{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
925 visninger | Oprettet:

Alene hjemme opstart - spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige nogle spørgsmål, vdr. alene hjemme træning..

Har læst mig til, at det er en god idé at lukke døre mellem os og hvalpen som "intro" til alene hjemme - så den lærer at være adskilt.

Jeg har dog lidt et "problem": Hvis jeg lukker døren mens han sover, leger, spiser, bare ligger og slapper af eller på anden måde er beskæftiget, så er han helt ligeglad - han fortsætter bare med det, han er i gang med.

Hvis han derimod er i gang med noget med os - altså følger efter, for at se, hvad vi laver, og vi lukker døren "i hovedet på ham" (det bliver det jo, hvis han prøver at følge med), så vil han blive ked af det.

Hvad er kriteriet, før man begynder at rent faktisk gå ud af hoveddøren - er det, at man skal kunne sætte en hvalp, som følger efter en, på den anden side af døren, og så lukke den, uden den bliver ked?

HVIS det er kriteriet, hvordan lærer jeg ham så det, når han allerede er ligeglad, hvis han er beskæftiget? Jeg er ikke engang sikker på, han lægger mærke til at døren lukker, når han spiser/leger/sover..

Ooog en sidste ting: Hvornår gik I i gang med den deciderede alene hjemme træning (ud af hoveddør)? Altså hvor lang tid, efter hvalp var kommet hjem?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alene hjemme opstart - spørgsmål
  • #1   29. jun 2017 Det hjælper ikke så meget at træne, når han sover. Nøjes med at lade ham være beskæftiget med noget og lade være med at smække døren i snuden på ham.
    Der er ingen facit på hvalpe, og det lyder til, at du har en hvalp, som er ganske tryg i sit eget selskab so far, så det er måske slet ikke nødvendigt med alt den lukken med døre.

    Jeg havde ingen indvendige døre, da jeg fik hvalp, så det var ud af hoveddøren med det samme. Han fik vel en tre-fire dage hos os, inden vi begyndte så småt.


  • #3   29. jun 2017 Ja, det er ham på billedet - han er 8 uger og 3 dage gammel smiley Vi fik ham hjem i mandags smiley

    Vi vil fortsætte med at lukke lidt døre hist og her, mens han spiser/leger, og så ellers begynde alene hjemme træningen om et par dage, tak for svar! smiley


  • #4   29. jun 2017 Jeg ville faktisk vente med at træne... I har lige fået ham, så jeg ville lade ham falde til først.. føle sig tryg.

  • #6   29. jun 2017 #4 Hvor længe ville du vente? Vi har ferie frem til d. 7. August, så det er ikke fordi det haster, men vil naturligvis gerne have ham det lært hurtigst muligt, så vi ikke pludselig kommer i tidspres smiley

    #5 Nej, jeg har aldrig ville have corgie? smiley Men har snakket om collie de sidste 2 år smiley


  • #8   29. jun 2017 #7 Jo, men han skal også lære at være hjemme helt alene. De vil i de fleste tilfælde være sammen, men kan ikke udelukke, at der vil komme situationer, hvor en skal blive helt alene hjemme, så længe vi ikke har bil smiley

  • #9   29. jun 2017 Ziva er 10 uger og en labrador der ligger lige i mellem at være selvstændig og holde kronisk øje med hvad jeg laver. Du burde få det lidt nemmere end vi har det. Jeg vil starte med at sige at jeg er hjemmestuderende, hvilket betyder jeg skal op på skolen 1-2 gange om ugen af cirka en times varighed inkl. transport. Jeg går hjemme i 15 uger med hende, så vi har god tid, og kan gøre det i hendes tempo.

    De første to dage var hun med på wc, ud og ordne vasketøj, med i køkkenet og lave mad. Jeg lukkede aldrig en dør.

    Så begyndte jeg at gå på wc alene, ordne vasketøj mm. Hun kunne altid høre mig, jeg larmede mere end nødvendigt. Hvis hun sagde nogle ting - piv/gø mm som indikation for at være utryg ventede jeg til hun blev stille, kom tilbage - og trænede ikke resten af dagen!

    Efter den første uge, lukkede jeg hoveddøren og sad på en mælkekasse op af husmuren med en timer. Startede med 2 minutter og så videre. Jeg ligger 5 min til hver dag. Hvis hun er nået at blive nervøs, springer vi træningen over dagen efter.
    Vi er gået lidt tilbage, for var nød til at 'snyde' i mandags og være væk i en time for skulle have udleveret eksamensopgave, og jeg vente tilbage til tis, gøen og piveri. Tog mig en evighed foran døren og vente på hun var stille så jeg kunne komme ind til hende.

    Vi træner 1 alene i huset træning hver dag, og 50 hun skal være alene i rummet.

    Husk:
    * Aldrig gå fra en sovende hvalp! den kan blive meget bange for at gå til ro, hvis den tror du kan finde på at forlade den uden den opdager det.
    * Åben aldrig døren hvis hunden gør eller piver. Det belønner dens opførsel, og er synd for dine naboer (og dybest set også hunden, da det er en stressende opførsel)

    Jeg bruger en gnavepind hver gang jeg går. Jeg ved ikke om det giver mig problemer senere hen at jeg så ikke kan gå uden at hun får noget, men pyt, det tager jeg gerne med hvis det gør det nemmere for hende.

    Vi er begyndt med stor succes at have en radio tændt. Jeg ved ikke om det betyder at jeg nogen sinde kan have den slukket når jeg forlader hende, men med den mængde indbrud der er i kvarteret passer det mig fint hvis her både er støj fra huset og en stor hund.

    min metode er sindssyg tidskrævende og tålmodighedskrævende! Men jeg er helt sikker på at jeg er på rette spor


  • #10   29. jun 2017 Nå ja 'lukke døren i hovedet'. jeg siger 'kommer tilbage om lidt' i en glad men fast tonefald hver gang jeg lukker en dør. Det betyder at når hun følger efter mig på wc, kan jeg sige kommer tilbage om lidt, og så ligger hun sig over i sin kurv og venter på mig. Det har taget en uges tid og lidt godbidder. I dag tog jeg hende for første gang i at være faldet i søvn mens jeg havde været i bad. Stor sejr!

  • #11   29. jun 2017 Jeg ville give hunden ca en uge med ro og hvor den vænner sig til det nye hjem... forlade i form af at gå i andre rum, men ikke træne alenehjemme endnu... hunden kender jo ikke jeres/dens hjem endnu.

  • #12   29. jun 2017 Trine & Ziva giver en ret god og udførlig beskrivelse.
    Dog er jeg ret uenig i
    "* Åben aldrig døren hvis hunden gør eller piver. Det belønner dens opførsel, og er synd for dine naboer (og dybest set også hunden, da det er en stressende opførsel) "
    Det svarer lidt til den gamle idé om, at man ikke må gå ind til en baby, der græder.

    Hvis hunden gør eller piver, så ville jeg aldrig lade den fortsætte med at være ulykkelig.
    Jeg ville skynde mig ind, og så ville jeg tage det som en rigtig god information om, at jeg var gået for hurtigt frem, og havde forlangt mere, end den var klar til.

    Nå man sidder der udenfor og venter, så skulle man jo helst have en ubrudt succesrate, hvor man (selvom man gradvis udvider tiden) stadig når tilbage til hunden længe før, den overvejer at blive ulykkelig og gø eller pive.


  • #13   29. jun 2017 HELT enig med Karina...... Jeg slår mig selv i hovedet, hvis hunden når at pive........ Så er jeg gået for hurtigt frem og det er min forbandede pligt at rette op på det igen..... Så jeg ville ALDRIG lade en lille hvalp sidde og pive og være ulykkelig alene.

  • #15   30. jun 2017 Det vigtigste er at du gør alting, som det mest naturlige i verden. Er du særligt opmærksom på ham og lidt "uhhh" i maven - så er det skidt. Bare gå, når du skal gå.....og bare kom tilbage, når du kommer retur. Helt uden ståhej.

    Jeg ville starte med at lade ham falde til, som skrevet.

    Så lade ham være alene med NIcki - for så er han uden jer, men stadig med hende. Så det er gradvis optraptning.

    - og så har han altså været alene hjemme her flere gange smiley Godt nok med søskende osv - men jeg er da gået mange gange for at handle ind eller undervise et par timer.

    Collier har generelt ikke problemer med "alene hjemme". Har aldrig oplevet nogen af mine hvape have svært ved det. Er hvalpen velluftet, velstimuleret - og ligger og hygger - så går man bare.

    Tror mere det er dig, der skal træne at give slip smiley

    Så start med ovenstående når han har været hos jer en uges tid - og smut så 10 - 15 min. og køb en is eller lign. Du vil se han er rolig, når du kommer retur.

    Og så finder du ud af du kan øge den tid - uden problemer.

    Derudover er han en af de mest selvstændige hvalpe jeg har haft herhjemme, så tvivler stærkt på han vil tænke noget som helst andet end "nå!" smiley


  • #16   30. jun 2017 PS - god ide ikke at lade hvalp/hund være alene med kødben eller lign. der evt kan sætte sig fast i gane/tænder.

  • #17   30. jun 2017 De korte marvben (dem, som kan sætte sig fast) er slet ikke at finde her i vores hus smiley Tror faktisk slet ikke vi har nogen marvben lige nu... Men ellers er det jo rigtige "flade" ben Nicki har fået, ikke noget der kan sætte sig fast.

    Ja, kan godt være at JEG er større problem end han er - bunder nok i, at Nicki var ufattelig ked af det, da vi gik fra hende i starten. Det er mere eller mindre rettet op nu, hun er ikke ked af det mere, men en smule rastløs, hvis hun ikke har fået et ben eller lignende (så går hun på rov efter mad smiley )

    Men måske hun også falder mere til ro, nu hvor de er to. Enten det, ellers lærer hun ham unoder smiley


Kommentér på:
Alene hjemme opstart - spørgsmål

Annonce