844 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

inseminering eller ikke inseminering eller ikke

Er det gammel skrøn når man siger at man ikke skal inseminere tæven med sæd fra en hanhund hun nægter parres med ? Man siger at det er en grund til at hun ikke vil have ham ...og at man skal respektere det ....
Ligger det noget i det eller ej ?

Jeg har selv en hund som er produkt af inseminering. Min hunds mor blev gal på hanhunden så snart han kom tæt på hende... så tilsidst blev hun inseminert. Det kom 4 hvalpe ud af tæven hvor kun 2 er tilbage( en blev aflivet nogle dage efter fødsel og nr 2 her for en måned siden hvor hundene fra kuldet er lige 2 år), hvor kun en af de to som er tilbage er raske .
Var det en dårlig cocktail ...eller er det noget man skal have med sig i tankerne inden man inseminerer ...måske er det naturens egen måde at sige ....denne kombination er ikke god ! og hvis vi så inseminerer ....

Hvad tror I ???
M.v.h. Åsa

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skif af toiletsæde. 500 kr.
  • Tilslutning af strøm + afløb af opvaskemaskine 500 kr.
  • Samle klædeskab 1.500 kr.
  • Samle ikea pax skabe 1.200 kr.
  • Beskæring af buske og grøft 1.000 kr.
  • Repetition af vaskemaskine (E15 fejlkode) 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  inseminering eller ikke
  • #1   5. jul 2007 Åhhh det ved jeg sørme ikke..

Men velkommen til Åsa - jeg vidste ikke du var her inde smiley

• #3   5. jul 2007 tja det handler vel om etik. jeg ville ikke gøre det.Tænk hvor meget "unaturligt" begge hunde skal undergå hos dyrlægen?? Jeg ville helt sikkert respekterer at tæven ikke ville ha hannen eller omvendt, som du selv foreslår er der måske en dybere mening med det som vi mennesker ikke kan sætte os ind i.

• #4   5. jul 2007 Jeg aner det ikke men spændende emne at tage op.

• #5   5. jul 2007 Min Albert er lavet af nedfrossen sæd fra en Amerikansk newfoundlænder der havde været død i 10 år på daværende tidspunkt....Alle hvalpene er sunde og raske....Ingen hvad jeg har kendskab til, har været syge på noget tidspunkt....

• #6   5. jul 2007 Jeg kunne godt finde på det for Trunte kan kun med hvalpe og få voksne hunde den har kendt længe. Det er overfald der er grunden til usikkerhed med andre hunde. Så har da overvejet at inseminere for de han hunde hun kender er ikke amstaff og det var det jeg helst ville ha da hun har stambog.

• #7   5. jul 2007 Jeg ville nu også vælge at lade naturen gå sin gang, der er så meget kunstigt idag og vil tæven ikke have hannen, ja så må man respektere hende, når hun sig nej. Det er da det mindste man kan gøre for sin bedste ven.

• #8   5. jul 2007 Det skal siges at havde jeg muligheden gik det naturligt til

• #9   5. jul 2007 Maria N: Er hun også gal på hanhundene når hun er højløbsk ???
    En højløbsk tæve må da gøre enhver hanhund glad *GG* og ikke gal.

• #10   5. jul 2007 Ja hun hader alle nye hunde uanset tidspunkt. Men gider han hunde ejeren at gå en masse ture i snor og vise hende der ikke er noget at være bange for kan det måske være hun akseptere ham

• #11   5. jul 2007 Hej Louise smiley Har du og hundi det godt ?

Til alle: Ja men så efter så har jeg chekket med andre som insemineret..og har fundet 3 andre fald hvor tæven hadet hanhunden og tæven blivet inseminert så har det gået galt med misdandelser som føljd. Alle Border Collies.

Jeg synes det er noget andet hvis hanhunden ikke kan finde ud af det ...smiler ...og samme om det er at man skal tilføre en hunderace noget nyt blod ...

Samtidlig kender jeg en masse Schæferhunde som kommet til verden sunde og raske med den samme baggrund ...hvor tæven hadet hanhunden..og dyrlægen insemineret...

• #12   5. jul 2007 Åse....Lyder uhyggeligt med de misdannelser. Hvorfor mon ??? Er det noget man også oplever ved normale parringer eller aborterer mange border collier, så de misdannede går til under graviditeterne ???

• #13   5. jul 2007 Hej Marianne, Albert og Louis

Border collien er en meget naturlig og uspoleret som race, og de klarer i fleste fald at føde helt uden hjælp, og det er sjældent det er galt med hvalpene. Men jeg tror at fordi de nu er den naturlige og uspoleret race så skal man måske respektere tævens valg og ikke avle på den kombination hvor tæven siger fra . I min
    mening er der noget mer mellem himmel og jord som Border Collie tæven mærker ...
    Mange Border Collie opdrætter stoler på sin tæves omdømme... og tager hanhunden fra ...
    Men der hvor opdrætter insemineret når tæven har bidt efter hanhunden så har det gået galt .... de få hvor jeg kender noget om

• #14   5. jul 2007 jeg vil gøre det uden at blinke - vores race hunde er jo ikke kommet til, ved at hunden har haft noget at sige med hvem de vil parre sig med - det er jo en rosenrød illusion

• #15   5. jul 2007
    Hvis min tæve ligefrem afviser hannen, ville jeg nok følge hendes intuition omkring ham :o)

Men jeg har intet imod at man køber sæd fra udlandet og så inseminerer tæven.

• #16   5. jul 2007 Åsa ....Hvis din teori er rigtigt...Så er der jo 2 ting i det...For tæven har jo givet udtryk for at "parringen" ikke er god, har det stresset hende eller lign ??? I en parring hvor der foregår en planlagt inseminering, har tæven jo ikke været stresset...

• #17   5. jul 2007 Jeg mener også, at det er et urinstinkt, der får tæven til at fravælge hannen, for at undgå at der kommer defekte hvalpe ved en ikke matchende parring. Og i naturen, ville parringen jo slet ikke finde sted. Men jeg tror at der er mange, der vælger at enten tvangsparre eller at inseminere, hvis tæven ikke vil lade sig parre.

Jeg synes generelt, at inseminering er fint, hvis hundene har bevist at de kan parre på naturlig vis(racer, der normalt ikke har disse problemer), kunne selv finde på at tage sæd hjem fra udlandet. Der er nogle hanhunde, der bare ikke kan finde ud af at parre, selvom der ikke som så er noget galt med dem, eller deres gener. Lige såvel som der er tæver, der bare ikke vil lade sig parre, også uden at de har problemer på nogen måde. I naturen ville disse hunde bare ikke blive reproduceret, men i vores verden bliver disse også brugt i avlen i mange tilfælde, netop pga inseminering.

Tim og Tina, der er da ikke noget sæd, der går til spilde?? Hvis det er til frostsæd, bliver der bare lavet flere strå af portionen, er det frisk sæd, bruger man jo hele skuddet. Men ja, naturlig parring er da lagt det bedste:-)

• #18   6. jul 2007 Jeg har Border Collie kennel. Personligt vil jeg kun inseminere hvis hanhunden -enten bor i udlandet eller han ikke kan "ramme plet" .-) Jeg vil til enhver tid respektere hvis min tæve afviser totalt.

Min gamle tæve afviser sin søn og andre racer *GGGG* Hun går hverken ind for incest eller blandinger.

Jeg regner med at der er en årsag, hvis hun afviser som højløbsk. Jeg har kun fået sunde levedygtige hvalpe.

• #19   7. jul 2007 Åsa.....Har de tæver der har fået misdannede fostre tidligere eller senere fået " normale" hvalpe ? Er det forskellige hanner, og hvad har de tidligere/ senere lavet af hvalpe....Har snakket med opdrættere, de har aldrig hørt om dette, og siger at tæverne eller hannerne må give en genitisk fejl.. Om tæven " så er klar over at hannen ikke er god " ???? Men så må han jo lave andre misdannede hvalpe andetsteds..

• #20   7. jul 2007 Marianne, man kan jo lave det, man kalder en dårlig kombination, hvor lige netop de 2 avlsdyr man har brugt ikke passer sammen, således at der kommer flere afkom, der f.eks har HD eller andre fejl. Man skal jo være forberedt på, at der altid vil være én hvalp med en fejl af en art i et kuld, men er der flere hvalpe med fejl, bør man helt klart ikke gentage parringen. Og er det f.eks tævens første kuld, er det en god ide at prøve igen med en anden han, for at se om der igen opstår fejl, gør der detm er hun en dårlig avlstæve og bør ikke bruges videre i avl.

Med denne forklaring vil jeg bare sige, at nogen hunde passer bare ikke sammen, men ingen af disse hunde behøver at give fejl videre, hvis de bliver parret med andre.

• #21   7. jul 2007 Lykke...Nej selvfølgelig, men 3 misdannede kuld ?, som jo intet har med HD eller lign...
    Kender bestemt også til dårlige kombinationer, men har aldrig og det har dem jeg har talt med heller ikke, oplevet at der kom misdannede hvalpe....

• #22   7. jul 2007 Ja, det lyder mærkeligt med 3 kuld og så at de alle er bordere, men man kunne jo studere stambogen, og se om der er ens hunde i afstamningen, det kan jo godt være en hund ude i generationerne, der giver fejl videre.

Bare en teori.

Personligt har jeg heller aldrig haft misdannede hvalpe. Så jeg ved heller ikke så meget om det, men mener helt klart, at hvis ens tæve siger fra over for en hanhund, og normalt lader sig villigt parre, så skal man respektere dette, for så kan det netop være en dårlig kombination.

• #23   7. jul 2007 Lykke...100 % sikkert, men bare underligt at det kan " komme så vidt" at der kommer sådanne hvalpe

• #24   7. jul 2007 Hejsa igen

Det fødes mange Border collies per år ...og jeg har haft med BC at gøre siden jeg var 12 da jeg fik min første. Jeg er snart 42 ... smiler.

Mange BC opdrætter respekterer tævens had mod hanhunden, og resonerer at måske det ligger noget i det ...at hanhunden og tæven ikke er en match !

Min egen hund er reslutat af inseminering fordi tæven bed efter hanhunden så snart han kom tæt på hende.
    Hvad kom det ud af det kuld?. 4 hvalpe ...hvor idag 2 år senere er det 2 hunde tilbage levende. Min egen Jamie har CEA, HD status E, plus jeg har lige fået konstateret at han lider af et forstadie til den hjertesygdom som hans søster døde af for en måded siden...så jeg sidder her og ved ikke hvor længe jeg har ham i livet..

Helt klart en dårlig cocktail ..ikk ?
    Hvis tæven fået bestemme havde det kuld ikke blivet til noget ...
    Noget at tænke over !

Jeg kender 2 andre BC kuld hvor det også gået galt . Et til i DK og et i Se. Hundene er ikke i familje med hinanden.
    Men i alle fald har tæven bidt ud efter hanhunden, og hun er så føljende blivet inseminert...og hvalperne har haft alvorlige fejl på hjerte og indre organ

M.v.h. Åsa

• #25   7. jul 2007 Åsa....Puha lyder ikke godt......Et eller andet sted er det nok noget med gensammensætningen der ikke var/ er god, og det vil man jo også have oplevet hvis parringen havde foregået " normalt"....
    Vi mener nok det samme, men hvor jeg troede du mente at det "opstod" pga insemineringen, men hvor du jo mener at når tæven afviser, er der måske en grund...

• #26   7. jul 2007 Ja nemlig ..måske jeg ikke var tydlig nok.

• #27   7. jul 2007 Åse...Eller jeg er lidt tungnem ;o)

• #28   7. jul 2007 ti hi ...

Kommentér på:
inseminering eller ikke

Annonce