{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.489 visninger | Oprettet:

Tisser ved irrettesættelse {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har en skøn 10 måneder gammel tæve, Nellie, som er en blanding af Labrador og Australian Shepherd.

Hun havde lidt svært ved at blive renlig (dog kun tis, hun har aldrig skidt indenfor) Men hun er som sagt blevet helt renlig omkring 6 måneder.

For en måneds tid siden blev hun passet i en rigtig god hundepension for første gang imens vi var på ferie, og siden hun er kommet hjem igen har hun to gange tisset indenfor på gulvet (helt uprovokeret), og så er hun begyndt at tisse af angst/utryghed hvis jeg irrettesætter hende. F.eks. hoppede hun op i sengen i morges hvor jeg så måtte sige “ned!” og så pissede hun fandme i sengen?! Hvad fanden sker der? Kan se at hun kryber når hun godt ved hun har gjort noget forkert, og når jeg så siger “føøj” eller siger hun skal stoppe med de ugerninger hun har gang i, så sætter hun sig og angst-pisser...

Er der nogle der har oplevet noget lignende eller som har råd til hvordan vi kan vænne hende af med det/træne hende i at stoppe?

Det skal lige siges at hun er en hund med et meeeeget stort energiniveau og er i en alder hvor hun ikke selv ved hvor stor hun er smiley (og har selvfølgelig aldrig slået hende eller noget i den dur)
Hun er heller ikke bange for ting såsom fyrværkeri eller høje lyde normalt.

Håber nogen kan hjælpe! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tisser ved irrettesættelse
  • #3   14. mar 2019 Det lyder som om du har en ret følsom hund, som har haft en virkelig dårlig oplevelse på den hundepension. Og I har fortsat med at være for hårde over for hende efter hun er kommet hjem derfra.

    En sund og rask hund skal IKKE tisse af angst eller forskrækkelse. Var det min hund, ville jeg starte med at kontakte en adfærdsdims (fx en af DcH’s konsulterer, som er gratis). Mest for at få en ekstern til at se på jer sammen.

    Jeg hæfter mig nemlig en smule ved dit ret negative ordvalg omkring hunden. Det virker som om du er mere irriteret over hendes reaktion, end bekymret over årsagen. Og så tror jeg at I vil have godt af at få en fagperson til at kigge lidt på jeres adfærd, som nok i virkeligheden er den der trænger til størst justering smiley


  • #4   14. mar 2019 Undlad at skælde din hund ud.
    Kald den væk eller undgå at den kan lave noget du ikke vil have. F.eks luk døren til soveværelset så den ikke kan hoppe op i sengen eller smid nogle godbidder på gulvet og beløn den for at bruge sin kurv.
    Undgå konflikterne.
    Og så skal du til at opbygge et godt tillidsforhold til din hund så hun kan blive tryg ved dig og stole på dig.
    Masser af små kontaktøvelser og lege med dig.
    Din hund skal jo ikke være bange for dig.

    Tag en urinprøve og aflever den hos dyrlægen og få testet for blærebetændelse. Bare for en sikkerheds skyld.
    Det kan også skyldtes løbetid. Hvis hun lige har haft eller har sin første løbetid. Nogle tæver tisser meget mere under løbetiden.


  • #5   14. mar 2019 Jeg vil så sige at jeg har en der gør det samme, og hun har intet at være utryg over, hun er vores allesammens solstråle, hun er sjov, glad virkelig en hund der gik i hjertet hos mig med det samme. Når hun skal have mad kravler hun rundt på gulvet (ikke med halen imellem benene smiley ) og tisser ud over det hele imens. Hvis jeg lige siger at hun skal gå ned af sofaen (hundene må gerne være i sofaen her, men når jeg også skal have plads til min numse, må hun ned engang imellem) så tisser hun også, hun går også ind i burene og tisser ( vi bruger vores udstillingsbure som hundekurve og nej de er ikke lukkede) , hun kan også lige få en raptus og løbe rundt og slikke de voksne tæver i mundvigene imens at hun tisser hele vejen rundt i huset, hun er 17 mdr., og har bestemt ikke noget at skulle være utryg over, så jeg er også lidt i vildrede hvad pokker jeg lige skal gøre ved det. Jeg kan sagtens forstå din frustration Krista smiley

  • #6   14. mar 2019 BumbleBee - sådan en hund skal undersøges.
    Det er ikke normalt. Måske hun har en defekt i urinvejene, der gør at hun ikke kan holde det inde.


  • #7   14. mar 2019 #5
    Har du fået hende testet grundigt ved dyrlægen?
    Bare for at udelukke sygdom.
    Det lyder som om det skyldtes utryghed. Det du beskriver er en masse dæmpende signaler. Måske skal du ind og se på hvordan din hundeflok har det sammen.


  • #8   14. mar 2019 Bumble Bee, har du læst startindlægget? Ellers er der et par linjer her, der fint beskriver TS’s opfattelse - se om din hund er ligesådan:

    og så er hun begyndt at tisse af angst/utryghed hvis jeg irrettesætter hende. F.eks. hoppede hun op i sengen i morges hvor jeg så måtte sige “ned!” og så pissede hun fandme i sengen?! Hvad fanden sker der? Kan se at hun kryber når hun godt ved hun har gjort noget forkert, og når jeg så siger “føøj” eller siger hun skal stoppe med de ugerninger hun har gang i, så sætter hun sig og angst-pisser...


  • #9   14. mar 2019 Puha vidste godt at folk ville komme med så negative kommentare med opslaget, er lidt ked af at man bliver dømt så meget ud fra at jeg tydeligtvis er mega frustreret over hele situationen, og at der måske er noget galt med hende... Men nej jeg er ikke irriteret over at hun tisser på gulvet, men er da mega frustreret fordi der formentlig er sket noget i den hundepension som jeg ikke kender til :’(

    Jeg skælder ikke min hund ud fordi den tisser, men beder hende om at gå ned fra sengen også tisser hun. Der har intet problem været før...
    Er glad for at du Bumble Bee har lidt samme situation så vi måske kan sammenligne.

    Jeg går til træning med hende i DCH Hvidovre, og kan høre min træner ad hvad han måske tænker det kunne være. Men jeg må prøve at tage hende til dyrelægen, kunne formentlig være noget blærebetændelse...

    Og har jeres hunde ikke også en fornemmelse for når de har gjort noget forkert? Kan godt se at det måske står som om jeg hader min hund og straffer den, men jeg har aldrig lagt én finger på hende, og hun er den gladeste hund i verden der knuselsker mig overalt på jorden, og nogle gange bliver hun så overestatisk at hun også tisser der... har hørt at nogle hunhunde kan have svært ved at kontrollere blæren??

    Men ville bare egentlig høre om nogle havde oplevet noget alla det samme og havde lidt hundemorråd smiley Men den med godbidder hver gang hun gør den ønskede adfærd må være vejen frem, lidt tilbage til hvalpetræningen, tak for rådene!??

    Hilsen en bekymret hundemor??


  • #12   14. mar 2019 Trine G

    Når okay, kan godt se din pointe med at det selvfølgelig er mig som hundefører, der har opgaven for at min hund udfører en adfærd som jeg ikke er "tilfreds" med, og bruger selv 'nej'-kommandoen med stor positiv effekt, men har da ofte oplevet andre hunde der gør noget fordi de simpelthen ikke kan lade være, men godt ved at det er forkert...

    Roser hende til skyerne når hun vælger en alternativ adfærd som du siger


  • #13   14. mar 2019 #11 MON ikke det betyder at det er hændelsen i pensionen, som TS ikke kender til smiley


  • #14   14. mar 2019 Isabelle

    med sætningen "men er da mega frustreret fordi der formentlig er sket noget i den hundepension som jeg ikke kender til", mener jeg at der nok er sket en episode nede i pensionen som jeg ikke kender til. Kender udemærket godt pensionen, alle familiens hunde har altid været passet dernede før

    Jeg ved ærlig talt ikke hvad jeg skal svare, føler at jeg skal forsvare min opdragelse af min hund fremfor at modtage råd og vejledning... Man kan virkelig ikke skrive et eneste ord forkert uden at blive misforstået, men okay.


  • #15   14. mar 2019 Krista, jeg reagerer - som du nok fornemmer - på den tone du har i dit startindlæg. Se evt. indlægget hvor jeg fremhæver de konkrete ting, der får mig til at tænke på at det er DIN adfærd, både omkring hunden, men også i situationen hvor hunden tisser, der er mest bekymrende. Indsæt et barn der hvor du skriver hund, og overvej så om du ville beskrive en situation med et barn ligesådan.

    Fint at du uddyber og ændrer tone. Men nu er jeg bare virkelig forvirret over hvad du egentlig mener. Skælder du hunden ud, når den gør noget forkert? Siger du “føøøøøj” når den fejler? Hvordan er det positivt? Eller er det kun nej-ordet der er positivt? Hvad er det for situationer, hvor hunden godt “ved” at den har gjort noget forkert?

    Jeg kender tilfælde hvor hunde dryptisser af glæde, eller hunde der er utætte af hormonelle årsager eller fordi de er syge i urinvejene. Men at tisse af angst/utryghed, forstår jeg ikke.

    Jeg får en fornemmelse af at du mest skifter spor, fordi der bliver reagerer på DIN adfærd, og at du ikke bliver bekræftet i at det er hunden der er problemet. Sorry, jeg er som sagt meget forvirret over dine indlæg.


  • #16   14. mar 2019 Jeg har lige kontakter hundepensionen ad for at høre om de opleve at hun var urenlig under opholdet og om de lagde mærke til hendes adfærd. Snakkede personligt med hende der havde taget sig af hende, og hun sagde der intet havde været og at hun hele tiden havde været glad og sød.

    Men tror måske jeg er kommet frem til årsagen. Er omkring samme tidspunkt gået fra min kæreste som boede hos mig og vi havde hunden sammen. Hende fra pensionen sagde at Nellie sagtens kunne være i ubalance og ked af det fordi jeg går rundt og er netop det... og det kan jeg da også klart se nu er grunden til det, selvom det er hjerteskærende at det også skal påvirke hende ligeså meget som mig.

    Men tak for svar af jer alle, jeg må være stærk for min lille trunte og give hende ekstra omsorg??


  • #17   14. mar 2019 A med bomstærkt og tykke

    Læs lige min nyeste kommentar, tror bestemt også selv jeg er forvirret over hele situationen.


  • #18   14. mar 2019 Hvis du mener, at du allerede kan se på hende, at hun "ved" hun har gjort noget forkert og kryber, hvorfor bliver du så endnu mere ubehagelig?

    Den hund har slet ikke brug for at du irettesætter hende som det virker til, at du gør lige pt. Jeg er helt enig med det, de andre ellers har sagt.


  • #19   14. mar 2019 Krista, det er desværre ret normalt, at folk kommer herind og har været virkelig hårde ved deres hunde, fordi "den fandeme skal kende sin plads." Så når du skriver, at du irettesætter hende, siger "ned!" osv, så er det nemt at konkludere, at din opdragelse er lidt til den hårde side. Og ja, man skal nok overveje sin ord grundigt, når man skriver på nettet. Man har kun det skrevne ord at forholde sig til og man kan desværre hurtigt få nogle associationer til noget, som ikke er helt som det foregår i virkeligheden.

    Når det er sagt, er det selvfølgelig super, at du ikke er hård ved din hund smiley Jeg synes, du skal læse AG's indlæg #4 igen. Der er nogle rigtig gode råd deri, som jeg tror, du vil kunne bruge og så håber jeg, at det bliver bedre.


  • #20   14. mar 2019 Krista, dit indlæg #16 er meget, meget mere relevant end dit startindlæg. Og jeg er ret sikker på at meget mere af årsagen ligger der. Og det giver også en del af forklaringen på at du måske virker lidt ......træls i springet i startindlægget (undskyld, men det gør du, også selvom det ikke var din intention).

    For 2 år siden flyttede jeg fra min eksmand, efter et par temmelig turbulente måneder. Jeg var totalt drænet for energi, og var det ikke fordi en veninde bogstaveligt pakkede mine ting og læssede dem i en trailer, var jeg aldrig kommet derfra. Mine hunde var meget påvirkede af situationen, nok mest det kaos der var inden vi flyttede.

    Det jeg oplevede var, at de blev meget mere glade og tilfredse, da vi var kommet på plads det nye sted og jeg havde fået ro.

    Jeg gjorde en hel masse for at få dem til at trives i flytningen og det nye hjem. De fik ekstra opmærksomhed, nus, træning og en masse spændende ture. Jeg tror egentlig at de syntes det var fedt - altså bortset fra de der anspændte måneder inden vi flyttede.

    Så mit bedste råd er, at du bruger en hel masse tid på både dig og hunden, og på at I får genskabt jeres forhold. Og med hensyn til eksen, så kan jeg næsten garantere dig at du kommer igennem det smiley Det er pisse hårdt når man står i det, men når man først kommer ud på den anden side, finder man ud af at det slet ikke er så tosset endda smiley


  • #21   14. mar 2019 Jeg synes du skal læse op på adfærd, og så få vendt hele din adfærd overfor hunden.
    Den reagerer tydeligt på dig, og det er rigtigt skidt.
    Du kan ikke sammenligne med Bumblebee. Der beskrives en helt anden situation.


  • #22   14. mar 2019 A med Bomstærk og Tykke

    Kan godt se hvad du mener i forhold til at det virker lidt, koldt?

    Men hold da op hvor må jeg indrømme dit indlæg #20 betyder utroligt meget for mig! smiley
    Det er helt vildt hvordan de kan opfange ens følelser og påtage dem så meget, men jeg tager dine råd og erfaringer til mig uden tvivl. Massere af nus, træning (som hun jo elsker) og opmærksomhed til hende, hun er jo lidt min lille baby smiley

    Og i forhold til eksen, ja tiden må hele alle sår, og det går stille og roligt fremad heldigvis.. Tak for de søde ord og råd smiley


  • #23   14. mar 2019 Det var en helt vild forandring jeg så i min schæfer, efter vi flyttede. Hun er sådan meget blød, og er meget sensitiv i forhold til mig. Hun havde det rigtig dårligt i den sidste tid hos eksen, og det var tydeligt at hun reagerede på at jeg havde det så dårligt. Da vi var kommet på plads og havde fået lidt ro på, fik jeg en glad hund, som pludselig sprang rundt og legede, fjollede og ville mig smiley

    Den lille er en helt anden type, og hun var egentlig helt uberørt af min sindsstemning. Hun er ligeglad, bare der er mad og nus smiley


  • #24   14. mar 2019 en hund der kryber og tisser - viser helt tydeligt en meget usikker og angst hund.
    hunden tisser fordi den bliver bange for dig når du skælder den ud - og det er du nød til at få arbejdet med.

    istedet for at skælde hunden ud hvis den er i sengen - så bed den bare pænt om at hoppe ned. færdig bum
    eller endnu bedre - sørg for hunden slet ikke har adgang til sengen.

    derudover skal du helt tilbage "to scratch" - du nød til at få genbygget tilliden med din hund - så den ikke bliver bange for dig.
    tillids øvelser, tålmodighed - og ungå så vidt muligt skæld ud, hvis det kan takles på en anden måde.


  • #25   14. mar 2019 Ziva havde slem blærebetændelse og kunne have svært ved at holde sig, men det kom til udtryk ved at hun tissede oftere, også indenfor men hun søgte væk fra flokken. Hun kunne komme til at tisse på sig selv når hun sov tungt i mere end en time. Hun tissede også af entusiasme når man kom hjem.

    Det er værd at tage dyrlægen med ind over, og der kan være mange urinvejsinfektioner eller andre komplikationer men det lyder ikke som symptomerne på blærebetændelse. Det koster dog nærmest ingen ting at tjekke, blot en urinprøve der helst skal være morgenurin. Måske var det 300? Kan ikke lige huske det, men det var ikke ret meget.


  • #26   14. mar 2019 har ikke læst alt v.... men jeg har en hund der fik angst fra en flåt sygdom der satte sig på hjernen ... jeg brugte 2-3 måneder hvor jeg helt konsekvent ignorerede alt uønsket adfærd, viste hende rette adfærd og roste og gav godbidder ... udsatte hende langsom og i små bitte bidder for situationer hvor hun udviste angsten og var i den sammen med hende med rolig tale og godbidder ...
    det lykkedes, så håber du kan rette op på din hunds reaktioner uanset hvad de skyldes ...

    2 ting jeg dog lige vil kommentere, jeg ville også som en skriver langt oppe tjekke for blærebetændelse for en sikkerheds skyld ..

    og så ja så er jeg ikke sikker på jeg ville stole på at en pension ville fortælle hvis der er sket noget, eller slet ikke hvis de/den måske har for vane at tale hårdt til hundene...

    der har desværre altid været historier om hunde der har været præget af ophold på pensioner ..


  • #27   15. mar 2019 Har ikke læst mere end Til du skrev du træner i Hvidovre så fang Anette. Hun er super god til adfærd og dchs konsulent tjeneste er gratis.

  • #28   15. mar 2019 Jeg har ikke læst alle kommentarer, men jeg har oplevet det med vores ene schæfer. Han tissede også på gulvet i en periode, mens han var unghund og samtidig krøb han langs panelerne. Det var både over for min bror og mig, og jeg har bestemt ikke gjort noget, som ville kunne gøre ham utryg. Måske er det en fase, nogen hunde går igennem. Efter noget tid var han sig selv igen, men det var super frustrerende, mens det stod på.

Kommentér på:
Tisser ved irrettesættelse

Annonce