{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
907 visninger | Oprettet:

Nose work {{forumTopicSubject}}

Nu overvejer jeg at lade min ene hund prøve at gå til nose work. De skriver at alle hunde kan finde ud af det, men jeg har bare en bange anelse om at hun bliver hende alle snakker og griner ad til julefrokosten smiley hvis jeg skal beskrive hende, er hun mere den der hurtige løber og en rigtig god lydighedshund. Men jeg vil gerne udfordre hende med noget nyt, og så er jeg jo også selv super nysgerrig på hvad den nye dille er for noget.
Så til dem der har prøvet det.. Hvordan klarede jeres hund det i forhold til jeres forventninger. Kan alle i sandhed finde ud af det? Og til sidst.. Synes i selv det er en sjov sport at lave sammen med sin hund? Overvurderet eller undervurderet? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nose work
  • #2   30. nov 2016 Jeg går til Nose work med min labrador. Og har været til duftprøve og konkurrence og skal til yderligere to her inden for kort tid. Vi træner ugentligt på øvet hold og flere gange på hjemmebasis.

    Jeg ville mene at du bare skal kaste dig i det. Jeg har endnu til gode at se en hund, der ikke har kunne lære det smiley min egen er selv lidt af en cirkus ged, men har vist kæmpe talent indenfor denne sport smiley og deres selvtillid springer i vejret, jo bedre de bliver! Go for it smiley I vil begge blive bidt af det.

    Og har snart set alle mulige racer lave Nose work. Self er nogle racer bedre til næsearbejde end andre, men det vigtigste er jo at de har det sjovt smiley


  • #5   1. dec 2016 Bare se at komme i gang! smiley
    Jeg ville lede efter et sted, hvor indlæringen begynder med "kassesøg".
    Jeg har prøvet en anden metode tidligere, som slet ikke gav samme glæde og intensitet.

    Nu er jeg startet op med Lanka - hvor vi er begyndt med kassesøg, og selvom det er hende, der går til træning, så får begge drenge selvfølgelig også et søg hver derhjemme, når vi finder tingene frem for at træne.
    De er ALLE tre gode til det. De er ALLE tre vilde med det. Og de søger vidt forskelligt allesammen.

    De hunde vi går til træning med, er også vidt forskellige racer, aldre og temperamenter. Men alle nyder aktiviteten, og alle oplever ubetinget succes. Fed aktivitet her i de lange mørke kolde vinteraftner.


  • #7   1. dec 2016 Undskyld jeg blander mig i tråden smiley
    Men jeg vil meget gerne prøve med mine hunde, og har søgt på nettet omkring det. Synes ikke der står nogen guideline til at komme i gang, er der nogen herinde der kan hjælpe?
    Eller SKAL man tilmelde sig de kurser?


  • #8   1. dec 2016 Man kan sagtens gå i gang med grundindlæringen selv, så man får lagt basis ift. glæde, motivation, intensitet og forståelse for næsearbejde.

    Jeg er ved at lægge en video op, af ét af Zevens første søg på kasserne smiley


  • #11   1. dec 2016 Og jeg skal INTET foretage mig i mens hunden gør det? Hverken rose eller give godbidder? Tak for svar smiley

  • #12   1. dec 2016 Det er vigtigt, at alle godbidder i starten er enten I eller PÅ beholderne. Man begynder først at flytte dem ud efterfølgende. Beholderne skal være på et begrænset område.
    I alleførste søg, bliver alle godbider lagt nemt tilgængeligt - omkring 10-12 stk. Når hunden har spist lidt over halvdelen begynder man så småt at lægge lidt flere, i de områder, hvor den allerede har afsøgt (mens den er optaget af noget andet, så den ikke opdager det) Det gør man, for at sikre sig, at de fastholder søget, og ikke bare lynhurtigt mener, at de er færdige med et område.
    Næste søg kan man så gøre lidt sværere. At godbidderne ligger nede i beholderne, inde i kasser, der ligger på siden - måske endda lidt nedenunder en let kasse, der hurtigt og nemt kan flyttes væk med snuden.
    MAX to søg her i starten - så er de helt færdige. I den daglige træning får mine kun ét hver smiley

    Efterhånden som man gør søgene sværere, skal man stadig huske at mindst halvdelen af godbidderne stadig skal være nemme, og lige til at finde og spise, så det ikke bliver så svært, at de melder fra.

    De næste step, hvor man skal til at parre godbidderne med "konkurrence-duftene", som i første omgang er lavendel, og hvor man så efterfølgende skal til at søge på ren duft - der ville jeg nok få hjælp af en instruktør. Før hvis man kommer dertil, så man faktisk gerne vil til at konkurrere, så er det vigtigt, at man ikke får lavet fejl smiley


  • #13   1. dec 2016 Hov - jeg roser, hvis de får løst en opgave, som de har haft lidt svært ved. Ellers siger jeg ingenting. Selve det at finde og spise godbidden, skulle gerne være belønning nok i sig selv smiley

  • #14   1. dec 2016 Tusind tak for rigtig god beskrivelse - jeg må i gang med at finde bøtter, kasser, kopper, ruller osv smiley

  • #16   1. dec 2016 Det er VIRKELIG et hit hjemme ved mig, og det er skønt at have en "indendørs" aktivitet, som fungerer lige godt for store og små, unge og gamle smiley

  • #17   1. dec 2016 Kan man bruge krøllet papir, strømper, viskestykker, bamser osv også til at gemme dem på/i/under?
    Og hvor længe skal man lave øvelsen, 5min, 10min eller hvor meget? Hunden skal jo ikke nå at gå død smiley


  • #18   1. dec 2016 Maiken - hvis du skal videre med det som konkurrence, så skal det være "beholdere", da det samtidig forbereder dem til den ene disciplin, der netop er beholder-søg. Hvis det kun er som aktivitet, kan du selvfølgelig brug hvad-som-helst smiley

    Hunden skal have den tid det tager, at finde de MAX 20 godbidder, du får lagt ialt (10-12 i starten - 5-8 for at fylde op undervejs).
    Det er måske 2-3 minutter.

    Hvis din hund går "død", inden den har fundet det hele, så er der enten for mange godbidder, så den når at blive træt, og ellers er det gjort for svært.

    Hvis du så vil lave et søg mere - så skal den have en pæn pause før det.



  • #19   1. dec 2016 Okay smiley Det skal bare være som aktivitet herhjemme. Godt du lige fik skrevet det med de 20 godbidder smiley

  • #20   1. dec 2016 Lige en kort video med beholdersøg, så du kan se en typisk opstilling smiley

    https://youtu.be/WU_EtXmJ0xU


  • #21   1. dec 2016 Og her lidt af de andre typer søg inde for NW. Dog er indendørssøg ikke med, da det desværre ikke blev filmet smiley

    https://youtu.be/F8ulrJqJlO4


  • #22   1. dec 2016 Bruger man godbidder til at gemme, eller bruger man duftspor af andet?

Kommentér på:
Nose work

Annonce