{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Boston terrier og king charles cavalier
  • #1   24. maj 2020 Du mener en blanding af de 2 racer? Eller tænker du racerne hver for sig?

  • #2   24. maj 2020 Ja tak til blandingen smiley og tak for hurtig respons

  • #4   24. maj 2020 hvorfor vil du gerne have en blanding af de to racer?

    jeg må indrømme at jeg aldrig har forstået det med at man gerne vil have et mix af x og y... man ved jo ikke hvad man får... er den ene blandingshund så ikkr lige så god som den anden? med mindre man selvfølgelig går i en hel anden retning og vælger et mix af husky og labrador.... Men altså... en anden mindre blanding kunne vel opfylde behovet her? hvis man vælger mere på individ basis og ser forældrene plus opvækst...

    Jeg har haft to blandinger. den ene var et mix af border collie, islandsk fårehund og karelsk bjørnehund. han mindede ikke om nogle af racerne men kunne dog hyrde som den eneste i kuldet på ni. Men han mindede stadig ikke om en border collie og alle i kuldet var ret forskellige.

    den anden var købt som et mix af Kleiner Münsterlænder og samojede... han mindede mest om en collie..... så altså... Jeg ved det er kun to hunde men genetik er jo ikke styrbar på den måde at jeg får 50 50 eller den samme hund som sidst jeg havde et mix af fx to racer...

    jeg har derfor svært ved at se hvorfor man går efter racer i et mix i stedet for at se på hvad man står med... Og selv da er det en ubekendt...


  • #5   24. maj 2020 Jeg kender kun racerne hver for sig og ikke i en blanding. Dog er sind og temperament meget forskelligt, så det vil ikke være til at vide hvad en blanding kan give. Pelsen ville jeg dog være mest bekymret for. Terrier er trimmepels (pelsen skal plukkes) og så med en krævende langhårede type. Tjaaa, gad vide hvad det giver

  • #6   24. maj 2020 Hej Pernille , det er fordi jeg er interesseret i krydset af de 2 racer som familiehund jeg efterspørger det herinde smiley

    Jeg synes dog bare ikke jeg kan google mig til noget brugbart smiley


  • #7   24. maj 2020 Michael men hvorfor? Hvis du fx har haft en der mindede meget om Boston så står du bedre ved at gå ud og få en renracet Boston.

    Og søger du en mindre blanding så ville jeg ikke stirre mig blindt på racer bare det er inden for rimeligheden af hvad jeg tænker jeg kunne magte og aktivere men i stedet kigge bredere og fokusere på at støtte med mine penge et sted som jeg synes fortjener mine penge så de kan.fortsætte avl.


  • #9   24. maj 2020 Kennel Hi..
    Boston er korthåret som en Boxer og ikke en terrier. Kun af navn. Den hører ikke til i gruppe 3.

    Jeg ville klart vælge én af racerne. Begge men specielt cavalieren har mange racerelaterede sygdomme/lidelser og forældre bør testes inden parring. Dette sker som udgangspunkt ikke ved blandingskuld og der er stor risiko for at du ender op med en syg (og yderst kostbar) hund.



  • #11   24. maj 2020 Så lad mig formulere det anderledes smiley

    Jeg søger informationer til at komme i kontakt med folk som har denne blanding smiley

    Hvorfor min interesse i denne er vel op til mig, om jeg har set en video af dem og tænkte den så helt fantastisk ud så er det vel ok. Jeg forstår ikke alt den blanden i hvorfor dit og hvorfor dat, hvis man ikke har noget konkret på mit spørgsmål forstår jeg ikke hvorfor der skal svares på tråden ?

    Jeg synes krydset af de 2 ser skøn ud og søger derfor kontakt til folk som har haft dem og kan guide mig videre i om det kunne være en hund for mig.


  • #12   24. maj 2020 Jamen for Søren da, du kan jo slet ikke vide hvordan sådan blanding falder ud, den kan komme til at ligne en Boston, en cavalier eller hvad som helst ind i mellem, pels m.m kan man intet vide om det er jo et lotteri smiley

  • #14   24. maj 2020 Louise:
    Jeg læste Border terrier ????


  • #15   24. maj 2020 Du bør sandelig stille dig selv de spørgsmål som du får her i tråden ts. Det er en naturlig del af et seriøst forarbejde.

  • #16   24. maj 2020 Kennel Hi.. Ja så giver det mening men en endnu mere weird blanding

  • #17   24. maj 2020 Dine bedste odds er altså at kigge på racerne hver især og så forvente at en blanding kan falde ud på hele spektret.

    Hvis du søger en fin lille familiehund der gerne vil være med på lidt af hvert, som kan bruges til lidt småtræning og "ser skøn ud", så får du ikke noget i denne blanding som du IKKE kan få i en af racerne. Begge racer er selskabshunde, men hvorfor ikke støtte et ordentligt og gennemtænkt opdræt?

    Folk falder altid i fælden fordi de har set den skønneste blanding, den ser fantastisk ud etc. - og så søger de denne blanding i troen om, at de kan få præcis det samme. Det er bare ikke sådan, tilfældige blandinger fungerer smiley


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #18   25. maj 2020 Du skal huske på, du kan ende med en blanding - som har de værste / dårligste sider af begge racer - både i sundhed og væsen - tør du satse ???

  • #19   25. maj 2020 Tja, nogen ting kan man da sige om udfaldet af et mix af Boston Terrier og Cavalier King Charles Spaniel. Størrelsen er i kategorien 'lille hund', næsen bliver flad, pelsen bliver kort (langhårsgen er recessivt, korthårsgen dominant). Den bliver med overvejende sansynlighed broget. Der er en del arvelige sygdomme i begge racer så man skal kigge sig godt for.
    Mentalt ligger de to racer ikke lige op af hinanden (spaniel og bulldog) men de har dog været avlet udelukkende som selskabs hunde i mange mange hundegenerationer. Så oprindelige egenskaber der kan spænde ben er der nok ikke så mange af tilbage.
    Det man virkelig skal huske på når man taler blandinger er at en blanding faktisk sjældent falder ud som en fifty-fifty blanding; blander man to racer er udfaldsrummet HELE de to racer. Du kan få alt fra 'næsten Boston terrier' til 'næste Cavalier' og du kan også få noget midt imellem. Man kan altså sige at man ikke skal ønske sig en blanding af to racer, hvis man ikke vil have dem i ren form smiley
    Jeg ser i kraft af at jeg ofte har hvalpehold i DcH mange forskellige blandinger. Boston/Cavailer er ikke en jeg er stødt op endnu. Mit indtryk af Boston Terrier er at den endnu ikke er så udbredt og populær at det useriøse opdrættersegment, der kun laver det de med sikkerhed kan sælger til en god pris uden at skulle investerer for meget i det, har fået øje på den. Derfor tror jeg ikke den bliver nem at finde smiley


  • #21   25. maj 2020 Hama, man kan da også med en racehund risikerer at den har alle dårlige træk fra racen.. Man skal da med alle hunde gøre op om man kan leve med de eventuelle negative sider.. Så altså forstår ikke hvorfor det skulle være mere et sats så længe man kan leve med begge racer og deres gode og dårlige sider?

  • #22   25. maj 2020 Pernille: Med tavlehunde avler man på hunde, der genetisk kun har meget meget få dårlige sider. Så stiger muligheden for at få en hund, med flest gode egenskaber jo væsentligt.

  • #23   25. maj 2020 Sanne, altså langt de fleste avler nu trods alt også blandinger med gode sind som ikke er besværlige hunde aka med for mange negative træk.. Men ja, der er da undtagelser ved både med og uden tavle.. Men at tro at hunde uden tavle automatisk har flere dårlige sider pga avlsarbejdet det sys jeg ærligt talt er en fordom.. Det betyder jo egentlig bare at hunden måske ikke er 100% racetypisk af sind men det er jo ikke ensbetydende med = flere dårlige sider..

    Derudover så kan man spørge sig selv om det faktum at vi har været i stand til at bestemme hundenes udseende via stamtavle avl har været en positiv ting for langt de fleste racer eller ej - personligt synes jeg at mange racer lider under at vi har bestemt de skulle se ud på en bestemt måde uden at tænke sundheden ind i det og simpelthen ikke altid kende konsekvensen af det ændrede udseende på forhånd.. Men det er en anden snak og blot tanker jeg har gjort mig smiley


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #24   25. maj 2020 Pernille som svar på #21
    Korte version :
    En sund race - vil have få former for skavanker

    To så forskellige racer med så forskellige sundheds skavanker
    - her vil risikoen, for at ende med virkelig store sundheds problemer
    være langt, langt større end hvis man vælger - hver race hver for sig.


  • #25   25. maj 2020 Her handler det om at blande 2 racer. Og når man gør det, så er udgangspunktet jo ikke det bedste. Man bruger ikke de bedste hunde af en race, til blandingsavl.

  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #26   25. maj 2020 Sanne: "Man bruger ikke de bedste hunde af en race, til blandingsavl "
    (det turde jeg ikke skrive smiley

    Nej, det er nemlig rigtigt og så bliver risikoen endnu større. smiley


  • #27   25. maj 2020 Hama, jojo fysiske skavanker er jeg helt med på når man blander to racer der døjer! Jeg tænkte mentalt da jeg var overbevist om at det var det du mente smiley

  • #28   25. maj 2020 Sanne, altså det kommer da i høj grad an på ejeren!! Ikke alle gode eksemplarer af racen ender hos seriøse opdrættere eller ejere der går op i stamtavler, opdræt mv, mange er blot familiehunde og en stor del ser ikke blandingsavl som noget negativt.. Der er godt nok mange fordomme om blandinger generelt hos stamtavle folk må jeg sige..

    Det er jo ikk som om der kun findes 10 hunde der er værd at avle på.. Plus man har forskellige syn på hvad der er værd at avle på (her tænker jeg også opdrættere)


  • #29   25. maj 2020 Hvis man, bevidst fordi der er et marked for en crazy blanding, laver netop dén crazy blanding, så er det ét eneste formål, og det er penge. Og når man KUN tænker på penge, er der ikke tænkt på individer som er sunde, hverken fysisk eller mentalt. Det er ikke en fordom, men helt almindelig logik for almindeligt tænkende mennesker.

  • #31   25. maj 2020 Ida, det kunne jo også være at de blandinger der har adfærdsproblemer stammer fra en uhensigtsmæssig blanding af to racer der har meget forskellige sind og fordi folk oftere med blandinger ikke sætter sig godt nok ind i racerne! Dvs folk oftere får en hund de måske ikke magter = flere adfærdsproblemer (hvis man da skal tro på det ene studie der foreligger - der er også forskellige resultater mht sundheden på blandinger vs tavle hunde så kan man nu stole på det?)

    Der kan være SÅ mange grunde til det faktum og ikke bare det som stamtavle hunde ejere ofte tror at blandingsavl altid er lig med dårlig avl.. Som om det eneste der er rigtigt og gir en god sund, stabil hund er med stamtavle..

    Vi kommer ikke til at være enige..

    Og altså JA, nogle blandinger bliver ligesom nogle stamtavle hunde avlet pga penge men at sige det er normen sys jeg er langt ude!! Folk avler tit af helt andre årsager på blandinger end blot penge!

    Igen en masse fordomme..


  • #32   25. maj 2020 Pernille, hvis du nu forholder dig til tråden her. Ikke dine egne meninger, sunde tavleløse hunde eller andet, men bare denne specifikke tråd, hvor en bruger ønsker en specifik blanding, kan du så sige noget som helst fornuftigt om dén blanding?

    Kan du overhovedet argumentere FOR din holdning? For dine argumenter er indtil videre “blandingshunde er dejlige, og alle der siger andet, er fulde af fordomme”. Det er jo ikke ligefrem fordi det er argumenter der sådan rykker på noget.


  • #34   25. maj 2020 Jeg ved at der i nogle jægerkredse laves en del tavleløs avl. Der avles på gode jagthunde, og de hanhunde der sættes på tæverne, er gamle og stadig i vigør. Der avles med det ene formål, at lave gode og stærke jagthunde. Det kan jeg gode se en pointe i.

    Men at gøre det, bare fordi, eller måske endda fordi “vores lille Molly vil så gerne have hvalpe”, er bare dumt. Særligt når det følges af “er det mon en kæreste i nærheden, for Molly er i løbetid nu” smiley

    Jeg læste et opslag i en dyrlægegruppe på fb, om én hvis chi havde haft et kuld hvalpe, og det var ih og åh så dejligt, men chi’en var dødsangst for andre mennesker, end dem den boede med, så om dyrlægerne kunne fikse det smiley Hvilken tankeløs idiot avler på sådan noget? smiley smiley smiley


  • #36   26. maj 2020 A: jeg tror simpelthen ikke de aner, at sind/temperament kan være arveligt. Det falder dem slet ikke ind.

    Jeg snakkede lidt hund med en veninde på et tidspunkt, og da jeg nævnte noget med hanhundens gener, så hun helt forkert ud i hovedet.
    Fordi "får hvalpen ikke kun generne fra hunhunden???"

    smiley Jeg ville nu ellers tro at det var skrigende åbenlyst...

    Så det ville måske ikke overraske mig, hvis en hel del "vi laver lige et enkelt kuld"-folk slet ikke overvejer, at en skidt psyke kan være arvelig. Der er så mange ting, der - for dem - bare slet ikke eksisterer...


  • #37   26. maj 2020 Netop det med psyken synes jeg er undervurderet. Der er SÅ stor forskel på psyken fra kuld til kuld, alt efter hvilke hunde man avler på.
    Min vovs kuld er bevidst avlet hen imod en speciel psyke, mens andre vovser er avlet hen imod en anden.

    Det kan man ikke gøre så effektivt, med blandingshunde, hvor sindet ikke kendes tilbage i linjen, efter min mening.

    Fordi min hund, og hendes søskende, har lige det rette sind, som kan bruges konstruktivt (og selvf. også er sund), så laves der endnu et kuld, af samme kombination.
    Man kan pga. linjerne regne med ret meget det samme resultat, i næste kuld.

    Det kan man ikke blandinger, som ikke har "rene" linjer. Der er for meget genetisk "rod", i linjerne.

    Jeg har absolut intet imod blandinger. Er vokset op med den skønneste blandingshund.

    Men det er jo blandingshunde med adfærdsproblemer, der fylder op på internaterne ... eller "ægte" hunde, som tydeligt bærer præg af blandingsavl.
    Og det er der en årsag til.


  • #39   26. maj 2020 Jeg var lige inde og finde det opslag med chi'en, og der står, at den er panisk angst for andre mennesker end ejerne, men "rigtig kærlig" over for dem og deres andre hunde, og at det virker som om den har fået mere selvtillid efter den er blevet mor smiley smiley smiley Men at den ryger ned under sofaen og gør og knurrer, hvis der kommer mennesker på besøg smiley

    Nå ja, og de kender ikke dens fortid, for det er en omplacering. Toppen af tavleløs avl, super gennemtænkt og kun med de bedste gener smiley smiley

    Jeg har i øvrigt selv en tavleløs hund, som på alle måder er faldet utrolig heldigt ud. Men jeg er ikke i tvivl om, at hun er min sidste tavleløse, for jeg har set med min anden hund, hvor meget man får forærende ved at købe en hund, hvor der er tanker bag opdrættet.

    Sjovt, i øvrigt, at dem der råber op om fordomme, er dem der har talveløse og/eller blandingshunde, hvor den ene er mere syg end den anden smiley


  • #40   26. maj 2020 Jeg har ikke en dyt til overs for de "undersøgelser" eller erfaringer med at blandinger er sundere end renracet. For sjovt nok er der kun statistik for hunde med stamtavler og der tages altid kun udgangspunkt i en brøkdel af racerne i sidste ende. Nej, det er fis i en hornlygte

  • #42   26. maj 2020 A enig... men hvis man siger den slags her så er man en stamtavle snob...

    jeg er begyndt at svare noget a la


    jamen så gå dog ud og køb en syg hund.... eller se om du er en af de heldige.... men lad være med at pive over det hvis du ikke er....

    og husk at handle lige sådan næste gang du køber bil


  • #43   26. maj 2020 Jamen, både og. For der findes jo blandinger, som er faldet heldigt ud, og som måske endda også giver mening.

    Og så findes der blandinger, hvor det er hul i hovedet. En dag vi var i skoven og træne eftersøgning, kom en dame gående med en lidt sær udseende fransk bulldog. Den viste sig at være en "frengle", blanding af fransk og beagle. Den snorkede og gryntede, og hun sagde at den havde samme energiniveau som en beagle, og hele tiden ville snuse og følge fært, men at den jo ikke kunne få luft.

    Dén er resultatet af en pengemaskine. Og selvfølgelig er der hverken brugt sunde eller testede forældredyr til den hund. Og resultatet er en ejer, som nok ender med at give hunden fred, fordi dens hjerne vil ting, som dens syge krop ikke kan præstere.

    Men det er selvfølgelig bare fordomme og snobberi smiley


  • #44   26. maj 2020 enig... stakkels dyr

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #45   26. maj 2020 Hvordan har man undersøgt det?. Har udgangspunktet været det samme?.

    For det er vil det der kunne være interessant. Hvordan vil det se ud i forhold til blandinger der er avlet lige så seriøst.

    At det er bedre at gøre meget,i forhold til lidt,siger vil sig selv.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #47   26. maj 2020 Præcis. Så ser jeg det altså ikke som den store sejr,at undersøgelser viser at det går lidt bedre med hunde med tavle, en uden. Tværtimod.

    Der burde være så stor forskel at man ikke engang have behov for at lave undersøgelsen.


  • #48   26. maj 2020 Jeg har haft katte og hunde fra opdræt hvor man gik op i tingene og blandinger. De første var alle meget mere velfungerende og sunde i sind og krop.

    fx kunne jeg mærke h ad en god genetik betyder for ikke bare fysisk men og så mental overskud, også når de fx flyttede eller lignende med mig. endelig levede alle dem fra gode opdræt bare længere.

    Det er min personlige erfaring baseret på ca 20 dyr i alt så en undersøgelse er det ikke. men det lærte mig om værdien af et sundt dyr som A også beskriver

    der er altså bare en forskel som for mig har været mærkbar tydelig

    Også økonomisk. mine Maine coons døde fx som 13 årige af kræft af forskellig slags pga alderdom. De døde begge med alle deres tænder.

    den kat jeg har nu har aldrig været til dyrlæge undtagen basisvaccinerne. og en sterilisation. hun er 11 nu.

    aslan var det samme mønster jeg så.

    og sådan kunne jeg simpelthen blive ved med eksempler

    så det er klart jeg er farvet af mine mange oplevelser


Kommentér på:
Boston terrier og king charles cavalier

Annonce