{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.101 visninger | Oprettet:

Hjælp til hund {{forumTopicSubject}}

Hej alle hunde elskere smiley
Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til af vælge

Jeg har overvejet af skulle have hund igen, og gerne en energisk en af slagsen da jeg gerne vil gå til en masse agility og gerne på høj plan senere hen.. Så det må gerne være en hund der ikke går vildt hurtig død men som heller ikke vælder hele huset når hunden er alene hjemme nogen timer om dagen, og samtidig heller ikke er vild svær af træne - trofast, og af hunden selvfølgelig skal være familie hund oven i alt træningen..

Håber nogen kan fortælle lidt og hjælpe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til hund
  • #2   25. feb 2016 Af midre hunde - dansk svensk gårdhund eller cairn terrier.

  • #4   25. feb 2016 Kender nogle stykker med Cairn , som er sindsygt dygtige i agility

  • #6   25. feb 2016 Hos de små hunde er Dværg Pinscheren rigtig god.


  • #7   25. feb 2016 jeg er tit blevet anbefalet norsk buhund, er der nogen der kender til den ?

  • Tommy F
    Tommy F Tilmeldt:
    sep 2015

    Hunde: 1 Svar: 16
    #9   26. feb 2016 For mig beskrev du en FT. Labrador smiley

  • #11   26. feb 2016 Hvilken størrelse hund vil du gerne have?

  • #12   26. feb 2016 Puddel uanset størrelse smiley
    Kræver dog en del pelspleje.


  • #13   26. feb 2016 En buhunden vil være alt for selvstændig til alt den træning

  • #15   26. feb 2016 Shetland sheepdog

  • #16   26. feb 2016 Jo, men det var jo ikke ligefrem fordi der var mange buhunde der røg til tops efter Czar smiley En buhund er ikke det oplagte valg hvis man vil løbe agility på 'højt plan'. Måske man også lige skulle definere hvad man mener med højt plan.
    Jeg tænker man måske også lige skulle igang med agility før man beslutter sig for om det nu også er noget for en på højt plan. Superfed sport men konkurrencen er virkelig hård smiley Hvis man virkelig vil agility så ville jeg vælge en af de racer der er rigtig velegnede til det. Dem der fortrinsvist bruges er border collie og shetland sheepdog. Hunden skal være hurtig og meget gesvindt og samtidig helt utrolig samarbejdsvillig. Der er meget mere til det end blot at den er god til at springe smiley I stor klasse er borderens dominans total; ingen andre racer kan følge med dem. Jeg løb i stor klasse med mine Irske Terriers og selv hvis mine hunde løb fejlfrit gennemløb, kunne vende på en tallerken og sprintede godt til så de holdt sig under banetiden så havnede vi langt nede i feltet af den simple grund at borderne slet og ret bare er hurtigere. I mellemklasse og lille klasse er der lidt mere variation i de racer man ser blande sig i toppen (fx cocker spaniel, border terrier, koiker, dværgpincher, puddel er nogle af dem der har været nogle af i toppen gennem tiden). En FT labrador kan heller ikke følge med borderne og deres bevægemønster passer ikke specielt godt på en agility bane. Jeg har trænet lidt ag for sjov med min dobermann og hun er alt for stor til at kunne bevæge sig gesvindt nok rundt på banen smiley


  • #18   26. feb 2016 Enig med Mette Marie.
    Hvis man for alvor vil til tops i stor klasse, kommer man det ikke udenom borderen. Selvom min huskyer sagtens kan følge borderen på lange distancer ligeud, så har de ikke en chance på agilitybanen pga. de snævre vendinger. Ganske enkelt fordi de er bygget helt anderledes, og har et helt andet tyngdepunkt.

    Hvis jeg ville til top i sporten, ville jeg vælge pudel, der kunne løbe i mellem-klassen.


  • #19   26. feb 2016 Synes det ser ud til at kromfohrländeren klarer sig rimelig godt på AG-banen.

  • #20   26. feb 2016 Maj-Britt: nej, den kender jeg ikke. Men der er gået lidt sport i mellem-spidserne i mit område, så jeg er ved at kende en del buhunde (og finske spidser), og det er ikke ligefrem stjerner på lydighedspladsen. Søde og energiske hunde, ja, men de har sgu deres egen mening om tingene.
    Jeg ved godt, at man kan meget, hvis man virkelig vil, men det virker som lidt af et benspænd at vælge en så selvstændig hund, når man ønsker det tætte samarbejde, som ag kræver.


  • #21   26. feb 2016 Selvfølgelig kan en buhund arbejde, meeeen den er stadig spidshund. Jeg mødte ofte en til konkurrencer i DcH's B-klasse sidste år. Nogle gange vil den virkelig gerne arbejde for sin fører andre gange vil den hellere lave noget andet smiley
    I agility vil man få det svært bl.a. pga dens størrelse. Med en han vil man næsten med sikkerhed skulle løbe i stor klasse og med en tæve risikere man at skulle løbe i stor klasse. En hund på 43,5-44-45-46 cm har det altså hårdt i stor klasse. Særligt når man kommer i klasse 3 og springhøjden er 65 cm.


  • #22   26. feb 2016 Mette Marie

    Lige præcis! Dixie er 47 cm og ryger altså i stor klasse og selvom Dixie ikke er langsom og nemt hopper springene i kl. 1 når vi har trænet på det, så ER det altså svært at hamle op med BC'erne.. Så skal det så også lige nævnes at jeg er temmelig elendig på en AG-bane smiley Men selv hvis jeg var en god handler på sådan en bane, så ville vi nok stadig have lidt svært ved at følge med.


  • #23   26. feb 2016 Ja, selv de bordere, der er under 50cm (og dem er der jo faktisk en hel del af) kan have problemer med at få rigtig flow i banerne, når springhøjden ryger op i 65cm.

  • #24   26. feb 2016 Jeg løb med en irertæve på 46 cm i stor klasse og det var meget tydeligt at mærke at 65 cm var virkelig højt for hende. For min hanhund på 54 cm var 65 cm ikke noget særligt og han kunne sagtens få et fint flow rundt på banen. Tæven derimod skulle virkelig knokle for hvert enkelt spring, så jeg droppede at bruge hende i konkurrencer og nøjedes med at hygge med hende på lave spring.

  • #25   26. feb 2016 Jeg sagde ikke noget om jeg ville vælge buhunden smiley Det var mere om hvad folk hade hørt om den smiley

    Jeg er bare i tvivl hvor vidt om en BC eller Aussie kan være i en lejlighed.. Så jeg tænkte om der var andre, jeg er helt med på hvad tingene kræver, jeg har haft hund før. Og har både gået til hunde træning osv ...

    Jeg tænker kun på hvad der ville være fornuftigt


  • #26   26. feb 2016 Aussie'en er drømme hunden. Men nytter ikke noget hvis den bliver bims i en lejlighed, det skal jo heller ikke være sådan af hunden lider, bare fordi jeg vil have sådan en smiley

  • #27   26. feb 2016 Jeg kender flere aussier, der bor - og trives - i lejlighed. Så længe de bare er velstimulerede er de fint i ro indendørs.

  • #28   26. feb 2016 Okay så bliver det nok i den retning smiley Tak for svar alle sammen

  • #29   26. feb 2016 Hvis det er til agility-brug skal du bare være obs på linierne.
    "Hardcore-show"-linier kan godt være lidt for tunge til at fungere optimalt på agilitybanen, synes jeg.


  • #31   26. feb 2016 Okay tak smiley

  • #32   26. feb 2016 Vi har grå schæfer i lejlighed uden problemer, som sagt er det jo udenfor det sjove sker smiley

    Nu har kærestens forældre en aussie hvalp, og min erfaring pt. er at de er ret tunge, så det er værd at overveje i forhold til agility smiley


  • #35   26. feb 2016 ... som man aldrig ser på en AG-bane smiley

  • #36   26. feb 2016 Cattle doggen er en af mine yndlingsracer og kender flere af dem.
    Men hvis man vil dyrke agillity på højt plan, så tror jeg ikke at den vil være god, tror at den bliver for langsom.




Kommentér på:
Hjælp til hund

Annonce