at tonse rundt med en hel flok andre hunde, som den måske slet ikke kender. Lav i stedet små legeaftaler med 1-2 andre hunde.
    Som unghunde kunne mine hunde godt lide at tonse rundt, men det gider de ikke mere, de vil helst at vi bare går selv - det kan dog godt have noget at gøre med, at vi nu er en "flok", jeg har tre hunde og de har egentlig nok i hinanden.

• #5   2. dec 2013 Teenager smiley
    Det går over om et par år og så kommer der forhåbentlig en fornuftig, voksen hund ud af hende.
    Forvent ikke det store sociale legebarn. Det ligger ikke til den race.

• #6   2. dec 2013 Det lyder fuldstændig som det vi er inde i lige nu. Pepsi er nu lidt over 6 mdr. og er total lømmel.....

Jeg venter bare på, det er overstået om nogle måneder og tror alt det indlærte kommer igen. Indtil da prøver vi at komme igennem bedst muligt og træner kun det basale lydighed, som han kunne med lukkede øjne inden han blev teenager smiley

• #7   2. dec 2013 Jeg ville under ingen omstændigheder bare vente på at det går over;) der skal arbejdes med indkald, at høre sit navn efterfulgt af et kom skal betyde noget rigtig godt:)
    Jeg plejer at lære mine hunde at Fido kom betyder flæskesteg;) dvs jeg har en skive flæskesteg klar råber Fido kom og serverer flæskesteg og går igen, det gentages ofte i perioder jeg tager ikke hunden ind, men lader den løbe videre 9 ud af 10 gange, Fido kom betyder altså flæskesteg slet og ret;) når det så er nødvendigt tager man bare fat i hunden når den har fået sin flæskesteg;) obs flæskesteg kan også være kylling, pølse eller andet, det skal bare være særdeles godt, ikke bare et stykke tørfoder men noget ekstra godt;)
    Hundeskove holder jeg mig fra, jeg ville aftale med 3-4 gode hundevenner og mødes nogle gange ugentlig;)

• #8   2. dec 2013 Kennelmor: Tak for dit uddybende svar.. Vi har prøvet at kalde og så lave noget rigtig sjovt eller give hende noget lækkert når hun kommer ind.. I sommers var der intet, der kom hun altid når man kaldte, men der stod døren jo også altid åben så hun bare kunne rende ud og ind..
    'har også kaldt, og fået hende ind, givet godbid og lukket hende ud igen - bare sådan at hun vender sig til, at man skal komme når der bliver kaldt.. Det er egentlig i haven hun er allerværst..

Hun vil rigtig gerne lege, det er slet ikke det, og ELSKER hundeskoven.. Elsker i det hele taget de steder hvor hun kan rende fri..

Bodil: Somme tider ved hun godt, at vi står med noget særligt lækkert til hende... Men hun står stadigvæk og kigger på een som om hun venter på et eller andet..
    Hundeskoven kommer vi i, på skæve tidspunkter, eller har lavet aftaler - så vi ved der i hvert tilfælde er een hund hun kan være helt tryg ved.. Og det har gået rigtig godt ind til hun begyndte at lade være med at komme når man kalder.. Og jeg tror ikke det er fordi vi er kedelige, for hvis vi går tur uden andre hunde, får hun lækre guffere, søgeopgaver, leg, kys og kram og sådan noget.. Og hun er også rigtig interesseret - hun kommer bare ikke helt tæt på.. Lige så snart vi er inde og man sidder i sofaen, hopper hun op og så kan hun ikke komme FOR tæt på, så sidder hun oven på een og trykker hovedet ind mod vores hoveder..

Træningen må fortsætte! Men vidste bare ikke om det var "typisk collie" da det er vores første :D!

• #9   2. dec 2013 Fejlen er at du bruger en eller anden godbid;) det skal du ikke Fido kom skal betyde noget andet, ikke bare den godbid der også er belønning for sit eller dæk fx;) Fido kom er noget helt ekstra, fx en skive flæskesteg, en halv pølse, en skefuld lun leverposteg;) ikke et lille stykke, en skive;) det er rigtig vigtigt at kode Fido kom til at betyde rigtig meget;) det er den vigtigste kommando du kan lære din hund;)

• #10   2. dec 2013 Du skal ikke lokke, bare råbe Fido her og kaste skiven til hunden i starten, det må ikke blive til lokning;) Fido her skal betyde nu kommer der flæskesteg flyvende;) ikke "pas nu på måske skal jeg ind eller i snor"

• #11   2. dec 2013 Bodil: Ja okay på den måde ;-).. God idé. Må vist hellere i gang med at koge noget kylling. Det ELSKER hun!

Kommentér på:
Collie - sind eller fejl i træning?

Annonce