1.590 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Kunstig inseminering - pris oveni parringen? Kunstig inseminering - pris oveni parringen?

Hej alle

Jeg er netop blevet spurgt til om en pris for brug af min hanhund til en tæve i Finland, men har aldrig prøvet den "unaturlige" vej før, så jeg aner slet ikke hvordan man fastsætter pris.
Lægger man prisen for udtømningen og afsendelsen oveni, eller giver man lidt rabat på den normale parringspris og lader tæveejer betale for det hele?
Hvad skal jeg tage højde for i kontrakten når det går på tværs af landegrænser, hvor vi ikke selv mødes direkte?

Og hvad har jeg glemt at tage højde for?

NB: Hanhunden er en erfaren hanhund, så jeg er slet ikke i tvivl om hans egenskaber og hans kvalitet - bare hvis der skulle komme nogle fordomme undervejs smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Køkkenamatur er løst 800 kr.
  • Vandhane skiftes 750 kr.
  • vinduespusning 800 kr.
  • Samle gyngestativ 630 kr.
  • Hænge badeværelsesspejl og soveværelsesspejl op og ophængning af loftslampe ikøkken 850 kr.
  • Græsslåning naturgrund 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kunstig inseminering - pris oveni parringen?
  • #1   8. apr 2014 Jeg ville tage den alm parringspris plus alle omkostninger;) det bør jo ikke koste dig penge at lade udlandet bruge din hanhund;)
    Med hensyn til papir arbejde m.m ring til DKK de vil kunne hjælpe

• #2   8. apr 2014 Da DKK ikke har kunne byde meget til racen, har man simpelthen valgt at starte en forening selv, som idag har flere af racen end FCI. Vi er begge medlem, så deri ligger ingen problemer. Moderforeningen i racens hjemland lader landene klare rigtig meget selv, så der er ingen fælles retningslinjer. Heldigvis sidder jeg selv i Danmarks bestyrelse, så jeg kan da starte retningslinjerne selv smiley
    Men tak for rådene - jeg tænkte bare om der var en "normal" måde at gøre det på. Jeg skal også tage en snak med Birgitte, hvis det bliver til mere

• #3   8. apr 2014 Du sparer jo noget arbejde i form af parringsbesøg og hvad dertil følger af overnattende gæster, gæster til spisning osv.
    Til gengæld skal hanhunden forbi dyrlægen for at blive tappet.
    Mht tidsforbrug burde der være vundet lidt tid. Til gengæld har du nogle udgifter til dyrlæge + forsendelse.
    Jeg ville tage alm parringsafgift + forsendelsesprisen.

• #5   8. apr 2014 Nej det er helt sikkert forskelligt, men når man kommer langvejs fra, kan det jo blive nødvendigt med overnatning mv.
    Vi har selv overnattet hos hanhunden og dennes ejer, idet parring først lykkedes til midnat - det var højsommer og vi har slædehunde som ikke er vild med varmen.

• #7   8. apr 2014 Jeg har også været nødt til at overnatte med min tæve,men det var altså på hotel for egen regning;)

• #8   8. apr 2014 Jeg har ofte haft tæverne overnatte i flere dage, men aldrig deres ejer og den mulighed har jeg slet ikke. Når prisen for en parring i forvejen er meget lav for vores race, så tror jeg næsten ikke at det kan gøres for den plus dyrlægen. Måske den med normal pris plus forsendelse lyder til at være løsningen. Ved I så hvordan priserne er i Finland?

• #9   8. apr 2014 Ikke fordi jeg har særlig forstand på det, men er det ikke ligegyldigt hvordan priserne er i Finland? Du tager den pris som du synes er rimelig/plejer. Om det så er dyrere eller billigere hvis hun havde fået parret i Finland er så bare hendes tab/gevinst. I min optik er det alm anderkendt at man må betale den pris der forlanges i det land man henvender sig i.
    Hvis jeg skulle sælge en hvalp til udlandet ville jeg da også kræve dansk pris og ikke den pris der tages i det land jeg sælger til. Og omvendt - hvis jeg køber hvalp i udlandet er jeg da også klar over at det bliver dyrere end at købe den herhjemme, om ikke andet pga rejsen/transporten.

Bare lidt tanker herfra.

• #12   8. apr 2014 Jeg har nu altid betragtet det som at skulle være fair for begge parter. Nok gør man det for racen, men der skulle også helst være en lille gevinst i sidste ende. Jeg skal nok tænke det lidt mere igennem

• #13   8. apr 2014 Bliver lidt nysgerrig nu, hvad er det i gerne vil have som DKK ikke kunne give.. Syntes jo ofte man ser racen, og har en del til ringtræning.. Er jo lidt hemmelig forelsket i racen, så vil meget gerne høre mere smiley

• #14   8. apr 2014 En jagthund smiley
    DKK laver rigtig fine puttehunde, men jagt er der ikke megen af. Desuden fandt FCI på at opdele racen i to, hvilket resulterede i to vidt forskellige hunde fra de samme linier. En lang, tung prop (hvid gravhund med andre ord) og en sund, kvadratisk men høj hund. Specialklubberne avler alle udfra den oprindelige engelske standard og har fokus på de jagtlige egenskaber

• #16   9. apr 2014 Jeg har hentet kølesæd i Italien, og der betalte jeg da både transport og dyrlæge ud over alm. parringsgebyr.
    Det samme ville jeg have forventet, hvis nogen havde valgt at få sendt sæd, da jeg havde hanhund. Det var lidt andet, hvis tæven var rejst til hanhunden, og denne ikke kunne/ville gennemføre en parring, der kunne man måske overveje at splitte regningen eller at hanhundeejeren tog den alt efter omstændighederne.

Jeg har også både haft tæveejere boende, boet hos hanhundeejer, lejet hytte, camperet og boet på bed and breakfast. Hver situation er jo forskellig. Men man kan da som hanhundeejer have både besvær og udgifter af at have tæve på besøg.

• #17   9. apr 2014 Jeg ville da sige at tæveejeren skulle betale hele gildet. Du kan evt sætte parringsgebyret lidt ned (det ville jeg nok gøre, da jeg også har solgt hvalpe til lande på samme måde, hvor pengene er helt anderledes ikke eksisterende ift Danmark) også hvis man er meget interesseret i at det bare SKAL være den kombination.
    Du kan se vejledende priser på Canicold's hjemmeside:-)

Kommentér på:
Kunstig inseminering - pris oveni parringen?

Annonce