{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.259 visninger | Oprettet:

Husk lige hunden {{forumTopicSubject}}

Halløj derude bag skærmene smiley

Vi kender det nok mange af os. I hvert fald os der træner hund som nærmer sig livsstil mere end en hobby. Os der går til og op i konkurrencer. I hvert fald har jeg hørt historien flere gange. Hvorfor hjælper det ikke at høre? Nææh åbenbart, så skulle vi føle. Rigtig ØV for Dixie, men heldigvis er vi kommet ud på den anden side, langt klogere. Eller dvs. JEG er langt klogere, og heldigvis slap jeg billigt, og har fået min gamle hund tilbage smiley

Min hund - Dixie.. Den røde jordfræser, som jeg plejer at kalde hende. Min Hyperbold.. I ved.. Det der med kært barn har mange navne smiley

Tilnavnene er kommet fordi de passer til hende. Fordi hun bevæger sig temmelig hurtig nede langs jorden (ja hun er jo ikke så stor, den bette fis), og fordi hun er (var) utrættelig. Vi kunne blive ved og ved og ved.. Dixie er (var).. (og er igen) ALTID klar på leg og ikke mindst træning. Uanset hvor meget vi gik tur, hvor meget vi trænede og hvor meget vi legede, så kunne Dixie godt virke som om at hun aldrig kunne blive træt. I hvert fald ikke efter lidt evt. hvile efter endt træning. Nu skal det jo ikke lyde som om hun kravler på væggene, for det gør hun nu ikke, men hun var (og er heldigvis igen) en super duper frisk hund og klar på løjer, så snart hun fornemmede det mindste vink.

Slutningen af 2014 fik vi styr på rigtig meget af vores træning, og mit mål for 2015 var at komme med til DM i DCH's B-klasse. Jeg kunne se at Dixie havde potentialet.
2015 viste sig at starte lidt sløvt. De nerver jeg ellers syntes at have fået styr på i 2014 vendte lidt tilbage, og så laver det altså bare kludder i vores samarbejde, men det skulle vise sig, at jeg inden for en rimelig tid (i hvert fald tids nok) fik styr på nerverne igen, og vi begyndte så småt at lave resultater der rent faktisk LIGNEDE en udtagelse til DM. Jeg kæmpede for at bevare roen og tjuhej hvor det gik, men så skete det. Det der skete var at vi nærmede os de sidste konkurrencer der havde betydning for DM-udtagelserne, og havde vi mon nu også point nok? NU skulle den ha' en på hatten. For søren da, hvor skulle ALT bare sidde LIGE i skabet, første gang og hver gang!

Mine forventninger til Dixie blev tårnhøje, ja faktisk blev de nok skyhøje.. I hvert fald helt derop, hvor det slet ikke var fair længere. Træningen gik fra at være leg til at være hårdt arbejde. Jeg synes bestemt ikke jeg blev udelukkende tvær og knotten at træne sammen med, men en lille bitte fejl udløste et utilfreds grynt hos mig, og et "tag dig lige sammen".. Ingen hårde tonefald, bare sådan.. "helt ærligt? Come on"...
Hvorfor så jeg det ikke mens vi stod i det? Spørg mig ikke? For Dixie havde det været meget bedre!

Og det slog hårdt! Næste konkurrence og SLAM! Vores samarbejde var til at lukke op og skide i... Resultatet? Tjoh pointene var ikke sådan i den helt dårlige ende, men heller ikke der hvor vi ellers havde fået arbejdet dem op.. I hvert fald var mine vurderede point til vores samarbejde = 0 smiley
Den var gal!

Jeg slappede lidt mere af efterfølgende, men med presset over hovedet om at vi måske ikke klarede den til en DM-udtagelse sad stramt om mig. Jeg kunne ikke heeelt lægge det fra mig. Og vi havde også kørt hårdt på det sidste stykke tid, og måske var Dixie bare lidt træt. Jeg kørte hjem fra den konkurrence utrolig ked af det. Jeg var bange for hun var syg. Dixie var slet ikke sig selv.

Samarbejdet blev lidt bedre med tiden, men ikke helt godt, og jeg troede i sidste ende at løbet var kørt, i forhold til et DM til os, men så kom aftenen. Den aften hvor man endeligt ville kunne se hvem der var udtaget til DM.
Jeg havde intet andet bedre at tage mig til, eller jeg kunne i hvert fald ikke rigtig, andet end at sidde og opdatere siden for at få de sidste resultater på. Og DÉR kom de! Med rystende hænder og bankende hjerte gik jeg igennem listen, OG VI VAR MED!!! smiley

Puuuuh! Jeg kunne ånde lettet op. Det eneste mål med DM var at Dixie skulle være glad! Skidt pyt med resten.. Meeeen altså.. Mange af dem der kommer med til DM, tager nok ikke til konkurrencer uden et lille håb om at man nu også er god nok til vinderpokalen, og dermed tager man nok heller ikke til et DM uden et spinkelt håb om at placere sig som minimum top10. Jeg gjorde virkelig mit bedste for at ryste dén tanke ud af hovedet. Det gjorde jeg virkelig, men det var langt sværere end jeg havde forventet.

Nu skal det ikke lyde sådan at Dixie krøb sig igennem hele DM, og at jeg var sur, vrissen, og vrælende. Slet ikke. Dixie var nu i okay humør og ligeså var jeg. Jeg nød også weekenden, og oplevelsen, og fik suget til mig og blev klogere!

Selve DM gik ikke fantastisk rent pointmæssigt, men jeg er ok tilfreds med hvordan det hele forløb. Skylden ligger på ingen måde på Dixies skuldre, kun ene og alene på mine egne.

På den anden side af DM skulle der slappes af! Det var lidt svært, for træningsnørd er man jo nok lidt når man bruger så meget tid på sin ryffe, men ikke desto mindre kunne jeg mærke roen, og min gamle Dixie vendte så småt tilbage, men det tog tid! Det er først nu at jeg helt 100% kan kende min hyperbold og DM var i slut september.

Vi har også det sidste lange stykke tid døjet med at hun har haft smerter i ryggen, og hvor meget de smerter har været på vej under hele dette forløb, og måske haft en rolle i det hele også, det har jeg ingen anelse om, men i hvert fald er vi tilbage på rette spor igen smiley

Hvad skulle denne lange smøre så til? Joeh.. 1. Nogle gange er det bare rigtig rart at få tanker ud på skrift og 2. Så håber jeg at jer andre hundetræningsnørder læser sådan en type historie igen. Måske kan det hjælpe os til at huske at træningen skal være en leg. Vi skal nyde nuet i træningen, og være glade for der hvor vi er nået til. For at komme til toppen med skår i samarbejdet er ikke rart for nogen parter.

SÅ HUSK LIGE HUNDEN NÅR DU TRÆNER - Jeg slap heldigvis billigt. Det kunne være endt meget værre. Jeg har også hørt om hunde, der ikke kommer igen efter sådan en omgang.

Billedet viser Dixie og jeg kort tid inden vi skulle ind til det ene dommerhold ved DM smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Husk lige hunden
  • #1   6. dec 2015 Det er bare så rigtig skrevet. Det er så vigtigt at huske hunden. Jeg er en af dem, der også så gerne vil nå de flotte placeringer og gerne på kort tid. Men jeg tager mig selv i nakken og sætter tit tid af til at have perioder, hvor der kun leges og trænes sjov og ballade...... Men hold nu op det kan være svært smiley

  • #2   6. dec 2015 Seriøs træning skal være sjov og ballade smiley

  • #3   6. dec 2015 Helt enig, men nogle gange er det også sundt at træne noget, som ikke "skaal bruges til noget" Så alle forventninger kan bliver lagt på hylden og der kun fokuseres på det dejlige samarbejde.

  • #4   6. dec 2015 Ja smiley

  • Eva
    Eva Online Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.009
    #5   6. dec 2015 Tinna: Du skal have mange tak for at dele dine erfaringer!

    Det er dejligt at læse, at det er endt godt for jer, og jeg håber, at I kan fortsætte med at have det sjovt i mange år endnu smiley

    Samtidig har du netop hjulpet mig med at træffe en "stor" beslutning.

    Sidste efterår trænede jeg med Ingle på klubbens c-hold for "konkurrencegående" hunde, og selv Ingle egentlig klarede sig rigtigt godt, var jeg ikke superglad. Holdet blev nedlagt før jul, og siden januar har vi trænet på klubbens klikkerhold. Dét hold, som resten af klubbens medlemmer går rundt og griner lidt af, fordi træneren insisterer på, at vi træner alle mulige mærkelige ting i én pærevælling - i går bød træningen for eksempel på spor i skoven, kropskontrol og BAT.

    Nu har jeg så fået tilbudt en plads på b-holdet, men med dit indlæg i baghovedet tror jeg, at jeg takker pænt nej. Jeg er rigtigt glad for mit nuværende hold, og selvom alle griner af os, gør Ingle virkeligt store fremskridt, og vi har en fest hver eneste lørdag på træningsbanen - eller hvor træneren nu genner os hen smiley


  • #6   6. dec 2015 Tinna, hvor er det godt at høre at Dixie er blevet sig selv igen smiley

    Nøj hvor dine ord er rigtige. Hos os var det mig der kørte helt død i alt det konkurrence ræs og var ved at opgive før DM, heldigvis nåede Kiki ikke at dale i humør, men det var nu tæt på.

    Derfor har jeg også besluttet mig for at vi skal løbe noget agility, på hygge plan, ved siden af vores træning i B-klassen.

    Vi har nemlig tidligere droppet alt hvad der hed lydighed fordi vi kørte træt i det og mistede helt motivationen til at udføre det. Men så løb vi agility og var i eftersøgningstjensten og fik så lysten til lydighed tilbage.

    Så min plan er for år 2016 at huske at lydighed og træning er sjovt og en fest.


  • #8   7. dec 2015 Been there, done that, bought the T-shirt smiley Jeg har ellers tidligere været god til at gøre tingene på hundens præmisser, men Perle fik jeg for det første startet alt for tidligt i konkurrencer og for det andet så lyttede jeg ikke ordentligt efter den lille stemme, der blev ved med at sige 'stop nu op og giv hende mere tid'. Vores pris blev at Perle blev ked af fx rondering og spor. Vi har derfor siden juni haft fokus på leg, fis og ballade i træningen. Og glæden er tilbage nu; vi fik 9,2 med logrende hale og dyb koncentration på sporet og hun gøede inden hun overhovedet nåede helt ud til figuranten til klubmesterskabet for et par uger siden. Så egentlig er jeg faktisk lettet over at vi IKKE fik den anden halve oprykning til A klassen, men måtte 'nøjes med' 155,4. Vi lavede et par lidt dyre fejl, men når det skyldes at hunden simpelthen ikke lige kunne vente med at springe til apporten var kastet og det tidligere var et issue at hun ikke hoppede men sad og så trist ud - så er jeg egentlig ikke specielt ked af det. Så vi bliver et år til i B. Jeg føler på en eller anden måde at jeg skylder hende at vi går ud og gør det ordentligt til næste år.
    Jeg er træner og har i år haft et konkurrence C hold, der har gjort det rimelig godt i år: De 4 der er gået i konkurrence er alle rykket op i B.
    Jeg har formanet dem om at huske at få hunden med - de var jo nærmest allerede ved at planlægge hvilke B-konkurrencer de skulle til i 2016 smiley


  • #9   7. dec 2015 Så prøver jeg lige at få svaret lidt smiley Super skøn respons der er kommet på denne tråd! smiley

    Eva
    Det handler nemlig lige præcis om at hund og fører er glad! Om det så er på det hold, hvor andre griner, så er det dælme der man skal befinde sig! smiley Så varierende træning tror jeg kun er super godt, så længe der er lidt system i det alligevel smiley

    Jeg løber også selv agility ved siden af, for at lave andet end lydighed, men AG har dog måttet være en del på pause i alt lydighedsræset.

    I kan jo SAGTENS nå at rykke jer en hel del på et klikkerhold, og måske bliver det netop bedre for jer fordi du slapper af og hygger dig smiley


  • #10   8. dec 2015 H Hopla

    Nemlig ja! smiley Konkurrencerne var også mere pligt end en fest til sidst for mig, men man hænger jo i, og belønningen i den anden ende er jo også super fed smiley

    Mon ikke vi ses på konkurrencebanerne igen i 2017? smiley

    Agility ved siden af lydighed er jeg også stor fan af smiley


  • #11   8. dec 2015 Lenshow

    Tusind tak! smiley

    Det er da nok ikke udelukket at det kunne ske en dag smiley


  • #12   8. dec 2015 Mette Marie

    Hvor er det godt hun er ved at få glæden igen! smiley Hun skal blive ved med at være den glade hoppebold hun er smiley

    Jeg har også virkelig lært at det på ingen måde betyder noget at man ikke træner mere end 15-30 min. og så måske bare supplerer op med en tur. Slet ingen grund til at køre på og på med meget træning.


Kommentér på:
Husk lige hunden

Annonce