træning af apport træning af apport
jeg har en kleiner munsterlander på godt 1 år.
Hans apport var rigtig dårlig, han havde ingen interesse i at hente apportbukken, og løb han endelig derud, så var det tvivlsomt om han samlede den op. Vi havde trænet baglænskædning, men øvelsen fangede ham ikke rigtig. Derfor gik vi over til at belønne med vådkost-kattemad. Det løste problemet! endelig har jeg fået en hund som arbejder 110 % med apporten og som ELSKER øvelsen. Han sidder pænt på plads til apportbukken ligger stille, løber ud og henter på kommando og kommer og sidder med den foran mig. Vores store problem er nu at han tygger i den
Hvis han sidder foran mig i en "her" kan han godt holde den stille i munden. Det er trænet med meget tålmodighed og god timing! så han kan nu sidde med den helt stille foran mig. Jeg tager aldrig apport bukken fra ham før han sidder med den stille i munden. Jeg bruger IKKE en ekstra kommando, jeg venter bare, dvs. ignorerer ham indtil han gør det rigtige så jeg kan rose ham (bruger klikker for at gøre det præcist).
jeg vil ikke bruge ekstra kommando da det er svært at pille af på længere sigt, og det er ikke nødvendigt. Problemet er så snart han skal gå med apporten så tygger han igen.
jeg har prøvet med baglænskædning - dvs gået ét skridt fra ham mens han var i "her" (sad foran), og så kaldt ham ind, men så snart han rejser sig tygger han.
Jeg har også prøvet at gå med ham på plads mens han havde apporten i munden, og så klikket så snart han holdt den stille meget kort tid, så han får fornemmelsen af at gå men stadig holde apporten stille.
Jeg ved bare ikke rigtig hvordan jeg skal fortsætte træningen. Hvad vil være smart at gøre? fortsat at gå med ham på plads, ignorerer tyggen og rose for at holde fast?
har i nogle erfaringer så vil jeg meget gerne høre
mvh ejeren af en ellers fantastisk apporterende hund
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 32 Svar: 1.528
"fortsat at gå med ham på plads, ignorerer tyggen og rose for at holde fast?"
- Det ville jeg gøre :o)
maj 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 24 Svar: 175
tror du at han på sigt vil kode det, så han også kommer til det når han bevæger sig hen imod mig?
det skal siges at han er en klog hund og at han hurtig fatter tingene - som regel :O)
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 32 Svar: 1.528
Personligt har jeg dog også indlært en "ikke tygge" kommando, ved roligt at sige 'dygtiig, ikke tygge', når hunden netop har siddet pænt og ikke tygget i apporten, så jeg har kunne bruge den kommando hvis jeg har syntes at hunden tyggede for meget under gang. Dét og så masser af rolig ros når hunden har gået/siddet uden at tygge, samt brug af klikker, har været ganske effiktivt her :o)
maj 2009
jeg vil helst ikke bruge en ekstra kommando da jeg synes det er svært at pille den af igen og jeg synes som regel bare at det bliver en masse snak som hunden alligevel ikke hører når denne arbejder.
hehe ja jeg snakker for meget når jeg træner - derfor jeg bruger klikker for så skal jeg slet ikke sige noget og kommer ikke til at forstyrre min hund med alt min snik snak xD
sep 2008
Følger: 29 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.238
http://www.hundegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=22562
maj 2009
apporten har udelukkende været brugt til apport! han har ALDRIG fået lov at lege med den, og det er en kedelig træ apport som vi træner med..
vi har prøvet en dummy af stof men det blev det værre af, så vi gik tilbage til træ apporten
Jeg tror at det ligger meget dybt i ham at tygge. Han var over 1 år før vi endelig fik ham vænnet af med at bide i os mennesker (og ja vi havde en masse trænere og adfærdsbehandlere til at hjælpe. ingen af dem kunne løse problemet - det var en rigtig dygtig træner der til sidst hjalp med at få det stoppet. og ja det er min 3. hund og jeg er uddannet hundetræner og satte mig grundig ind i racen før jeg købte hund, så det handler ikke om uvidenhed, men han har ganske enkelt været en rigtig bølle).
Han ødelagde vores køkken af ren kedsomhed og han tygger i bolde, pinde og alt mulig andet så tror bare at det ligger rigtig dybt i ham.
Han virker ikke til at være stresset - ej heller træt af øvelsen. Vi har trænet agility de sidste 3 måneder og er først startet op med lydighed igen for 3 uger siden. Så tror ikke en pause vil løse problemet da det allerede er prøvet.
vi må træne videre og se om ikke det kan ende med at lykkedes
Luca: hvis jeg må give dig et godt råd. Nu er jeg en af dem der har bakket fra jorden til månen og tilbage igen for at få en hund som sætter sig tæt nok på! Jeg er nået frem til den konklussion at hunden stadig vil sætte sig væk fra dig, og først rykke ind når du "ber" hunden om det. (bakker). Jeg har selv gjort det samme som dig men så ikke nogle gode resultater før den dag hvor jeg stod bom stille, og lod hunden arbejde for mig. Kan se du arbejder med klikker så du kan hurtig løse problemet
held og lykke med træningen
sep 2008
Følger: 29 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.238
træning af apport