{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.031 visninger | Oprettet:

nægter at ligge på ryggen {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen!

har en cairn terrier, whiskey, på ca 6 år.
Whiskey nægter simpelt hen at ligge sig på ryggen. Han vil gerne ligge på siden og dreje halt om på rygge, men hvor bagbenene ikke drejer med, så man kan klø ham på maven, men han vil bare ikke dreje sig helt om. Prøver mam stille og roligt at dreje bagbenene, springer han op med det samme, og vil derefter ikke ligge sig på siden igen før han ee sikker på mam ik gør det igen..

Han fejler ingen ting.
Det har altid været sådan, vi har ikke haft ham som hvalp, men fik ham foræret da de tidligere ejere ikke ville ha ham mere (ellers var han blevet aflivet), vi havde passet ham et par gange inde og hver gang var han blevet trist når han kom hjem igen.. Og så fordi han var utroligt uopdragen, han bed, stak af ved at grave sig ud under hegnet, tissede indendørs osv.
Men vi mener nu det var deres egen skyld, de lærte ham at bruge kattebakke.. Og havde mindre børn der bestemt heller ik var søde ved ham..
Hvis man løfter en sko ellee andet op i luften dukker han sig og stikker halen mellem benene! smiley
Vi har aldrig oplevet han er stukket af, og han er blevet renlig, han bider heller aldrig mere. Og så har han en god legekamerat, nemlig max, en corgi som vi havde i forvejen, han dominere ham meget, men whiskey kender sin plads og så er der ingen problemer, de leger godt sammen.

Men tilbage til problemet..
Har i nogen ideer til at lære ham at ligge på ryggen? Eller syns i helt jeg skal lade det være? Er det hans fortid der kan være skyld i det? Så han ikke stoler nok på os?

Hvad tror i? Hvad skal jeg gøre?

Ps. Han kan forresten heller ik li mam rør hans poter, i må meget gerne komme med øsninger på det også smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  nægter at ligge på ryggen
  • #1   31. aug 2014 Hvorfor skal han ligge på ryggen når han ikke kan lide det?



  • #2   31. aug 2014 Lad være med at ligge ham om på ryggen, og lad hans poter være. Der er bare nogle ting hunde ikke kan lide, der er jo også nogle ting du ikke kan lide.

  • #3   31. aug 2014 Vi fik ham da han var ca 1 år gammel, måske lidt over...

  • #4   31. aug 2014 Vores gamle delehund kunne bestemt heller ikke lide at ligge på ryggen og blev helt panisk hvis han kom til at trille om på ryggen hvis han lå og kløede sig på gulvtæppet, Så han skulle selvfølgelig hverken tvinges til at ligge på ryggen eller noget som helst for det havde han jo tydeligt vist han IKKE kunne lide! - Det samme gælder din hund, kan den ikke lide det, kan den altså ikke lide det, bum. så skal den jo ikke det!. Der er jo heller ingen der tvinger dig til at gøre noget du ikke kan lide smiley

  • #5   31. aug 2014 Fordi jeg bare gerne ville lære ham det.. Han kan godt gi potehvis man kun holder en flad hånd hvor han kan ligge poten, man må ikke holde om den..

    Men det er bare en god ting hvis han kunne det, når han er tim dyelæge, skal ha klippet klør og sådan..


  • #6   31. aug 2014 Vil self heller in tvinge ham! Men det kunne være man gennem noget træning kunne lære ham det.
    Når jeg nusser ham på maven og så stoppe men stadig holder min hånd på ham, prøver han at dreje sig lidt mere, fordi han gerne vil kløs på maven, på dwn måde har jeg prøvet at lokke ham lidt til det, men han drejer sig aldrig helt om.


  • #8   31. aug 2014 Mange hunde bryder sig ikke om at ligge på ryggen, eller at få holdt deres poter for den sags skyld...

  • #11   31. aug 2014 Det er, som Bugsy skriver, tegn på overgivelse, men når han ikke vil, er det OGSÅ tegn på manglende tryghed, da han gerne vil have jordforbindelse med poterne for hurtigt at kunne komme på benene i det øjeblik, han føler sig truet.

    Du skal IKKE prøve på at tvinge ham, men håb på, der kommer en dag, hvor han gør det helt frivilligt og af sig selv, hvis det betyder noget for dig.


  • #12   31. aug 2014 Lad hunden være smiley

  • #13   31. aug 2014 Jeg har en hund, som aldrig er blevet mishandlet, aldrig er blevet udsat for dominansteorier og andet braller, hun ligger gerne på ryggen, hvis der er TOTAL ro i hjemmet, og som regel, hvis jeg ikke er tæt på hende. Jeg har forsøgt et par gange at lære hende at rulle rundt, det kommer hun aldrig til at lære - for hun kan ikke lide at ligge på ryggen, når jeg er tæt på. Det kan ske, men igen, der skal være ualmindeligt roligt i hjemmet smiley

    Og hvorfor skulle jeg dog tvinge min hund til det? "Fordi JEG syntes, hun skal ligge på ryggen, så jeg kan nusse hende på maven?" Vil hun, når hun ikke kan lide at ligge på ryggen, nyde at blive nusset på maven i en sådan situation? Nej. Hvorfor skulle jeg så nusse hende, hvis det ikke er rart for hende? Nej, vel smiley
    Drop det, I har en hund, som har haft en dårligt opvækst, lev med det smiley


  • #14   31. aug 2014 Angående poterne, så vil jeg foreslå at I går ganske langsomt frem og brug gerne klikkertræning. Her er god video der illustrerer princippet med en hund der ikke vil have klippet negle (træningen begynder 3:02 inde i videoen):

    https://www.youtube.com/watch?v=bgEwiH8CeUE

    Det kan godt være at I skal gå endnu langsommere frem og evt. bare begynde med at lægge en finger på hans pote og altså ikke holde poten.

    Angående det at lægge sig på ryggen, som de andre siger, så er det et tillidsspørgsmål og jeg ville nok bare acceptere, at sådan er det bare. Lia har lidt af det. Hun elsker at få nusset mave af mig eller min mand, men hun kunne ikke drømme om at blotte mave for andre. At blive krammet er også helt vildt hyggeligt og hun kommer tit og presser sig mod mig, så jeg kan kramme hende - ved alle andre ser hun det som meget ubehagelig/truende adfærd. Min mand krammer hende aldrig, for selv om hun tolererer det, så er det tydeligt at hun ikke bryder sig om det, så det er der jo ingen grund til det.

    Lia har er aldrig blevet behandlet dårligt og er ellers meget glad for andre mennesker - især hvis de gider nusse hende og have hende på skødet. Men maveblotning og kram er for grænseoverskridende for hende.


  • #16   31. aug 2014 Kia vil ikke ligge på ryggen (er sket en meget sjælden gang inde i sengen) da hendes rygsøjle kun er dækket af et lag hud, Nogle hundes rygsøjle og knogler ligger tættere på overfladen så for dem er det ubehageligt og smertefuldt fysisk at ligge helt omme på rygsøjlen.

    Kan du tydeligt mærke hans rygsøjle?

    Hvis ikke det er fysisk, er jeg enig i at det ofte psykisk for mange hunde bare er for sårbart at blotte sig på den måde.

    Jeg tvinger ALDRIG Kia til noget, der for hende, er grænseoverskridende medmindre det er essentielt.

    Hun kan ikke lide at få rørt poter. Det tog 4 år før hun var 100% okay med at jeg rører dem og andre skal ikke røre dem. Hun har så heldigvis ikke indtil videre haft behov for at få klippet negle da hun selv slider dem.
    Ørene må KUN jeg røre ved eller hugger hun ud, da ørerne er forbundet med stor smerte for hende ofte,

    Alt sammen er et tillidsspørgsmål og dermed noget man gør sig fortjent til.


  • #17   31. aug 2014 Tak for alles svar smiley

    Ja han har haft et dårligt hjem før, de burde slet ik ha hund! Desvære købte de en slædehund lidt efter vi fik whiskey, og så senere også en blaning med noget slædehund i, den er så blevet aflivet, og den ren racet blev solg, tror enda de har en ny nu, men er ik sikker...

    Men ja det med poterne er vi godt på vej med.. Tager aldrig bare fat i dem, kun rør dem, så han altid kan trækle dem til sig.
    Med at ligge på ryggen, så vil jeg bare lade det være. Det var kun en tanke jeg fik om man måske kunne træne det væk.
    Man kan ikke tydligt mærke han ryksøjle..

    Ja cairn terrier har normalt stærk psyge, over for andre hunde kan han godt være dominerene. Men i starte da vi fik ham hvis vi bare sagde noget lidt hårdt til ham, altså lidt skæld ud, så kunne han være trist i lang tid og bare ligge kurven. Men dette er blevet meget bedre, han tager det ik så tungt mere.
    Han vil altid være ved siden af os, han kan godt være alene hjemme, men han vil være i samme rum hele tiden, han kan enda finde på at side at vente helt op ad døren når vi er på wc.


  • #18   31. aug 2014 Min anden hund max, en welsh corgi cardigan, han Elsker at ligge på ryggen han smider sig rund og vil ha vi skal nusse ham på maven, og pgså når han leger med whiskey eller andre hunde, så kaster han sig ned på ryggen, han elsker bare alt ligge der pp ryggen mens han leger..

    Og det på tros af at han er meget dominerende og han tit ik kan enes med andre hunde. Og det er klart ham der bestemmer over whiskey, men han smider sig stadig på ryggen når de leger smiley


Kommentér på:
nægter at ligge på ryggen

Annonce