{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.863 visninger | Oprettet:

Hjælp - hvad ville DU gøre? {{forumTopicSubject}}

????Hjælp????

Jeg har været naiv og dum, jeg havde aldrig forestillet mig, at en DKK opdrætter med kontrakter og god taleevne kunne finde på at se profit frem for etik.
Mange af jer kender hende, nogen for det gode (hvalpekøbere) og andre for det dårlige (udstations familier hvor det ikke er endt lykkeligt)

Jeg ønsker at købe min hund fri som jeg nu har haft siden 2015, men dette er ikke muligt, da hun desværre er et avlsdyr uden rettigheder.

"Min" hund blev under sin førstegangsfødsel midlertidigt lammet hvor hun ikke kunne stå på sine ben, men fødte så resten af hvalpene ved egen hjælp (7 stk i alt) og kom sig med efterfølgende klunklyde og mistanke om bækkenbrud og dyrlægerne siger : "jeg ville ikke avle på denne tæve igen, hvis det var min"
Ville I så lave flere kuld på den pågældende tæve?
(På røntgen billede kort efter fødsel kunne man ikke se noget, da hunden ikke kunne ligge stille og billedet derfor var meget dårligt)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp - hvad ville DU gøre?
  • #2   3. dec 2019 Jeg ville som udgangspunkt følge den kontrakt der er indgået. Er du bekymret for hunden ve og vel i forbindelse med kuld så tag en snak med opdrætteren om det. Hvorfor det bekymre dig. Lyt til argumenterne.
    Hvornår overgår hunden til dig fuldt ud?

    Klart hvis man ikke selv kan stå inde for noget så må man trække sig af sådan en aftale. Aflevere hunden og sige det her kan man ikke være en del af fordi man mener det er skadeligt for hunden.

    Man kan også altid tage kontakt til dkk. Så kan de kigge forbi opdrætteren og se om tingene ellers er i orden. Men det er jo mere på et overordnet niveau. De kan jo ikke se om tæven har svært ved fødsler eller ej.


  • #3   3. dec 2019 Er det dig der står med kuldene eller tar opdrætteren hende hjem til fødsler?

  • #4   3. dec 2019 Er du i tvivl, så tag kontakt til DKK's jurist og forhør dig om dine muligheder. Jeg tror nu ikke der er nogen slinger i valsen.

  • #5   3. dec 2019 Hvis du har haft hunden siden 2015, så er den snart fem år gammel. Hvor mange kuld giver aftalen opdrætter ret til?
    JEG havde klart fået hunden udredt korrekt ift første problematiske fødsel. Der er ikke noget der hedder, at hunden ikke kan ligge stille til røntgen. Det skal den, og ellers sederer man.
    Og nej, selvfølgelig anvender man ikke en tæve til flere kuld, når den ikke selv kan føde det første - hvis det var hvad der skete. Det er etisk slet ikke i orden. Men man skal jo kende årsagen til hendes problemer først.


  • #6   3. dec 2019 Hvilken race er der tale om?
    Kan hundens forløb dokumenteres?
    Hvad siger opdrætter selv?


  • #7   3. dec 2019 Hvis det var min hund og opdrætteren fastholdt at avle på den - og derudover ikke ville lade mig frikøbe den - så ville jeg personligt sige F..k til den kontrakt og trække tingene så meget i langdrag, at tæven aldrig kom i nærheden af en hanhund, når hun duftede rigtigt.

    I sådan et tilfælde vægter hensynet til dyret, langt højere end en eller anden idiot af en opdrætter.


  • #8   3. dec 2019 Jeg ville gøre som Martine.
    Mine hunde betyder langt mere for mig end en eller anden kontrakt.


  • #9   3. dec 2019 Det vil være en rigtig god ide, hvis du besvarer de spørgsmål, der bliver stillet her i tråden smiley

  • #11   3. dec 2019 Der er altid 2 sider af samme sag og akkurat som der findes opdrættere der er idioter så findes der udstationeringsfamilier der er ligedan...

    Yderst mangelfuld historie som jeg har svært ved at tage stilling til...


  • #12   3. dec 2019 Jeg har da lidt svært ved at tage det helt alvorligt når der er så lidt deltagelse fra TS smiley jeg har aldrig hørt om “midlertid lammelse under fødsel” har heller aldrig oplevet at en hund ikke kunne røntgenfotograferes ,man giver den jo bare lidt let bedøvelse, hvis der er mistanke om noget alvorligt galt smiley

  • #13   3. dec 2019 Kære alle
    Tusind tak for jeres forskellige input!
    At jeg først svarer nu, kunne måske have noget at gøre med, at jeg først er hjemme kl 20 fra arbejde og egentlig gerne ville have noget mad osv., inden jeg svarer


  • #14   3. dec 2019 @Ginne ja det er mig og det gør hun først om 1.5 år

  • #15   3. dec 2019 @Marlene 4 kuld - dvs 3 endnu

  • #16   3. dec 2019 Hun kan da ikke nå 3 kuld på 1,5 år og på en 5 år gammel hund.

  • #17   3. dec 2019 @krøllet kærlighed det er en mops og nej opdrætter og jeg er ikke enig.
    Der er desværre ikke så meget at dokumentere ... ja hun var hos opdrætter under fødslen og ja man kan mærke det og ikke mindst kunne man høre det efterfølgende


  • #18   3. dec 2019 @kennel Hearthitter - jeg har ikke nævnt noget om, at nogen er kendt herinde og ønsker ikke at udlevere nogen - blot at høre andres mening!

  • #19   3. dec 2019 @Bodil D - Sorry jeg var på arbejde! Muligt du ikke har hørt om det, men det var de oplysninger jeg fik. De ville ikke senere pga hvalpe .... jeg spørger, fordi jeg ikke selv har erfaring i hvalpefødsler

  • #20   3. dec 2019 Det er fandme også en lorte aftale - 4 kuld er mange! Og 7,5 år er sent. Du kan jo ikke selv f.eks. Bruge en sådan tæve til et eget kuld, og dermed får noget ud af forløbet med en udstationering. Jeg tænker læring om opdræt, matchende linier osv.

    jeg synes du skal minde opdrætteren om forløbet sidst, og at du synes de bør tage hunden til en udvidet sundhedsundersøgelse inden yderligere avl - noget de opdrættere jeg kender gør hver gang. Simpelthen for at sikre hunden er egnet til avl.

    Har du betalt noget for hunden?

    Nu man ved racen, så giver ryg-bekymringerne i forbindelse med avl noget mere mening. 7 hvalpe er et stort tungt kuld.
    Det er jo i det hele taget en race med ret høj risiko for komplikationer under avl.



  • #21   3. dec 2019 Men ja du spørg hvad vi selv ville gøre. JEg ville forsøge at snakke med opdrætter om det, søge en aftalemæssig løsning og ellers hvis jeg ikke kunne have mig selv med i aftalen, og ikke kunne rykke opdrætteren, så ville jeg trække mig.
    MEn jeg er også en konfliktsky type.


  • #23   5. dec 2019 Hvis der kun er 1,5 år til at kontrakten udløber, ville jeg forsøge at trække tingene i langdrag, "glemme" at informere om løbetid og den slags

  • #24   6. dec 2019 Tak allesammen! Ja det er noget skidt. Og SELVFØLGELIG har jeg været i dialog med opdrætter x mange om problemet.

    Det har INTET med mig at gøre, forstået på den måde, at jeg KUN tænker hundens bedste. HVIS andre erfarne avlere skrev til mig, at jeg var overhysterisk osv, så ville jeg tænke “nå men tak” og forsøge at revidere min opfattelse.

    Jeg har nægtet st udlevere hunden og afventer nu retten. Hold kæft hvor har jeg været dum - men jeg kæmper for hundens bedste - uanset hvilke rettigheder og ejerskab opdrætter har.


  • #25   6. dec 2019 Jeg havde gjort det samme for mine hunde. Så lad bare opdrætter slå sig løs nu med konsekvensen.

  • #27   6. dec 2019 Der kan jo opstå situationer, der gør at den aftale man skrev under på, ikke er hensigtsmæssig at følge.
    Hvis en opdrætter fastholder sin ret til eksempelvis at trække kuld på en tæve, der havde svært ved at føde sit 1. kuld, ville jeg uden at blinke, skide på den kontrakt.

    Hunden frem for alt.


  • #30   6. dec 2019 #28

    Uha, det er så nemt at være bagklog .. og tænk hvis alle folk var ligeså forudseende som du er det .. så havde denne her tråd jo været fuldstændig ligegyldig.
    Vi står med en person, der har lavet en fejl OG ovenikøbet indrømmer at hun har dummet sig.
    Det er pænt dårlig stil at blive ved med "hvis det havde været mig så ..."

    Men fair nok - vi benytter jo alle forskellige måder at stive os af på.


  • #32   6. dec 2019 Men .. hvad kan hun bruge "jeg ville aldrig have gjort sådan fra start af, så jeg ville aldrig komme i den situation, du nu står i" til?

    Jeg kan sagtens se din pointe og jeg har ALTID advaret imod udstationeringer, da jeg har oplevet alt, alt for mange mennesker, der blev taget i .øven af opdrættere - men det er jo ikke ret brugbart for TS, der spørger hvad vi ville gøre NU - altså ikke "jeg står og overvejer en hund på de og de betingelser. Er det noget, DU ville gøre?"

    Så ville dit svar være noget hun kunne bruge ...


  • #39   7. dec 2019 Hera var jo også udstationeret. Jeg skrev under på at opdrætter måtte lave to kuld. Det blev så ikke relevant, da Heras sundhed ikke er god nok til avl. Efterfølgende er Heras ejerskab blevet overdraget 100% til mig. Easy peasy. smiley Så nemt kan det også være, men jeg tror ikke jeg ville have en udstationering hvis jeg ikke kendte opdrætter , og dennes værdier , i forvejen.

  • #40   7. dec 2019 Det der med kontraktbrud er jeg sådan meget splittet med. For ER bekymringen reel eller er det fordi man har fundet ud af, man har skrevet under på en idiotisk kontrakt.....

    Mistanke om bækkenbrud(?)... Som så ikke blev undersøgt eller taget specielle hensyn til?? Det virker lidt som om man gerne vil finde en undskyldning for at komme ud af en rigtig skidt kontrakt. Jeg forstår heller ikke helt, hvordan den skal nå at få 3 kuld på 1½ år, hvor den er fri af kontrakt.

    Men når alt kommer til alt, så ville jeg, hvis jeg var 100% sikker på at det er til skade for hunden, og opdrætter slet ikke er til at snakke med om sagen, begå selvtægt....dyrene kommer før et stykke papir, og jeg ville så tage konsekvensen, der måtte komme.
    Vigtigt....Hvilken bod står der i kontrakten? Hvis der ikke er skrevet en bod, så står du langt bedre.

    I øvrigt - Vær meget opmærksom på at alt, du skriver på nettet om en sag, der ryger i retten, kan blive brugt imod dig. Jeg kender til en anden sag om udstationering, hvor det ikke gavnede sagen, at der var skrevet en masse på FB på en offentlig side.


  • #42   7. dec 2019 Ingen tæve bør være bundet til fire kuld. Det er vildt mange!
    Få hende røntgenfotograferet i bækken og hofter og tag sagen derfra.


  • #47   3. mar 2020 Rikke og Malene - jeg HAR fået hende røntgenfotograferet og billederne viser brud på sacralled samt hd grad e

  • #48   3. mar 2020 Palle - nej vi ville ikke selv have hvalpe, da vi ikke ville kunne skille os af med dem igen - derfor var dette en måde at prøve at opleve det st have hvalpe uden, at det var os, der skulle sælge hvalpene...

    Det var også derfor, at vi ikke bare selv købte en hund mere.... det var IKKE for at spare penge!
    Hvad er mystisk - hvad vil du gerne vide?


Kommentér på:
Hjælp - hvad ville DU gøre?

Annonce