591 visninger
|
Oprettet:
Hjælp han trækker..... {{forumTopicSubject}}
....snart armene af os
Vi snart prøvet ALT!!!! Sele, godbidder, you name it.... INTET hjælper.... Nogen gode forslag til hvad vi kan gøre???
nov 2005
Følger: 82 Følgere: 76 Hunde: 1 Emner: 1.155 Svar: 19.266
Sakki har været god en overgang, men trækker i perider for vildt !!
Jeg håber på kursus hos Kisser kan hjælpe !!
Bor i på sjælland kan i måske oz komme på det kursus...
Sikk fin han er !!
Hva vejer han egentlig - kan se højde er det samme som Sakki...
Utroligt, at 20 kg. kan hive personer afsted, som vejer 3 4 gange mer !!
Knuzz fra Susanne
maj 2005
Følger: 102 Følgere: 101 Hunde: 2 Emner: 545 Svar: 14.727
feb 2006
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 72 Svar: 634
Det er bare et forslag, hvis du kan brug det.
maj 2005
feb 2006
nov 2005
Der ska sikkert mere til !!
Jeg forsøger pt. en ny metode : at kaste GODE "godbidder" bagud...men det hjælper desværre kun eftermiddag, hvor han er ved at være RIGTIG sulten...han får iøvrigt ikk morgenmad !!
Måske hjælper det på din Dorthe, at sløjfe morgenmad, hvis han får det ??
Er du forresten PÅ eller smuttet ??
feb 2006
maj 2005
nov 2005
feb 2006
maj 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 1.750
Jeg har aldrig afprøvet metoden, men jeg kunne gidt forestille mig at det virker
mar 2006
Følger: 56 Følgere: 55 Hunde: 1 Emner: 209 Svar: 1.811
Har stoppet, når han trak
Sagt "NEJ!"
Trukket igen, sagt nej OG stoppet op.
Vendt om, hver gang han trak.
Sagt "Shhhyyy!" (som hundehviskeren) og trukket tilbasge i snoren.
Bruger p.t. kvælerhalsbånd.
Roser ham hver gang han går pænt, han har virkelg sine dage. Har også prøvet at vinde hans opmærksomhed, hvor han hele tiden går og kigger op på mig og får en mini Frolic engnag imellem, men det gider han kun, når han er færdig med at snuse, tisse osv.
Hvad kan man gøre?
Mht. at binde en snor rundt om hans testikler, er ikke lige noget jeg vil prøve (går ud fra I mener det for sjov) desuden er han også kastereret, så der sidder ikke andet end en slap pose mellem bagbenen
mar 2006
Følger: 56 Følgere: 55 Hunde: 1 Emner: 209 Svar: 1.811
Men det var nok en rigtig god idé, at prøve igen...
dec 2004
Følger: 40 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 79 Svar: 1.366
Hvad er det, hunden vil have, når den trækker i snoren? Den vil fremad – og gerne hurtigt. Hunde lærer sig at trække i snoren, fra de er små hvalpe. Hvalpe får nemlig meget ofte lov til at trække deres ejer derhen, hvor de gerne vil snuse eller gå. På den måde får hvalpen en forstærkning for at trække i snoren. Og adfærd der bliver forstærket bliver gentaget. Derfor skal vi bruge det at komme frem som en forstærkning. Det gøres på følgende måde:
Hunden trækker i snoren, og snoren bliver stram. Når det sker, stopper du op og venter. Du skal ikke sige eller gøre noget. Bare vente. Nogle gange skal du vente længe, så tålmodighed er en god ting. I det øjeblik snoren er slap, går du videre. ”Hurra” tænker hunden og gør, som den plejer - trækker i snoren, som bliver stram igen. Okay, tænker du, stopper op og venter, til snoren bliver slap for så at gå videre. På et eller andet tidspunkt finder hunden ud af, at det ikke virker at trække i snoren. Der er ikke længere en forstærkning forbundet med det. Tværtimod er der nu en forstærkning forbundet med ikke at trække i snoren. Og som sagt før: Adfærd, der forstærkes, gentages.
En anden måde at træne det på er at vende sig om og gå den anden vej, så snart hunden trækker i snoren. Det handler ikke om at trække igen, men om at vende om og gå, så hunden må følge med. På et eller andet tidspunkt finder hunden ud af at det ikke er særligt rart, at den hele tiden bliver trukket væk fra det, som er spændende. På et tidspunkt begynder hunden at holde mere øje med dig. Det er i princippet det samme som før. Det, som hunden, gerne vil, bliver afbrudt, når snoren er stram. Og fortsætter først, når snoren er slap. Forstærkningen er stadig den samme – at komme frem i verden.
For at gøre det nemmere for hunden kan du forstærke yderligere ved at fortælle hunden, hvor dygtig den er, når den ikke trækker i snoren. Det er altid en god ide at fortælle sin hund, når det gør det rigtige, og ignorere, når den gør det forkerte. Med hunde, der trækker, stopper vi op for at vise hunden, hvad det er, vi ikke vil have. Vi giver altså hunden et valg. Træk i snoren, og du kommer ikke videre. Lad være med at træk i snoren, og du kommer videre. Det er ofte den type indlæring, som vores hunde lærer mest af.
Hunde skal ikke altid gå plads, når de er ude at gå tur. Lad være med at bruge det som løsning. Og vi går vel egentlig også tur med hunden for hundens skyld og ikke for vores. Du risikerer også at ødelægge plads, hvis du går rundt og er sur hele tiden for at få hunden til at blive ved siden af benet. Plads skal være noget rart og aldrig forbundet med skæld ud og sure miner.
For at bryde den onde cirkel kan du købe forskellige hjælpemidler. Jeg syntes, du skal bruge et almindeligt halsbånd eller en sele til din hund. Et kvælerhalsbånd er kun nødvendigt, hvis du vil bruge det til at trække i. Og det mener jeg ikke er nødvendigt. Det stopper heller ikke hundens trækkeri. Tværtimod går hunden bare rundt og lyder som om, den er ved at dø.
Gå-pænt-selen er heller ikke en god ide. Den går ind og trykker på nerver og blodåre under hundens forben. Der er eksempler med hunde, der har fået kramper af den. Prøv at forestille dig, at du får spændt noget rundt om armen ved armhulen. Meget hurtigt vil armen begynde at sove, og det er en ret ubehagelig følelse. En anden Et andet modargument er, at når du bruger gå pænt selen, arbejder man med negativ forstærkning, altså noget hunden vil slippe for, i stedet for positiv forstærkning, noget hunden gerne vil have.
At lære sin hund at gå pænt i snoren er et stort arbejde, og det tager tid, Men giv ikke op. Det lønner sig i sidste ende. Og det er da dejligt at kunne gå en tur med sin bedste ven i fred og fordragelighed. God arbejdslyst ;0)
jun 2006
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 1 Emner: 102 Svar: 331
eller som nogen gør de bruger kvælerhalsbånd, for så lærer de at det ikke hjælper at trække! men jeg foretrækker ikke kvælerhalsbånd til Molly.
jun 2006
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 1 Emner: 102 Svar: 331
aug 2006
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 470
Før jeg fik mit lille pus Eddie, havde vi en rotweiler.
Og jeg fandt hurtigt ud af at der skal gøres mange forskellige ting som samlet giver det resultat at den ikke trækker.
1) Brug hundegrime hvis det er en stor hund, da det er lettere at dreje dens hoved end hele kroppen.
2) Vis altid hunden at du bestemmer, også selv om nogen af dens unoder kan være charmerende.
3) Brug ALDRIG kvælerhalsbånd!!
4) Brug grænsesætning! Første gang hunden trækker, sig NEJ!. Anden gang bliv ved med at stoppe op når den trækker, også selv om du første gang kan blive nødt til at gøre det 15 gange. Tredje gang, giv den en i røven med enden af snoren, derved får den et chok, det behøver nemlig ikke være hårdt.
På den måde ved den altid hvad der venter den hvis den ikke lystrer.
Og husk så at når du har givet den en komando, så selv om den ikke gør hvad du siger den skal, så har den hørt det!
Og frem for alt. ros din hund hver gang i det første stykke tid, så den ved at den også kan være dygtig når den gider.
Hjælp han trækker.....