{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.081 visninger | Oprettet:

Te søgning - opstart {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne godt tænke mig at prøve det der tesøgning, men er lidt i tvivl om hvordan jeg kommer i gang smiley

Er det ligemeget hvilken slags te jeg starter med? Og hvordan begynder jeg, sådan helt basic? Gerne skåret ud i pap smiley

Til foråret regner jeg med at starte til nosework, så er der noget jeg skal være opmærksom på i forhold til det? Ville jo være træls at få indlært noget vi så er nødt til at ændre på til den tid smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Te søgning - opstart
  • #1   29. sep 2017 Da jeg startede med at lege med te søg for mange år siden med min ældste lod jeg hende samle den op og aflevere den til mig. Det fandt jeg rimeligt hurtigt ud af var en rigtig dårlig plan smiley Te-poser bliver pænt klamme af hundesavl og der går hurtigt hul på dem. Og da jeg fik flere hunde rev de dem i stykker i entusiasmen over at være den der afleverede smiley

    Jeg gjorde ikke det store ud af opstarten. Holdt den i hånden og lod hende dutte på den for en kiks, smed den på gulvet imellem os, lod hende dutte den for en kiks. Lagde den frit fremme på gulvet, hvis hun duttede den fik hun en kiks og så begyndte jeg at gemme den lidt...

    Havde jeg skullet indlære det i dag, havde jeg nok gået lidt mere systematisk tilværks med hensyn til parring af kiks og duft i søgeområdet - men det har ikke været det store problem at omkode de to gamle til at søge efter lavendel istedetfor te, så tænker ikke der er det store du kan gøre galt.

    I forhold til nosework, så starter man jo som oftest med at lade hunden søge efter kiks, så man får styrket den naturlige søgeadfærd først, før man begynder at parre duft med kiks. Men hvis hunden har god styr på at søge allerede, så er det primære egentlig at du blander dig udenom og lader hunden arbejde selvstændigt.


  • #3   29. sep 2017 Anna, jeg havde netop tænkt om jeg skulle starte op på samme måde som de gør til nosework, altså kombinere duften med godbid i første omgang. Eller er det bedre kun at bruge teduft og så klikke/gi godbid hver gang han snuser til posen?

    En anden ting, kan jeg bruge den samme kommando som jeg kommer til at bruge til nosework, eller er det bedre med en til te og en anden til nw?



  • #4   29. sep 2017 Maibritt, var hun vant til at markere på genstande eller var det bare tydeligt nok at se hun markerede? Er ikke sikker på Hugo ville vide hvad han skulle, hvis han blev lukket væk og så kom ind igen Hehe smiley Men vi kan jo altid prøve smiley

  • #6   29. sep 2017 Ja okay, targetstick kender han også. Tror vist bare vi må springe ud i det, der er vel grænser for hvor galt det kan gå haha smiley

  • #7   29. sep 2017 Ift NW så skal hunden lære at markere uden at røre ved det. Fx i søg ved/på bil må hunden ikke sætte poter på bilen, så det er nemmest, hvis den aldrig markerer ved berøring m pote.

  • #8   29. sep 2017 Tak A-S, det vil jeg så undgå at få indlært smiley

  • #9   29. sep 2017 #7 nemlig! Poter er et NO GO og koster dyrt til prøverne. Jeg ser rigtig mange der har svært ved at pille poteadfærden ud af hunden igen, så hold dig endelig langt fra det smiley


  • #10   29. sep 2017 Hvordan markerer jeres hunde? "Peger" de med næsen, dækker Eller?

    Jeg har hørt det kan være svært at "fange" deres markering i starten, så måske i har et par fif? smiley


  • #11   29. sep 2017 Min fryser et øjeblik, vi er ikke så langt, på sigt vil jeg gerne have hun bare stopper op og kigger på mig.
    Jeg ved andre bruger sit eller dæk ved markering.


  • #12   29. sep 2017 I starten skal du ikke koncentrere dig så meget om en flot markering. Koncentrer dig hellere om at få en duftstærk hund. smiley ros den når den finder færten, selvom den ikke giver en markering.
    Min egen fryser med snuden. Jeg ville ikke lære hunden sit elle dæk, da det i de højere klasser godt kan gå hen og gøre tingene mere besværligt.

    Prøv evt at se min seneste video. Der kan du se hvordan hun markerer sit fund smiley
    For mig er det vigtigt at hun har en tydelig markering, fordi hun er så hurtig at jeg simpelthen ikke kan følge med i fart, hvis ikke hun stopper op smiley For andre er det ikke så vigtigt. Det er førerens vigtigeste opgave at kunne aflæse hunden smiley
    Når først hun har et super søgefundament, så kan du evt indøve snudetarget med hende, som langsomt bliver overført til duften. Men pas på, for hunden kan hurtigt tro at det er markeringen og ikke fundet af duften, som den bliver belønnet for, hvis der trænes for meget på markeringer. Så risikerer du at stå med en hund, der markerer random steder i håb om en belønning smiley


  • #13   29. sep 2017 Tak Fella, det var et godt tip! smiley

    Nu spørger jeg nok dumt, men jeg kan godt klikkertræne det ikke?

    Nu har jeg i hvert fald lidt at gå i gang med, så nu skal der bare købes te og så må vi prøve smiley


  • #14   29. sep 2017 Jeg brugte klikkeren i indlæringen smiley så snart hun fandt duftkilden klikkede jeg, selvom hun ikke markerede. Klikkeren var virkelig en kæmpe hjælp til at få hunden til at forstå smiley

  • #15   29. sep 2017 Og husk - hvis først at hunden har lært at søge på én fært, er det ikke svært at lære den den næste fært.
    I DKK søger hunden på lavendel i klasse 1. I klasse to bliver eukalyptus tilføjet. Da vi startede op på klasse 2 træning, gjorde jeg faktisk ikke noget større ud af det. Jeg brugte klikkeren et par gange og vupti, så kunne hunden søge på begge dele smiley


  • #16   29. sep 2017 Hov. Undskyld at jeg omtalte Hugo som "hende" smiley

  • #17   30. sep 2017 Jeg ville også vente med nogen form for markeringsadfærdsindlæring. Hos nogle kommer der en hel naturlig markeringsadfærd, hvor hunden stopper og kigger på fører for belønning.

    Min egen fryser, kigger op på mig og stirrer så på stedet igen, fordi jeg har forlænget belønningen omkring duftkilden. Så hun ved at gufferne kommer fra duftkilden, så det kan svare sig at blive stående ved den.


Kommentér på:
Te søgning - opstart

Annonce