{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
549 visninger | Oprettet:

Melde fra - eller en klasse op? (rally) {{forumTopicSubject}}

I vinters tilmeldte jeg os en prøve her i Hillerød, i øvet klasse. Nu er det bare sådan at vi i søndags fik vores sidste pind til øvet klasse i rally, og derfor kan rykke op til ekspertklassen.

Jeg har ikke interesse i at deltage i øvet klasse, da jeg ikke synes der er grund til at fortsætte i en klasse, man allerede har bestået smiley Valget står derfor mellem at trække hende eller rykke op.

Vi har ikke trænet meget ekspert - det sværeste er feltet, det har vi slet ikke rørt (og kan heller ikke nå det inden d. 7. Maj) og selvfølgelig højrehandlingen, der på det tidspunkt jo vil være alle skilte vi skal kunne.

Højrehandling går ok - men jeg har svært ved at sige, hvor meget vi egentlig kan på højre side. Hun er tryg på højre side nu og søger den selv nogle gange - men bliver hun for ivrig, så begynder hun at gå skævt/i forvejen/for langt væk - så den er ikke perfekt endnu.

Jeg overvejer at tage ekspertklassen bare for at prøve - men samtidig vil det også være ret surt, hvis det bare går helt skævt smiley

Hvad ville I gøre?

(I får lige et billede af 1stk træt hund i bussen efter sidste konkurrence smiley )


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Melde fra - eller en klasse op? (rally)
  • #1   26. apr 2017 Bare kast dig ud i det, men sænk dine forventinger.
    Jeg stod selv i det samme, da Lanka pludselig lavede 100 point anden gang, hun var oppe i øvet, og vi var meldt til igen meget kort tid efter.
    Vi trænede det, vi kunne nå, og så gik vi ellers op, bare for at få erfaringen, og for at se, hvor langt vi var kommet.

    Meeeen, husk at gå ind med den indstilling, så du ikke bliver skuffet over jeres præstation smiley smiley


  • #2   26. apr 2017 Det med forventningerne er nok det sværeste for mig - jeg er sådan en person, at selvom vi får 100 point, så kan jeg stadig finde fejl smiley Jeg er meget perfektionistisk smiley

  • #5   26. apr 2017 Jeg er enig med de andre.

    Hvis I tager ekspert, så skal forventningerne sænkes. Hverken du eller Nicki er tjent med en skuffelse smiley

    Om man skal kaste sig ud i ekspert selvom man ved at hunden ikke er klar til flere af øvelserne, afhænger af hvordan Nicki er lige nu smiley

    Vil hun kunne håndtere at øvelsen går galt, eller vil det forvirre hende? Kan du evt. bruge flere hjælpemidler / fagter, så øvelsen bliver en succes? Så må det jo trække de point det trækker. Du ved jo at I ikke er helt klar.

    Hvis du er indstillet på at I bare skal have nogle erfaringer med hjem, og fokus ligger der, så I kan få en hyggelig dag og have det sjovt, så er det bare at tage afsted i ekspertklassen smiley


  • #6   26. apr 2017 Jeg ville tage expert, og tænke på det som en god gang træning for min hund og jeg,

  • #8   26. apr 2017 Vi er ikke udtaget til DM. Prøven i Hillerød er ikke med DM kval, og den prøve vi var til i Ølstykke, der fik vi kun 94 point, det er ikke nok til DM. Så jeg ser ingen grund til at fortsætte i øvet smiley

    Vi kan en del af de normale øvelse på højre side - højre/venstre vendinger osv, men de er selvfølgelig sværere på højre side, fordi det er ikke noget vi har terpet endnu. De øvelser, der er svære, er de nye skilte, som er i ekspert, på højre side og så feltet.. Vi kan en del af ekspertskiltene på venstre side (men stadig ikke feltet smiley )

    Der er dog øvelser jeg aldrig har lavet på højre side - f.eks. cirkel rundt om fører og tyskervending. Men det kan vi nå at arbejde på, her den kommende 1½ uge smiley

    Det hedder at melde fra eller gå i ekspert - jeg kommer til at sjuske, hvis vi går op i øvet, fordi det alligevel ikke giver noget, og så bliver jeg bare irriteret på mig selv bagefter, hvis vi ikke får 100 point smiley


  • #9   26. apr 2017 Jeg er ikke god til det der, med ikke at have et "officielt" mål. Jeg HAR nået mit mål i øvet klasse - at få RØM titlen - så i mit hoved giver det ikke mening, at fortsætte i den klasse smiley

    De point vi har fået trukket, har jo ikke været fordi vi ikke kunne øvelserne, men simpelthen fordi så sker der ting her og der, som vi ikke har trænet - ellers er der omgivelser, vi ikke har været i før osv.. Og det synes jeg ikke er grund nok til at gå til prøve i den samme klasse igen. Det ville være noget andet, hvis ikke vi kunne øvelserne. Så ville jeg fortsætte i øvet klasse.

    Men omgivelserne kan jeg træne med, til dagligt, det behøver der ikke være en prøve for at gøre, hvis det giver mening?

    Vi har fået 95, 87 og 94 point (+99 point til en uofficiel). Den første, der mistede vi point fordi det var indendørs førstegang, og kunstgræs var LIDT mærkeligt smiley Anden gang, der kvajede jeg mig - jeg tog øvelser om pga. skæv position, og det skulle jeg ikke have gjort. Havde jeg liiige tænkt mig lidt om, havde vi gået til 99 point den dag.. Tredje gang (i søndags), der var bare så mange hunde tæt på ringen, og et par af dem havde gøet efter hende, så hun blev lidt presset på banen.

    Det tænker jeg, skal arbejdes med, ved at vi simpelthen begynder at træne i flere forskellige omgivelser smiley


  • #10   26. apr 2017 Kan I ikke konkurrere om at blive årets Rally hund i øvet klasse i schæferhunde klubben?

    I sheltie klubben skal man eks indsende sine 3 bedste resultater

    smiley




  • #11   26. apr 2017 Hmm.. Altså schæferhundeklubben har jo slet ikke rallytræning, så det ved jeg ikke, om man kan? Jeg tror ikke, der er vildt mange schæfere, som går til rally smiley De fleste er jo i IPO, DCH eller PH-programmerne smiley

  • #13   26. apr 2017 #12 Så er vi måske bare uheldige her i Nordsjælland mht. rally (og agility).. Jeg har søgt på årets rallyhund, men synes ikke rigtig jeg kan finde noget?

  • #14   26. apr 2017 Okay, tog lige en hurtig prøve. Vi kan umiddelbart alle øvelser i begynder på højre side (hendes bagpartskontrol er på mystisk vis blevet meget bedre på højre side smiley ), pånær bakke. Den er lidt svær. Vi kan størstedelen af øvelserne fra øvet klasse, på højre side (igen, pånær bakke, og så er der et par vi nok kun kan med lidt besvær). Fra ekspert kan vi næsten alle på venstre side, og nok ca. halvdelen på højre side.

    Jeg har - selvsagt - ikke lige gået og trænet alle 73 øvelser på højre side, men det hendes følge er blevet så godt, at mange af øvelserne følger med automatisk - og så vil der selvfølgelig være nogen, der skal arbejdes lidt med, før den er i hus. Så i teorien kan hun rigtig meget i højrehandling, MEN det er jo også ret nyt, så det kan være situationen er en helt anden, i et prøvescenarie smiley

    Dog ved jeg, at slalom og 8-tals-øvelser nok stadig er lidt svære på højre side. Men vi har lavet det før, og siden da er hendes følge blevet bedre, så det kommer nok på et tidspunkt smiley

    I øvrigt, til jer fra den tidl. tråd vdr. skiftene, det fungerer sk!de godt med at bruge twist/spin! smiley


  • #16   4. maj 2017 Bare lige mine tanker. Nu skriver du selv at din hund blev presset ved sidste prøve og havde svært ved at håndtere de forhold der var med hunde tæt på banen m.m. Og så kan jeg simpelthen ikke forstå hvorfor du ikke vælger at give hunden den gode oplevelse, istedet for at sætte den i en svær situation med noget arbejde, som den måske ikke er helt sikker i.

    Cassi gik længe i øvet klasse, fordi det var vigtigt at få en masse sikkerhed i hende, når hun gik ind på banen. Jeg vil til en hver tid hellere tage mig god tid og give hunden den gode oplevelse. Der er altså andre resultater at opnår end titler.


  • #17   4. maj 2017 #16 Hun blev presset, fordi der var hunde der farede ud mod hende, ja. Hunde tæt på banen har hun ingen problemer med, hvis de ikke løber op i hovedet og gøer af hende, eller bider ud efter hende. Begge oplevelser havde vi sidste gang på pladsen, og det kan jeg jo ikke gøre noget ved - jeg kan ikke flytte folks telt, eller holde andres snore i deres hænder.

    I en helt normal situation, hvor hundene bare er ved deres ejere (eller bare ignorere hende), så har hun det altså helt fint smiley Det med at der var mange hunde omkring banen, det var mere min bekymring, efter vi allerede havde haft hunde springene mod os, det synes jeg var jævnt ubehageligt, når jeg ved, at hun i forvejen er usikker på sådan nogle hunde, som kommer styrtende.

    Det er besluttet at vi går op i ekspertklasse, og det er bestemt ikke pga. titlen. Det er for at finde ud af, hvor langt vi egentlig er, og hvor vi halter. smiley


  • #18   4. maj 2017 I øvrigt - hvis vi snakker øvet vs. ekspert klasse, hvorfor gør det så en forskel, når du snakker om at give hunden en god oplevelse? Hunden ved jo ikke, om vi består eller ej, og det er jo bestemt ikke fordi hun får skæld ud, hvis hun gør noget forkert smiley

    Uanset om vi går ind i øvet eller ekspert, skal vi jo stadig gå hele banen uden belønning - vi skal stadig ind på en bane, hvor der potentielt står sure hunde på den anden side af båndet? smiley


  • #19   7. maj 2017 Update: Vi gik op i ekspert og bestod, men også KUN lige smiley Jeg synes det har været en god dag, vi har fundet ud af, hvad vi skal arbejde mere på, hvornår hun mister fokus, hvornår hun giver max fokus osv..

    Så jeg synes selv, det var ret vellykket! smiley


  • #20   8. maj 2017 Forskellen er i at du har nogle væsentlig lettere øvelser i øvet(hvor hunden jo netop kan dem) og de vanskelige øvelser i ekspert,movie du selv skriver at de ikke er sikre.

    I min verden giver det ikke mening at stille med en hund der kan være usikker på pludselige forandringer i omgivelserne op i øvelser hvor den heller ikke er sikker.


  • #21   8. maj 2017 Okay - jamen der er vi så meget forskellige smiley Som sagt, har vi været oppe, og jeg er godt tilfreds, jeg synes hun gjorde det rigtig fint taget klassen og banen i betragtning, og jeg har fundet ud af, hvad vi skal arbejde videre på smiley

Kommentér på:
Melde fra - eller en klasse op? (rally)

Annonce