{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.597 visninger | Oprettet:

Nybegynder træning af jagthunde {{forumTopicSubject}}

Hej alle. 

Vi har nu fundet den hvalp som skal være vores. 
Vi får den lille smuksak hjem 18/9.

Vi har gået efter en hund, som kan blive en god familiehund. Desuden er det min plan at tage jagttegn til vinter. Den kommende hund skal bruges til apporterende jagthund af far og mig.

I min familie har vi ofte arvet andres problemhunde, og så fået noget godt ud af dyrene. Så det med hvalpemotivationskursus er nyt. Det at vælge hvalp er nyt.
At håndtere dyr lægger i blodet, det samme gør det at læse kropssprog, skelne mellem rask og sund osv.

Anyway... Jeg er simpel læge.
Burde VIRKELIG have brugt gårsdagens fridag på research til en videnskabelig artikel, men printeren var jo i stykker, der er mindst 10 minutters gang til arbejdet... Der var intet andet at gøre end at gå i gang med overspringshandlinger! 

Yes. Tænkte at det ville være smart at melde sig til hvalpetræning og jagttegn samtidig, men... 
(Dether er hvad jeg forstod på hjemmesiderne)

Dansk Jægerforbund udbyder ikke hold til jagthunde træning, henviser venligst til specialklubberne. Okay.. Fair nok. 

- Dansk civil hundefører forening udbyder hvalpehold, men ikke mhp jagt og jagthunde. 
- Umiddelbart udbyder dansk kennel klub hvalpemotivationshold, men ved tilmelding skal man lige opgive stambog nummer. Og det er heller ikke målrettet jagthunde. 
- Speciale klubberne kræver stambog indenfor deres valgte hundetype. Retriever foreningen underviser kun labrador, flatcoated, golden osv. 

Vi gik efter en tæve, avlet på menneskeglade, jagtglade og sunde forældre lød perfekt til vores behov. 
Valget blev en Golden Cocker, dvs en ægte blanding af cocker og Golden retriever.
Forældreracerne kender vi. Cocker er lige lille nok, men ellers tæt på perfekt. En Golden Retriever for stor til vores lille bil, ellers også egnet til vores formål.
Begge forældre har de egenskaber ift. jagt og kæledyr egenskaber som vi ønsker os, så det ligner et rigtigt godt valg!
(Alternativerne var mellemstore racer som breton, kleiner münsterläender og andet godt, som ja, er smukke dyr, lyder sympatiske ud fra racebeskrivelser, men vi valgte det vi kendte.)  

Men hvordan kommer man i gang med jagthunde træningshold, når man bor på Kolding egnen og Golden Cocker ikke kan stambogføres i DK?
 

Gode råd søges!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nybegynder træning af jagthunde
  • #3   29. aug 2015 Jeg ville kontakte Sanne fra Sannes Hundecenter. Det er godt nok ikke lige i Kolding, men hun er dygtig og har selv både retriever og cocker, som hun bruger på jagt.

    http://www.sanneshundecenter.dk/


  • #4   29. aug 2015 Kan ikke se, at det er så problematisk at vælge en blanding i dette tilfælde. Hvis hunden 'bare' skal apportere på helt almindelig jagt burde en blanding af den slags kunne gøre arbejdet.
    Jeg har mødt flere ret heldige individer af den nævnte blanding og har selv lige (3 dage siden) overtaget denne fine cocker-springer-labrador-blanding.




    profilbillede
  • #6   29. aug 2015 Jeg må indrømme, at jeg ikke havde fantasi til at være på vagt overfor om man skulle bruge stambog til at tilmelde træning... Så det gik jeg slet ikke efter.
    Et chip nummer, okay, men hvad betyder stambogen for træningspotentialet??
    Er lidt chokeret over at blandingshunde ekskluderes fra træningshold? Hun er omhyggeligt valgt efter det jeg ønsker. Inklusiv at jeg ved hvad der er i hende.

    Anyway, flere forslag til hvordan man kommer til gode træningssteder?
    Min far har 50 års erfaring som jæger, så vi kan nok godt selv. Men jeg vil gerne finde folk jeg kan lære af, og få nye input.

    Worst case, beholder min smuksak og køber en til om et års tid, denne gang med stamtavle.


  • #8   29. aug 2015 Ja, det kan du have ret i, kan være problemet smiley

    Men nu er der jo heldigvis steder der tilbyder jagttræning uden stamtavle. Det var umiddelbart ikke planen at min egen nyanskaffelse skal med på jagt. Han er MEGET interesseret i fugl, men spørgsmålet er om han også er styrbar omkring dem. Det må vi se!

    Ud over Sanne afholder Anja (Hunters limited) ved Slagelse kurser med Thomas Stokke et par gange om året. Han er en norsk gut, som træner jagthunde belønningsbaseret og uden aversiver. Hun har vist også lige haft kursus med to svenske apporterings-damer.
    Det er som regel kurser der løber over nogle dage eller weekender og de er helt sikkert værd at køre efter. Sanne træner efter nogenlunde de samme metoder.


  • #10   29. aug 2015 Ok.

    Flere forslag modtages med kyshånd.
    Havde nu foretrukket noget med regelmæssige træningsaftener, det vil være perfekt med løbende feedback.
    Kender i sådan et sted?


  • #11   29. aug 2015 Jagtforeningerne vil ikke nødvendigvis have DKK stambog, men DJR stambog kan gå an.

    Nu kender jeg ikke til jagtforeningerne i dit område, men mange steder er den træning du kan hente i privat regi mere kvalificeret end den du får i klubberne. De private kræver meget sjældent en stambog.
    Med andre ord, ville jeg få den hvalp du har valgt, finde et sted at træne den (fx Sanne) og har den evnerne, så tager du den med på jagt. Lige præcis med spaniels er det relativt vigtigt at den ikke får erfaringer med selv at jage, men i stedet at søge tæt på dig, under bøssen. En spaniel der jager selv er meget svær at lære ikke at gøre det igen.


  • #12   29. aug 2015 Jeg vil tro, at Sanne holder regelmæssig træning. Prøv at spørge hende, det kan være hun kender et andet sted?



  • #13   29. aug 2015 Personligt ville jeg nok vælge én race og gå med den - en "golden cocker" er blot et fancy ord for blanding - ligesom labradoodle. Det er for at tiltrække købere.

    Jeg siger ikke, at den ikke kan blive en fantastisk jagthund - eller at den nødvendigvis bliver syg. Men er forældrene testet? Det ville være rigtig surt at stå med en cocker-golden blanding, på størrelse med en golden, med HD og øre og øjneproblemer.

    Hvordan ved I, at den ikke bliver på størrelse med en golden? Den kan jo sagtens ligne en golden af udseende og en cocker af sind - eller være en blanding af begge dele. Hvad hvis den bliver en lille cocker af størrelse? Udfaldet bliver jo ikke 50/50 smiley

    Det er fuldstændig jeres valg - men I kan stadig nå at vælge om. Hvis jeg kunne vælge om mht. mine forældres hund, havde vi valgt at få fra et ordentligt sted. Da vi var derude så alting helt fint ud - men vi kom hjem med en hund med maveproblemer - det tog ham 6 måneder at blive rask. Derudover havde han øresvamp og diverse andre småting. Han er forresten "ren" cocker spaniel (der er ingen stamtavle, så vi kan ikke garantere han er ren, men han ligner en cocker spaniel og opfører sig som en, så vi satser på han er ren)

    Der er ingen der siger, du behøver købe en hund med stamtavle - jeg vil råde dig til at gøre det, MEN jeg ville som minimum sørge for, at forældrene er tjekket for racerelaterede sygdomme.. Og i dette tilfælde er det jo flere forskellige, eftersom mor og far er to forskellige racer.

    Fordelen ved at købe hos en opdrætter med tavle er også, at opdrætter oftest matcher hvalpens personlighed og aktivitetsniveau, med det, familien skal bruge den til. I kan jo også risikere at få en "golden cocker" med INTET drive i forhold til jagt.. Eller en med ALT for meget, ja mulighederne er mange smiley

    Jeg er ikke den, som har allermest styr på det med blandinger og racerelaterede sygdomme.. Men JEG ville personligt vælge at købe fra en rigtig god opdrætter, som evt. også selv bruger hundende til jagt, for at få den hund, der passer bedst muligt til JER (og nu er der jo en hel del forskellige jagthunderacer, så mon ikke, der findes en, som passer godt til jer smiley )


  • #14   29. aug 2015 Sanne er skrevet på listen.

    Jeg skrev til Kolding Jagtforening i går. smiley
    Har skrevet til Kolding afdelingen af Dansk Civil Hundeførerforening mhp almindelig hvalpetræning.

    Forventer ikke at høre fra Kolding Jagtforening de næste par dage, men satser da på at kunne lokke dem til at invitere mig til et besøg. smiley

    Jeg mangler dog i den grad mund-til-mund anbefalinger af hvad der er godt her på egnen. Jeg er nemlig tilflytter fra Sjælland.


  • #15   29. aug 2015 Forældrene er tjekket for diverse.

    De bruges til jagt og er begge familiehunde i børnefamilier.
    Vi kunne lige så godt have taget en ren cocker eller en ren Golden. Ja. Og ligner hun en fejlfarvet Golden lever vi med det. Men satser naturligvis altid på at ens hund bliver den perfekte blanding! Og ellers, så arbejder vi videre med det man har.

    Som nævnt, worst case er at hun er blottet for jagtinstinkt og en rigtig sofakartoffel. Så må jeg bare købe hund nr 2, når hun er stor nok til at være "storesøster".


  • #16   29. aug 2015 Dejligt at forældrene er tjekket - det er jo det vigtigste, sammen med sindet. Nogle tror desværre bare, at almindeligt sundhedstjek hos dyrlægen er nok, og det er slet ikke det samme. smiley

    Ville personligt stadig vælge en renracet - men jeg håber det kommer til at gå godt med den. Jeg kom også til at tænke på, om man ikke først starter op på jagt EFTER hvalpehold og evt. unghundehold?


  • #17   29. aug 2015 Tjoe.

    Helt ærligt, så har jeg skrevet til dch mhp hvalpehold. Og Jagtforening mhp jagttræning, til hvornår det nu starter.

    Jeg kunne forestille mig at nørder arrangerede træning med andre ligesindede.

    Gætter på at det ender med hvalpehold hos dch, senere Jagtforeningens eller private hold for apporterende jagthunde.
    Så ud og skyde fasaner til mors gryde, mens min mand ryster på hovedet og lærer den tricks.
    Da vores katte var unge, lærte han dem aktivt at gå efter mine lærebøger når de skulle sove, og sidde på skuldrene som tilhørte de en gammel heks...
    Uanset hvad, bliver hunden oplært til noget fornuftigt. Og en del ufornuftigt!


  • #18   29. aug 2015 Kender flere jagt folk der går i DCH for at få hvalpehold og det sociale i det for hvalpene og så træner jagt ved siden af smiley men Sanne er super dygtig

  • #19   29. aug 2015 Helene B en ung hund som aldrig har været oplært skal ikke bare lige på en jagt. det kan være utrolig farligt og dumt. der er nogle steder at man kan for lov til og have hund med. men det kræver meget i sin selv smiley

  • #20   29. aug 2015 men da er mange steder de træninger i jagt med hunde smiley

  • #21   29. aug 2015 Jeg har ingen planer om at tage hende ud før hun er klar.

    Hun skal lige vænnes fra modermælken, lære indkald og sådan.
    Der går 3 uger før jeg overhovedet får hende hjem. Livet er langt, og det hele er foran mig.

    Men jeg glæder mig da til de år der kommer.
    At flå en hare imens jeg smiler og mindes den mormor som lærte mig at flå harer.
    Og om rigtig mange år, mindes den hund som gav mig mange gode timer, bl.a. I rollen som min første jagthund.

    Det jeg har travlt med er at finde træningsfaciliteter i mit lokalområde! Jeg har det som et barn, der prøver at fremskynde julen ved at tjekke julepynt står i sine kasser og er klar!


  • #22   29. aug 2015 Hej Mavis.

    Sig til, så skriver jeg stedet på min liste!
    Jeg prøver at finde gode steder at skrive os op til.


  • #23   29. aug 2015 Det er jo det, Ansofie K.

    Læring og netværk!


  • #24   29. aug 2015 Du kan gå på hvalpehold nærmest hvor som helst. Bare vær opmærksom på, at hunden ikke får succes med selv at blæse efter fasaner, agerhøns, katte, egern og andet jagtbart.
    Får den succes med at jage selv, bliver det svært at lære den et stopfløjt og at lære den at søge tæt på dig.


  • #27   29. aug 2015 Men træner hvalpehold i klubberne da dicideret jagt? Handler det ikke bare om de samme ting som ved hvalpetrænning alle andre steder ?

  • #28   29. aug 2015 At specialklubberne ikke tager blandinger er vel ikke så mystisk - det er jo klubber for specifikke racer. Desuden har mange af dem prøve-krav og man kan ikke gå på markprøver med en blanding.

    Ang valg af hund, så ville jeg nok liiige være obs på at de to racer godt nok begge er lavet til jagt, men de er lavet til ret forskellige opgaver.
    Begge skulle self gerne kunne komme retur med en død fugl men der slutter ligheden vidst osse

    mange af jagtforeningerne arrangerer træning, så prøv at forhøre dig der. Men vær opmærksom når du vælger. Det er ikke nok at de SIGER alt muligt pænt om deres metoder, de skal osse føre det ud i praksis. Mine erfaringer med privat træning er mildest talt blandede, lige fra virkeligt godt og lærerig til direkte dyrplageri


  • #29   29. aug 2015 Hej Børge og CF.

    Jeg må indrømme, at stamtavle er interessant, hvis man vil avle og se på forfædre.

    Til ikke avl tænker man sig om ift hvad man selv skal bruge og ser på forfædre, miljø hos opdrætter og alt det som kræves til en sund hund.

    I må meget gerne sende mig en personlig besked, hvis I har flere detaljer end i vil skrive her.


  • #30   29. aug 2015 Beltane - ja de træner "jagt" eller det der bliver det en gang. Lydighed er jo en stor del af det, men ligesom IPO-folk leger med bidepøller og figuranter, Leger jagtfolk med fløjter og døde dyr smiley

  • #31   29. aug 2015 CF: Men der er jo også forskel på om det er familien jensen der tænker NU skal vi lave nogle søde mellemstørrelses jagthunde og krydser deres golden med cocker - eller om det faktisk er nogen som har forstand på begge racer, og tjekker for sygdomme først (som det virker til, det er, i det her tilfælde) smiley

  • #33   29. aug 2015 Michelle - men er det allerede fra hvalp? Nu ved jeg ikke hvordan hvalpe hold normalt foregår har kun prøvet det 1 gang i DKK for år tilbage med en amstaff uden tavle og der virkede det meget "all-round" i de 6 gange der var det smiley

  • #35   29. aug 2015 Mener også der var noget stop dengang, men kan ærligtalt ikke helt huske det smiley

    Min hukommelse er lidt som vinden blæser nogen gange smiley

    Der var hvertfald noget med den skulle løbe mod træneren og så kan jeg ikke huske om den skulle stoppe eller om den også skulle løbe tilbage til mig smiley

    Og så var der lidt "spor" hvor man skulle lave en usynlig linje med ens skridt og så skulle de følge det.

    Komme når man kalder

    Finde en godbid gemt i en ud af tre kagedåser

    Osv, altså ret allround smiley jeg havde jo en amstaff uden tavle og det var fra før forbudet, og træneren var heldigvis en uden diverse fordomme hvad angår sådanne hunde smiley


  • #36   29. aug 2015 Hvad med Kolding jagtforening ? Da jeg trænede i en jagtforening, var det fuldstændig ligegyldigt om det var en ægte eller en ægte blanding smiley der deltog, det eneste var at ingen stamtavle- ingen prøver, ude for klubben..

  • #37   29. aug 2015 Jeg har kontaktet dch.dk mhp almindelig hvalpetræning.

    Kolding Jagtforening har jeg skrevet til mhp almene råd og spørgsmål om hold.

    Har skrevet til Sanne, der nævnes her mhp hvornår hun starter næste hold.


  • #39   29. aug 2015 Hej Ikke Som De Andre.

    JEG skal jo også lære det, jeg er tidligst klar sommer 2016.
    Hun er kun 5 uger nu, vi har masser af tid


  • #41   29. aug 2015 ... Stress kommer af, at jeg aldrig havde forudset behov for stamtavle til træning.

    ... Og at jeg som læge skal bede om fri to måneder før aht vagtplanlægning...

    Hunden er 5 uger.
    Planen er at JEG skal tage jagttegn denne vinter.


  • #43   29. aug 2015 Beltane -de ting du nævner har vi osse lavet på lydighedshold. Men det har ikke så meget at gøre med jagt smiley

    Uanset hvad man skal bruge sin hund til, er det bestemt en god ide at starte med noget helt almindelig lydighed med hvalpen. Den basale lydighed er jo grundstenen i al hundesport. Så at starte på et almindeligt hvalpehold er ikke forkert.
    Men skulle jeg bruge min hvalp til jagt, ville jeg nu osse finde et jagthold at starte op på samtidig. Selvom man osse der vil træne den almindelige lydighed, bliver der netop osse startet op på de første skridt til jagtrelaterede opgaver.
    Stop-fløjtet er nævnt. Det har jeg ikke oplevet blive trænet på et alm lydighedshold (udover et enkelt som faktisk ikke var jagthold, men hvor alle undtagen mig var jægere).

    Det er jo slet ikke usædvanligt at et kuld hvalpe allerede hos opdrætter er blevet præsenteret for lidt forskelligt vildt eller at man med en retriever begynder at lege lidt med apport næsten fra den kommer ind af døren i sit nye hjem (med tryk på LEGE med).

    Noget der heller ikke er blevet fokuseret noget videre på de steder jeg har trænet lydighed er "ro" -som vidst er ganske vigtigt for en retriever at kunne...


  • #44   29. aug 2015 Randi: oh er det ikke skønne Simba?

  • #45   29. aug 2015 Jo zarah. Kender du ham?
    Jeg har hentet ham fra internatet i Rødovre i onsdags og han er en utroligt fin hund smiley


  • #46   29. aug 2015 Randi: kun af navn og udseende. smiley

  • #47   29. aug 2015 Det kræver meget at lærer alle reglerne osse med jagthunde smiley

  • #48   29. aug 2015 Må jeg spørge, som mig der ikke har forstand på jagthunde, hvad det er man vil have ud af sådan en blanding? smiley Der blev nævnt at racerne er krydset med omtanke. Hvilke egenskaber regner man med at få ud af en Golden/Cocker-blanding som ingen andre racer har? smiley

  • #49   29. aug 2015 Det korte svar er, at avlerne går efter mere af det samme. Apporterende, samarbejdende jagthund, går i vandet, som også er egnet som familiehunde.
    Mindre end Golden Retriever. Idealet er Golden Retriever krop, men i ministørrelse, de lange ører får man dog stadig. Normalt bruger man røde cocker for at bevare den gyldne farve.

    Det er idealet, men jeg har en bred smag og er tryg ved at få noget der er, som jeg er vant til eller derimellem.


  • #50   29. aug 2015 Puk er blanding i mellem gammeldags labrador retriever og golden retriever og hun når hun blive brugt til jagt. så er det til og søge efter dyr og hente dyr til ejeren smiley

  • #51   29. aug 2015 Jeg har gået på jagthvalpehold og alm. hvalpehold med min FT spaniel. og nogle af basisøvelserne er selvfølgelig de samme, men der lægges jo vægt på forskellige ting. På vores spanielhvalpehold var der primært fokus på apportering, ro på post, og starten af det frie søg. Hvalpene blev introduceret til dueflusheren og præsenteret for døde duer.

    Sanne har regelmæssige jagthold - dog ikke specifikt hvalpehold for jagthunde - vi fik det med som en del af hvalpepakken (hun er opdrætter af min FT spaniel). I slut september starter vi på jagthold for unghunde, et hold der kører hver 14. dag og primært handler om at få styr de basisting hvor vi stadig halter. Men hun kører også fast jagttræning for spaniels og retrievere (voksne hunde).

    Hvalpehold kan du komme på overalt - også med en blanding - men jagtholdene i specialklubberne vil sjældent have dem uden tavle på - måske hvis de ikke kan fylde holdene op? Dette skyldes primært, at en hund uden tavle ikke kan stille til prøve og avlskåringer. Men praktisk jagt kan den jo stadig bruges til.

    Jeg vil dog sige, at hvis mit mål var at gå på jagt og tage jagttegn, så havde jeg nok købt en FT springer eller FT cocker istedet.


  • #52   29. aug 2015 Wilma - svært tilfreds med sig selv - med den due hun just har hentet til mig


    profilbillede
  • #54   29. aug 2015 Helt enig med Lis A. Min Karla er dsg lab blanding. Hun er 37,5 cm i skulderhøjde og vejer 9 kg. Hendes bror er omkring 45 cm og vejer næsten det dobbelte. Så selv hvalpe fra det samme kuld kan ende vidt forskelligt.

  • #56   29. aug 2015 Åh jeg får helt ondt af dig

    Hvis du havde valgt en FT labrador eller en FT Golden Retrievef havde du kunnet fået så meget hjælp i DRK

    Og Golden holder nogle fantastiske træningsweekender og der er et stort netværk og rigtig mange som hjælper hinanden

    Og rigtig mange i Jylland

    Og så personligt ville jeg jo have valgt med stamtavle for at se sygdoms status på forældre dyrene

    Skulle ikke stå med en færdig jagthund og den ikke kan holde til det grundet særlig AD


    Og tillykke med hunden

    Det er fantastisk at træne en jagthund

    Men få endelig nogle gode til at hjælpe dig; man kan lave frygtelige begynderfejl



    Der er jo Retrieverskolen - jeg mener, at den hedder sådan - ved Kjeld Lange

    Han er meget dygtig og har fantastiske træningsoplæg



  • #57   29. aug 2015 Du kan skrive til mig privat, så vil jeg se om jeg kan finde flere kontakter til dig

  • #58   29. aug 2015 Jeg er ny her på siden, kan ikke lige få min tlf til at starte privat besked, men kan svare på privat besked tråde.

  • #59   30. aug 2015 Vi har både renracet og blandinger på vores hold i jagtforeningen. Selv mig der kommer med terrier med stambøger fra specialklubben må træne der. Det er de altså hamrende ligeglade med sålænge man er åben for træningen. Der er også mange der træner i jagtforeningen uden jagttegn og planer om at få det, men er der for at stimulere hundens naturlige egenskaber. De eneste du er oppe imod er sæsonen for nu starter jagten, hvilket typisk er i weekenderne og dermed er træningen i klubberne minimal smiley Vi har kun et unghunde hold henover vinteren

  • #60   30. aug 2015 Har skrevet til dig

Kommentér på:
Nybegynder træning af jagthunde

Annonce