{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
899 visninger | Oprettet:

Når træningen giver pote {{forumTopicSubject}}

Det er ikke noget bedre end når ens træning lykkes og man når sine mål, særligt når man efterfølgende reflektere over det og bliver bevidst om at det faktisk ikke har taget mere end to måneder med den rette træning at nå dertil smiley

For to måneder siden ville Asti ikke samle noget som helst op og komme med det til mig. Jeg var ved at få grå hår over min lille stædige kelpie. Jeg syntes at jeg havde prøvet alt, uden at vi rykkede os sønderligt. Forsøgte så med omvendt lokning og det satte rigtig skub i tingene, vores fokus var dog på apporten.

For tre uger siden, fandt jeg ud af Asti kun ville samle kendte genstande op og de måtte ikke være "mærkelige".
Det dur jo ikke, da vi aldrig helt ved hvad der ligger i et felt til konkurrence.
Så vi gik i gang med at træne på forskellige genstande.

Jeg blev dog lidt grebet af det og er vist ved at udvikle en servicehund i stedet for.

På videoen er der 10 genstande, hvoraf tre er helt nye og ukendte.
Kendte: Sko, pilleglas, piskeris i metal, børnepung, dankort, handske, pung.
Ukendte: Kuglepen, lighter og tændstikker.

Hun får ingen håndtegn, kommandoer eller lignede undervejs.

Må nok indrømme, at jeg syntes at jeg har en dygtig lille hund smiley

Asti er 11 måneder

http://youtu.be/WYmnqHG5A7k

Jeg vil ikke noget specielt med denne tråd, andet en at opfordre andre til at hænge i selvom det ser håbløst ud i perioder og at man skal være åben for at bruge en anden metoden end man nødvendigvis plejer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når træningen giver pote
  • #2   16. jan 2016 Jeg startede med at træne med en genstand, i vores tilfælde var det en apportbuk.
    Jeg klikkede hende og brugt baglænskædning. Hun kunne fint sidde med apporten i munden, når jeg gav den til hende og jeg kunne også skubbe til den uden hun gav slip(hun må hun slippe på kommando/klik).
    Men med det samme vi gik skridtet videre i klædningen og hun skulle samle op, gik det i hårdknude for os.

    Lige med Asti var det faktisk meget tydeligt for mig, at hun godt vidste hvad hun skulle, men simpelthen var for stædig til at gøre det(det kan ligge til kelpien at være stædig).
    Så for os handlede det om, at belønningen skulle være tilstrækkelig god til, at hun ville ligge sin stædighed til side. Det viste sig så at det ikke var belønningen som sådan den var galt med, men måde jeg belønnede på.

    Ved en øvelse hun kendte rigtig godt i forvejen, introducerede jeg hende for omvendt lokning. Det er her mad skålen kommer ind i billedet. Asti kan se og lugte sin belønning, men må først tage den når klikket lyder.
    Da jeg igen gik over til at træne apporten igen på denne måde, var det ikke uden højlydte protester fra Asti. Hun vidste hvad jeg ville have hende til, hun kræsede om mig og om apporten og piv og gjorde ved. Men jeg sad og var endnu mere stædig og tålmodig end hende(hun fik ingen kommandoer eller noget). I det sekund hun åbnede munden over apporten fik hun et klik og dermed måtte hun tage belønningen i madskålen som var ved siden af mig. Stille og roligt tilbageholdte jeg klikket, så hun løftede apporten lidt op, så helt op, så gik hun et skridt mod mig osv. Til sidst kom hun jo helt hen til mig med den.

    Jeg træner med frivillig adfærd og shaping, derfor bruger jeg ingen kommandoer eller håndtegn.

    Jeg anvendte samme metode til andre genstande(for at gøre hende tryk ved dem), altså at hun skulle sidde foran mig med den i munden og nu er vi kommet så langt at vi kan springe en del trin over, når det kommer til nye genstande mv.


  • #3   16. jan 2016 Og tak for rosen smiley

  • #5   16. jan 2016 Jeg "indlærte" omvendt lokning med en øvelse hun kendte, f.eks sit.
    Jeg puttede belønning i skålen og sagde sit til hende, hvis hun prøvede at tage belønningen inden hun satte sig tog jeg bare roligt, men hurtig en hånd henover skålen. Jeg sagde ikke nej eller noget, da en nej-ting aldrig kan blive til en ja-ting, hvis man siger nej bliver hunden ofte passiv. Da hun fandt ud af at hun ikke bare kunne tage belønningen, udførte hun kommandoen og fik "klik" med det samme. I starten skulle jeg lige vise hende med hånden/ pege at hun gerne måtte tage belønningen.

    Asti er trænet via shaping/frivillig adfærd, jeg har aldrig brugt lokning, så hun ved godt hvad det vil sige at tilbyde adfærd.


  • #7   17. jan 2016 Det var så lidt, håber at det lykkes for dig.

Kommentér på:
Når træningen giver pote

Annonce