Hvalp der gør - hvad kan jeg gøre? {{forumTopicSubject}}
Hej Alle,
Min hvalp, Eiko (11 uger gammel i dag), har tendens til at gø mere og mere som dagene går. (Han er en japansk spids).
I sidste ende ønsker jeg en ikke-gøende hund - han må selvfølgelig gerne kommunikere, som hunde selvfølgelig gør, men jeg ønsker helst at det er "minimalt"; altså at han ikke gør i unødige situationer.
Nu er han jo kun en lille hvalp, men man kan vel altid forebygge?
I situationer, hvor han gør, er typisk når han blive "hyper" eller "ikke får sin vilje" - såsom i leg (hvis han bider mig i hånden, og jeg tager den til mig - evt rejser mig op, så gør han). Jeg tænker dog, at dette måske betyder, at han blot vil lege?
Derudover er han også begyndt og gå at andre hunde vi går forbi - fordi han gerne vil lege/hilse på dem.
Jeg har også to katte, som han utrolig gerne vil lege med - men det gider de jo ikke........ Så her laver han tit "playbow" og gør, gør og gør........
I dag gjorde han det så meget, at jeg puttede ham bag en dør hver gang han begyndte på det (gø af kattene) - det "hjalp" nogenlunde efter flere gentagelser.
I dag gik der så en anden hund forbi haven - og her fik den ikke for lidt. Dét er lige præcis sådan en adfærd jeg bare IKKE vil have. Så det resulterede i, at jeg tog fat i ham og tog ham indenfor (for han stoppede ikke ved, at jeg ignorerede ham..) suk.
Af hvad jeg har forstået skal man ignorere uønsket adfærd - dette gør jeg for det meste i de ovennævnte situationer. Men gør jeg noget forkert - kunne jeg gøre noget bedre? For indtil videre synes jeg, at det blive værre på nogle punkter.
Jeg glæder mig til at høre fra jer.
Hilsen ejeren, der ønsker en glad og tilfreds hund - som ikke råber hovedet af alt og alle
apr 2014
Svar: 26
Nu er det sådan, at nogle hunde flittigt bruger gøen under leg - for dem hører det ligesom med. Specielt når du har anskaffet dig en spids, kan du forvente en del lyd i hverdagen
Det er fint at ignorere uønsket adfærd i nogle situationer - men det er langt fra anvendeligt i alle situationer hvor man ønsker at korrigere adfærden.
Med andre ord: For at opnå den bedst mulige "slutresultat" af hundens opdragelse, skal man ikke kun benytte sig af én metode - men gerne tre.
I nogle situationer skal der afledes
I nogle situationer skal der ignoreres
I nogle situationer skal der konsekvent straf
De forskellige strategier bruges på følgende måde:
OBS! Dette er lidt løst- og hurtigformulerede sætninger fra min side af. Kun for at gøre det lettere for dig at skille tingene ad. Der vil selvfølgelig være tilfælde, hvor nedenstående ikke passer ind.
Afledning bruges i situationer hvor hundens problemadfærd kan overflyttes til ønsket adfærd - man "guider" altså hunden ved hjælp af afledning, til at præstere den ønskede adfærd.
Ignorering bruges i situationer hvor hundens problemadfærd tager afsæt i uønsket kontaktsøgning eller i situationer, som ganske enkelt tackles bedre ved at ignorere, end ved brugen af konsekvent straf og afledning.
Konsekvent straf bruges i situationer, hvor problemadfærden er så stærk, at den er et gentagende forstyrende problem i hunden og familiens hverdag - altså, i de situationer, hvor ignorering ikke er nok til, at budskabet trænger igennem. Denne straf må ikke volde hunden nogen form for skade/smerte.
Hvalpen synes, at der er blevet lidt for stille i hjemmet. Derfor tager han en sko, noget undertøj eller andet "forbudt" for at få en reaktion fra ejerne. I denne situation skal der afledes. Her gives kommandoen "nej" i et bestemt, fast toneleje, hvorefter der afledes med leg, hvor noget af hundes eget legetøj - fx et torv eller bold - benyttes. Ved at aflede hunden med sit eget legetøj lærer den, at kun dens legetøj giver adgang til sjov og ballade. Denne metode gør, at nå han selv mener, at familien er lidt for kedelig, vil han i stedet komme rendende med sit eget legetøj, som han ved, at der er større chance for at få en reaktion ud fra, i stedet for f.eks. en sko, os i gang.
2. scenarie - ud på tur
Han skal ud at gå en af sine elsekde ture. Han hopper og danser, og kan slet ikke vente med at komme af sted. Her skal denne adfærd ignoreres totalt, og turen starter først, når hunden sidder ned og forholder sig i ro. Ved at ignorere den adfærd, har vi indlært hunden, at det bedre kan betale sig at sætte sig ned og forholde sig roligt - og det gør han pr. automatik i dag
3. scenarie - napperi
Hunden ligger under spisebordet, og mens vi sidder samlet og spiser, napper hunden os i tærene og benene. Denne adfærd er uønsket, og når hunden napper, falder der en konsekvent straft hver gang. Denne straf var at sætte ham i time-out et bestemt tidsinterval hver gang den uønskede adfærd opstod. Problemet var afhjulpet i løbet af tre dage
Jeg har selv en gøende hund, også en spids, og her har afledning hjulpet rigtig meget. Jeg har så at sige "flyttet" den uønskede adfærd (gøen), til ønsket adfærd (ignorering/accept fra hans side af = ikke gøen). Jeg har guidet ham, vist ham, at de situationer hvor han slev mener han skal gø, slet ikke behøver hans fokus.
Når du ønsker at finde en måde hvorpå du kan korrigere uønsket adfærd er det en god ide først at "analysere" den uønskede adfærd, og handle derefter.
Jeg håber, at dette giver noget stof til at tackle denne situation, og måske også andre situationer fremover.
Held og lykke med din hvalp!
Hvalp der gør - hvad kan jeg gøre?