{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.194 visninger | Oprettet:

Skal hunden fodres efter vi har spist? {{forumTopicSubject}}

Min mand og jeg har haft en lille diskusion om hvor vidt vores hund skal have mad før os eller ej.
Han mener at hunden skal spise efter os, så den kender rangordenen. Og på den måde undgår man at de snapper efter børn...
Jeg syntes at det er noget besynderligt noget, hvis den snapper efter børnene er det noget galt med de mennesker den er hos og hundens opdragelse og ikke hvordan og hvornår den spiser...
Jeg vil gerne høre jeres mening om dette...

/Stine


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal hunden fodres efter vi har spist?
  • #1   9. okt 2006 Vores hunde spiser efter os.....

  • #2   9. okt 2006 Freyja får mad efter vi har spist..
    har aldrig hørt noget med at man undgår hunden snapper pga. det?


  • #3   9. okt 2006 jeg har altid fået ad vide at hundes skal spise til sidst da førerhunden altid spiser først:)

  • #4   9. okt 2006 Har den så ikke tendens til at tikke?
    Hvorfor vælger I at gøre dette?
    Er det i bund og grund ikke lige meget hvornår hunden spiser altså før eller efter os?


  • #5   9. okt 2006 Her spiser hundene også efter vi har spist.

  • #6   9. okt 2006 Ja okay, men hvad får man ud af det? Det er det jeg ikke forstår...

  • #7   9. okt 2006 Hmm, vores hunde får mad, når vi synes...

    Nogen gange før os, nogen gange efter os, nogen gange efter os..

    Det med at de skal fodres efter ejeren er en gammel fortærsket misforstået opfattelse af lederskab..


  • #8   9. okt 2006 Ved ikke hvorfor, tror ikke der er nogen special grund til det, men måske det stammer fra dengang hunden var et brugsdyr frem for kæledyr...?????

  • #9   9. okt 2006 vores spiser efter...

    Kender en der giver sine hunde mad om natten når hun kommer hjem fra arbejde ( de får også om dagen ) og inden de får tager hun lige en bid af et knæk brød også må de få noget af spise..

    ejeren spiser altid først.. sådan har det altid været her hjemme ved os.. ;o)


  • #10   9. okt 2006 Tænker der fik de jo rester fra aftensmaden

  • #11   9. okt 2006 det siger vi også til hvalpe købere.. at de altid skal spise først også kan hunden få mad bagefter.. spørg mig ikke hvorfor.. *GG*

  • #12   9. okt 2006 kaoz spiser efter os, i et andet rum end os.. - det er lederskabsøvelser man kan lave hvis der er tvivl om rangordnen..

    det er der ikke her, men det bliver der heller ikke ; )


  • #13   9. okt 2006 min kæreste siger at han har haft hund og en baby samtidig.... Syntes bare det er underligt hvis hans tidligere hund som var en grand danoise snappede efter hans datter

  • #14   9. okt 2006 har lige spurgt min mor om hvorfor..
    pga rangordenen.. de skal vide hvem der bestemmer..
    alfahannen skal altid spise først.. sådan er det også i dyrenes verden.. smiley


  • #15   9. okt 2006 Tror ikke det har noget med fodrings tidspunktet at gøre

  • #16   9. okt 2006 stine - ja hvis hunde snapper efter børn er der noget galt.. men det er ikke at hunden spiser først der gør at den gør det.. - det er mangel på træning og kontakt og hunden føler sig (maden) truet ved barnets tilstædeværelse..
    - denne adfærd forsvinder ikke ved at skifte fodringstidspunkt..


  • #17   9. okt 2006 Læs Anders Hallgrens bog Alfasyndromet. Der gør han blandt andet op med den myte, at føreren skal spise først.



  • #18   9. okt 2006 Uddyb Belinda..Det lyder som om du har læst den??Ved vide hvad det rigtige er"SS"

  • #19   9. okt 2006 Jeg kan simpelthen ikke se hvorfor...eller jo, jeg kan se det er smart hvis man har nogle madraster. Men hvorfor det er så vigtigt kan jeg ikke se...
    Men tak fordi I er så søde at svare...


  • #20   9. okt 2006 Vi fodrer tit hundene samtidigt med at vi spiser. De får maden smidt rundt på græsset og ser ikke vi spiser.

  • #21   9. okt 2006 *GG* Jeg er ikke færdig med den endnu ;o)

    Men det, som jeg ved, er at han gør meget ud af at forklare, at det med at hunden skal sidst ind og ud ad døren, at hunden ikke må komme i møblerne osv er dybt forældet.

    Det det gælder om er at have et kammeratskab med sin hund. At hunden stoler på en i enhver situation

    En hund, der opdrages strengt vil adlyde sin ejer af frygt for hvad, der vil ske, hvis den ikke gør det, mens en hund, der opdrages med kærlighed og overbærenhed vil adlyde sin ejer af lyst..


  • #22   9. okt 2006 Nå ja kan lige se at jeg skrev forkert i mit første indlæg. Der sku stå: Nogen gange før os, nogen gange efter os, nogen gange samtidig med os....


  • #23   9. okt 2006 Se det giver mening Belinda

  • #24   9. okt 2006 Camilla, Ja nemlig ;o)

  • #25   9. okt 2006 Belinda - alt det lyder fiiiiint og det bruger jeg da også til dels selv, men der skal nu altså faste regler og lidt koncekvens til for at træne en hund..
    nu kan jeg jo kun tale for mig selv, men kaoz følger og adlyder da mig af lyst.. (ligner han i hvert fald en der kan lide det)

    og det med fodringen... det skaaaaader jo ikke at fodre efter, men om det holder stik med lederskabet skal jeg jo så ikk gøre mig klog på hvis ham mandn siger noget andet..

    - men der er delte meninger jo =)


  • #26   9. okt 2006 Ja der er mange meninger..hvilke jo er så fedt ved det her forum

  • #27   9. okt 2006 Ja det er der.

    Den med de strenge opdragelsesmetoder har jeg prøvet. to gange.. Virkede ikke. Så det prøver jeg ikke igen.. Det ville jo være intet mindre end dumt!

    Bløde metoder er jo altså ikke lig med at der ikke sættes grænser. De er blot lig med at det ikke udløser enorm skideballe når man har lavet ballade, men at man istedet bliver frarøvet nogle goder.
    Et Nej hører såmænd også hjemme af og til, men kan man undgå det, så er det nu engang bedst.

    Vi har lige for tiden Binka herhjemme. Hun er 11 måneder, og så absolut trænet med bløde metoder. Og selvom hun er en bestemt dame, der nok ved hvad hun vil og ikke vil, så har vi ikke mindst fået den bedst tænkelige hund ud af hende. Og de små- skideballer hun har fået kan tælles på en hånd.

    Så jeg begynder efterhånden at betragte Anders Hallgren som min guru.. Sådan en har jeg aldrig haft før, men en gang skal jo være den første :o)


  • #28   9. okt 2006 Og jeg slår stadig mig selv i hovedet dagligt over de fejl jeg har lavet med Gilbert, og den hund jeg havde før ham..

    Så jeg er solgt til de bløde metoder for good efter at have set hvor godt det virker :o)

    Men indrømmer blankt at sådan en hystade som mig da af og til har måttet slå i væggen for ikke at skrige ad hunden når den har været flabet ;o)


  • #29   9. okt 2006 "GG" Det må man gerne have Belinda(en guru)...
    i bund og grund noget hen ad Marte meo


  • #30   9. okt 2006 Hermann, så nemt kan det jo også siges *GG*

  • #31   9. okt 2006 Camilla, Ja nemlig. Og jeg synes gang på gang man tænker "er det så simpelt" når man læser Alfasyndromet *gg*

    OG så mangler jeg lige lidt tid til at få den læst færdig!!!!
    Havde sådan håbet at have en hel fri dag til at læse den i, men sådan sku det ikke være *GG*


  • #32   9. okt 2006 Og nu vil jeg spise. Men skal lige fodre hundene først ;o)

    Og hvis nogen ikke kan se det fornuftige i at hunden kan se en som leder selvom den får lov til at spise først, så tænk lige over at det da er totalt sejt at være den, der overhovedet skaffer mad hjem! Se DET er at være en leder!


  • #33   9. okt 2006 Det kender vi godt "S"..Der kommer altid noget man lige skal inden man kan slappe af...Desværre kommer den tid hvor afslapning er på programmet altid når man skal i seng"GG"

  • #34   9. okt 2006 Hermann, Nej den har jeg selv været igennem.

    Folk, der vidste alt om hvordan en schæfer skulle opdrages. Og dem stolede jeg blindt på. Desværre.
    For sådan skulle min hund slet ikke være opdraget ved jeg nu. Men det er jo desværre for sent.
    Men de mente at der var EN måde at opdrage på, og virkede den ikke, så var det fordi man ikke var konsekvent nok..

    Og jeg kan kun gøre hvad jeg kan for at rette op på de fejl jeg har lavet med Gilbert. De er gudskelov ikke lige så slemme, da jeg godt selv efter et stykke tid kunne se at de metoder kun forvirrede ham.

    Og NU er jeg altså smuttet, for min mad bliver kold nu ;o)


  • #35   9. okt 2006 Her er det forskelligt hvornår Fie får mad, visse dage spiser jeg først og andre dage går vi tur derefter får hun mad og så bliver det min tur, vi gør som det bedst passer ind med dagen smiley

    Hun gør forøvrigt også altid først ud af døren *GGG*


  • #36   9. okt 2006 uuuhh jeg laver også mad, så når ikk lige at svare med det samme...

    jeg slår ikk min hund, skælder ikk ud når han laver ballade, men han bliverhvis jeg ser unoden (grave huller feks)
    han får komandotone og kun liiiidt ros når vi træner da han ellers mener at han er fri og må lege som han vil..


  • #37   9. okt 2006 Hvor er det dejligt at se at folk debatere så meget over det jeg spurgte og og tak for det alle sammen. jeg blev klogere. Jeg har været på job siden kl 13 idag... har fri om 5 minutter med mindre der kommer en kunde. Så skal først spise efter hunden...ha ha...
    Jeg glæder mig til at komme hjem og spille klog over for min mand. For jeg syntes at det var en underlig idé han havde fået der. Min hun trodser mig kun for at kende mine grænser. Det er trodsalt stadig kun en hvalp på 14 uger. Men hun forstår et nej, kommer glad når jeg kalder, forsøger at gøre opmærksom på hvad hun vil. Jeg syntes godt at jeg kan mærke hvor jeg har hende og omvendt. Så det med maden er noget pjat. Det er oprdagelsen der er vigtig og hvordan man gør det....
    Tusind tak for jeres kommentar i denne debat :O)


  • #38   10. okt 2006 Puha det tør jeg nok ikke sige til ham - hihi.... tror han vil tage det meget personligt.
    Han er god og kærlig mod dyr. Det der med at de skal have mad efter os er noget han har lært på hundeskole. og der sagde de også at man undgik at de snappede efterbørn på den måde....
    Syntes bare det er noget mystisk noget at lære folk.... Men jeg fik heldigvis ret med dette. Syntes ikke der skal være regler for hvornår hunden skal spise... Nå jeg skal spise morgenmad SAMME tid med hunden :O)
    Forsat god dag til jer alle sammen...



  • makittni
    makittni Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 1
    #39   12. okt 2006 Hejsa,
    Idét vi har mange forskellige spisetidspunkter får vores hund altid mad før os. Vi har indført spisetid for ham ca. kl. 18 om aftenen. Endnu er han ikke så gammel og får mad morgen, middag og aften.
    Når han kun skal have om aftenen vil han få sin mad ca. kl. 18.00.
    Vi har før haft hunde og de har altid haft faste spisetider og det har aldrig voldt nogen former for problemer/konflikter :o)
    Marianne


  • #40   13. okt 2006 Vores hunde får mad på forskellige tidspunkter af dagen, nogle gange om til morgen, nogle gange midt på dagen og andre gange til aften. I naturen ville der heller ikke lige komme en madpakken hver dag kl. 17:30. Om det så er før eller efter vi har spist går vi ikke op i.

  • #41   18. okt 2006 vores spiser når de har lyst, de har altid mad i deres skåle og de kan selv finde ud af at gå ud og spise når de har det behov, mangler der mad i skålene ved spisetid, bliver de fyldt efter vi har spist
    karina


Kommentér på:
Skal hunden fodres efter vi har spist?

Annonce