{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.116 visninger | Oprettet:

Råd søges! {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg kunne godt bruge råd og ideer til mentalt træning til vores hundehvalp, da han desværre er begyndt at bide ting i stykker herhjemme, når han er alene, og jeg tænker det er kedsomhed og hans tænder klør pga tandskift. BUR ER IKKE EN MULIGHED, DA JEG IKKE SER DET SOM DEN RETTE LØSNING, OG MIN HUND SKAL FØLE SIG HJEMME, LIGE SÅ MEGET NÅR VI ER HJEMME ELLER HAN ER ALENE smiley smiley smiley smiley smiley

Jeg bruger søgen efter godbidder i haven, når jeg skal noget om eftermiddagen for at køre ham mentalt træt, og så laver han ikke den vilde ballade mens han er alene. Jeg gør det således at han har en lille halv time til at falde til ro, inden jeg skal ud af døren. Og oftest ligger han i hans kurv, når jeg kommer hjem, og rejser sig først når døren åbner.

Han har kun vores stue, køkken og gang at gå i - hvor vi nu er begyndt at have toiletdøren åben også, da han på sigt skal lære at alle døre gerne må være åbne ind til rum, når han er alene.
Men da vi tidligere har prøvet at have dørene til soveværelse, gæsteværelse og badeværelse åben, havde han smadret en ledning mm. Og lige så snart vi lukkede de 3 døre igen, når han skulle være alene, har der nærmest ingen problemer været - hvilket selvfølgelig er rart.

Men jo ældre Simba bliver, jo mere skal han stimuleres. Og da Simba ikke rigtig er nogen morgenhund eller for den sagsskyld ikke spiser morgenmad før kl. 11-12 stykker, kunne jeg godt bruge råd til at stimulere ham mentalt før jeg skal ud af døren, så jeg ved han er træt, når jeg tager afsted. Pt. er vi oppe på at skal være alene 4 timer, da det oftest passer med at kæresten tager afsted på arbejde om eftermiddagen, og jeg kommer hjem fra skole og hest om aftenen, nogle dage vil han dog skulle være alene fra morgenstunden, men har så en sød svigermor som også først arbejde eftermiddag, som gerne køre ud og lufter, og er sammen med Simba en times tid.

Lige nu står jeg op en time før jeg skal ud og døren, omkring 5:45, for at have tid til at snakke med Simba få morgenmad og tøj på. Og står gerne lidt tidligere op for at stimulere Simba, men da ikke rigtig er nogen morgenhund og helst sover et par timer mere når vi lige har tisset - er jeg lidt i tvivl om hvad jeg så skal gøre.

Jeg har selv tænkt på at investere i en kong - men er usikker på størrelse, og om den sviner for meget? Ellers andre måder jeg kan køre Simba mentalt træt på? Og hvordan kan jeg ellers mærke at der er tandskift på vej?

Vi er begyndt til hundetræning i søndags, og skal afsted for 2. gang lørdag, hvor vi starter på første tricks, som jeg glæder mig meget til.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd søges!
  • #1   25. feb 2016 Går du tur med ham? For små tur med en masse snusen og måske lidt træning ville gøre godt smiley
    Gi ham mad spredt godt ude i haven, og la ham arbejde for det smiley
    En fyldt kong med vådfoder eller andet godt kunne være en mulighed, men hensyn til hans tandskifte kunne du gi ham en gulerod smiley


  • #2   25. feb 2016 Skal det forstås sådan, at han kun er alene fra din kæreste går på arbejde om eftermiddagen - og indtil du kommer hjem igen om aftenen? For så tror jeg altså ikke det hjælper ret meget, at ændre på rutinerne der om morgenen inden du skal afsted. Hvordan er hans dag med din kæreste?

  • #3   25. feb 2016 Nadja:
    Ja, vi går begge tur med ham, men da han ikke rigtig kan finde ud af tisse og skide andres steder end i haven, bliver turen netop brugt til at komme ud og søge, hvor vi går ned på et grønt areal og bruger næsen, hvor der bliver kastet godbidder ud og han får en snor på 3 meter på, så han rigtig kan snuse sig frem. Han er dog ved at lære lige så stille at det også er okay at tisse eller skide på turen, men det er ikke altid det sker.

    Det er et forsøg værd, selvom han ikke rigtig er sulten om morgen, men det kan være når det bliver kastet i haven at han så ville spise det, da det ellers oftest kan stå fra 6 til 11 før han røre sin mad smiley
    Guleroden er et forsøg værd, og han fik det faktisk også de første par uger vi havde ham hjemme, så det må jeg prøve igen smiley
    Hvordan virker det med kongen? Er det sådan at vådfoderet vil være ud på hele gulvet når han leger med den, eller hvordan?

    Karina: Nej 1-2 dage om ugen er han alene fra morgenstunden af. Andre dage fra middag, det er forskelligt. Alt efter hvordan min kæreste arbejder. Om morgen tager min kæreste afsted 20 min efter jeg.
    Når min kæreste har ham om formiddagen kan de sagtens sove hele formiddagen væk hvis det skulle være, og så går de en tur ved middagstid, hvor han får snust, og plads til at boltre rundt, men da Simba ikke helt kan finde ud af at det er okay at tisse og skide på tur, bliver han oftest lukket i haven når vi kommer tilbage, så han kan tømme sig - da han holder sig indtil vi kommer hjem. Noget vi arbejder med, og han får ros lige så snart han tisser/skider på tur så han også forbinder det med en god oplevelse, og selvfølgelig ros når han gør det i haven smiley
    Min kæreste har dog den holdning at han bider i tingene fordi han er hvalp, men han oplever desværre ikke at komme hjem til det rigtig, da det først er når han er taget afsted, at balladen kommer frem smiley


  • #4   25. feb 2016 Jeg ville køre ned til en slagter og købe en pose gnaveben.
    Fryse dem ned stykvis og give dem frosne. Så sviner de ikke, men er gode at tygge i.

    Jeg spekulerer på, om det er hundens behov at aktiveres om morgenen. Kan han ikke bare komme ud og tisse og så ellers først lave sjove ting når i kommer hjem? Behøves han at blive gjort frisk?
    Er det dit eller hans behov at lade døre være åbne? Nogle hunde trives med at der kun er en lille del af huset de skal overskue når de er alene.


  • #5   25. feb 2016 Vådfoder i en kong kan godt svine lidt smiley man kan også bare bruge et alm. Marve ben smiley
    Jeg lægger vådfoder eller leverpostej i kong/ marve ben og bagefter en tur i fryser gerne nogle timer så det er hårdt.
    Min hund elsker det og det er god aktivering smiley


  • #6   25. feb 2016 En kong fylder du med våd foder og fryser.

    Du kan også bruge udgnavede rørknogler


  • #7   25. feb 2016 Man kan også opbløde deres alm. (tør)foder i vand, så det bliver en grødet masse - og så kan den fryses ned i en kong eller i tomme marvben. Evt. blandet op med lidt leverpostej, tun eller vådfoder, for at gøre det mere spændende.

  • #8   25. feb 2016 Hvis der bruges ben fra slagteren skal det være når man er hjemme og hunden er under opsyn - ellers kan det koste den livet. Det samme gælder for marvben.

    Jeg tror man skal passe på med ikke at overfortolke hundeadfærd alt for meget. Det kan meget vel være - som din kæreste siger - ganske almindelig hvalpeadfærd. Man kan ikke aktivere sig ud af de lømmelstreger en hvalp kan finde på.

    Men jeg ville, var jeg i din situation, sørge for at sætte noget overvågning op, så du kan se hvornår hunden laver sine numre efter den er forladt og hvordan den generelt opfører sig.

    Men du kan næppe forvente at en hund på den alder ikke keder sig lidt.



  • #10   25. feb 2016 Helene B: Jeg vil prøve at snakke min kæreste ang. benene og høre hvad han siger smiley

    Han har ikke noget behov for at blive aktiveret om morgen/formiddagen, og det har vi heller ikke gjort overhovedet siden vi fik har hjem, da han er B-hund, dvs hvis han vågner tidligt, kan vi gå i haven tisse og gå på sofaen og sove.

    Og jeg synes heller ikke det er formiddag hvor hans ide om at bide ting i stykker er værst, det er omkring 12-13 tiden og så frem til 15-16 tiden, hvor han begynder rigtig at vågne.
    Hvad angår at lade alle dørene åbne - er det min svigerfars behov for at han sige fra mht til indbrud. Vi har flere gange udtrykt at Simba ikke er klar til at have hele huset. Det kan være han først er det, når han bliver ældre og større, eller han aldrig gøre det . Det er bare ikke alle hunde, som egner sig til det, som du siger.
    Generelt har min svigerfar mange gange prøvet at opdrage min hund og ligesom overtage når de har været på besøg, selvom jeg har udtrykt på mange måder og mange gange at den kommando, han prøver at lære ham, hedder noget andet hos os. Jeg har også snakket med kæresten om det, da Simba er vores hund, og ikke hans.

    Nadia: Jeg vil prøve at investere i en kong, og se om det er noget smiley

    *CH*
    Selvfølgelig, skal man ikke overfortolke adfærden for meget, jeg søger blot råd. Og ja, det kan bare være hvalpeadfærd, tror bare jeg lidt har glemt hvordan det er have hundehvalp, da han ellers har været utrolig nem og ligetil. Han var på 2 uger renlig, og har ingen uheld haft siden, og sagde til, fra dag 1, da vi fik ham hjem, om hvornår han skulle ud.
    Kommandoer, som sit, dæk, bliv liggende mm., har han fanget ret hurtigt, så et eller andet sted skulle han jo også prøve at været meget hvalpet, og jeg burde jo være glad for at det kun er pap, plastik og poser han ødelægger - og ikke vores møbler. smiley
    Jeg vil prøve at snakke med kæresten at vi prøver at sætte noget overvågning op ad en art, og se hvornår han laver numre, så vidt jeg har vurderet selv er det om eftermiddagen, når han er allermest vågen. Da han sagtens kan sove formiddagen væk. smiley

    Men som du jo siger, man kan ikke forebygge alt - og noget ballade skal han jo lave, når han ikke gøre det, mens vi er hjemme.

    Rotterne
    Vi har investeret i en aktiveringsbold - men det er som om han har fundet fidusen med den, og ikke finder den så interessant længere. Men kan være cuben måske vil være noget.
    Hvad angår larmen, genere det os ikke længere - da han har fået flasker at lege med, og de kan give en del larm - men det er det billigste legetøj vi har investeret i smiley

    Simba er en hvid schæfer - og vejer ligeomkring de 13 kg. Og voksen vægt ligger mellem 34 kg. til 40 kg. - Dog tror jeg Simba bliver lidt større.
    Det ville være super, hvis jeg kunne få hjælp til at finde det rette størrelse af kong, og give det en forsøg.

    Han bliver luftet inden vi tager hjemmefra, dog om morgen er det bare lige ud og tisse og så ind igen, han gider ikke andet. Han går direkte ind i seng bagefter.
    Jeg må prøve at snakke med min kæreste om, at inden han tager afsted på aften middag - eftermiddag at han skal gå en god med masser af muligheder for at snuse, som at søge efter godbidder , så han er mentalt træt.
    Jeg elsker at gå tur, og vi går tur i alt slags vejr, det er jo bare påklædningen det handler om. smiley


  • #12   25. feb 2016 Rotterne
    Jeg vil prøve at den største så, for at se om det er noget, og om det kan hjælpe lidt på hans ide om at sprede pap og plastik i hele huset. Det kan nok ikke helt undgås, men muligvis mindske det smiley
    Hvis den er lidt stor, prøver jeg en af de mindre, og ser om det ikke er noget for den lille fyr smiley


Kommentér på:
Råd søges!

Annonce