Kost indtagelse og motion {{forumTopicSubject}}
Jeg har spænderet det meste af min nattevagt på at læse om hundenes optagelse af deres foder og hvor vidt det er bedst at fodre en gang om dagen eller flere.
læste også at når man lavede aktiv træning med sin hund/e er det vigtigt at hunden for mad inden for 30 min efter ophørt aktivitet da optagelsen af nærringsstofferne i fodret er størst der.
Er der nogen af jer skønne mennesker som kan svare mig på om der er hold i noget af alt det jeg har læst eller om jeg "bare" har spildt min arbejdstid på Li gyldigt bævl.
Jeg går nemlig igang med at køre mere intens træning på Cooper nu da han nu nærmer sig de to år og derfor er mere udviklet til at kan dyrke mere intense aktiviteter og ønsker selvfølgelig har for det bedste både ud af sin træning men så sandelig også ud af sit foder, hvilket jeg for resten er skiftet over på Barf.
sidste spørgsmål, har nogle af jer erfaringer med Gulerods pulver ?
Tusinde tak for jeres tid, ser frem til at åbne tråden efter kl 14 når jeg står op igen, forhåbentligt til en masser svar
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.822
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.520
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.868
jul 2008
Følger: 20 Følgere: 16 Hunde: 5 Emner: 55 Svar: 1.525
Men efter motion har man et relativ højere stofskifte, der jo alt andet lige ændre lidt på optagelsen af næringsstoffer. Men jeg ville nok ikke fodre min hund så specifikt efter det. Desuden så gør motion at man udskiller adrenalin, og det sætter gang i nogle reaktioner bl.a. at mave-tarm systemet går mere i stå (derfor det er træls at dyrke motion lige efter et måltid), så jeg ville nok nærmere nørde i hvornår adrenalinens påvirkning er så lav igen, at mave igen begynder at lave noget.
Også nørde i hvilke næringstoffer hunden har brug for eksempelvis muskelopbygning - er det som hos mennesker (proteiner), det vil jeg tro, men det kan være at nogle proteiner har bedre optagelse end andre, måske hunde bedre udnytter rå fedt end vi gør.
Hvis jeg skulle til at tænke mere over det, så ville jeg nok sørge for dagen inden at min hund har drukket godt (lidt leverpostej/skyr o.l. blandet ud i vandet), man skal huske, at man hydrerer ikke på den flaske vand man drikker om morgenen, man skal begynde dagen før hvis det virkelig skal have en effekt. Også ville jeg dyrke motionen i løbet af dagen med hunden og til aften give godt måltid. Det vil højst sandsynlig også ligne ulvenes - sove omkring daggry, ud på jagt mod skumringen, mad også sove igen.
Når det er sagt, så gør jeg lidt en dyd ud af at fodre min på forskellige tidspunkter. Fordi jeg har en lommefilosofi om, at det gør hans mave mere tilpasselige, og for at optage barf godt, skal de helst have tom mave inden (mavesækken er harmonika formet og jo mere den spiles ud, desto større areal til at optage mad). Også fordi hunde er vanedyr, så for at jeg ikke har en hund der hverdag kl 1900 står og hopper og tigger for foder, så varierer vi, så han den dag det ikke bliver 1900 ikke går ud af sit gode skind
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.973
Kost indtagelse og motion