4.280 visninger
|
Oprettet:
Husky ejere: min husky hyler! {{forumTopicSubject}}
Vores dejlige Husky på 13 måneder, hyler når han står ude i sin hundegård, og vi har desværre naboer på den ene side af huset, så vi kan ikke lade ham stå derude, og hvis han er alene i huset bliver han destruktiv og bider i sko, puder mv. derfor står han i garagen. Har i nogle gode tips til, hvordan vi kan få ham til at stoppe med at hyle?
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 974 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 244 Svar: 9.462
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.115
Hvad har i gjort for at lære hunden at være alene?
nov 2008
Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 435
Hvad laver i med ham?
jul 2012
Følger: 23 Følgere: 1457 Hunde: 1 Emner: 43 Svar: 8.594
feb 2016
Følger: 8 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 12
Da han stadig er for ung til at trække rigtigt, lader vi ham trække os på rulleskøjter og cykel, jeg løber og af og til med ham. Derudover er han i hundeskov/hundemark en gang om dagen. Jeg ved ikke hvor godt det er at aktivere ham om morgen, inden vi tager på arbejde, da jeg har hørt, det skulle være bedre at lade dem være inaktive fra morgenstunden.
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 974 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 244 Svar: 9.462
Morgen : 40-60 min gåtur med friløb og søgeopgaver. Samvær med andre hunde(egne og naboens)
Hjemme igen: ud og tisse ca. 15 min med det samme - satte kun lige tasken og tog snoren.
Eftermiddag. Drag - enten med vægt eller cykel. 60-? min gåtur med andre hunde. .-Og/eller til hundetræning (dengang 2-6 gange om ugen.)
Aftensmad arbejdes der for.
Aften ca.30-40 min gåtur i lang line da det var gennem villa kvarter.
Jeg overtog ham ved et tilfælde og han var virkelig en opgave. Og grunde til at husky ikke umiddelbart er noget jeg roder mig ud i igen. Elskede ham men holy moly...
feb 2016
Vi lader ham også arbejde for sin mad, i form af vi fordeler det rundt i haven, hvor han så bruger en halv times tid på at gå og finde det. Vi har dog døjet med han ikke ville spise i en overgang, og begyndte at hælde maden op i skål og gav ham 10 minutter to gange dagligt til at spise, men det var ikke hjalp ikke rigtig, derfor har vi købt forskelligt foder lige siden, da han hurtigt kører træt i det. Vi køber oftest mærker som "taste of Wild" og "wildernest".
Vi øver også dagligt hans tricks og forsøger at lære ham nye.
Håber på at høre fra Malene så.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 161 Svar: 12.820
De andre har givet mange gode tanker, men jeg kan godt sende dig lidt teori og et løsningsforslag senere i dag.
Først vil jeg gerne høre hvilken type han er, hvilken opdrætter han kommer fra og hvordan I har præsenteret hundegården og lært ham at være derude?
Har I andre dyr?
mar 2009
Teorien forud:
Siberian Husky er en naturhund med alle instinkter intakt: jagt, flok, ressourcer.
Når hunden hyler under alenetid, kan det være pga to ting: Hunden er forladt eller/og hunden er forkert/for lidt stimuleret.
Huskies er ikke lavet til at være alene. De er flokdyr. I naturen betyder det at blive forladt, at man skal dø. Der er store følelser på spil. Det skal man huske, når man træner sin hund i alenetid.
Løsningen er ikke at indkøbe en anden hund, for adfærden smitter som regel når den først er i hunden. Løsningen er træning, helt fra bunden. Og indtil hunden er tryg, må den ikke forlades.
Din hund er lige nu i sin allersværeste alder. Fysisk modning og lømmelalder ramler sammen. Læs op på hundens livsfaser og hæng i med træningen.
Alt dette må opdrætter også have fortalt dig?
feb 2016
Vi har ikke andre dyr end ham. Han er rigtig glad og virkelig legesyg, når han keder sig begynder han at snakke, han er rigtig lærenem, men samtidig rigtig stædig, så selvom han ved hvad fx "plads" betyder, er det ikke altid han gider, hvis der er andre dyr til stede. Han er rigtig menneske glad, og af og til når han er alene i huset i 10 min. hvis jeg bare lige skal ned at handle, sidder han stadig ved døren og venter på mig, når jeg kommer tilbage, og så hyler han, som om han havde været alene i 14 dage.
Jeg kan ikke huske hvilken opdratter, da det er min kærestes hund, og vi har været sammen i et år, men flytttede rigtig hurtig sammen. Og jeg er selvfølgelig faldet pladask for hans lille charmetrold, som vi nu opfatter som "vores". Jeg kan lige vende tilbage med resten af de oplysninger du har brug for, når jeg ser ham senere i dag
feb 2016
feb 2016
Men vi må starte fra bunden af, med at lære ham at være alene.
jan 2013
Følger: 2 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 5 Svar: 206
mar 2009
mar 2009
Alle med huskies vil opleve perioder med hylen og destruktiv adfærd. Det er simpelthen helt normalt for dem at reagere sådan, når de rammer en ny modningsfase. Derfor skal man kende dem, vide hvornår de ligger og hvad man skal gøre. Livsfaser kan Googles.
Når man rammer sådan en fase, må man gå tre skridt tilbage.
Nu har hunden udviklet en adfærd med destruktiv adfærd og hylen ved alenetid. Det er helt normalt! Hans flok har forladt ham, og han kalder jer tilbage.
Her kommer sætningen "en træt husky, er en nem husky" i brug, for I skal simpelthen hen, hvor han ikke har energi til at reagere på alenetiden.
Hvis han er decideret angst for hundegården, må I finde et andet sted han kan være. Hundegård er symptombehandling. Det fjerner ikke hundens problem. Det flytter det bare derud. Når det så er sagt, så er hundegård med ude/inde mulighed tit det bedste for Polarhunde. Men han skal være tryg ved at være der først.
Sæt jer derud sammen med ham lidt hver dag. I træningsperioden må I på intet tidspunkt komme ud hvor han hyler. Så er al træning tabt og man må forfra igen. Giv godbidder, hyg, spis og gå ind igen med ham. I skal ud hvor han ikke reagerer og bare lægger sig ned.
Når I er nået dertil, skal alenetiden roligt bygges op. Halve minutter ad gangen, hvis han er meget utryg ved at I forlader ham.
En god dagsrutine for huskies:
Morgentur på en halv times tid, hvor der indlægges fodersøg, spor og rolig træning. Ingen motion om morgenen.
Derhjemme skal hunden hvile 20 minutter hvor I er, inden den forlades. Den skal ignoreres i perioden, for den skal have alt adrenalin og aktivitet ud af systemet.
Når den er i ro, forlades den med et marvben, frossent med fyld i. Det samme hver dag, så den kender rutinen. Hvis den spiser, er den ikke angst eller utryg.
Jeg anbefaler et alenested tæt på sædvanligt sovested, hvor hunden er kendt og alt dufter af flokken. Fx et bryggers med adgang til udenfor. Det med at blive spærret væk langt fra huset i en hundegård, frustrerer mange enehunde. Som sagt er racen lavet til at bo i flok.
Alenetid for en enehund er max seks timer ifølge adfærdsbehandlere.
Om eftermiddagen skal der leg og motion på skemaet. Ophobet energi skal ud. Han må endelig gerne trække og arbejde nu.
En afbalanceret husky får 50% motion og 50% mental stimulering.
Gå til rallylydighed, udstilling, spor, dogparcour osv. Der er masser af muligheder.
I den alder skal de virkelig bruges til noget, for ikke selv at aktivere sig. Der kommer snart en rolig periode igen, hvorefter hele seancen så gentager sig ved ca 18 mdr. Den fase er den allerværste. Man skal hænge i, træne, træne og træne. Det bliver nemmere på den anden side
Når han er to-tre år gammel, og i fuld balance, kan I overveje en hund mere. De trives bare bedst i flok. Det er et merarbejde ja, men også dobbelt op på glæder. Og man bemærker ikke racens negative sider lige så meget når man har flere. De bruger energien på hinanden.
Når/hvis den tid kommer, så vejleder jeg gerne i valg af opdrætter, køn, type mv.
Jeg forventer selv et kuld i enten 2017 eller 2018, og herfra følger en solid vejledning på skrift samt evig hotline
mar 2009
En masse snak er unødvendigt. Ret ryggen og guid hunden med kropssproget. Alle i huset skal have samme regler og kommandoer. Ignorer fejl og beløn god adfærd
mar 2009
feb 2016
Det må vi lige huske, vi har nemlig snakket om at få en mere om nogle år
- nu jeg lige har dig, har du så et tip til hvordan man lærer en husky ikke at trække når man går, men at trække når han skal. Vi bruger udtrykkene heik og hep, når han skal løbe og stoppe. Men han trækker bare heeeelt vildt når vi går, og vi får ham til at sætte sig og venter til han kigger op På os inden vi går videre, og så roser vi ham helt vildt når han endelig går pænt, men efter 2 sekunder så trækker han igen...
mar 2009
Gå pænt skal indlæres som hvalp. Derefter er det noget nær umuligt. Jeg snakker af erfaring
Alt man vil kunne med en voksen hund, skal være puttet i hunden før den fylder 12-16 uger.
Bedste chance er lige nu at vende om, skifte retning, krydse vejen osv konstant. Hunden skal ikke vælge retning. Den skal følge dig og holde øje med dig.
I to uger kan gåturen være kun 100 meter lang, fordi man konstant skal vende rundt og skifte retning, men sådan må det være. Til sidst fatter hunden det.
Fører skal være 100% konsekvent. Hver gang snoren strammes, vender du om. Ikke lokke eller snakke. Bare vend og den må følge med. Varier mellem helt omkring, 90 graders drej, 360 graders drej osv.
Det er en dårlig vane der skal stoppes. Situationen skal vendes på hovedet.
For hunden er det udstyret, der viser den forskellen.
Træksele og trækline er lig med træk.
Gåsele og alm line er lig med gåtur.
Halsbånd er ikke til en hund, der trækker, da smerten vil få den til at trække endnu mere, for at komme væk fra ubehaget.
God træningslyst
feb 2016
mar 2009
Det er menneskeligt og heldigvis lærer man noget hver gang
Det er en svær race at arbejde med, men man kan komme virkeligt langt med godt opdræt, solid prægning af hvalpene og god, konsekvent træning af unghunden. Bare hæng i. Du skal være mere stædig end hunden!
Vores første husky ramte lømmelalderen og var ved at trække armen af os. Min mand brugte 14 dage på at få hende ud af den tankegang. Frem og tilbage ad fortovet, igen og igen. En dag fattede hun det, og trak aldrig i alm snor igen.
For unge hunde kan det hjælpe lige at tage toppen af energien, før man kaster sig ud i gå pænt træning. Cykl en tur eller lav et spor i haven før I går ud.
Husk altid kun at træne når du selv har mentalt overskud. Alt andet smitter hunden gennem snoren. Hvis I kærer sur i det, så lav en øvelser hunden med garanti kan, og gå så ind igen. Der skal sluttes af med succes og det skal være fedt at arbejde sammen.
Husky ejere: min husky hyler!