{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.891 visninger | Oprettet:

Bringsel {{forumTopicSubject}}

Efter at have set hvordan min hvalp har udviklet de seneste måneder er beslutningen nu blevet taget. Han skal bruge bringsel som melding i rundering/eftersøgning. Jeg søger derfor erfaringer med henholdsvis norsk bringsel og svensk rullemarkering.

Jeg tænker umiddelbart selv, at en rullemarkering må være nemmest for hunden at tage i munden og ligger tættest op af det løsbid som skal bruges til indlæringen, men det er udelukkende baseret på tanker og ikke erfaringer. Så I er mere end velkomne til at smide alle erfaringer ind i emnet.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.
  • Manglende strøm i en væg og en toløbet kontakt, der ikke kan slukke i kolonihaven 880 kr.
  • Skift af bruse armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bringsel
  • #1   14. jun 2015 Der er større risiko for fejl makeirng ved rullemakering, fordi den er nem at komme til og fordi den kan hoppe ind i munden på hunden når den løber. Hunden fanger hurtig at den gå et skridt tilbage og bukke sig for at få bringsel i munden, så det skal ikke være det der afgører noget for dig.
    Jeg ved heller ikke om rullemakering er tilladt i DCH programmet og i nordisk(ved ikke havd du træner).

• #2   14. jun 2015 Jeg træner DcHs program og i følge konkurrenceprogrammet er begge dele tilladt. Så det er bare at finde ud af hvad der skal bruges.

• #3   14. jun 2015 Personligt er jeg til nordisk bringsel, blandt andet på grund af det jeg tidligere har skrevet. Men du skal jo have gjort op med dig selv hvad du syntes. Hvis du kunne finde et kursus indenfor det du vil bruge, syntes jeg at det er den bedste måde at starte på, så man ikke fejlindlærer noget.

• #5   14. jun 2015 Jeg skulle lige til at spørge om det samme ^^

• #6   14. jun 2015 Selve begrebet bringsel dækker over en metode som bliver brugt for at angive en funden figurant i rundering og eftersøgning. Det går i korte træk ud på, at hunden når den har fundet figuranten i stedet for at give hals, tager et bid i munden og løber tilbage til føreren som tegn til at den har fundet figuranten. Herefter sætter man en 5m line på hunden og med en kommando beder hunden vise hvor figuranten er.
    Norsk bringsel og svensk rullemarkering er de to slags bringssel der er tilladt at bruge i DcH.

• #8   15. jun 2015 I min DcH klub er der en del, der bruger bringsel i rondering/eftersøgning. De har alle valgt norsk bringsel smiley
    De synes det fungere bedst.

• #9   15. jun 2015 Der dog en ting jeg tænker lidt over. Du skriver at din hund er 'din hvalp'. Hvor gammel er hunden egentligt ? Det jeg mener er vælger du bringsel fordi en meget ung hund ikke vil gø ? Min erfaring er at rigtig mange hunde skal have lidt alder før de 'tør' gø af figuranten. For mange hunde er det en lidt grænseoverskridende handling på egen hånd at skulle indvolvere sig med en figurant. Jeg kender mange hunde der har skulle være over 1 år før de har syntes at rondering var en fed øvelse.
    Jeg har set ronderingen blive ødelagt mange gange fordi en fører er for ivrig for at hunden skal kunne gø inden den mentalt var klar til det.

• #10   15. jun 2015 Han er snart ti måneder, så unghund er nok en bedre betegnelse; tiden går så hurtigt!

Beslutningen har intet med manglende halsgivning at gøre, det er baseret på et ønske fra min side om at han ikke skal gø. Da han er en Toller har der fra min side været fokus på at der ikke skal være lyd på, da racen har tendens til dette. Indtil videre har han ikke lyd på når der arbejdes. Jeg har dog observeret at i de tilfælde hvor han får lyd på, at så kommer han i et modus der ikke er ønskeligt i forbindelse med arbejde.
    Så valget af bringsel er ikke for at afhjælpe et problem, men for at forebygge noget jeg tror kan blive uhensigtmæssigt. Samtidig tiltaler ideen med bringsel mig mere end halsgivning smiley

Jeg håber det giver mening, ellers så spørg endelig ind! smiley

• #11   17. jun 2015 Det giver fint mening smiley MIt sidste spørgsmål havde baggrund i at jeg har oplevet hundefører virkelig forcere halsgivning på hunde, der ikke var mentalt klar til det. Resultatet har så i alle tilfælde været at hunde fik en dårlig halsgivning og i nogle tilfælde at hunden synes at rondering er en møgubehagelig øvelse. De har så i langt de fleste tilfælde valgt at starte forfra med bringsel og det har så virket godt.

• #12   18. jun 2015 Jeg har som træner oplevet præcis det samme billede, så vi er helt enige i at halsgivning ikke skal sættes på for hunden er klar til det. Desværre er der en del der er så fokuseret på at komme ud i konkurrencer, at de i nogle tilfælde glemmer at træne på hundens præmisser.

Jeg har heldigvis indtil videre kun trænet at figuranten er helt fantastisk med min hund, så nu er det bare at sætte kommandoen "vise" på denne del, og så er første moment mere eller mindre på plads.
    Jeg har stor til tro til at bringsel for os er det rigtige valg. Jeg tror det i sidste ende giver en mere koncentreret og fokuseret hund når vi ender i eftersøgningen.

Alle erfaringer med bringsel og de to mulige bringselshalsbånd er stadig velkomne! smiley

• #14   18. jun 2015 Jeg kender ikke bevæggrunden for, at man ændrede konkurrenceprogrammet således, at bringsel blev tilladt. Jeg kan dog se flere fordele ved det, ud dem du nævner der CF. Det er en fordel når man har med hunde at gøre, hvor man vil undgå at hundene siger noget når de er på. Som det for eksempel er tilfældet med min race. Derudover er der nogle hunde der stresser op når de giver hals og det vil i nogle tilfælde kunne give udslag i et dårligere søg efter den anden figurant i en eftersøgning.

Jeg er betaget af bringsel fordi det i min verden ligger tættere op af det som en eftersøgning er inspireret af. Nemlig at finde forsvundne personer og angive deres position. Vi er ganske enige i, at halsgivningen har fungeret godt tidligere, og stadigvæk gør det. Derfor ser man da også stadig en klar overvægt i hunde, der giver hals.

I forhold til min egen situation, så er beslutningen som sagt taget ud fra en vurdering af, hvad der vil være bedst i det videre forløb med egen hund. Jeg finder ikke bringsel mere korrekt end halsgivning, og min anden hund er trænet op med halsgivning i runderingen og det fungerer upåklageligt.

• #16   18. jun 2015 Vi er helt enige i at det kan virke mærkeligt i runderingsøvelsen. Jeg er generelt ikke fan af runderingsøvelsen. Som udgangspunkt skal den vel være et forstadie til eftersøgningen som kommer i A-klassen, men overførslen er i min verden ikke ret stor.

I forhold til at figuranten kan løbe væk, så er det trods noget der aldrig vil ske, da det ikke er en del af programmet. Samtidig skal hunden ikke bevogte figuranten, hvilket er en væsentlig forskel til andre programmer.

• #18   10. jul 2015 Havde helt glemt denne tråd.

Jeg er fuldstændig enig med dig i, at konkurrenceprogrammet godt kunne trænge til at blive revideret. Muligheden for bringsel og halsgivning er dog ikke en af de ting, der i min verden skal revideres. Jeg ser eftersøgningen som noget der skal minde om det en redningshund gør, eller en politihund gør, nemlig at finde en forsvunden person. Inden for disse to grene, er både bringsel og halsgivning meget udbredt, hvorfor det for mig passer fint at begge dele er tiladt.

Jeg ville i stedet for at lave en decideret bringseløvelse ønske, at man tog runderingen ud af C-klassen. Den rundering man har i C-klassen er fuldstændig idiotisk i min verden. Jeg så langt hellere at man genindførte spor i C-klassen i stedet for, og så erstatte den også mærkelige rundering i B-klassen med en lille eftersøgning efter kun én delvist gemt figurant.
    Sværhedsgradene på sporet skulle så selvfølgelig revideres for at sikre en niveauforøgelse op igennem klasserne, men det burde bestemt også være muligt.

I forhold til opsamling/markering på sporet, er markering også det eneste der giver mening i min verden. At der er mulighed for begge dele er dog ikke noget der generer mig i programmet. Jeg har ikke noget i mod at der er valgmuligheder i nogle specifikke momenter, så længe det ene ikke nødvendigvis giver en fordel i forhold til det andet. Derudover skal det også nævnes, at det er vigtigt at disse valgmuligheder selvfølgelig holdes til et minimum, for trods alt at skabe et ensartet program.

Den videre udvikling af konkurrenceprogrammet er dog en spændende og nødvendig debat der skal tages.

Kommentér på:
Bringsel

Annonce