{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.058 visninger | Oprettet:

Anna D
Anna D
Tilmeldt:
19. mar 2017
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59

Gode bøger + råd? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige fået hvalp hjem af markant anderledes race end den sidste (mynde).

Jeg synes han er lidt svær at motivere, da jeg er vant til en meget mad-fikseret hund.
Han kan godt lide godbidder/mad, men ikke mere end at alt muligt andet spændende kan distrahere ham.

Da jeg bor i Sverige kan jeg ikke starte til hvalpetræning right away (skal være 3-4 måneder alle steder), så jeg vil gerne i gang med nogle basisting hjemme.

Nogen der kan anbefale gode bøger som kan købes som e-bog/pdf om træning af hvalpe? Har ikke mulighed for fysisk at gå ud og købe bøger og det tager så lang tid med post til sverige.

Nogle der har konkrete råd til hvordan jeg indøver fx øvelser som kontakt og hans navn når han ikke rigtig reagerer på mad og kun sjældent på ros?
Fx har jeg tidligere brugt klikker, og indlært dette ved at klikke og give godbid mange gange til jeg kan se hunden reagerer på klikket. Det funker bare ikke rigtig med ham her. Han går i gang med noget andet ret hurtigt, og reagerer ikke på klikket.
Kontakt har jeg indlært med den sidste hund ved at holde en godbid i nærheden af mine øjne og belønne når hun kiggede på mig. Igen får jeg ham bare ikke til at kigge på mig!
Kan heller ikke lede ham i sit med en godbid osv..
Jeg vil gerne prøve om jeg kan bruge legetøj som motivation, men er i tvivl om hvordan jeg gør det? Giver det ikke meget afbrudt træning hvis han skal lege hver gang vi har lavet en øvelse 1 gang?

Jeg ved godt mynder ikke er de fødte lydighedschampions og det skal han heller ikke være, men han skal jo lære de mere basale ting. Jeg er ingen super hundefører, men fik da en lydig og samarbejdsvillig hund ud af den sidste uden de her problemer.

Så ja forslag til gode bøger i elektronisk format og gode råd til alternative måder at motivere på er meget velkomne! Jeg må jo udvikle mig som hundefører når jeg ikke bare kan stoppe kræet fuld af lækre ting. smiley

EDIT: Jeg er kun interesseret i positive træningsmetoder. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode bøger + råd?
  • #1   29. sep 2017 hvilken mynde har du fået?
    der er ret stor forskel på sind og trænbarhed.
    Mange mynder kan motiveres med jagt og ruskeleg.


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #2   29. sep 2017 Whippet

    Ja han er glad for ruskeleg, men hvordan gør jeg helt konkret? Hvornår skal belønningen falde? Hvordan kommer man tilbage til "nu prøver vi lige at koncentrere os 1 minut"-mode bagefter? Hvordan indlærer man fx kontakt uden at kunne få hans opmærksomhed med noget og guide lidt?


  • #3   29. sep 2017 kontakt kan indlæres med at du er super skarp til at belønne med leg i præcis det øjeblik hunden "kommer til" at kigge på dig.
    Der går måske lidt tid før hunden fanger sammenhængen mellem kontakt og belønning men grundtanken for alle øvelser / adfærd er at belønne det du gerne vil have mere af.
    hunde er ret ukompliceret. Hvis de har oplevet succes og fået noget positivt ud af en bestemt adfærd så gentager de den... Det er bare ikke altid mennesket synes det er en smadder fin ide hunden har fået.. Feks at kravle op på bordet og hugge mad.. Men hey.. Hunden gør det der kan betale sig.


  • #4   29. sep 2017 Lige nu er det vigtigste at I får opbygget en god relation.
    Alt bliver så meget nemmere når hunden synes du er den sjoveste i verden.
    lydigheden skal nok komme.


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #5   29. sep 2017 Ja ja jeg er med på den grundlæggende tanke. Mere den konkrete udførelse af det som jeg synes er svær. Han kigger kun enormt sjældent direkte på mit ansigt, så den er svær at belønne sådan "tilfældigt"
    Skal man dedikere et bestemt stykke legetøj til træning så? Leger jo også ruskeleg med ham på alle mulige andre tidspunkter?
    Jeg er klart blevet hans tillidsperson. Han kommer til mig hvis han er bange for noget.. Men han er meget selvstændig og vil fx ligeså gerne lege med sig selv som med mig - hvilket vil sige at han ikke sådan kommer og lægger op til leg, men gerne vil hvis jeg initierer. Utroligt nok er det eneste jeg har haft nemt ved til nu indkald (altså ikke sådan at den bare sidder, men kan få ham til at komme og så bliver han belønnet med ros/leg). smiley havde jeg ellers forestillet mig ville være det sværeste med den race..


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.009
    #6   29. sep 2017 Når jeg træner med Basso (min whippet) bruger jeg klikkeren præcis som jeg ville gøre med andre hunde, men bruger primært ruskeleg (helst med kanin- eller fåreskind) som belønning. Skal jeg lokke, bruger jeg ligeledes skindet.

    Jeg synes egentlig, at han har været overraskende nem at træne med, men hvor jeg med andre racer har kunnet slippe afsted med at lave 5-10 gentagelser af samme øvelse, har jeg med Basso været nødt til at stoppe efter 2-3 gentagelser - ellers taber han simpelthen interessen. Af samme årsag kan det faktisk være en fordel at få afbrudt træningen med leg.

    Heldigvis er whipperne rimeligt kvikke, så færre gentagelser er ikke det store problem.

    Jeg leger normalt kun med ham ca. 10 sekunder ad gangen, og når legen er slut, putter jeg legetøjet i lommen. Her er det ret vigtigt at få stoppet, mens vovse stadig er interesseret i legetøjet - så får du automatisk hans fulde opmærksomhed smiley


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #7   29. sep 2017 Tak for råd Eva! Jeg tror faktisk jeg har et stykke kaninskind somewhere.. Jeg opfatter ham også som enormt kvik og på alle måder en meget velafbalanceret hvalp.
    Det er bare mig der har været velsignet med en hund der var så glad for godbidder at hun automatisk havde fokus på mig når jeg havde noget spiseligt i hånden. Så jeg bliver lidt rådvild når det er svært at få hans opmærksomhed. smiley
    Han er så selvstændig at jeg fx også har svært ved at bruge "ignorer" som straf.. Det rager ham en høstblomst - Han laver da bare noget andet så.. smiley Heldigvis har han lært "nej" fra opdrætteren..


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #8   29. sep 2017 Åh ja og hvis man så bruger ruskeleg som belønning og skal afbryde legen igen - han har jo ikke lært slip endnu heller..? smiley

  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.009
    #9   29. sep 2017 I begyndelsen sørgede jeg for at have et skind mere i lommen - han slap prompte, når jeg begyndte at vifte med det smiley

    Jeg synes faktisk, at det sværeste har været at "følge med". De små bæster bevæger uhyggeligt hurtigt, og de bruger ikke mange splitsekunder på at beslutte sig for at gøre ét eller andet, så man skal virkelig være vågen, når man træner, for belønningen skal falde omgående, og når man putter legetøjet i lommen, skal det gå lynhurtigt - ellers ryger hvalpen med smiley


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #10   29. sep 2017 Haha ja smart!
    Og ja.. Bare meget anderledes hundetype! Men kvik er han sgu.. Skal bare lige lure hvordan jeg får ham til at bruge pæren SAMMEN med mig..
    Jeg synes jo også det udvikler relationen til hunden så meget, at man kan samarbejde om lidt træning. smiley


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.009
    #11   29. sep 2017 Basso er min første whippet, og jeg har også tidligere været vant til at træne med meget madglade og samarbejdsvillige racer, så det har været noget af en omstilling.

    Man kommer dog rigtigt langt med princippet "hvis ikke man kan få, hvad man vil have, må man tage, hvad man kan få" smiley


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.009
    #12   29. sep 2017 Jeg synes faktisk, at det er en fed race at træne med. Det kræver meget af føreren med hensyn til tempo og variation (og alternative fremgangsmåder smiley ), men det er vildt sjovt smiley

  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #13   29. sep 2017 Haha jeg håber jeg når dertil også. Jeg ved hans halvbror eller morbror eller noget i den stil er lydighedschampion, så de kan jo godt med den rette fører smiley

    Har lige haft fisket kaninskindet frem.. Men det er gammelt og porøst og går i stykker når han rusker i det.. smiley Hvor kan man købe noget egnet?

    Han lader ellers til at reagere fint på det.. smiley Bare skide svært at ramme præcist med belønning. Skal måske indlære klikkeren med legetøj..


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.009
    #14   29. sep 2017 Ja, du kan roligt bruge legetøj til at indlære klikkeren smiley Men husk nu at nøjes med ganske få gentagelser - også selvom det går godt smiley

    For tiden bruger jeg denne: http://dummyshoppen.dk/shopdummy/product_info.php?products_id=82&osCsid=74347e18c5e57e6fad9ebc2673790c1c og denne: https://www.hooked4pets.dk/shop/tug-e-nuff-19314p.html til træning.

    Den første fås også med kaninpels, men jeg synes ikke, at den er særligt holdbar. Vi bruger den dog stadig på gåturene. Her er en meget glad Basso smiley


    profilbillede
  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #15   29. sep 2017 Hvor er han dejlig! Tak for alle rådene.. Jeg prøver mig frem.

  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.009
    #16   29. sep 2017 Tak smiley Jeg fortryder ikke et sekund, at jeg valgte at få whippet; de er simpelthen så sjove og kærlige og opfindsomme - på godt og ondt smiley

    Brug gerne en masse tid på at finde den helt rigtige måde at lege med ham og det helt rigtige legetøj - så kommer kontakten af sig selv smiley

    Skal vi forresten ikke se vidunderet?


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #17   29. sep 2017 He jo, her er ballademageren smiley

    profilbillede
  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.009
    #18   29. sep 2017 Åh, så uskyldig han ser ud smiley Hvor er han fin smiley

    Hvor er han fra?


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #19   29. sep 2017 Magic Colour i Sverige smiley

  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.009
    #20   29. sep 2017 Åh, de laver altså også nogle lækre hunde smiley

  • #21   29. sep 2017 Åh, den lille charmetrold smiley Han minder simpelthen så meget om Billie (Magic Colour Cosmo Wind), der er far til min Cala smiley

    Eva kommer med en masse gode og brugbare råd, følger du dem kommer du langt.
    Whippethvalpe har "fluer" i hovedet og koncentration er tit en by i Rusland. Giv ham tid, det skal nok blive bedre.

    Hvordan er hans spiselyst generelt? Hvis den er god kan du med tiden garanteret også bruge godbidder i træningen, det er blot et spørgsmål om at finde livretterne. Cala spiser næsten alt og med hende veksler jeg mellem godbidder og leg, når jeg træner. Da hun var yngre brugte jeg fleece tov med strimler af kaninskind indflettet. I dag kan jeg nøjes med tov af fleece, hun er et legebarn og elsker trækkeleg.

    Hendes mor Ghini er ret selektiv med godbidder, men kogt kylling og vaniljekranse (hjemmebagte) vil hun gerne arbejde for. Ellers bruger jeg trækkeleg og så har Ghini en forkærlighed for borde, så jeg kan faktisk også bruge det, at hun må hoppe op på havebord eller spisebord, som belønning smiley

    Når man træner med whippet, skal man nogle gange tænke lidt ud af boksen.



  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #22   30. sep 2017 Haha ja fluer har han i hovedet!! Hold nu fest der er knald på når han er vågen. Skal have et øje på ham hele tiden!
    Han har appetit og tager pænt på, men spiser ikke op når han får mad. Han går bare og småspiser i løbet af dagen.. pt fodrer jeg rimelig meget af libitum for at sikre mig at han får nok, men overvejer at indføre lidt mere streng måltidspolitik senere (fjerne maden efter en rum tid).

    Ja der er mange der har sagt at han ligner Billie (og flere andre i Magic Colour slægten) smiley han er også blevet udpeget som den pæneste i kuldet eksteriørmæssigt inden vi hentede ham. Jeg er ikke i udstillingsverdenen, men kan være vi skal prøve det engang, nu han åbenbart er en stjerne to be.. smiley

    Jeg synes bare han er dejlig og vil gerne have gang i et godt samarbejde.. smiley håber også lidt at en smule træning kunne hjælpe med at trætte ham lidt..


  • #23   30. sep 2017 Du skal ikke regne med, at træning trætter smiley
    Opdrætteren, hvor jeg havde mine første whippets fra, sagde altid, at whipperne løber 80% af deres livsenergi af, i løbet af de første 2-3 leveår, det er ikke helt galt smiley

    Det lyder helt normalt med spisning og en god ide på et senere tidspunkt at fjerne maden efter et stykke tid smiley

    Da Ghini var hvalp sov hun stort set ikke fra 9 morgen til 9 aften, men så sov hun også 12 timer uden opvågning, hun har taget kraftigt revanche som voksen, er jeg hjemme står hun ikke op før ved 11-12 tiden og sover flere gange i løbet af dagen også.

    Han er lille endnu, men min erfaring med unge whippets er, at mental træning ikke har den store effekt, hvis de ikke får brugt sig selv fysisk.
    Selv mine voksne whipper er mere afslappede efter 15 min. fuld fræs, end efter 1000 meter spor smiley

    Jeg synes du skal prøve at udstille, det er dejligt at mødes med andre af racen og både i Danmark og Sverige plejer der at være en god stemning ved ringsiden smiley

    Smukke Billie smiley




    profilbillede
  • #24   30. sep 2017 Måske den her bog kan give inspiration ? Den handler i hvertfald om at træne "anderledes hunde" smiley https://www.saxo.com/dk/when-pigs-fly_jane-killion_paperback_9781929242443

    Ps. Hvor er han bare skøn, den lille ballademager smiley


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #25   30. sep 2017 Tak! Den vil jeg kigge på!
    Jeg synes faktisk pt det der trætter ham mest er miljøtræning. Han var lidt bange for biler de første par dage, men sådan 15- 20 min hvor vi bare sidder ved en relativt stille vej, så sover han godt bagefter smiley han er typisk vågen 1-2 timer og sover så 2-3 timer. Om natten sover han fra 23-5:30 ca.. Synes egentlig det er fint, men jeg er godt nok på arbejde med alle hans påfund. Min gamle hund var heller ikke den skarpeste kniv i skuffen, og det har også sine fordele ind i mellem. smiley


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.009
    #26   30. sep 2017 Jeg er helt enig med Kirsten: med en whippet trætter træning ikke alverden - ikke hunden, i hvert fald smiley

    10-15 minutters uhæmmet fritløb gør til gengæld underværker for en ung whippet. Som førstegangswhippetejer er man tæt på hjertestop adskillige gange dagligt, men med tiden lærer man at nyde synet af deres halsbrækkende stunts smiley

    Som lille sov Basso noget mere end mor Ghini, men han har dæleme haft utrættelige perioder. Jeg vidste ikke helt, om jeg skulle grine eller græde, når han spænede rundt i stuen med sine bamser og brugte møblerne som forhindringsbane, altimens han lød som en tasmansk djævel smiley

    Nu er han 14 måneder, og det værste krudt er ved at være brændt af, så halvanden time på træningsbanen begynder at gøre en forskel, men han er så også ved at være så "stabil", at jeg kan lade ham tage en sejrsrunde med kaninbolden uden at genere resten af holdet.

    "When Pigs Fly" er super og absolut relevant for en whippetejer!


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #27   30. sep 2017 Vi er i mangel af indhegnet område til fritløb sådan lige i nærheden. Jeg tør simpelthen ikke slippe ham af snoren når indkaldet ikke sidder i skabet.. så pt bliver jeg også motioneret når vi spæner rundt sammen smiley men jeg kan nok ikke følge med meget længere..
    Ulempen ved at være flytter til nyt sted (og land) kort inden ny hund.. kender simpelthen ikke området godt nok. Vi har et enormt naturreservat i baghaven, men igen - ikke indhegnet.


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.009
    #28   30. sep 2017 Aaah, jeg kan se det for mig smiley smiley smiley

    Jeg har heller ikke adgang til indhegnede områder, så jeg ventede også med at slippe Basso, til indkaldet var på plads.

    I begyndelsen fik han lov at løbe med en (meget) lang line, som jeg havde lavet af 15 meter tyndt nylonereb og en lille karabinhage, og så havde jeg yndlingslegetøjet med i lommen


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #29   30. sep 2017 Ja kan være vi skal have flexlinen med.. Har ellers en politik om at man skal lære at gå pænt i fast line inden flexlinen kan komme på tale.

    Skal også have gjort noget ved selen. Han har en hvalpesele fra min gamle hund, men er helt 100 på han kan komme ud af den. Vi fik et fint halvkvæl halsbånd med fra opdrætter, men han panikker simpelthen totalt når det strammer, og synes åbenbart det klør så meget at han næsten ikke kan finde ud af at gå fremad.. Så leder efter en whippet-venlig sele som kan spændes ind/ud en del så den kan holde i vokseperioden. Alle dem jeg kan finde syes på mål og kan ikke justeres..

    Han kan ikke trættes på bare 10-15 min! Nej nej 30-40 min i FULD firspring, så går han kold. I hvert fald her om eftermiddagen hvor han er allermest i hopla.. smiley smiley


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.009
    #30   30. sep 2017 Jeg brugte flexline til Basso sidste vinter, men med to andre hunde i snor syntes jeg, at det blev noget bøvl, så jeg droppede den igen. Den er sådan set fint til at give lidt frihed, men den er alt for kort til fritløb smiley

    Jeg brugte Curli seler til Basso, da han var helt lille. De sad fint på ham, men da det blev så koldt, at han skulle have trøje på, gik jeg over til en billig H-sele fra MaxiZoo. Den sad ikke helt perfekt, men den var justerbar, og den fungerede fint med både trøje og vinterfrakke under.

    Hvor gammel er den lille fartbølle?


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #31   1. okt 2017 https://www.hollywooddogs.dk/components/com_redshop/assets/images/product/thumb/bl_sele_hund_w171_h171_i.png

    Vi har sådan en lignende. Den er dejlig fordi alt kan spændes ud - inkl bryststykket.
    Men han kan trække sig baglæns ud af den. smiley

    Han er 9 uger smiley Og vokser jo derfor stadig helt vildt..


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.009
    #32   1. okt 2017 Ja, så dur den ikke! Curli selen sad rigtigt godt på Basso, men den er ikke videre justerbar, så jeg måtte skifte den ud et par gange. Det blev dog ret hurtigt for koldt for ham at gå uden trøje, og den fungerer ikke ret godt over tøjet, så jeg købte en som denne: https://www.maxizoo.dk/anione-nylonsele-h-classic-30-46x38-52cmx15mm-bla.html

    Den sidder ikke fantastisk godt, men han kunne ikke komme ud af den, og han kan faktisk passe den endnu. I dag bruger han dog kun sele til spor og nose work. Til hverdag bruger han et bredt halvkvælerhalsbånd i blødt læder.


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #33   1. okt 2017 Hm ja vi må have fat i sådan en. Jeg vil gerne ofre gode penge på en ordentlig sele når han er udvokset, men synes det er irriterende at skulle købe nye hele tiden mens han vokser.

    Håber også han kan lære at gå i halsbånd med tiden - Skal han jo også kunne hvis vi skal udstille engang.. Men lige nu tilfører det bare forvirring til turene.


  • #34   1. okt 2017 Når han er vokset lidt vil jeg anbefale dig at kigge på https://www.facebook.com/whipsen
    Hjemmesiden er meget rodet pt., så jeg vil anbefale dig bare at skrive til hende på facebook siden hvis du vil bestille noget. Det er enormt gode ting til mynder - der er en ny hjemmeside på vej og også en masse nye lækre ting på vej smiley

    Jeg er selv meget glad for Y-selen smiley og Kevin jumperen er et must have!


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #35   2. okt 2017 Tak tanja den kigger jeg på! smiley
    Vi har experimenteret lidt med halsbåndet i går og i dag, og det går bedre.

    Desuden har jeg hittet en enkelt form for mad han kan fokusere på! Orijen dog treats med bison. Yay!! Han gider ikke ret længe, men han fokuserer da lige et par minutter! smiley
    Self vælger han nogle af de dyreste på markedet.. ??


  • #36   2. okt 2017 Anna - I den alder han har er jeg lykkelig for 20 sekunders koncentration smiley

    Prøv kogt kylling, tørret lever eller tørret fisk, det har ingen af mine sagt nej til


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #37   2. okt 2017 Tørrede ting gider han ikke. Har dog ikke prøvet fisk. smiley

    Det er bare rart at have et eller andet han reagerer på - også fx med renlighedstræning, hvor jeg ikke har haft indtryk af at rosen for at tisse udenfor ligesom er gået ind. Men han vil gerne have en godbid hvis det er en af dem. smiley


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #38   5. okt 2017 Okay lidt flere råd?

    Sirius er enormt clingy overfor mig.
    Alene hjemme træning går enormt langsomt og har jeg været væk bare et par minutter hænger han på mig længe efter. Når min kæreste også er her, går det meget bedre - Så kan vi begge gå i flere minutter uden han siger noget, og han leger tit alene i stuen selvom vi er i køkkenet. Min kæreste bor her på halv tid, da han stadig arbejder i København, så han er væk flere dage i træk.
    Min tidl hund var en Mops, som altså ikke er kendt for at være lette at alene-hjemme-træne, men det var ikke et problem. Gik bare frem efter den sædvanlige "gå ud og ind mange gange og øg langsomt tiden".

    Nogen som har tips? Gerne nogen som har trænet med whippet uden at have en anden hund/en flok..


  • #39   5. okt 2017 Jeg kan ikke hjælpe her, da jeg altid har haft 2-4 hunde sammen, men kan anbefale dig at spørge i gruppen "Whippets i Danmark", hvis du er på Facebook, her er en del, som kun har en enkelt whippet.

    https://www.facebook.com/groups/490974297631096/

    Der er for en del individer i racen vanvittig svært, at lære og være alene. Jeg har solgt hvalp til flere, som kun har en enkelt og de har alle lært det, men for nogle har der undervejs, været hurdler, der skulle overvindes


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #40   5. okt 2017 Jeg undrer mig over den her forskel på når vi er to og når det bare er mig..
    I morges formastede jeg mig til at gå i bad. Siden har han ikke ville vige fra min side. Han kan blive sådan helt "må have mit hoved op ad dit ansigt moar" hvis jeg har været væk (læs:et andet rum, forlader ham generelt ikke helt når han ikke er mere tryg ved det).
    Havde håbet vi var nået længere på 1,5 uge, så jeg måske lige kunne handle eller lign snart..
    Er der andet man kan gøre end det sædvanlige? Øge tiden langsomt, sørge for han er lidt træt osv? Jeg tør ikke rigtig give ham en tyggepind som afledning uden opsyn da han gerne sluger dem hele. Foder i foderbold er ligegyldigt hvis jeg går..


  • #41   5. okt 2017 Har du spurgt Jeannette, måske har hun nogle gode råd?
    Der er forskel på temperamentet hos whippets, alt efter hvilke linjer, der ligger bag.

    Har du prøvet at gå ind og ud af døren rigtig mange gange i løbet af en dag? Det skal helst være så han til sidst knapt gider løfte hovedet, når hoveddøren går.
    Nogle af gangene går du bare ud, lukker døren og går ind igen, andre gange bliver du ude mellem 5 og 10 sekunder.
    Jeg ved et par af mine hvalpekøbere har brugt den metode med succes, men som den ene sagde, jeg havde nok 4-5 dage, hvor jeg var ude af døren mindst 100 gange smiley

    Mange af whipperne er meget følsomme/opmærksomme på deres ejers sindsstemning og fornemmer ændringer stort set før ejer selv gør det. Måske er du mere glad, når din kæreste er der og det gør ham mere tryg.

    Jeg ville øve, at han ligger i sin egen kurv og sover en del af tiden, for at hjælpe ham til at blive mere selvstændig.



  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #42   5. okt 2017 Tak det vil jeg prøve.

    Jeanette har kun skulle øve det med deres aller første som aldrig lærte det (jo da de fik en til). Siden har de jo haft 5-6 hunde altid.. Hmm ja jeg skal måske bare mega intensivere.
    Han gider slet ikke sin kurv efter han selv kan komme op og ned af sofaen. Men fx nu hvor han er møgtræt kan han godt sove der selvom jeg laver noget andet. Hvis han kan høre mig. Sekunder jeg går helt, så vågner han. smiley


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #43   5. okt 2017 Men jo det kan da sagtens være min sindsstemning der er anderledes når kæresten er her.

    Nå men til gengæld er han mega god når det kommer til miljøtræningen. Forsigtig er han, men synes virkelig hurtigt han gør fremskridt! Der er massere ting han ikke har set før eller som han er skeptisk overfor, men han panikker ikke og når han har set det nogle gange så er han ovre det. smiley Og så bliver han så dejlig træt! smiley


Kommentér på:
Gode bøger + råd?

Annonce