{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
953 visninger | Oprettet:

Torden og nytår {{forumTopicSubject}}

Nu får vi jo snart vores nye hvalp.
Så vil vi meget gerne høre om hvordan i har trænet tordenvejr og nytår.
Trille var lydangst og blev så bange st hun kastede op og tissede når det tordnede.

Nolle ryster lidt i starten men efter lidt tid og nus ligger han sig og slapper af.

Men hvordan med Ellie, hvordan træner jeg det med Ellie så hun synes det er helt ok?
På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Torden og nytår
  • #1   12. jun 2019 Jeg ville ikke foregribe noget og dermed heller ikke træne målrettet.
    Generel god miljøtræning, der giver hunden mod og overskud til at tackle det ukendte ville være min approach.

    Og så naturligvis opbygge et forhold, hvor hunden ved, at den kan regne med sine mennesker og den ikke behøver at være usikker.



  • #2   12. jun 2019 Miljø træning er slt fra nye mennesker, til andre bundlag, lyde (tog, lastbiler, plastik der blafre osv) og steder osv ikke? Vi har tænkt os at træne en hel del. Tage hende med alle mulige steder og træne når hun har lært det mest basale og er tryg. Vi får forhåbentlig nogle gode fif fra det dch kursus vi har tilmeldt os. smiley



  • #4   12. jun 2019 Jeg har ikke trænet det men vi har dog været nogle gange på Køge skydebane og høre på riflerne. Så hun har jo været vant til skud.

    Vi stillede os altid ud når der kom skraldebiler og klikkede ro på post. De larmer en hel del.

    Første uvejr var hun lidt utryg men hun fik kødben og så sad jeg i samme rum med hende og så var hun opmærksom på bragene men holdte op med at tage sig af det. I torsdags ramte vi det værste vejr til jagttræning men det var hun fuldstændig ligeglad med.


  • #6   12. jun 2019 Jeg tror ikke at vi har en skydebane, men jævnligt hører jeg da skud når jeg går tur med nolle. Han kigger bare i retningen og går videre. Desværre ødelagde sidste nytår det lidt for Nolle. Han plejede normalt ikke at være virkelig bange, indtil en klaphat smed et kanonslag på modsatte side af fortorvet. Siden da har han både været bange for nytår og torden.

  • #7   12. jun 2019 Jeg benytter mig af tordenvejret ved at strø godbidder ud. Så går han og hygger med det imens det buldrer løs. Det samme gjorde jeg op til nytår i de første år inden der kom nye regler. Det buldrede og blinkede fra nærmeste by i en hel måned.

  • #8   12. jun 2019 Vi prøver at hvis det tordner så laver vi noget afledning med gode godbider eller lækreben til begge hundene smiley

  • #9   12. jun 2019 Om det har hjulpet eller ej aner jeg ikke, men det var ret hyggeligt...

    Første tordenvejr Minion oplevede faldt sammen med min aftensmad, så jeg greb min kyllingefilet og hvalpen og så satte vi os ud i en port og han fik lov til at spise rub og stub mens vi hyggede, snakkede og nuldrede...

    Den dag i dag er han kold...også overfor fyrværkeri -der brager løs fra slut november til midt januar der hvor jeg bor... -men det har også været god træning egentlig.


  • #10   12. jun 2019 Jeg har aldrig gjort noget som helst og har aldrig haft en hund som har været bange i for hverken torden eller fyrværkeri.
    Jeg har været obs på ikke at ynke og trøste hvalpen når den er blevet forskrækket over en høj lyd eller et brag.

    Jeg tror at rigtig mange hunde er blevet bange fordi ejerne har ynket og trøstet dem når de er blevet forskrækket som små, og derved bestyrket hvalpen i at de der høje lyde er farlige.


  • #12   12. jun 2019 Jeg har gennem tiden haft to hunde der var bange for torden og nytårsfyrværkeri o.l. høje brag. Begge var helt generelt sådan lidt prægede af usikkerhed.
    Det er guld værd at have en voksen hund der IKKE reagere sammen med hvalpen - som Isabelle beskriver. Stormys første tordenvejr oplevede han få dage efter at vi havde henten ham. Det var Skt, Hans aften 2016. Vi var til grill og bål hos svigerforældrene. Det blev et gigantisk tordenvejr med skybrud og lyn og brag ud i et i flere time (og ja, bålet gik ud smiley ). Perle er totalt kold overfor bulder og brag (det lærte hun nemlig af Stormy). Clinton lagde ud med at skulle hidse sig op og fistre gøende rundt. Meeeen så var det at han opdagede at Perle - hans nye bedste ven og idol - ignorerede det hele og fortsatte sit tiggeri ved bordet fuldstændigt ufortrødent (ja, hundene tigger uhæmmet ved bordet hos mine svigerforældre - incl. deres egne). VUPTI så gjorde Clinton det samme smiley I nat bulrede og bragede det igen. Han stod op og gik lidt rundt og brummede inden han hoppede op i fodenden og sov videre.
    ... jeg kunne så tilgengæld ikke sove så er lidt træt nu.


  • #13   12. jun 2019 Tror Anni har helt ret.
    Det handler lige så meget om din reaktion som diverse træning.
    Hvis hunden kan se du ikke reagerer og bare lader som ingen ting, så gør de ofte det samme da det jo ikke er farligt


  • #14   12. jun 2019 Ja det med hvordan man selv reagerer er RET vigtigt. Min mand ELSKER fyrværkeri, så når naboerne skød raketter af sprang han op af stolen og hen til vinduet for at kigge på det. Efterhånden kunne jeg godt se og mærke på Charlie at han begyndte at blive opmærksom på det og manden fik besked på at forholde sig i ro smiley :-D

  • #19   12. jun 2019 Tak smiley
    Jeg kan ikke love at jeg ikke kommer til at pylre. Lige pt når det tordner kalder jeg bare på Nolle også "sover" jeg videre, men så kan han ligge sig ved siden af mig og finde ro.

    Heldigvis virkede de fleste hvalpe ret robuste over for høje lyde. smiley Så tænker det ikke er avlen der er noget galt med.

    Igen, tak for jeres gode svar.
    Hvis vores hvalp reagere, finder vi på noget lækkert hun kan blive optaget med, ellers vil vi intet gøre smiley


  • #21   12. jun 2019 eg kan ikke love at jeg ikke kommer til at pylre

    Enig med CF, det er da utrolig synd for hunden at man gør noget som man ved kan gøre den angst resten af livet


    Lige pt når det tordner kalder jeg bare på Nolle

    Hvad er grunden til at du kalder på ham når det tordner ?
    Hvis ikke han er bange, så ville jeg da bare lade ham være.


  • #22   12. jun 2019 Jeg medicinere let hvis kosttilskud ikke er nok forebyggende den ene aften et par timer hvert år. Jeg giver anxitane i fire dage op til nytår. og nytårsaften får hundene ganske lidt stesolid kl 17 og igen et par timer senere. De er helt normale og ikke dopet overhovedet. er kosttilskud nok får de bare det. Det kan jeg se i dagene op til hvad jeg vælger.

    Aner jeg en begyndende uro på lydene reagerer jeg forebyggende.

    sideløbende afspiller jeg lyde og udsætter dem for lyde i det daglige, kombineret med almindelige ubehagelig oplevelser og mad. men jeg gør ikke noget ud af det. Det er en del af dagligdagen.

    Jeg gider ikke risikere at stå med lydfobi når jeg så let kan forebygge det.

    Jeg tror ikke jeg for alvor kan træne nytårsnat da det er krudtlugt og vibrationer i ekstrem intensitet der kun sker de timer hvert år.

    har man en dyrlæge der kan medicinere korrekt betyder den smule en gang årligt absolut intet for mig. at stå med en lydangst hund ville til gengæld smadre alt for mig resten af året.

    Det har fungeret upåklageligt sådan de seneste mange år så det er vores løsning. Jeg har ikke planer om at teste om en hund hos mig kan klare sig uden, især fordi mængden er så lille og hyppigheden så lav.

    mest af alt er det dog mit indtryk at kan en hund genetisk afreagere så går det fint. med mindre man er uheldig som nogle er og løberind i en grim oplevelse som sætter sig. Det sidste forsøger jeg at undgå ved at lufte med omtanke i december.

    havde jeg en hund der fik en grim oplevelse ville min tilgang være mere målrettet for at rette op, men jeg har set mange knokle med den træning uden rigtig at nå i hus og derfor lægger jeg alle rutiner om forebyggende i denne ene måned

    irriterende men det virker for os. og så må vi jo glæde os over de 11 andre måneder smiley

    håber du finderen måde der virker for jer.

    torden osv har jeg aldrig haft hunde der reagerede på. Det er kun den ene nat i få timer hvor alt er så vildt at jeg ikke kan se hvordan jeg skal forberede det helt. derfor har en smule stesolid ind imellem været nødvendig . men med de gode kosttilskud der findes i dag er der heldigvis også mange alternativer at afprøve først og tit er de nok er min erfaring


  • #23   12. jun 2019 Han er lige netop bange, og jeg ved at er han ved mig så finder han ro. Grunden til at jeg kalder er fordi han går rundt og halser og piver. Det gør han slet ikke når han kommer opi sengen.
    Så kan han ligge sig ned, vælger han undervejs at gå stopper jeg ham ikke.

    Jeg siger ikke at det er det jeg vil gøre med hvalpen, det er jo slet ikke sikkert at behovet er der. Måske en hånd ned er nok, måske jeg skal op og lave noget. Nogle gange står jeg op og ser tv, det var dog mest med Trille, da det kunne tage noget fokus væk fra tordnen. Tilgengæld siger jeg ikke noget pylret, som nåh hvor er det syndt eller noget.




  • #25   12. jun 2019 Har aldrig haft en hund der var bange for lidt krudt,

    Om det er fordi at jeg selv elsker at skyde krudt af, og om det er fordi jeg er godt kan lide hunde (alt under 50 kilo er en kat), Det har jeg ingen ide om.

    Men bare lade være med at pyldre som andre siger, det gælder i mange situationer.

    Skulle du overholde alle regler, og alligevel få en der er nervøs. Så tag dig dog af den, og nus den alt du kan! :-). Det ville jeg gøre.


  • #27   12. jun 2019 ts man kan ikke forstærke angst ved at berolige... kun hvis ejeren også er utryg og kører op.

    Alt ved angst er designet til at undgå følelsen og dette sker automatisk via utallige biologiske processer og er et old gammelt hardware design i pattedyr.

    det er en gammel sejlivet myte der stammer fra den gang man heller ikke trøstede børn der græd


  • #29   12. jun 2019 at sidde ned og ae og tale beroligende imens man selv er rolig forstærker ikke angst.

    ganske som det ikke gør et utrygt barn mere utryg at lade det kravle op til en og finde tryghed imens man selv er rolig.



    det handler ikke om at skelne. angst er en automatisk fysiologisk reaktion i pattedyr og med enorm lille tankeaktivitet og alt dyret gør handler om at mindske følelsen.

    så længe afsenderen er rolig beroliger det og skaber en rar følelse i pattedyr.

    Der er meget læsestof om det. se fx her

    https://www.patriciamcconnell.com/theotherendoftheleash/you-cant-reinforce-fear-dogs-and-thunderstorms



  • #30   12. jun 2019 Ah Ziva plejer at være ligeglad med torden og i torsdags til jagttræning hørte hun det ikke - eller jeg havde ikke et eneste tegn på hun hørte det.

    Hun har normalt de sidste par måneder droppet soveværelset og fuldstændig sengen pga varme men hun sover nu trygt mellem manden og jeg smiley hun sover og viser ingen tegn på at være nervøs men hun vil alligevel ikke sove alene uden i vores bryggers - så hellere varmen i soveværelset


  • #31   12. jun 2019 tråden fik mig til at huske denne fra min skoletid. et billede siger mere end ord.

    hvis ens hund bliver mere utryg af at man beroliger den skal man overveje hvorfor den ikke finder det man gør beroligende. hvis pigen på fotoet fx hadede slik ville det doktoren gjorde ikke virke og på samme måde er det der beroliger et individ ikke altid det samme der beroliger et andet. men det gælder altid i al interaktion med pattedyr. Det er det samme med positiv forstærkning. hvis hunden fx ikke oplever det som behageligt så er det ikke positiv forstærkning og akkurat det samme gælder når man gør alt muligt andet. får man ikke det ønskede resultat erbdet modtagerens oplevelse man skal se på.

    men det at kunne blive bange skal ikke læres. Det er medfødt



    profilbillede
  • #33   13. jun 2019 Jeg har ikke gjort noget specielt omkring torden (det er også så sjældent vi oplever det). Jeg elsker lyn og torden, men det gør Tucker ikke.
    Han søger tryghed ved mig og skal helst helt op på min skulder og det er fint, det må han gerne. Så bliver han aet lidt mens jeg fortsætter med hvad jeg har gang i. - Det mener jeg i hvert fald ikke er at forstærke hans frygt. Gør han af bragene, får han besked på at tie stille. Efter lidt tid er han tryg nok til at kravle ned og lægge sig for sig selv.


  • #34   13. jun 2019 #33 Det er sådan lidt det er med Nolle. Efter noget tid smutter han også. Det er dog tydeligt at Trilles sind og lydangst har spredt sig lidt også den uheldige episode til nytår.

    Tilgengæld så slipper han det hurtigt igen.

    Jeg tror bare at jeg forsætter som jeg altid har gjort.
    Jeg siger ikke rigtig noget når det tordner, ikke noget med, nåh hvor er det syndt. Jeg beder ham bare om at ligge sig og slappe af. Jeg nusser gerne, hvis det er det han vil have.

    Det samme kommer jeg nok til at gøre med hvalpen smiley når jeg skrev pylre før, så er det nok min måde at "pylre" på. At nusse og lade dem vide at jeg er der.


Kommentér på:
Torden og nytår

Annonce