Kunstig inseminering - pris oveni parringen? Kunstig inseminering - pris oveni parringen?
Hej alle
Jeg er netop blevet spurgt til om en pris for brug af min hanhund til en tæve i Finland, men har aldrig prøvet den "unaturlige" vej før, så jeg aner slet ikke hvordan man fastsætter pris.
Lægger man prisen for udtømningen og afsendelsen oveni, eller giver man lidt rabat på den normale parringspris og lader tæveejer betale for det hele?
Hvad skal jeg tage højde for i kontrakten når det går på tværs af landegrænser, hvor vi ikke selv mødes direkte?
Og hvad har jeg glemt at tage højde for?
NB: Hanhunden er en erfaren hanhund, så jeg er slet ikke i tvivl om hans egenskaber og hans kvalitet - bare hvis der skulle komme nogle fordomme undervejs
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
Med hensyn til papir arbejde m.m ring til DKK de vil kunne hjælpe
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.508
Men tak for rådene - jeg tænkte bare om der var en "normal" måde at gøre det på. Jeg skal også tage en snak med Birgitte, hvis det bliver til mere
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 159 Svar: 12.877
Til gengæld skal hanhunden forbi dyrlægen for at blive tappet.
Mht tidsforbrug burde der være vundet lidt tid. Til gengæld har du nogle udgifter til dyrlæge + forsendelse.
Jeg ville tage alm parringsafgift + forsendelsesprisen.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 159 Svar: 12.877
Vi har selv overnattet hos hanhunden og dennes ejer, idet parring først lykkedes til midnat - det var højsommer og vi har slædehunde som ikke er vild med varmen.
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
mar 2009
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.395
Hvis jeg skulle sælge en hvalp til udlandet ville jeg da også kræve dansk pris og ikke den pris der tages i det land jeg sælger til. Og omvendt - hvis jeg køber hvalp i udlandet er jeg da også klar over at det bliver dyrere end at købe den herhjemme, om ikke andet pga rejsen/transporten.
Bare lidt tanker herfra.
mar 2009
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.027
mar 2009
DKK laver rigtig fine puttehunde, men jagt er der ikke megen af. Desuden fandt FCI på at opdele racen i to, hvilket resulterede i to vidt forskellige hunde fra de samme linier. En lang, tung prop (hvid gravhund med andre ord) og en sund, kvadratisk men høj hund. Specialklubberne avler alle udfra den oprindelige engelske standard og har fokus på de jagtlige egenskaber
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.515
Det samme ville jeg have forventet, hvis nogen havde valgt at få sendt sæd, da jeg havde hanhund. Det var lidt andet, hvis tæven var rejst til hanhunden, og denne ikke kunne/ville gennemføre en parring, der kunne man måske overveje at splitte regningen eller at hanhundeejeren tog den alt efter omstændighederne.
Jeg har også både haft tæveejere boende, boet hos hanhundeejer, lejet hytte, camperet og boet på bed and breakfast. Hver situation er jo forskellig. Men man kan da som hanhundeejer have både besvær og udgifter af at have tæve på besøg.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.385
Du kan se vejledende priser på Canicold's hjemmeside:-)
Kunstig inseminering - pris oveni parringen?