{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.019 visninger | Oprettet:

Kasper N
Kasper N
Tilmeldt:
22. jul 2018
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3

Gå i snor/gå tur {{forumTopicSubject}}

Hej
Hvilken metode mener i er den mest effektive til at lære hvalpen at gå i snor?
Vi har en 13 uger gammel Labradoodle, og vi bruger metoden med at hver gang hun trækker kraftigt, så stopper jeg op og venter på hun sætter sig og kigger op på mig, der roser jeg hende og giver hende en godbid.

Men har også læst om den metode med bare at vende om hver gang? Men så vil jeg jo aldrig komme mere end 2 skridt den ene og 2 den anden vej smiley

Hvilken metode bruger/brugte i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gå i snor/gå tur
  • #1   19. nov 2018 Jeg bruger metoden med at stoppe op, hvis den trækker, og så vente på, at den tager kontakt. Den behøver ikke at sætte sig eller andet, den skal bare se på mig, så går vi videre. Jeg bruger ikke godbidder i den situation, belønningen er, at vi går videre.

  • #2   19. nov 2018 Jeg går meeeeget langsomt eller stopper op. Når hunden kigger på mig eller stopper med at hive, så går vi videre i normalt tempo. Jeg bruger ikke godbidder i den situation.

  • #3   19. nov 2018 Gem godbidderne til hun faktisk gør det du helst vil. Nemlig går pænt.
    Vi glemmer ofte at når det så netop er hunden går fint og roligt i løs snor - så skal vi rose og give godbidderne smiley


  • #4   19. nov 2018 Jeg har gjort som de andre to - hunden får et lille “dygtig” eller “super” når den tager kontakt, og belønningen er at komme videre.

    Jeg synes du sætter enormt mange kriterier op for hunden. Dels må den åbenbart gerne trække lidt, så den skal regne ud hvilken grad af træk der er ok/ikke ok. Dels skal hunden så regne ud at den skal 1. stoppe op, 2. tage kontakt og 3. sætte sig ned - det er godt nok store krav til en 13 uger gammel hjerne smiley

    Som det er nu, tror jeg, forstår hunden ikke sammenhængen mellem at stoppe med at trække og få en godbid. Tværtimod får hunden, helt uafhængigt af træk, en godbid for at sætte sig ned og kigge på dig.


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3
    #6   19. nov 2018 Tak for alle rådende smiley
    Men kommer man nogensinde nogen vegne hvis man laver den teknik med bare at vende om?
    Hvor lang tid tog det inden jeres hunde fangede at gå pænt i snor? smiley


  • #7   19. nov 2018 Fuldstændig enig med Bodil. Det du belønner din hund for med det setup du beskriver at i bruger er at sætte sig og kigge på dig - nok mest blot at kigge på dig smiley Den adfærd du er ude efter er 'gå uden at trække'. Så er det DET du skal belønne. Dvs. den skal ikke både sætte sig og tage kontakt, på det tidspunkt har den rent glemt at linen blev stram og den blev stoppet.. Jeg stemmer også i med 'glem godbidderne' til det her. Ikke at godbidder ikke er rigtig gode til fx at lære hunden hvor fx 'plads' er og at følge venstre ben. MEN belønningen i præcis det med at lære hunden at gå pænt i en snor er faktisk at den får lov at gå videre. Og ja, det giver nogle mærkelige 'gåture' indtil hvalpen har fanget pointen. Men det er virkelig godt givet ud at investere noget tid i det nu smiley

  • #8   19. nov 2018 i starten kommer man bare ikke langt smiley

  • #10   19. nov 2018 Hvor lang tid det tager afhænger både af din konsekvens og hvad det er for en hund du har. Har den lidt 'ro' i hovedet og kan finde ud af tænke sig lidt om eller er den en lille vilddyr, hvor det kan tage lidt tid før kuglen falder i hak ? Det kan være alt fra en eftermiddag til et par måneder smiley
    Nogen hunde lærer aldrig sådan rigtigt at kunne gå pænt af afslappet afsted uden at man skal huske dem på det med jævne mellemrum. Sådan en har jeg. Hun er stor, hun er stærk og hun vil frem i verden og har altid antennerne ude smiley Men sådan er hun designet. Hun går kun rigtig pænt hvis hun går decideret på plads.


  • #12   19. nov 2018 Jeg forventer ikke løs line, men nu har jeg også slædehunde.
    Teknikken med at vende om og skifte retning kendes fra lineføring på træningspladsen og er klart den mest effektive.
    Det tager ofte et par uger med 100% konsekvens, før den mest stædige hund fatter pointen med gåtur uden træk.


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3
    #13   19. nov 2018 Jeg tror vi begynder på at gå modsat så smiley

    Hvor lang tid ad gangen vil i anbefale at gå? Vi vil gå 3 gange om dagen.


  • #14   20. nov 2018 13 uger = 13 minutter pr. tur hvor i decideret går monotont. Det betyder ikke at i ikke kan være ude meget længere.

    Kig på din hvalp. Hvad har den brug for? Er den nervøs? Kan den klare mere? Har den brug for mentalt at blive udfordret?

    Ziva og jeg gik mange ture ned i lyskrydset og sad på to havehynder. Vi lyttede til busser, cykler, andre hunde, barnevogne mm. Dvs. vi gik praktisk talt ingen steder og vi gentog hver evig eneste dag så det var trygt. For mig var det vigtigt at dagligdags trafik og larm skulle bare være baggrundsstøj der aldrig var interessant. Det var det absolut vigtigeste at lære. Overvej, hvad skal i lære først?
    Pas på overstimulering.

    Husk at en hvalp har ikke brug for motion. Den har ikke brug for gåture.
    Den har brug for stimulering, tryghed, lærdom, nye udfordringer, faste rutiner, trygge rammer og at opnå et tæt bånd med ejer.


Kommentér på:
Gå i snor/gå tur

Annonce