{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.886 visninger | Oprettet:

luftning af hundehvalp? ? ? {{forumTopicSubject}}

Hej vi har en dejlig golden hvalp og jeg tænker tit på om hvor lange ture vi må have lov til at gå med hende...
hun bliver 4 mdr i morgen og vi starter også på hvalpehold i morgen????
er en tur på 1 1/2 km for lang for hende..
vi bor på landet og hun har tig mulighed for motion herhjemme....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  luftning af hundehvalp? ? ?
  • #1   15. aug 2016 Med de tunge racer, som en golden er, vil jeg sige at så længe den ikke er helt udvokset, så er en tommelfingerregel at de må gå 1 minut pr. uge de er gamle.

  • #2   15. aug 2016 Man plejer at sige - som tommelfingerregel! - at en gåturs varighed må være hundens alder i uger. Dvs. 16 uger = 15-20 minutter. Det har noget at gøre med, at en gåtur i snor er meget monoton for hvalpen bevægelsesmæssigt.
    Men det er selvfølgelig en tommelfingerregel, for der er forskel på, om hunden fx. går i snor eller den leger.


  • #3   15. aug 2016 ok så er det jo meget i overkanten ?? turen tager ca 30 min.

  • #4   15. aug 2016 Hov, og jeg kan se at Mette var hurtigere smiley

  • #5   15. aug 2016 Ja, jeg vil sige at det er lige i overkanten. Med mindre hvalpen er løs. Er hvalpen løs kan det, til nød, gå engang imellem. Så kan den helt selv sætte tempoet.

  • #6   15. aug 2016 holder i pause under vejs?

  • #7   15. aug 2016 Så går vi åbenbart også alt for langt med Atlas, æv! Jeg har ellers altid hørt, at det var 100 meter per uge hvalpen er. Gælder det så for små racer eller er det en dårlig tommelfingerregel?

    Og undskyld til Helle for lige at stjæle dit emne til egne spørgsmål smiley


  • #8   15. aug 2016 man går jo også forskellige længder på 1 min. nogen når måske ikke så langt som andre

  • #9   15. aug 2016 hmmm kan se at vi har gået alt for lange ture og det gør mig sgu ked af det. Vil lave om på det med det samme...
    vi holder ikke deciderede pauser men der stoppes og snakkes med folk og hunde vi møder...på noget af vejen løber hun uden snor.


  • #10   15. aug 2016 Der er forskel på store tunge racer som retrieverne, rottweilerne osv. Selvfølgelig skal de kunne klare gåture, men der ER ingen grund til at udfordre skæbnen med hensyn til led og knogler. Desuden har en hvalp meget meget mere brug for oplevelser end motion. Så ud og gå steder, hvor den kan få lov at rende løs og snuse og selv kan stoppe op (eller hvis det er en turbo, må man som ejer stoppe den ind imellem).

  • #11   16. aug 2016 Jeg ville altså ikke tage de der 'tommelfingerregler' så højtideligt smiley Noget ret ny forskning peger sågar i retning af at der er mindre frekvens af svær HD hos hunde, der har fået forholdsvist meget motion som hvalpe......
    Det eneste jeg tænker i forhold til at gå 1½ km til træning er at hvalpen vil blive alt for træt til at kunne træne samt at den jo også skal hjem igen smiley


  • #12   16. aug 2016 Vi træner slet ikke på de lange ture...det er ren hygge...men vil droppe de der lange ture med mindre hun selv opfordrer til det...nu kender hun jo ruten...vi drejer bare hjemad noget før og så kan jeg koncentrere mig lidt om træningen i stedet for...

  • #13   16. aug 2016 Jeg forstod det som at i ville gå til træning (hvalpehold), træne og så gå hjem igen smiley
    Det ville være for meget for selv min Irske Terrierhvalp på 17 uger, der sagtens kan gå en tur på 5 km smiley


  • #16   16. aug 2016 Nej nej det er bare herhjemme til hverdag...vi kører til træning.
    Det et bare godt at have en retningslinje at gå efter også så jeg på den måde kan forstå hendes signaler bedre hvis hun sætter sig eller lægger sig ned. Så slut med de lange ture med mindre hun selv vil..
    jeg havde bare tænkt at det var godt at styrke musklerne lidt. Men kan godt forstå hvis ledene ikke er klar til det..


  • #17   16. aug 2016 PS en aften hvor vi havde været en lille tur i skoven uden snor på satte hun lige turbo på da vi næsten var hjemme og drønede ned ad skrænten og rundt om nogle træer og rigtig gav den gas.;) så hun har da ikke været helt ødelagt.

  • #18   16. aug 2016 Isabelle: Vi opgav at afholde Perlen fra at rende op og ned af trappen til 1.salen da hun var 10 uger og springe op og ned af havebordet da hun var 12 uger. Hun er blevet en stor dame på 35 kg med B-hofter og 0 på albuerne. Men igen vores hunde kan måske ikke rigtigt sammenlignes med fx retrievere ?

  • #20   16. aug 2016 Og min Perle ligger jo størrelsesmæssiget over retrieverne. Men ingen af vores racer har jo den helt vilde disponering for HD og AD.
    Dette være sagt, så oplever jeg altså at nogle retrieverejere er temmelig hysteriske omkring det med at skåne hundene. Vi har en gut med 3 stk hanlabradors i vores nabolag. Fine udstillingsmodel præmiehunde, hvoraf to bruges til avl. Han har altid gået meget højt op i det med at skåne sine hvalpe - og voksne hunde (de må ikke engang lege med andre hunde fordi de ikke skal overbelastes). Men du godeste, hvor han haft problemer med deres led (mus, AD, HD, operationer osv osv) og den, der ikke avles på, er ikke avl pga svær HD (men altså den udstilles alligevel smiley ). Jeg tænker at en labrador vel ideelt set skal kunne fungere en hel dag på jagt uden at blive overbelastet .......


  • #24   16. aug 2016 Lis A: Jeg har selv fuldstændig samme tanker. Beskeden fra den opdrætter jeg købte min Dobermann af, da jeg spurgte til sådan noget som motion af hvalpen, var at; 'den er lavet til at skulle kunne holde til at blive brugt, så giv den det motion du føler den har behov for'
    ..... det føltes meget hurtigt, som noget mere end fx små ture på 20 min smiley


  • #26   16. aug 2016 Jeg er heller ikke hysterisk med det med de regler der.

    Når det er sagt - jeg synes heller ikke man behøver at gå til yderligheder. Eksempelvis ville mine hvalpe aldrig få lov til at drøne op og ned af en skrænt mere end hvad de kunne nå, når vi passerede den.
    Ligesom jeg ikke afholder dem fra at gå på trapper, men de får ikke lov til at fræse op og ned af dem - de går på dem, når vi skal bruge dem til at komme fra A-B.

    I forhold til det der med at hunden kan få lov til at gå længere hvis den viser den har lyst til det - njaaaa... Hvis hunden er nogenlunde frisk og frejdig, så er den langt over grænsen når den viser, den er træt.
    Der må man altså som ejer tage ansvaret og styre tingene.

    Lange gåture giver ikke mening med hvalpe - for mig handler det mindre om belastninger og mere om, at det er tomme kalorier på aktiveringskontoen.
    Synes det er langt mere meningsfuldt for en frisk og frejdig hvalp/unghund - og voksen, i øvrigt - at bruge sin energi på ting der udfordrer mentalt og motorisk i stedet for bare at vade derudaf.
    De bliver passive og kedelige af det, IMO.

    Jeg synes ikke man skal pakke hvalpen ind i vat og bomuld - vi skal ikke gå dårligere opdrætteres ærinde ved at beskytte dem mod naturlige belastninger. Vi skal gå hundens ærinde og undlade at overdrive, for selv den sundeste hund kan få belastningsskader.

    Den gyldne middelvej må være at foretrække - og er i øvrigt også mindre bekymrende at betræde smiley


  • #28   16. aug 2016 Med verdens bedste... - er det en respons på mit indlæg?

    I så fald må jeg lige bede dig om at læse en gang til smiley


  • #30   16. aug 2016 Isabelle, det KAN den gøre.

    Men det gør den ikke nødvendigvis.

    En tur i skoven kan også foregå i line og på stier, præcis som mennesker godt kan lide at tage aftenturen... Kors i skuret, hvor jeg ser mange af den type gåture - de giver kun mening som korte tisseture. Eller for ejerens tilfredsstillelse.


  • #33   16. aug 2016 Godt så - som jeg skriver - I stedet for...

    Jeg mener, at hvis man i stedet for at udfordre hunden mentalt og motorisk bare vader derudaf, så bliver hunden passiv og kedelig..

    Det er ret langt fra det du beskriver, Med verdens bedste...


  • #34   16. aug 2016 Arrj, kom nu.

    At en hund vælger at gå på stier når den er løs - sådan en har jeg også haft - er IKKE det samme som at traske med sine mennesker i line på selvsamme stier.
    En hund er vældig meget mere aktiv uden line end med. Ellers er den da for alvor passiv og kedelig...



  • #36   16. aug 2016 Jeg ved ikke hvad TS har tænkt sig - jeg skriver blot hvad konsekvensen for mig at se er HVIS man vælger udelukkende at fokusere på afstand og tid og ikke indhold.

  • #39   16. aug 2016 Dejlig motorisk træning, der ovenikøbet styrker sener og ledbånd og udvikler muskler.

    Kom, lad os bære dem smiley


  • #42   16. aug 2016 Det belaster selvklart - men belastning er jo ikke kun af det dårlige.

    Muskler, led og ligamenter skal jo belastes for at udvikles, så det er nødvendigt. Det er overbelastningen, vi skal udenom.

    Jeg har det sådan, at det hundene selv finder på og som vi ikke opfordrer til - direkte eller indirekte ved valg af miljø - det er i hovedreglen rigtig fint.



  • #43   16. aug 2016 "Lange gåture giver ikke mening med hvalpe". Mon ikke det afhænger af hvalpen smiley På vores gåture bruger Clinton meget mere end blot benene smiley Næsen bruges fx RIGTIG meget. Jeg kan ikke rigtigt forestille mig at have en irer-hvalp uden at den også får nogle lidt halvlange ture smiley
    Det var lidt det samme med Perle, men kan aktivere indersiden af hendes hoved herfra og til månen. Det er først når hun også har fået brugt sig rent fysisk at hun virker somom hun siger 'Aaaaaahhh - nu har jeg det godt'.


  • #44   16. aug 2016 Naturligvis er måden en hvalp aktiveres, stimuleres og motioneres optimalt fra race til race og individ til individ.

    Der er to muligheder her - enten at tale i generelle termer eller at tale ud fra den race, tråden handler om.
    Det er mit udgangspunkt her.


  • #45   16. aug 2016 Ja jeg udfordrer hende når vi er på tur. tager gerne omkring en legeplads hvor vi bla. prøvede at gå igennem et kort mørkt rør...stopper og undres over køer sætter os ned og kigger på et vandløb. hun skal nok selv hoppe i når hun bliver stor. regner med at det er der jeg kan hente hende når hun er blevet voksen og jeg ikke kan finde hende...jeg var bare blevet nervøs for om turene var blevet for lange og nu kan jeg jo modere det lidt alt efter hvor frisk hun er. hun er ved at smide tænder så hun er ikke helt på toppen.

  • #48   16. aug 2016 Mette Marie - Jeg genkender det samme fra whipperne, hvis de ikke får brugt sig selv fysisk i hvalpe og unghunde tiden er de nogle små pestilenser, mental aktivering er langt fra nok.
    Jeg tror ikke jeg ville egne mig til at have en hund, hvor jeg skulle tænke så meget over motion/fysisk aktivering i opvæksten, som det er nødvendigt med nogle af de tungere racer.

    Her starter vi også tidligt (3½ uge), dog med en mellemstation, da stentrinnet er lige det højeste endnu smiley


    profilbillede
  • #49   16. aug 2016 Da Lotus blev korsbåndsopereret fik jeg en vejledning med hjem fra Faxe. herpå stod at hunden måtte luftes 2-3 minutter ad gangen når den var nyopereret.

    Jeg sagde så til dyrlægen at det var jo umuligt, selv med en gammel hund. Jeg kunne ikke engang nå over vejen og over i græsrabatten. Hvortil han svarede: "Nej, men du holder også øje med din hund. Hvad skal vi ellers skrive? Hvis vi ikke skriver noget, tror nogle at det er ok at gå halve og hele timer med hunden". Det er det samme jeg mener når jeg skriver at tommelfingerregelen er............ Jeg skal da ikke bestemme hvad folk gør. Jeg går også længere med mine hunde som hvalpe, men de render meget løs. Jeg har 3 trin ned i haven. De trapper tager de mange mange gange om dagen. Jeg har 14 trin ned i kælderen. DEM er der ingen grund til at tage før senere i livet. Der er heller ingen grund til at traske ½ time med min 8 uger gamle hvalp, for det har den ikke brug for. Forså mig nu ret.


  • #51   16. aug 2016 Isabelle - en tommelfingerregel er vel aldrig nuanceret? smiley Det er en tommelfingerregel og en meget meget forsimplet (altså unuanceret!) ting at gå ud fra hvis man er helt lost - synes jeg.

Kommentér på:
luftning af hundehvalp? ? ?

Annonce