{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.455 visninger | Oprettet:

Min hvalp går amok i selen {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige fået en sød hundehvalp som jeg har haft i en uges tid og hun er nu 9 uger gammel. Hun er super sød, lærenem og på ingen måde agressiv eller bange af sig. Vi har købt en sele til hende når hun skal luftes da vi tænkte det ville genere mindre når man “trækker” i hende.

Når hun luftes snuser hun og gør sit, men turen ender med at hun begynder at hoppe rundt, bide i snor og sele, gø, og bide i ens bukseben og ankler. Nogle gange forsætter det lidt når man kommer ind med hende hvor hun gør og bider. Udover det er hun helt rolig og bider ikke når man rør ved hende selv når man leger osv

Er der nogen der kan genkende dette, er det bare en hvalpeting eller hvad? Vil meget gerne høre folks mening inden der kontaktes en dyrelære eller træner der evt kan hjælpe med adfærdsproblemer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hvalp går amok i selen
  • #1   21. jan 2019 start til noget træning så får du lidt redskaber.



  • #2   21. jan 2019 For mig lyder det ret hvalpet og som leg?
    Hvilken race er det? I kan jo begynde at træne hvordan man skal gå og øvelser.
    Min Fyr hopper også i glæde og bider i snoren nogle gange. Har dog lært ham kommandoen “slip” hvor han så får en godbid, og 9 ud af 10 af gangene gør han det ikke igen i løbet af gåturen.
    Begynder dog at være meget sjældent at han gør det nu, da han foretrækker min opmærksomhed og ros.

    Det vigtige er nok at have tålmodighed og forsøge ikke at gøre det til en stress ting for hunden.
    Brug energien på træning og at lære hvordan man kan gå tur og få noget positivt ud af det, uden at opføre sig på den måde.


  • #3   21. jan 2019 Solva: jeg tror også det er leg, altså hun virker ikke bange eller agressiv som sådan men hun bider efter os og har ret svært ved at stoppe.
    Hun er en blanding mellem en japansk spids og en volpino smiley ja lyder som en god ide med øvelserne selvom det kan være svært at få hende ud af det stadie når hun når dertil. Men som førstegangs hundeejer er det svært at vide hvordan man skal håndtere det og om det er noget man skal finde bekymrende . Men hun er jo også kun 9 uger vil bare ikke have det udvikler sig og bliver et problem i fremtiden smiley


  • #4   21. jan 2019 Bidningen kan blive meget slemt, men det er helt normalt med hvalpe.
    Find noget mad hun virkelig elsker og som kan fange hendes opmærksomhed. Ros og giv godbidder når hun ser op på jer.
    Kan anbefale Zac George på youtube. Han bruger positive metoder og kan virkelig hjælpe!


  • #5   22. jan 2019 Først et tillykke med din hvalp, håber, at i må få mange gode år sammen.

    Vi har købt en sele til hende når hun skal luftes da vi tænkte det ville genere mindre når man “trækker” i hende.

    En sele, som ikke sidder korrekt eller ikke er ergonomisk korrekt kan skade din hund lige så meget som et halsbånd.

    Og at hunden hopper, springer, danser og bider er ganske normal for en hvalp, det er jo bare leg og livsglæde.
    Som førstegangs hundeejer vil jeg anbefale dig at gå til træning med din hund, så du får nogle redskaber som kan hjælpe dig fremadrettet.


  • #6   22. jan 2019 Er I tilmeldt træning?

    Det lyder som et hvalpeflip, dvs dagens opsparede energi, der skal ud. En anden mulighed er en overstimuleret hvalp.
    Hvalpe i den alder skal slet ikke gå reel tur endnu. De skal have korte oplevelser og prægning på verden. Måske hun ikke kan rumme det hele og derfor flipper til sidst?


  • #7   22. jan 2019 Anni og Malene:

    Tusind tak for jeres svar!
    Jeg har igår skaffet mig en anden sele, da jeg godt har hørt at de også kan generer hunden og det kan være den generer hende.
    Hun er tilmeldt hvalpetræning i midt februar da hun bliver 12 uger der, så håber det kan give os gode redskaber til at håndtere det.

    Det med at hun er overstimuleret lyder måske meget sandsynligt, altså det skal lige siges vi ikke går tur med hende,
    Vi går rundt om en busk eller lignende så hun kan tisse os snuse, men fordi hun er hvalp er man jo opsat på at få hende ud hele tiden, men det kan sagtens være det er for meget for hende.

    Så jeg vil forsøge lidt endnu bare at gå ned for at tisse med hende og så tag hende op, så jeg ikke risikerer turen bliver for lang og hun får en god oplevelse smiley

    Mange tak for jeres foreslag !


  • #8   22. jan 2019 Prøv at finde balancen mellem tisseture og vigtige ture ud og se verden i små bidder.

  • #9   22. jan 2019 Du lyder nu som en ganske fornuftig første gangs hundeejer.

    Tag din hval med ud og vis den verdenen.
    Ned på banegården, gågaden, stranden, dyrlægen og alle mulige steder og lad den kigge på verdnen.

    Og et andet godt råd.
    Stil din hvalp op på et bord flere gange om ugen, hvor du så tjekker tænder, ører negle og føler på hele kroppen af den, mens du belønner.
    Det vil din dyrlæge blive meget glad for, også for dig selv senere når negle skal klippes mm.
    Det er nemlig meget nemmere når hvalpen har lært det som hvalp.


  • #10   22. jan 2019 "Tag din hval med ud og vis den verdenen" smiley Stranden måske men gågaden og banegården smiley
    smiley smiley smiley smiley smiley


  • #11   22. jan 2019 ja ja en gang imellem er der nogen rigtige gode slafejl her

  • #12   22. jan 2019 # 10
    Ha ha Mette, det var lige før jeg blev lidt mopset fordi du satte spørgsmålstegn ved at tage hvalpen med i gågaden og banegården.
    Men kan godt se, at det ikke er sagen at tage en HVAL med i gågaden mm smiley


Kommentér på:
Min hvalp går amok i selen

Annonce