{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.329 visninger | Oprettet:

Holde på bukken {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg har opgivet at lære min sheltie at holde på en apport buk. Jeg har prøvet baglæns indlæring med klikker, og hun tager da gerne gabet rundt om men holder den ikke fast - og ja jeg har prøvet at tilbageholde klikket. Jeg har også prøvet med en buk af plastic, og vikle pels rundt om og lege med den så den bliver vild og interessant.

Hun bærer glædeligt rundt på flasker og bolde! Og da hun var hvalp lavede hun fin apport med de der duft træbrikker man bruger i LP. Hun forstår også apport når det gælder bamser.

Har I nogen tips?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Holde på bukken
  • #1   23. mar 2014 Render hun ud efter den og henter den ? Hvis hun gør det, så prøv at glemme klikkeren.
    Når hun kommer med apportbukken, så sætter du du en hånd på hver side af den og skubber hende tilbage. Det gør du hver gang hun kommer med den. Mange gange er det sådan, at hvis ikke du vil have den, skubber hunden væk, så bliver den mere ivrig for at komme og aflevere.
    Du kan også tage i apporten og lege ruskelege når hun kommer med den.
    Hvis hun har meget byttedrift, så kan du sætte en lang snor i apporten og gøre den levende ved at trække den.

Måske skulle du invistere i en apportbuk med snor. De er rigtig gode. Man kan også få apportbukke hvor man kan skifte midterstykket ud med andre midterstykker af forskellige materialer.

• #3   23. mar 2014 Nej hun løber ikke ud og henter den, hun synes nemlig den er død kedelig.

Men jo en apportbuk med snor kunne muligvis hjælpe på sagen smiley

• #4   23. mar 2014 Hmm er vist nogenlunde samme sted som dig i forhold til apportlæring. Jeg er en 10 mdr. eurasier, som også gerne gaber rundt om bukken, men ikke holder fast.

Nu er eurasier nok heller ikke lige den typiske apporteringshund, men jeg synes nu alligevel, det kunne være sjovt at træning hende.

Jeg tror, tricket er; langsomt at bevæge sig fra noget de synes er sjovt at samle op med munden, til at de samler apportbukken op. Se evt denne video om klikkertræning af apport til ikke apport-ivrige hunde:

https://www.youtube.com/watch?v=Eg1yDpM_vbc

• #5   23. mar 2014 Leg den ind! Der er klart gået noget galt i indlæring siden hun gerne vil tage andet. Tag to apporter og leg bytte/kasteleg. Ligesom med to bolde.

• #6   25. mar 2014 Ja det er det med at holde der er kunsten smiley Hvis du evaluerer på klikkerprincipperne tror jeg, at du kan løse problemet. Du skal være inde i en stime af små seancer hvor du klikker hende for at bide om den og belønningerne skal selvfølgelig være super lækre. Du går ikke videre før hun konstant tager den i munden hurtigt efter hinanden så du kan klikke hurtigt efter hinanden. Det er her at du så pludselig tilbageholder klikket et splitsekund. Hun slipper sikkert hurtigt første gang, men da du tilbageholder klikket tager hun den (forhåbentligt) i munden igen og holder den det splitsekund længere og du klikker. Du skal passe rigtigt meget på at du ikke begynder at klikke hende for at slippe apporten, da du så får gjort det rigtigt svært for dig selv. Gradvist øger du tiden efterfølgende.

• #7   25. mar 2014 Jeg lærte min tidligere hund (bullmastiff) det på denne måde og det samme med min nuværende.

• #9   25. mar 2014 Foran, hvis det er det de gør i LP smiley

• #10   25. mar 2014 I LP er det ved siden af Buch smiley

• #12   26. mar 2014 Nå jamen så må det hellere være ved siden smiley jeg ved ikke så meget om LP, det er ikke vores boldgade må jeg indrømme.

Vi går til Rally og HTM smiley

• #15   26. mar 2014 Vi er eksperter i at gøre apport til dels et projekt og del til en skidekedelig øvelse! Apport arbejder med hundens drift og det er oplagt at lege den ind. Det handler ikke om at hunden så laver fejl, for hvordan kan den det? Den skal bare lege med apporten og så udbygges det til bytteleg.

Mine hunde skal aldrig lære at apport betyder "sidde på plads med pinden". Det er godt nok en voldsom forsimpling af en kompleks øvelse med mange momenter, der hver især skal trænes og have høj motivation hos hunden.

• #16   26. mar 2014 Spændende tanker Siri ! smiley

• #17   26. mar 2014 Det er jo ikke fordi at baglænskædning og klikkervarianten er skidt, men når man ser en hund som TS beskriver, der bærer glad på alt muligt, men ikke på apporten, så er noget jo gået galt. Og det har jeg set flere gange.
    Jeg kombinerer jagtlege med apport og holde-øvelser. I lydighed at motivation for at hente, motivation for at holde, løbe ind i højt tempo osv. jo ligeså vigtig som at kunne holde apporten stille. Og meget sjovere at arbejde med.
    Alle mine hunde lærer at bytte på kommando -. dvs. slippe apporten i luften, imens de er i løb og så nuppe legetøj ud af hånden på mig. Det er sådan en super sjov jagtleg, jeg laver med mine hunde, selv når de er i eliten. Hent apport, løb ind, byt i farten (og tag en æresrunde).

• #18   26. mar 2014 Det lyder meget fornuftigt S.R. Min hund synes jo som sagt at det er døøødsygt.

• #19   26. mar 2014 Ja, og så kan man konstatere at noget er gået galt, når hunden har det sådan smiley Og så må man jo prøve noget andet.

• #20   26. mar 2014 Ja jeg vidste ikke hvad jeg skulle prøve så vi lagde det bare på hylden. Men nu har jeg da lyst til at forsøge mig igen smiley

• #22   26. mar 2014 Haha sikke da et skønt humør smiley
    Uanset hvad, så kommer man sjældent langt nok til en god elitehund ved bare at baglænskæde og klikke. Det er simpelthen for kedeligt. Som man jo også kan se at Buchs hund synes.

• Nita
    Nita Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 21
    #23   27. mar 2014 Det vigtigste er at du har en klar plan for hvordan du vil træne øvelsen. S.R. (Tror jeg nok det er ) har skrevet om øvelsen på sin hjemmeside, som jeg ikke kan huske hvad hedder - måske hun selv kan hjælpe med link?
    Jeg har oplevet mange sheltier som går døde på øvelsen og har selv kæmpet med den i mange år, og nu virker det på begge hunde:-)

Hent hjælp hos en træner, er det bedste råd jeg kan give. Herinde får du nok kun for mange forvirrende meldinger:-))

• #24   27. mar 2014 Nita
    Siri er træner smiley

• #25   27. mar 2014 Jeg er helt enig - få en til at hjælpe dig!
    Vil prøve at lave en video med sjove apportlege, for nu så jeg to tråde i går, hvor trådstarters hund er "kørt sur" i øvelsen og hvor baglænskædning er det eneste løsningsforslag. Jeg synes det er SÅ sjov en øvelse at lege med, fordi man netop arbejder med drift. Så prøver lige at samle nogle af de sjove lege smiley

• #26   27. mar 2014 Jamen baglænskædning er da ikke ensbetydende med at hvert enkelt moment ikke skal/kan indlæres med motivation og leg. Der blev spurgt til "holde fast" delen, så det var den del jeg forholdte mig til.

• #27   27. mar 2014 Jeg kalder i øvrigt det at holde fast for "hold fast" når indlæringen af dette er på plads. Apport kommer først på når hele øvelsen er sat sammen og momenterne er ok og så bruge "hold fast" selvfølgelig ikke til noget i den sammenhæng.

• #28   27. mar 2014 Ja, men den her hund vil jo ikke engang tage den i munden. Jeg tror ikke trådstarter taler om at hunden skal kunne holde pænt på apporten, men om at hunden skal tage den i munden - hvilket den tydeligvis ikke har lyst til pt.

• #29   27. mar 2014 Hun skriver at den "gerne tager gabet omkring den, men holder ikke fast".

• #30   27. mar 2014 Dermed tænker jeg at enten er hun kommet til at klikke for at slippe eller også er belønningen i den anden ende måske ikke god nok.

• #31   27. mar 2014 Ja, præcis. Den vil slet ikke tage genstanden i munden. Sjovt nok vil den tage andre genstande i munden, så noget er klart gået galt i indlæringen. Derfor synes jeg det ville være fjollet at blive ved med at makke rundt med klikkertræningen i netop det her tilfælde, og jeg vil foreslå en anden tilgang for at bryde de negative følelser hunden har ift. apporten.

• #32   27. mar 2014 Ja det kan godt være det er en ide, når nu den har interessen for andre ting. Især hvis Buch ikke kan få hjælp af nogen når hun træner.
    Min bullmastiff havde man aldrig kunnet lære det på den måde. Det var netop først da jeg lærte om klikkertræning og shaping, at jeg fik hende til at holde en apportbuk. Små trin, se på den, rør den, gab om den osv med god belønning og ofte. Men det kan være tricky, hvis man kommer til at klikke for mange gange idet den slipper den.

• #33   27. mar 2014 Ja jeg gør helt sikkert noget forkert med min klikkertræning på det her punkt, hun er så ekstrem hurtig nogen gange. Jeg tror ikke hun har forstået at man skal bære apporten selv, for hun vil gerne gabe over den. Havde man været smart havde man måske lært hende "holde fast" signalet med bløde ting og semi-bløde ting hun kan lide at bære på, og så prøve med apporten når "hold fast" sad lige i skabet.

Kommentér på:
Holde på bukken

Annonce