{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.375 visninger | Oprettet:

Tandbørstning {{forumTopicSubject}}

Jeg ved at rigtig mange hunde kæmper med problemer med tænderne, og synes generelt hunde har et fantastisk talent for at skjule når noget gør ondt på skalaen 1-4.

Derfor har jeg besluttet at Ziva får børstet tænder, og der er indkøbt speciel tandbørste og tandpasta. Hun får selvfølgelig også ben og dentastix til at hjælpe med at gøre tænderne rene.

Jeg har aldrig prøvet før på en hund. Nogle der har nogle råd og erfaringer med hundens tandhygiejne primært for hendes skyld, men synes også det er sjovere at have en hund på skødet der ikke lugter ud af munden som har den spist 2 rådne lig og en nylagt lort.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tandbørstning
  • #2   29. jun 2017 Mine får børstet tænder med jævne mellemrum, gerne dagligt men ind imellem smutter det. Mine havde ikke noget imod at blive rørt ved snuden/få vist tænderne, så der startede vi. Jeg løftede læberne og satte tandbørste på og gav godbid. Og på den måde er vi gået langsomt frem, så tandbørstningen er hyggelig. Jeg er først begyndt med tandpastaen, da hundene ikke sagde noget til at få børstet tænderne. Jeg synes de specielle tandbørster kan være lidt store, så jeg købte en baby-tandbørste og har klippet lidt af børsterne. Men det er jo nok også alt efter hvilken type hund man har.
    I dag kommer de selv når jeg spørger om nogen skal have børstet tænder smiley


  • #3   29. jun 2017 har bare hørt at dentastix bare er super fedende og overhovedet ikke hjælper.

    og jeg tør ikke helt med tørret hud endnu. Fik at vide de kan opløse det, så det sætter sig fast i spiserøret og kan kvæle hvalpe.

    Er heller ikke så bange for de her tænder, dem smider hun inden der kan komme huller eller plak, men er jo nu hun skal lære det.

    Har prøvet at børste tænder en gang. men hun vil rigtig gerne æde den og stikke af med den, men tænker jeg er nød til at børste, og ikke bare få hende til at bide i den. Måske er det fordi tandpastaen er for god. Måske skulle jeg have valgt den med mint smiley


  • #4   29. jun 2017 #2 ahh smart at starte uden tandpasta, da det er den jeg tror der smager helt fantastisk. For jeg kan røre ved hendes tænder uden tandbørste. Hun elsker det ikke, men jeg må gerne og andre må også gerne se tænderne. Men det ene forsøg med tandbørsten blev bare en vanvittig skæg leg for hende som ikke helt var min intention. Jeg testede det ellers men hun var ret træt

  • #5   29. jun 2017 Gi hende et par neglebørster at lege med, så børster hun selv dem alle sammen mens hun leger, ok måske ikke fortænderne, smiley
    Ang. pandelapper så sætter de sig ikke fast nogen steder, det er som regel de "ben" med knuder i enderne som kan forvolde "besvær" og så er de afbleget i noget giftigt stads samtidigt så dem bør man holder sig fra. smiley


  • #6   29. jun 2017 Må hun så også få griseøre selvom hun kun blev 10 uger igår? Mine gamle labradore har ELSKET dem! Jeg har sådan glædet mig til rigtigt at forkæle hende, men har ikke turde siden jeg hørte de kunne blive kvalt i dem. Så har jeg hellere ville vente til hun var 6 mdr.

    Sådan et har hun ikke fået endnu, men er nok mest fordi jeg ikke lige er snublet over et der har fanget min interesse til hende, fordi hun har så meget andet. Hvornår må de få de der 'ben' der er afbleget med knuder i enden, eller skal de helst bare aldrig have dem hvis de er afbleget i noget giftigt stads? Mine gamle labradorer har altid haft et at gnaske afslappet på i kurven, fordi deres ægte ben stinker, og er forbeholdt at blive gnavet i haven


  • #7   29. jun 2017 Mine er altid startet tidligt =så snart de flyttede ind smiley da her altid er ældre hunde som får alt muligt tørret kød, så kan det ikke undgås at de små får fat i både griseører og hønsefødder smiley de kan sagtens klare det så længe de ikke gnasker hele dagen så de glemmer maden.
    Jeg ville aldrig gi en hvalp afblegede ben, selv ikke dem som ikke ser afblegede ud, mine hunde kan heller ikke li dem, så det er bare penge ud af vinduet. Mine forrige hunde åd dem gerne, men om det var før fabrikkerne begyndte at blege dem ved jeg ikke, knuderne har også sat sig fast i mange hundehalse, så jeg ville nok holde min hund helt væk fra de ben, der er SÅ mange andre sunde gnaske ting til hunde i dag, så det bliver næppe et problem. :-D.


  • Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
    #8   29. jun 2017 Grise øre til en hvalp vil jeg ikke råde til. Se er hårde for maven, start hellere med et okse øre. smiley

    Og tandbørstning er det bare at komme igang med. Der findes flere gode artikler og film på nettet om det.
    Jeg børster selv tænder på min hund hver dag. Hun er 5 år, og har ingen tandsten. smiley


  • #9   29. jun 2017 Jeg har aldrig børstet tænder på mine og ingen har haft tandsten heller smiley min nuværende ældste som er 13år og får altid ros for hendes fine bisser når hun får sin årlige vaccination, det samme gjorde min 17årige Basenji som dog døde forrige år.
    Men det skal ikke være en konkurrence, nogle børster bisserne på deres hunde uden det hjælper og hos andre gør det en utrolig forskel.
    Mange siger at det ligger i generne, jeg vil dog tro, at hvis hunden jævnligt får rå ben og et godt foder, så burde hunden kunne klare sig ret god gennem livet, for det er "min" erfaring med "mine hunde".
    Andre har andre erfaringer og da må man så finde dem/de ting, man syntes lyder bedst og så prøve sig frem. smiley


  • #10   29. jun 2017 #8 Okseøre? Ville umiddelbart have troet de var i samme kategori. Men sådan et må hun gerne prøve at få selvom hun ikke er ældre?

    Ja, må prøve igen når hun vågner uden tandpasta. hun synes bare det er en fantastisk leg, så er indtil videre ikke sikker på hvor mange tænder vi har ramt, men pyt, hun smider dem alle sammen om en måned eller to, og så håber jeg at vi har tjek på det. Bruger du tandpasta med mint eller med 'god smag'?


  • #11   29. jun 2017 7 9# Jeg har ingen erfaring med tænder. har ikke haft ansvar for dem da jeg voksede op, det tog mine forældre sig af.

    Jeg synes bare det er en jungle at finde ud af hvad der er bedst for en hund, når det er den første der er ens helt egen.

    Tandsten er det når hjørnetænderne bliver mere gule end hvide?

    Hun får prof dog hvalp. Sagde opdrætter at det var rigtig godt, og syntes det var en jungle for alle på samtlige debat sider er selvmodsigende om hvad der er godt. De er somregel enige om at frolic og supermarkedet det billigeste er elendigt. Opdrætters hunde var så smukke i pelsen og lækre, og hun virkede så utrolig professionel så medmindre Ziva udviser tegn der gør jeg bør skifte, har jeg aldrig planer om at skifte foder på hende


  • #12   29. jun 2017 smiley Ja, det er når du begynder at kunne se belægning på dem. Og ja, de er en jungle især i dag hvor alle har hver sin holdning smiley Men held og lykke, min pc lavr unoder så jeg hopper af

  • #14   29. jun 2017 #13 tak smiley men jeg er lidt i tvivl, du skriver "Eller hvalpetænder, der ikke er faldet ud. " - hvordan ved jeg hvornår de burde det? Eller det ved jeg et sted ml. 4-6 måneder, men hvordan ved jeg at jeg er over deadline? Dyrlæge hvis jeg stadig kan finde nogle når hun er 7 måneder?

    Jeg troede der var noget i tandpastaen der hjalp mod karries? Kostede vist 40 kr, og i forhold til hvad hun kostede, hendes udstyr og foder, er det ikke en udgift jeg kan mærke smiley men hvis det ingen forskel gør, vil jeg da hellere spare pengene og bruge dem på et kødben.

    Kylling? Jeg har hørt de kan splintre og ødelægge deres tarmsystem? Så tror jeg at jeg er mere tryg ved lammeribben. Har du erfaring med hvor de købes udover i samtlige supermarkedet til påske smiley

    Jo hun er brun. Hun skulle egentlig have været sort, men jeg havde så store problemer med at jeg dumpede enten hvalpene eller opdrætterne. Jeg havde så svært ved at finde en hvalp indtil jeg snublede over Ziva, men hun var bare helt perfekt med topkarakterer på alle mine parametre ! smiley Hun har en lille skønhedsfejl med hvide hår i armhulerne (hedder det det på en hund?). tror måske det er lidt golden retriever et sted på hendes stamtavle. Men det er fantastisk at være lidt ekstra lækker ved at være lidt unik.


  • #16   29. jun 2017 Mine har fået rå ben, rå gulerødder og de der brune tyggeben af oksehud siden de kom ind af døren første gang..

    De er nu hhv. 2 1/2 år og 5 år gamle og har ikke skyggen af tandsten.. smiley

    Har aldrig brugt det at børste tænder på dem, de klarer de jo fint selv ved at få ting som de skal gnave i.. smiley


  • #18   30. jun 2017 Sjov nok har de eneste ben jeg har se splintre været lammeben smiley så dem får mine aldrig igen, men kylling får de hver anden dag, Chi`en får som regel kun lår, men ind imellem kan jeg kun få fat i overlår m/ryg, så da får hun sådan en stor "kødklump, "og Huskien får 3 stykker", den er lige stor nok for hende, men da hun ikke vil dele eller efterlade noget til Huskien, så æder hun hver bid smiley men springer hun også natmaden=tørkosten over. smiley De får også okseben/knogler et par gange om ugen, men ikke nok til at tænderne er blevet slidt ned. De har aldrig fået noget bestemt kun for at holde tandsten væk, det er bare sket naturligt.
    Ang. okseøre så får mine tyndsk*d af dem, så her står den KUN på griseøre. smiley
    Så som du selv nævnte på et tidspunkt, så er alt man giver hunden at æde, lidt af en religion, vi har alle hver vores "tro" men kan oftest enes om det meste. smiley


  • #21   30. jun 2017 19# kyllingevingen med kød, fedt, skind, sener etc? Har jeg ikke prøvet før, men er stor fan af kyllingesuppe og tarteletter og vingerne er alligevel elendige kødgivere. Koger dem somregel med, men smider dem bare ud. Så en kylling kan vi nemt deles om smiley

    20# Hvad er lidt større? Hun vokser jo ret hurtigt. Jeg ved ikke helt hvor hurtigt, men hvis hun skal op og veje 25 kg, skal der jo en vis mængde vokseværk til.


  • #24   30. jun 2017 Ja for har hørt så meget godt om det, men mine forældre har mest givet vores hunde ben til fx fødselsdage og grillfester om sommeren, så den trak sig lidt tilbage og gerne bare ville ligge med sit ben, så er ikke så erfaren i dem. Jeg skynder mig at bladre reklamerne igennem efter en kylling, så vi kan få tarteletter


  • #25   30. jun 2017 Du bør måske starte med at holde vingen el.låret i hånden mens hun gumler i starten, så du ikke senere risikere at du eller slet ingen må komme i nærheden af hende når hun har et ben, og så du også kan tage det fra hende igen uden problemer, hvis hun har fået fat i noget hun ikke må æde.
    Jeg har sjovt nok aldrig haft en lab, så jeg ved ikke hvor meget der skal til før den passer på sine ben og godbidder. smiley Men det er lettere at forebygge end at afvænne en dårlig vane. smiley


  • #27   30. jun 2017 Tja Stine. Man har jo kun ejernes ord for at deres hund ikke tåler ben, som regel fordi de får hård mave, hvilket jeg syntes er en god ting,. da anal kirtlerne så tømmes på en naturlig måde, men det er åbenbart ikke OK for flere hundeejere, så der kommer man nok ind i den der "mad religion" igen. smiley
    Jeg tror egentligt ikke at min Chi ville æde kylling hvis ikke jeg havde Huskien så der var konkurrence om maden, for hun snupper først sin del når den "gamle" dukker op efter sin del. smiley


  • #28   30. jun 2017 #25 den kan godt blive pænt beskyttende, men vi deler allerede tyggepinde, madskål, maden i den, med mine fingre i vejen hun skal spise uden om. Jeg har været meget omhyggelig her fra dag 3 (lod hende falde til de første to dage) af hensyn til mange nevøer og niecer. I tilfælde af de små kom tæt nok på til at ville kaste med hendes kødben fordi hun ignorerede deres forsøg med legetøj. Eller andre hunde. Der er sikkert flere tilfælde, og løsningen er i dem alle, er det er nemmere hun vil dele.

    deler tyggepind gladeligt. Der ligger endnu en, en meter bag dem.


    profilbillede
  • #32   1. jul 2017 Stine. Beauty=Huskien er VILD med kylling, så det får Chi`en=Cookie til at æde rup og stup for den lille vil absolut IKKE overlade noget til Beauty og kan hun ikke æde det hele, så ligger hun vagt ved det så længe hun kan holde ud, for hun lader ikke Beauty få det frivilligt smiley Det er ret sjovt for tørkosten står fremme 24/7 og den er Cookie ikke beskyttende overfor men hun ELSKER den højere end kylling smiley
    Hvis de derimod får and, så går Beauty slet ikke i nærheden af Cookie, for det er GUF for dem begge 2, men da Beauty æder hurtigst så stiller hun sig op "på pæn afstand" og venter og håber på, at Cookie taber eller glemmer en bid som hun så kan snuppe. Det er nu sjovt at se den lille pelsbold holde den "store" i skak på den måde.
    Kaninører er også en favoritting her, men da de ikke holder mere end få min. så gider jeg ikke bruge penge på dem, de er al for dyre i forhold til "gumletiden" smiley


  • #34   4. jul 2017 Grunden til jeg i øvrigt børster tænder på mine er at den lille har belægninger på tænderne. Da hun var til undersøgelse som 1 års mente dyrlægen vi skulle børste tænderne, da hun ellers skulle have dem renset. Og hun får også gulerødder, forskellige tyggeben et godt tørfoder osv. Så nogle hunde er bare mere udsat uanset hvad man gør og så er det godt at kunne hjælpe dem på vej smiley

  • Christian L
    Christian L Tilmeldt:
    jun 2023

    Følger: 9 Svar: 1
    #35   19. jun 2023 Vi har god erfaring med at børste tænder på vores med en tandbørste, som egentlig er lavet til babyer. De kaldes fingertandbørste lavet af Mushie. Du kan finde dem her www.babyriget.dk

Kommentér på:
Tandbørstning

Annonce