Hunden ter sig stadig inden tur.. Suk! {{forumTopicSubject}}
Jeg har før søgt hjælp til dette problem.
Kort fortalt: Når hunden skal luftes, synes han det er hyleskægt at smutte under sofaen, spisebord osv., snappe ud efter en og stikke af når man forsøger at få fat i ham.
Sidst hed svaret - han prøver dig af, der skal ikke være nogen kære mor, men fat i hunden og ud af døren.
De sidste måneder har det derfor op til 3 gange om dagen (hver tur)været:
1 - Hvis muligheden var der, bedt hunden sætte sig ved døren og blive, mens jeg fik støvler på og så afsted.
2 - Er han nået at smutte, giver jeg én chance for at komme når jeg kalder, ellers er det hen og tage fat i ham og ud af døren (med en hund der piver over "behandlingen).
Men hvor længe vil han dog blive ved med at prøve mig af og fortsætte den metode?
Jeg er efterhånden nået til tanken, at han ved han kommer ud at gå ligemeget hvordan han opfører sig, så hvorfor stoppe?
Men ud skal han jo.
Er det bare fortsat at holde ved og håbe han engang bliver mere samarbejdsvillig, eller er der andet I ville forsøge?
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.868
sep 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 24 Svar: 217
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.973
Tag også gerne nogle super godbidder og træn det at sidde stille og få snor på igen og igen og igen, uden at du tager fat i ham eller at I går ud.
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 1.190
Det er sådan set det eneste der kan få min Giz til at hænge lidt i håndbremsen når jeg først har taget hundejakken på.
Alternativt så gå i gang med at træne at du tager tøj på, kalder på hunden, afleverer kiks/legetøj og tager tøj af igen.
Under alle omstændigheder, så er din hund i hvertfald ikke ude på at prøve dig af!! Han har på en eller anden måde fået lavet en uheldig kobling på at gåtur= ubehag og derfor forsøger han at slippe for at komme på tur..
Har du nogle bud på hvad der kunne være sket?
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.819
Jeg tror der er noget der gør ham utryg i forbindelse med gøren klar til gåtur.
dec 2013
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Min mors tæve lagde sig ned og "spillede død" (som i, fladede helt ud, og så kan du ellers have held og lykke med at flytte på den) når jeg kom og skulle lufte når min mor var på arbejde. For hende var det et spørgsmål om at hun fandt ud af der ikke var noget valg, så jeg gav hende snoren på (liggende) og så gik jeg, så måtte hun jo folde stængerne ud eller blive slæbt med. Det har hun lært nu, og i dag går hun med, omend nogengange noget slukøret.
Jeg tror ikke på din hund prøver dig af -jeg ville istedet prøve at finde årsagen. Er det f.eks. fordi hunden er frygteligt usikker og synes verden udenfor er farlig, så er det jo det der skal arbejdes med.
Synes den "jagten" er sjov, så skal man overveje alternativer til at jage hunden rundt for at fange den
osv.
Det er svært at give et råd til hvad du skal gøre, uden at vide hvorfor den ikke vil ud
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
aug 2008
Følgere: 1103 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 2.736
Hvis jeg spørger ham herhjemme om han vil ud at gå tur, så logrer han løs og hopper rundt, mens jeg tager jakke på, men inden jeg er helt klar til at gå, så er han smuttet hen under spisebordet og parat til at gemme sig yderligere.
Går jeg ud af døren uden ham, så når jeg kun at lukke den, før han står og kradser på den. Åbner jeg, løber han 8 ud af 10 gange væk igen.. få gange går han med ud.
Før i tiden fik han sele på indenfor, men gemte sig stadig når han opdagede man tog snor, halsbånd eller sele frem. + Han så noget så ynkelig ud med det på, lige indtil han kom ud af døren, så er alt glemt.
dec 2013
dec 2013
aug 2008
Halsbånd eller sele, én af tingene er han nødt til at have på for at komme ud - begge dele trykker han sig ved.
Det er i en lang periode øvet at tingene lå i lejligheden, så han kunne undersøge det - det er han bare komplet ligeglad med.
Ved selen er det også trænet, at han selv stikker hovedet igennem og får godbid, at den bliver spændt og godbid igen - det er intet problem heller. Først når det er i forbindelse med at skulle ud.
dec 2013
aug 2008
Da han i sin tid altid havde halsbånd på, var han heller ikke til at få ud af døren når han skulle luftes, selvom det her kun var snoren der lige skulle klikkes på.
dec 2013
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.819
Jeg ville arbejde målrettet på at han blev gladere for selen, dvs. lære ham "selv" at tage den på (stikke hovedet gennem den o.l.) og så hele tiden på hans præmisser, altså aldrig bare holde ved ham og sætte den på ham.
dec 2013
aug 2008
Der er en trappe ned, ja - men det har der ikke altid været (på tidligere bopæl).
Det kan godt være det skal prøves, at få halsbånd eller sele på indenfor under træning med godbidder og så vente lidt indtil jeg forsøger at få ham med ud.
dec 2013
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.654
Prøv at give hunden snor på i stuen før du selv gør dig klar, jeg ville vælge halsbånd og lade hunden gå med det hele tiden, sele ef ofte et problem, den kan nappe i pelsen fx;)
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.024
Som jeg lige mindes, lavede du en video hvor vi kunne se hvad der skete og derfor mente folk det var en leg, for han så ud til at have det rigtig skæg!
Men ja, jeg ville nok personligt lade ham gå i halsbånd, og ikke tage halsbåndet af hjemme. Når vi skulle gå tur, ville jeg udnytte, at han først gerne går med hen til døren, og med det samme give snor på, og ikke give ham mulighed for at stikke af igen (altså lukke døren ind til stuen), og så tage tøj på og gå. Hvis han ikke vil gå ud af døren selv, ville jeg tage ham op (han skal jo alligevel bæres ned ad trapperne, når han er så lille, som han er)
Det sagt: Hvis han er angst, ville fremgangsmåden selvfølgelig være anderledes! Men som sagt; jeg mindes at have set en video i din gamle tråd, med en lille hund som vimser rundt med logrende hale
Hunden ter sig stadig inden tur.. Suk!