{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.357 visninger | Oprettet:

JT
JT
Online Tilmeldt:
3. maj 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Emner: 24 Svar: 304

Fra blandnings - ren race {{forumTopicSubject}}

Spørgsmålet er hypotetisk. Hvis f.eks en lab får hvalpe med en 1/2 lab og 1/2 puddel og man i generationer fremadrettet kun bruger en ren racet lab, vil det så efter x antal parringer blive til ren racede lab eller vil det altid være en blandning?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fra blandnings - ren race
  • #1   8. okt 2019 Det vil for altid være en blandingshund. På et tidspunkt vil hundene genetisk være så lig med en lav du næppe kan se pudlen var inde over en gang.
    Men hos hunde kører man med lukkede stambøger og derfor vil de aldrig kunne blive stambogsført igen.


  • JT
    JT Online Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 7 Følgere: 7 Emner: 24 Svar: 304
    #2   8. okt 2019 Tak for svar smiley Det var også kun en en fjollet tanke jeg fik og ikke noget jeg skal bruge til noget.

  • #4   8. okt 2019 ved de lukkede tavler vil den altid være en blanding..

    nogle racer har mere "åbne" tavler hvor hunden kan blive godkendt til at være den race.

    ved dsg har haft det, men ved ikke om de stadig har det.


  • #6   9. okt 2019 enig med kenzie

    og så er der hele x registret som kører efter andre regler


  • #7   9. okt 2019 Der blev lavet noget forsøg med at avle stumphale-genet ind i boxeren. Det gjorde man ved at avle en racetypisk boxertæve sammen med en nøje udvalgt stumphalet corgihan - ikke nødvendigvis racetypisk corgi da man også ønskede at bevare temperamentet fra boxeren.

    På 4. generation - via udelukkende kun at avle på de stumphalede og boxer-racetypiske individer - kunne man ikke længere se corgien i blandingerne med det blotte øje..
    Her er den korte historie om det http://www.nightrider.com/bu/1998%20issues/oct_bu_98/bobtail.htm


  • #8   9. okt 2019 Hvis man er interesseret i mere læsning så er det her stedet:
    Hunde + stamtavler med markering af corgi: http://www.steynmere.co.uk/BOBTAILS.html

    Her starter artiklerne om projektet(Tryk next når du er færdig og du kommer til næste artiel) http://www.steynmere.co.uk/ARTICLES1.html


  • #10   9. okt 2019 ved katte er 4. generation renracet igen ved lovlige udparringer. har hundeverden ikke noget tilsvarende?

  • #11   10. okt 2019 @10: Det korte svar er: Nej smiley
    Der er nogle få undtagelser, hvor man bevidst foretager indkrydsning af andre racer og lignende for fx at forbedre sundheden. Og nogle ganske få racer med lidt mere åbne stambøger, hvor man kan få indmønstret hunde uden stambog, hvis de bedømmes at være racetypiske. Typisk racer under rekonstruktion.
    Ved racer med lukkede stambøger kan man ikke krydse noget ind og så på et eller andet tidspunkt efter x generationer kalde den raceren igen (selvom det genetisk måske nok var ret fornuftigt at have den mulighed).
    Hvis historien med Prins Joachims cocker (og var det forøvrigt ikke Alexandra der bragte den med til DK?) er sand må det have været en eller anden gestus som DKK udviste overfor kongefamilien og det har så i givet fald været med blanke aner.
    Man kan godt få overført hunde med stambøger fra andre forbund til DKK. Men så får hundene blanke aner (med mindre det selvfølgelig er FCI import stambøger, så overføres de uden videre).


  • #12   10. okt 2019 Mette en godkendt udparring skriver jeg. dvs racer hvor man med ok fra sin klub kan parre ud.

    jeg har svært ved at tro på at der ikke også ved hunde er en retur grænse på x antal generationer som der er ved andre racedyr hvor mennesket bestemmer partner.

    ved katte er det 4. generation. når der herover står at en blanding aldrig igen kan blive ren passer det i mine øjne derfor ikke


  • #13   10. okt 2019 Hov - missede det med den 'lovlige'. JDet er stadig kun noget man kan gøre i ganske få racer, hvor der har været et eller andet problem. De har et forsøg blandt de Norske Lundehunde med at krydse Islandsk Fårehund ind, men ret mange andre findes ikke.
    I hundeverdene operere man med stort set lige så lukkede stambøger som hos den arabiske hest smiley Fx kan en Irsk Terriers stamtavle ikke indeholde en Ruhåret Foxterrier som i tipoldeledet eller tiptiptipoldeleddet. MEN selvfølgelig går man tilbage til dengang stambogsføring i racen startede så vil man finde hunde med blanke/delvis blanke aner. Men så er vi tilbage i slutningen af 1800-tallet. Sådan er det i mange af de racer vi har smiley


  • #14   10. okt 2019 indmønstring hedder det vidst ved hunde, hvor de ved katte kan blive novicegodkendt (fx Europé)

    Dette er for DSG:

    https://www.dsgk.dk/side.asp?ID=51906


  • #16   10. okt 2019 novice godkendelse er en dommervurdering af dyr med ukendte aner.

    4. generation skiftet ved udparringer efter en lovlig udparring sker automatisk. ved katte.

    jeg har en snowshoe som er f3. hendes killinger var f4 dvs racerene snowshoe med stamtavle. fie har også stamtavle men det er med blanke felter fordi hun er resultatet af en novice godkendelse 2 generationer før hun blev født. siden har man så parret ind og ind med racerene snowshoe og fået snowshoe igen efter hende i linjerne.

    Jeg troede kan gjorde det samme med hunde. men jeg kan forstå at der er forskelle i avl alt efter art.

    ved bengalkatte har man også samme model. dig foregår udparringer ikke ret meget mere da det var uetisk fordi f1 og f2 måtte holdes i bure og var enorm sky....


  • #17   10. okt 2019 altså ved Europé ses den som "rigtig" når den er novicegodkendt (oftest korthåret huskatte der kan det) (hvis den ikke er født til det) og så vil killingerne være racerene.

  • #18   10. okt 2019 Jeps stambogsføringsregler er ret forskellige alt efter hvilken art der er tale om. Fx har Fuldblodshestene jo en hermetisk lukket stambog. Hos mange hunderacer findes der store stamtavledatabaser tilgængelige på nettet. Det har vi bl.a. hos Irsk Terrier. Og et par af mine irere (bl.a. ham det røde lyn jeg har nu) har kunnet føres helt tilbage til racens stammoder Erin. Det kan nogle gange give nogle forklaringer på detaljer man opdager og undre sig over. Fx. Har min Clinton ret mange adfærdsmæssigt træk tilfælles med en irertæve jeg havde for mange mange år siden. Træk som ikke bare er 'sådan er en irer'; fx en enorm glæde for vand og begge ret lette (alt er relativt - det er terriers smiley ) at træne (min gamle tæve gik jeg DKK LP3 med). Det viste sig så at de to hunde langt tilbage i generationerne har fælles ophav og at deres aner har krydset hinanden mange gange.

  • JT
    JT Online Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 7 Følgere: 7 Emner: 24 Svar: 304
    #19   10. okt 2019 #18
    Ha ha læste det allerførst som flodheste. Og undrede mig smiley

    Tre af mine goldens er var i famile i lige linje på moderens side, tilbage til tipoldemor. Den ene af de to jeg har nu, er af andre linjer. De tre der er i familie ser jeg flere fælles adfærdsmæssige træk.

    Når der snakkes om lukkede/åbne stambøger, tænker jeg på en race som Broholmeren. Det må vel være en af de racer der har haft åben stambog. Ved ikke om den stadig har.


  • #20   10. okt 2019 @JT.
    Så vidt jeg ved, så brugte man en Mastiff til at øge genmassen i sin tid.

    Jeg tror ikke at det er tilladt mere, da der trods alt er et pænt antal nu.

    Broholmeren ligner jo også hvad den skal nu, og der er relativt mange af dem.


  • #21   11. okt 2019 På eg tidspunkt kiggede jeg en del på bearded collie og jeg mener der har været et projektet i England, hvor målet var at genskabe en mere "oprindelig" working beardie ved at krydse border collie ind. Det var godkendt af den engelske kennelklub og jeg mener at hundene fik fci stamtavle efter nogle generationer.


  • #22   11. okt 2019 Det er ret spændede at hører om de forskellige projekter der har været/er med forskellige indkrydsninger smiley

  • #23   11. okt 2019 Ved Pyreneerhunde er det stadig muligt at indmønstre ikke stambogsførte hunde på trods af, at det er en race, der har været etableret som stambogsført og FCI godkendt race i mange, mange år. Det kan selvfølgelig kun lade sig gøre i Frankrig.

    Det er ikke et projekt, hvor man krydser fremmede racer ind, men en gammel skik hvor folk kom ned fra bjergene og kunne få godkendt en ikke stambogsført pyr. En skik som tog udgangspunkt i, at der var folk, der havde haft pyreneere måske i en menneske alder eller måske endda generationer, men aldrig havde "bøvlet" med at få stamtavle på dem, og at man ikke ønskede at miste avls materiale i en talmæssig lille race.

    Det kan stadig lade sig gøre. Det er ikke udbredt mere, men der findes også i dag udstillings- og avlshunde rundt omkring, der ikke har fuld stamtavle.

    For at blive godkendt, skal hunden stilles for 2 dommere på den franske specialklub udstilling med resultatet Exc. Der kan kun forsøges en gang. Derudover skal de gennemgå en temperamentstest samt være HD frie (A eller B). De bliver så registreret som TI (a titre initial), og som med indmønstring af nye racer, skal der 3 generationer "normal" stamtavle til, før afkommet kan få CACIB.

    På nogen måder giver det god mening i en talmæssig lille race. Omvendt kan der efter min mening også være nogen problemer, for i pyr avlen i Frankrig har man gjort sig meget i brug af matador hanner, og de ikke stambogsførte hunde, kan jo altså sagtens have stambogsførte forældre, så man måske let kommer til at doble op på noget uden at vide det.

    Gad vidst hvor mange andre racer, der har lignende muligheder, som man bare ikke kender til.


  • #25   11. okt 2019 @Sofia.
    På Grønland er andre racer ikke tilladt, så vidt jeg ved.


  • #26   11. okt 2019 Og gad også vide, hvor mange fangere, der stambogsfører deres hunde i Grønland.

    Jeg tror, at andre racer er tilladt i nogle af de sydlige områder, måske kun i byerne. Nuuk hunde f.eks. er jo ikke samme race som Grønlandshund.


  • #28   11. okt 2019 @Sofia

    Ikke dem jeg kender til. Den slags er de ligeglade med. Det er jo en ægte arbejdsrace.


  • #29   11. okt 2019 Lene - det er faktisk muligt for Finsk Lapphund og Lapsk Vallhund. Der var indmønstring i foråret i Norge.


    Ang Grønland: Der er to eller tre Finske Lapphunde deroppe lige pt. så andre racer er tilladt i et vist omfang


  • JT
    JT Online Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 7 Følgere: 7 Emner: 24 Svar: 304
    #30   11. okt 2019 #20

    Jeg husker fra et andet forum, at der var en med en Broholmer, der fik sin Broholmer godkendt og fik stamtavle på ham. Det ligger flere år tilbage og jeg husker ikke hvordan det foregik


  • JT
    JT Online Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 7 Følgere: 7 Emner: 24 Svar: 304
    #31   11. okt 2019 Jeg har kendskab til en Golden hvalp, der er solgt til et dansk par, bosiddende i Grønland

  • #32   11. okt 2019 Jeg har solgt en Airedale hvalp til Grønland. Nord for polarcirklen er kun Grønlandshund lovlig. Alle tæver skal være steriliseret før de kommer ind i Grønland. Hanner må være intakte.


  • #34   11. okt 2019 Melanie, ja, og på mange måder giver det mening, for det er mig bekendt også talmæssigt små racer, men der er en forskel, for med Pyreneerhund er det absolut kun tilladt i racens hjemland.
    Lapland dækker jo så flere lande, hvilket land er Lapsk Vallhund registreret i ? Af en eller anden grund tænker jeg Sverige, når jeg ser navnet Vallhund. Så lidt skægt at indmønstring sker i Norge.


Kommentér på:
Fra blandnings - ren race

Annonce