{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
858 visninger | Oprettet:

Hjælp hvordan gør jeg? {{forumTopicSubject}}

Hej alle hunde elskere:-)

Jeg kan ikke få min lille coton de tulear på snart 1 år gammel til at dække.. jeg har øvet med hende i cirka et halvt år.. hun har gået til hvalpe træning i oktober's hvor hunde træneren viste mig hvordan jeg gjorde, da hun ikke lagde sig ned alle de gange jeg prøvede, så prøvede hun (hunde træneren) men hun gad stadig ikke.

Hvordan fik i jeres hund til at ligge sig ned?

Har i nogen råd? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp hvordan gør jeg?
  • #1   6. dec 2013 Vores ville heller ikke lige i starten. Bliv ved og ved og ved. Vi gjorde også det at når hun lagde sig af sig selv sagde vi "dæk", og gav en godbid.. Til sidst fangede hun den. Hvordan gør du? Lokker du hende ned med en godbid eller hvad?

  • #2   6. dec 2013 Hvordan har du prøvet?

  • #3   6. dec 2013 Hvordan har du øvet?

    Jeg kender 2 metoder til hvis hunden ikke forstår hvad det er man vil have den til.

    1: Sige dæk og giv/kast en godbid hver gang den ligger sig af sig selv.

    2: Sæt dig på gulvet med det ene (eller begge) bed strakte. Løft det ene ben, men kun så det passer med at hunden lige kan nå at kravle under. Tag armen/hånden under benet og vis hunden at du har en godbid - Den skal så følge efterhånden under benet, og lige i den skal til at kravle under, og maven rører gulvet giver du godbidden og siger dæk.
    Men husk at du på intet tidpunkt må tvinge hunden - Den skal selv tage initiativer til at lægge sig/kravle under ;o)


  • #6   6. dec 2013 Jeg lærte min at dække ved at få ham til at sitte (kiks for det) den føreen kiks ned på gulvet og så lukke om kiksen og så svingede han tit røven i vejret og så trak jeg kiksen så han til sidst lå ser så lang han var.

  • #8   6. dec 2013 Nu er mine hunde 7½ og 6 år..... de kan stadig ikke " dække "....... eller " lægge sig ned " , som jeg siger...
    Men i realiteten er jeg faktisk ligeglad med .... om de vil ligge ned.... .. det må de selv om.... smiley


  • #9   6. dec 2013 Jeg har gjort sådan at jeg først sagde sit til hende derefter gør jeg sådan at når hun sidder ned så tag jeg godbidden og sætter den foran hendes poter og der bliver den liggende indtil hun lægger sig. Desværre hjælper det ikke.

    - Det var lidt svært at forklare det jeg håber i forstod det

    Ja jeg lokker med en godbid ellers gider hun ikke at sætte sig..:-)


  • #11   6. dec 2013 Merete: Mine forældre har også prøvet og det hjalp ikke rigtig smiley

  • #12   6. dec 2013 Så lær hende at røre din hånd.
    Tag nogle gode godbidder..

    1) sæt din hånd foran hende
    2) når hun rører din hånd med snuden får hun en godbid
    3) lær hende at følge efter hånden og røre den

    Til sidst kan du sætte en kommando på.. Så du har lært hende at følge en hånd eller en godbid.


  • #13   6. dec 2013 Jeg har så lært (hvis man nu går op i lydighed smiley ) at man altid skal starte med at lære hunden at dække fra stående position (da det er sværest) først, derefter fra sit. Grundet at når man skal op til en lydighedsprøve er der noget der hedder stillingsskift, hvor at hunden bl.a. ikke kun skal kunne dække når den sidder, men også fra stående/gående postion. Den skal altså nærmest "klappe sammen som en klapstol", som min lydigheds/agilitytræner siger, lige så snart den får besked på det. Altså at den skal klappe bagud med bagbenene først.

    Måden jeg så har lært, at man skal få hunden til at lægge sig ved stående/gående stilling er:
    1. Tag en godbid som hunden er ellevlid med og før den lidt hen så din hun går.

    2. Nu skal du så føre hånden med godbidden tilbage og holde den med "flad" blid hånd over snuden, nu burde den gerne prøve at få fat i godbidden smiley

    3. Nu fører du så hånden forsigttigt lidt bagud og sammentidigt nedad, lige så snart at hunden bare giver sig en smule, klikker du og guffer! Hunden behøver ikke at skulle lægge sig ned ved første forsøg, hvis bare den "er på vej til det" skal du rose (altså klikke og guffe).

    4. Efter nogle forsøg med det, burde den begynde at forstå at den får noget for at lægge sig helt ned smiley

    5. Når du så har lært den at lægge sig MED godbidden over snuden, vil du nu (når den er en haj til det), begynde at putte håndtegn og/eller kommando på smiley

    Puha det blev til en lang tekst, håber det er til at forstå, det er meget nemmere at vise end at skrive smiley


  • #14   6. dec 2013 Ps. self betyder det ikke en dyt om hunden kan dække fra stå, hvis du ikke har tænkt dig at bruge hende til lydigehd, det er bare mig der bare SKAL have det til at sidde i skabet smiley

  • #16   6. dec 2013 Jeg træner ved Garbogård Hundesport, i Skævinge, og der lærer vi så at man skal have den til at STÅ først, og man holder ikke fast rundt om dens snude, man har bare hånden over snuden med en godbid... som sagt MEGA svært at forklare, men det virker og i dag klapper Malik sammen med det samme, når han både står,går eller sidder og jeg så siger "dæk" mens jeg peger nedad med to fingre smiley

  • #18   6. dec 2013 Det har jeg heller ikke sagt, hvis du har opfattet det sådan beklager jeg meget! Det er lige så rigtigt at bruge din eller alle mulige andres metode, jeg siger bare at det her virker for MIG og at jeg SELV synes, det er den mest praktiske måde at lære det på, men det er vel en beslutning man selv tager smiley

  • #20   6. dec 2013 Det må du så undskylde, det jeg mente er at det er EN af måderne til at træne det på.... fordi at jeg skrev at man kunne træne det på den måde, hvis man gerne vil gå op i lydighed, er fordi at mange lærer deres hund FØRST at sitte og derfra at dække, hvilket kan blive problematisk hvis hunden skal gå direkte fra stå til dæk, uden at blive nødt til at sitte først, for det har den jo lært... til dagligdagsbrug er det fint nok, men til lydighed er det ikke. At der så findes andre måder at lære den at gå fra stå til dæk udelukker jeg bestemt ikke!

    Som sagt er det ikke den eneste måde man kan lære dem det på, men sådan har jeg lært det og det er jeg glad for smiley


  • #21   6. dec 2013 Mange tak, jeg tror jeg vil prøve nogen af jeres råd smiley

Kommentér på:
Hjælp hvordan gør jeg?

Annonce