2.891 visninger
|
Oprettet:
Bringsel {{forumTopicSubject}}
Efter at have set hvordan min hvalp har udviklet de seneste måneder er beslutningen nu blevet taget. Han skal bruge bringsel som melding i rundering/eftersøgning. Jeg søger derfor erfaringer med henholdsvis norsk bringsel og svensk rullemarkering.
Jeg tænker umiddelbart selv, at en rullemarkering må være nemmest for hunden at tage i munden og ligger tættest op af det løsbid som skal bruges til indlæringen, men det er udelukkende baseret på tanker og ikke erfaringer. Så I er mere end velkomne til at smide alle erfaringer ind i emnet.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 6 Emner: 74 Svar: 4.137
Jeg ved heller ikke om rullemakering er tilladt i DCH programmet og i nordisk(ved ikke havd du træner).
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 84
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 6 Emner: 74 Svar: 4.137
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 257 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.536
jun 2014
Norsk bringsel og svensk rullemarkering er de to slags bringssel der er tilladt at bruge i DcH.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.730
De synes det fungere bedst.
feb 2013
Jeg har set ronderingen blive ødelagt mange gange fordi en fører er for ivrig for at hunden skal kunne gø inden den mentalt var klar til det.
jun 2014
Beslutningen har intet med manglende halsgivning at gøre, det er baseret på et ønske fra min side om at han ikke skal gø. Da han er en Toller har der fra min side været fokus på at der ikke skal være lyd på, da racen har tendens til dette. Indtil videre har han ikke lyd på når der arbejdes. Jeg har dog observeret at i de tilfælde hvor han får lyd på, at så kommer han i et modus der ikke er ønskeligt i forbindelse med arbejde.
Så valget af bringsel er ikke for at afhjælpe et problem, men for at forebygge noget jeg tror kan blive uhensigtmæssigt. Samtidig tiltaler ideen med bringsel mig mere end halsgivning
Jeg håber det giver mening, ellers så spørg endelig ind!
feb 2013
jun 2014
Jeg har heldigvis indtil videre kun trænet at figuranten er helt fantastisk med min hund, så nu er det bare at sætte kommandoen "vise" på denne del, og så er første moment mere eller mindre på plads.
Jeg har stor til tro til at bringsel for os er det rigtige valg. Jeg tror det i sidste ende giver en mere koncentreret og fokuseret hund når vi ender i eftersøgningen.
Alle erfaringer med bringsel og de to mulige bringselshalsbånd er stadig velkomne!
jun 2014
Jeg er betaget af bringsel fordi det i min verden ligger tættere op af det som en eftersøgning er inspireret af. Nemlig at finde forsvundne personer og angive deres position. Vi er ganske enige i, at halsgivningen har fungeret godt tidligere, og stadigvæk gør det. Derfor ser man da også stadig en klar overvægt i hunde, der giver hals.
I forhold til min egen situation, så er beslutningen som sagt taget ud fra en vurdering af, hvad der vil være bedst i det videre forløb med egen hund. Jeg finder ikke bringsel mere korrekt end halsgivning, og min anden hund er trænet op med halsgivning i runderingen og det fungerer upåklageligt.
jun 2014
I forhold til at figuranten kan løbe væk, så er det trods noget der aldrig vil ske, da det ikke er en del af programmet. Samtidig skal hunden ikke bevogte figuranten, hvilket er en væsentlig forskel til andre programmer.
jun 2014
Jeg er fuldstændig enig med dig i, at konkurrenceprogrammet godt kunne trænge til at blive revideret. Muligheden for bringsel og halsgivning er dog ikke en af de ting, der i min verden skal revideres. Jeg ser eftersøgningen som noget der skal minde om det en redningshund gør, eller en politihund gør, nemlig at finde en forsvunden person. Inden for disse to grene, er både bringsel og halsgivning meget udbredt, hvorfor det for mig passer fint at begge dele er tiladt.
Jeg ville i stedet for at lave en decideret bringseløvelse ønske, at man tog runderingen ud af C-klassen. Den rundering man har i C-klassen er fuldstændig idiotisk i min verden. Jeg så langt hellere at man genindførte spor i C-klassen i stedet for, og så erstatte den også mærkelige rundering i B-klassen med en lille eftersøgning efter kun én delvist gemt figurant.
Sværhedsgradene på sporet skulle så selvfølgelig revideres for at sikre en niveauforøgelse op igennem klasserne, men det burde bestemt også være muligt.
I forhold til opsamling/markering på sporet, er markering også det eneste der giver mening i min verden. At der er mulighed for begge dele er dog ikke noget der generer mig i programmet. Jeg har ikke noget i mod at der er valgmuligheder i nogle specifikke momenter, så længe det ene ikke nødvendigvis giver en fordel i forhold til det andet. Derudover skal det også nævnes, at det er vigtigt at disse valgmuligheder selvfølgelig holdes til et minimum, for trods alt at skabe et ensartet program.
Den videre udvikling af konkurrenceprogrammet er dog en spændende og nødvendig debat der skal tages.
Bringsel