{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.329 visninger | Oprettet:

hund gør og ter sig {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg er virkelig desperat.
Jeg har et job som dagplejemor, hvor jeg under særlige omstændigheder har fået tilladelse til at have hund i hjemmet, dog sepereret fra børnene. i mit hoved ville det egentlig fungere fint. vi har fået afspærret vores gang, så vores hund har gangen og 3 værelser som den kan opholde sig i mens jeg arbejder, og så kan den komme ud til mig i pausen og når jeg har fri selvfølgelig. MEN sådan fungerer det ikke helt. min hund ter og gør så det halve kunne være nok. det er ikke engang fordi at børnene larmer, men det er hunden der gør det. han vil så gerne ud, men pga mit job kan han ikke komme til det. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, da jeg har forsøgt at give ham de bedste omstændigheder i denne situation. har ogsp lavet en hundegård til ham i haven, så han kan være i den mens børnene og jeg er i haven ved siden af. den kan han heller ikke være i, og han begynder at gø og pive og forsøger at komme ud.
jeg har VIRKELIg brug for hjælp, for jeg aner ikke hvad jeg skal gøre. har snakket med en hundetræner, og hun mener jeg skal lukke ham ind på et værelse (han kan jo udnytte tiden til at sove eller lege) da han hverken kan se eller høre os ret godt, hvilket måske vil få ham til at falde ned. men når jeg gør det, begynder han at kradse dørene.
Jeg er virkelig desperat efter hjælp, da dette ikke kun er skadeligt for mig eller ham, men også mit job.
hjælp


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hund gør og ter sig
  • #1   8. aug 2018 Måske kunne du beskrive omstændighederne lidt nøjere? Har du lige fået hunden? Hvordan har du trænet adskillelse med den? Hvor gammel er den? Osv. Adskillelse er noget der skal trænes med en ny hund, også selvom den kan se/høre dig. Den er ikke født til at kunne det.

    Lyder til at du kunne have brug for én der rent faktisk kommer ud og hjælper dig, frem for råd på sidelinjen smiley


  • #2   8. aug 2018 Han fylder 1 år til oktober, og vi fik ham i februar. Vil så lige sige at vi fik ham passet i 14 dage i sommerferien da vi var på ferie, og inden sommerferien opførte han sig Ikke så slemt som han gør nu. ved ikke om det måske kunne have noget at gøre med det? men alt i alt søger jeg egentlig bare nogle gode råd. han er god til at være alene hjemme, men så snart vi er samme sted, bare adskilt, går han helt amok.

  • #4   8. aug 2018 Så er det i gang med at træne adskillelse. Er det noget du har trænet før?
    Som sagt er det ikke alle hunde der kan håndtere at være adskilt fra ejer mens de kan se og høre dem, og det er noget der skal øves. Ydermere har du en hund lige midt i teenage-alderen og det kan også spille ind.


  • #5   8. aug 2018 Forresten - hvordan ved du han er god til at være alene hjemme? Er det noget du har filmet så du ved, hvordan han tager det?

  • #6   8. aug 2018 han skal lære at være bag gitter. har du tid til at træne det med børnene der? dit fokus bør jo være ved børnene

    Jeg ville som mor være ked af at aflevere ved en dagpleje hvor en hund skaber stress. Det bør nok have din prioritet at lære hunden straks

    min dagplejemor har også hund.


  • #8   8. aug 2018 hund bag gitter, dig op af med ryggen til. godbidder falder ind. alternativt giv noget der tager tid at spise. sig ikke noget. bare lad maden komme i lind strøm. åbn lågen og gør intet ud af det.

    på et tidspunkt vil hunden ligge ned. Det bestemmer den selv.

    gradvis går der længere tid mellem godbidder.

    læs en bog, se tv eller tjek pc imens.

    nu kan du sidde på en stol. samme gentages.

    nu begynder du at gå lidt væk og komme igen. stadig uden at gøre noget ud af det.

    gradvis er du ude af syne og væk i længere tid.

    sådan lærer jeg hunde det.

    sørg samtidig for mental og fysisk aktivering så hunden er naturlig træt


  • #9   8. aug 2018 Jamen vi står først og fremmest tideligt op, og der lufter jeg ham og putter og leger med ham inden børnene kommer. vi har et hegn af pleksiglas midt på gangen så han kan jo se en smule ud til os. forresten er han en malteser, og ja, han er midt i teenagealderen hvilket selvfølgelig nok spiller ind. Vi har ikke trænet adskillelse med ham i sammenhæng med mit job, men da han skulle lære at være alene hjemme trænede vi med ham. (forresten ved vi hvordan han er når han er alene hjemme da vi både har optaget ham men også har kigget ind af vinduerne)
    Og Jessie, tusind tak for dit svar. vil forsøge at gøre gangen + værelserne til hans nye hyggested. han er jo vant til at stuen er der hvor familien samles og hvor vi alle opholder os. så fx når vi børster og træner ham skal det være i gangen så han vænner sig til at det er dér han skal være.


  • #11   8. aug 2018 men det var netop den race jeg måtte få da den skulel være allergivenlig og ikke fælder så meget.

  • #12   8. aug 2018 husk den mentale aktivering. hans energi skal ud på andre måder

  • #14   8. aug 2018 Må du kun have en hund? For et alternativ kunne være at have en anden hund, så han har selskab - kunne evt. testes ved at låne en.

  • #16   8. aug 2018 Altså lige umiddelbart er det "hårdt" nok med en hund, men tror egentlig problemet ligger i at han er meget forkælet og vant til at være i centrum. når mit fokus så er hos børnene vil han jo gøre alt for at blive set.... og hørt.
    men på den anden side er det jo heller ikke fordi han ikke får opmærksomhed fra os? vi er sammen med ham konstant udover når jeg arbejder. men når mine børn er hjemme eller møder senere så er de også sammen med ham. men problemet er at han er ligeglad med deres tilstedeværelse, med fokus på mit.


  • #17   8. aug 2018 Men jeg vil forsøge med nogle øvelser til at vænne ham af med at være i hælene på mig hele tiden. det er også en af de ting han gør. han laver vitterligt ikke andet end at følge efter mig, hvorend jeg går.

  • #20   8. aug 2018 synes ikke det er unfair for en hund på nogle måder. i det mindste kan jeg i min pause tilbringe ordentlig tid med min hund. arbejdede jeg ude ville hunden være alene hjemme hele dagen. - er dét fair for en selvskabshund?

  • #22   8. aug 2018 Er han vant til at være adskilt fra dig? Min hund fx accepterer fint jeg lukker døren til soveværelset om natten, hver nat, men hvis jeg lukker han i bryggerset til en timeout eller udenfor et øjeblik med lukket dør, gøer han og er ked af det. Så tror bare når 'omstændighederne' ændrer sig, skal man lige træne det, ligesom med alene hjemme træning. Så brug aftenerne og weekenderne på først at lade ham være derude 1, 2, 5 osv minutter ad gangen. Og så noget lækkert derude han kan bruge tiden på smiley

  • #23   8. aug 2018 Hvorfor vil du vænne ham af med at følge dig? Du har købt en selskabshund, det er sådan de opfører sig - vil gerne være i selskab med dig hele tiden.

    At lave nogle øvelser så han ikke følger dig i hælene vil ikke afhjælpe problemet med adskillelse i dagtimerne. Du skal helt lavpraktisk lære ham at finde ro bag gitter/plexiglas/hvad du bruger, og det tager tid.

    Selvom hunden er sammen med jer er det ikke ensbetydende med, at den får den opmærksomhed, den har behov for. Jeg siger ikke, at det er dét, der sker hos jer.. blot at mange tror, at hunden får dækket behovet fordi "den er sammen med os hele tiden", men det de misser er at opmærksomhed og anerkendelse ikke kommer af at opholde sig i samme rum.

    Ved at afsætte noget tid KUN til hunden - træning på hold/hjemme, opmærksomhed, leg, nus osv - og så begynde at træne adskillelse med gitter, vil det muligvis kunne afhjælpe problemet.

    Det lyder iøvrigt til at du bliver irriteret over dens naturlige væsen. Måske skal man overveje en ekstra gang, om man vil afsætte energi og tid i det her projekt, inden man går i gang, for en selskabshund vil den nu altid være. Og du har vist snarere valgt ud fra pelsegenskaber smiley


  • #25   8. aug 2018 Hunden ter sig, skriver du.
    Nej, den ter sig ikke, den kommunikerer alt hvad den kan.
    Den fortæller ret tydeligt at den ikke trives med den ordning, I har.

    Så skriver du at den er forkælet og vant til at være i centrum.
    Din formuleringer giver mig lidt et billede af at du er irriteret på hunden - hvilket jo altså ingenlunde er at være forkælet.

    Den gør intet for at genere dig. Det den gør er ikke et udkomme af forkælelse. Det er i bund og grund en konsekvens af at hunden skal være i en situation, som den ikke er god til - den er skabt til noget andet.

    Den er frustreret og har brug for at noget ændres




  • #26   8. aug 2018 Kan godt se det lyder som om jeg er super irriteret og umoden ift problemet, men sådan skal det slet slet ikke forstås som. jeg vil forsøge at forsvare mine udsagn så godt som muligt;

    Fünke, vores hund er familiens centrum, og selvfølgelig bruger vi så meget af vores fritid med ham som muligt. det er ikke udelukkende sådan så han kun er sammen med os, men vi sætter tid af til ham til at lære ham forskellige tricks (noget mine børn går meget op i), holde hans pels og tandpleje ved lige osv. Synes selv vi bruger masser af tid og energi på ham, og derfor bliver jeg ked af det når det føles som om han mangler opmærksomhed fra os siden han opfører sig som han gør bag gitteret. Og det er ikke fordi at han HAdER at befinde sig der, da han har fri adgang til soveværelset, mine børns 2 værelser og gangen optil, hvilket er der han tit går hen frivilligt når jeg har fri. vil egentlig lige rette dig når du så siger at jeg udelukkende har valgt hund ud fra pelsegenskaber, da det selvfølgelig ikke kun var det der spillede ind. Kendte godt til malteser-racen, og det var den race der altid har talt mest til mig, eftersom jeg hælder mere mod de små, langhårede hunde. Derudover var det også den eneste race jeg måtte have herhjemme på de betingelser, hvilket jeg syntes passede perfekt da jeg ikek så noget problem i at have en malteser i min familie. så NEj, det var ikke kun pga pelsen at vi valgte denne hund smiley

    Derudover er det "skuffende" at han heller ikke kan være i hundegården når jeg sætter ham derud. VIL LIGE POINTERE, at sætter jeg ham derud alene, eller hvor det måske kun er min mand og jeg der er udenfor reagerer han ikke voldsomt, men leger eller lægger sig i græsset i stedet. sætter jeg ham derud mens dagplejebørnene er i haven ved siden af begynder han at hoppe op af hegnet og gø og pive.

    Er det egentlige problem bare at han vil være med? Ja, han er en selvskabshund, men forsøger så godt så muligt at tilfredsstille hans behov både inden, imens og efter arbejde. Det er jo ikke meningen at jeg konstant i flere timer skal lege med ham. Er der andet han kan lave for at underholde sig selv mens jeg har fokus på andet? tænker om aktivitetslegetøj vil hjælpe?




  • #27   8. aug 2018 En kong/starmark "bold" med frossen feks vådmad kunne måske være værd at prøve - kan dog godt ske han er for frustreret til at kunne koncentrere sig, men det ville jeg ihvertfald afprøve smiley

  • #28   8. aug 2018 Jeg ville skille hunden fuldstændig fra mennesker og lære den at være alene under de forhold.
    Underholdning kan man tilbyde, men virkeligheden er jo for hunden, at den skal være alene i en arbejdstid og mest af alt skal være i ro.

    Så ny alene-hjemmetræning væk fra jer.


  • #29   8. aug 2018 Hmm. tænker at jeg vil begynde at lade den være alene bag gitteret i 5-10 min om dagen her om aftenen så han kan vænne sig til at det altså er her at han skal være. derudover skal jeg måske få rykket en del af vores kvalitetstid i et af værelserne som han jo også har fri adgang til? han er jo vant til at alt foregår i stuen/køkkenet. kan jo fx børste og pleje ham der? eller er det forkert?

  • #30   8. aug 2018 En idé kunne jo være at starte til træning, vedligeholde dette i hverdagen, og så træne adskillelse sideløbende. Så er man sikker på at hunden er stimuleret nok i hverdagen til at kunne starte.

    At han følger dig overalt sådan generelt i hverdagen, det ville jeg ikke begynde at pille ved, men jeg kan også sagtens indfinde mig med sådan et væsen. Hvis du går i gang med træning af adskillelse OG han ydermere ikke må være i nærheden af dig som han er vant til, så tror jeg blot du skaber problemer for dig selv.


  • #31   8. aug 2018 ja det har du nok ret i. det er heller ikke fordi at jeg ikke vil have at han følger efter mig overalt, men føler bare det også har en sammenhæng med at han ikke kan være alene fra mig bag gitteret.

  • #33   8. aug 2018 Hvis han elsker at blive børstet og plejet så go for it smiley det lyder slet ikke som nogen dårlig idé.

    Men husk at den her gittertræning ikke er "her skal du være basta bum" men mere en langsom tilvænning til at være adskilt fra dig. Hunden skal ikke begynde at gø, eller hyle, eller blive ked af det. Som nævnt starter du helt tæt ved gitteret og kan derfra begynde at rykke dig længere væk, men det sker ikke med det samme.

    Så for mig handler det mindre om "her i det her rum skal du lære at være" og mere om, at hunden næsten uden at lægge mærke til det, finder ud af at det egentlig er ret kedeligt det du laver på den anden side af gitteret og han sagtens kan slappe af imens.

    Men det er min tilgang til det - andre kan have det anderledes.


  • #34   8. aug 2018 Det har absolut ingen sammenhæng.

    Jeg passer en selskabshund der følger mig i hælene fra rum til rum. Hun kan sagtens være alene i min lejlighed (og det ved jeg, for jeg filmer hende ofte). Det ødelægger absolut intet at hunden får lov til at være i nærheden af dig.


  • #36   9. aug 2018 Det er som de andre skriver en virkelig svær øvelse du skal lære din malteser.
    Det svare til at lære en labrador ikke at gå i vand, ikke bærre på noget i munden, lære en border collie ikke at hyrde.
    Malteseren er den af de små bichonner der er mindst selvstændig.
    Havde du feks valgt en af de andre lidt mere selvstændige typer i racegruppen så havde du fået lidt mere forærende i træningen.
    Men nu har du knægten der.
    Jeg synes du skal få en adfærdsbehandler ud og simpelthen vise dig træningen som lens beskriver. Vise dig øvelserne i hjemmet og hvordan de foregår og trænes og hvad du skal forvente i hvilket tempo.


  • #37   9. aug 2018 Hej alle,
    Her til morges er begge mine børn hjemme, og i går aftes og til morges øvede vi inden arbejde en øvelse. (altså den hvor han sidder bag gitteret og vi belønner ham med godbidder mens vi inden for et par meter står og laver noget andet.- den er han blevet god til)
    Derudover øvede mine børn her til morges en øvelse jeg læste på nettet, hvor de skulle rose ham og forholde ham i ro inden/imens jeg fik børn in ad døren, og hvis han gøede skulle han få et hårdt NEJ, indtil han så er stille. Gør han ikke får han en godbid og masser af ros.
    Ved at det er ret optimistisk af mig at tænke at han allerede har lært noget, men mig og min familie har simpelthen taget en snak om bordet hvor vi alle er enige i at dette er en fælles opgave og vi må simpelthen bare holde hovedet koldt og ikke knække. så dette skulle gerne blive en fast rutine for os indtil han har fået en fornemmelse af hvordan det kommer til at foregå.
    Vi kigger efter en adfærdsbehandler inden for de næste par dage. smiley


  • #38   9. aug 2018 Det er jo en lidt pudsig situation, for der er netop mange der bruger adskillelse (time out) som en straf for hundene, netop fordi man fjerner hunden fra sine mennesker, men den kan stadig se/høre dem. Jeg er en af dem der altid advarer mod den type straf, fordi det giver en frustreret hund. Og her er det jo ikke en straf, men resultatet er det samme.

    Så det er super at du arbejder for at løse det, så hunden kan kapere det i stedet for at lade sig frustrere af situationen.


Kommentér på:
hund gør og ter sig

Annonce