1.769 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 69 Svar

Brachycephale avlsrestriktioner, Holland Brachycephale avlsrestriktioner, Holland

Hvad er jeres tanker og holdninger omkring disse nye regler?

https://www.hunden.dk/nyheder/problematiske-hollandske-regler/66817

Jeg synes det er fantastisk, at der bliver gjort noget for de stakkels kræ, men kunne samtidig godt være nervøs for, om det ville resultere i en masse tavleløs avl istedet.

Og så synes jeg det er skræmmende, at et af avlskravene er at Der må ikke være abnorm lyd ved vejrtrækning, når hunden er i hvile, puh, så er det altså op ad bakke!
Kan sådan noget som EB reddes, eller er det for sent?
Hvad tænker i om indblandingen af andre racer?

Jeg læste kommentarer på FB fra nogle der var imod restriktionerne, fordi at “deres grynten og snorken, er jo netop charmen ved x race!” smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Dishwasher e15 error 1.000 kr.
  • Montere et vitrineskab 500 kr.
  • Vandhane problemer 500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Kogeplade afmontering og montering 1.000 kr.
  • Hækklipning af ca. 38 m inkl. bortkørsel 2.100 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Brachycephale avlsrestriktioner, Holland
  • #1   27. maj 2020 Jeg synes det er super fint!
    Molosshuset opdrætter franske og engelske bulldogs der kan trække vejret, ikke er overtypede og som har hale, så det kan lade sig gøre..

• #2   27. maj 2020 Har godt hørt Molosshuset omtalt før, dejligt at der trods alt er nogen, der gør noget ved det smiley var også lige inde på hendes hjemmeside, og synes faktisk hun gør endda meget ud af det, også at informere. Fedt!

Men må helt ærligt indrømme, at jeg synes det virker op ad bakke, at få vendt EB racen om igen. Det her med, at det er tilladt at avle på D/E hofter, er jo et - for mig - tydeligt bevis på, at der er mangel på sundere avlsmateriale. Det forstår jeg som, at hvis man skulle holde sig til de “sunde” hunde, så ville genpuljen blive alt for lille..

De andre racer ser jeg større håb for, og HÅBER at der er flere der vil følge trop, selvom jeg frygter en eksplosion af tavleløse hvalpe, hvis forældre ikke levede op til restriktionerne.

Spændende at høre fra nogen, der selv har racen smiley

• #3   27. maj 2020 Nu har FCI som den hollandske kennel klub er under skrevet et modsvar, da de ikke synes om måden: http://fci.be/en/Open-letter-from-the-FCI-President-about-the-matter-of-the-registration-of-brachycephalic-breeds-in-the-Netherlands-3550.html

• #4   27. maj 2020 Ja, brokke sig kan man jo altid. Hvis nu FCI og deres underklubber havde brugt deres tid og krudt på at forsøge at ændre avlen, få indført at hunde, der ikke kan trække vejret ikke bliver præmieret så højt på udstilling og måske endda (gisp!) ikke kan bruges i avlen, så havde Holland ikke behøvet indføre den lov.

Jeg synes, det er så fedt at nogle tager problemet alvorligt, når FCI m.m. ikke selv kan finde ud af det og jeg håber, at flere lande ender med at følge trop. Så kan de ligesom blive nødt til at gøre noget ved det, hvis de vil fortsætte med at avle de her racer. Så kan de ikke bare sidde og nøle med det længere.

• #5   27. maj 2020 Prøv lige at forestille jer, at det var helt ok at avle på heste med vejrtrækningsproblemer. Min mand havde EB da vi mødtes (slank og fin - kunne løbe fem kilometer, men stadig med gryntelyde) flere venner med FB og Mops. Alle med et til fælles - det var jo meningen og sååååå sødt med snøften, grynten, snorken og abnorm hiven efter vejret. Jeg får direkte ubehag af de lyde - altså de er klamme, men værre endnu kan man SÅ tydeligt høre, at noget er galt

• #6   27. maj 2020 Fuldkommen enig med Therese i # 4

• #7   27. maj 2020 Jeg mener indgriben med lovgivning er helt nødvendigt - også "skrappe" regler som her (hvis man da kan kalde det skrap, at hunden skal kunne trække vejret).
    Problemerne med de racer er ikke nyt. FCI/de nationale klubber har haft mange år til at ændre kurs, men har alligevel ikke gjort det. Jeg kan ikke andet end tro, at det må være fordi, man ikke synes, det er et større problem. Og så må man jo træde til udefra, når der ikke er vilje til at løse problemet indenfor klubben.

Men jeg finder det noget problematisk, at man med loven kun ramme registrerede opdrættere- der avles jo mindst lige så meget skrammel uden tavle.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 961
    #8   27. maj 2020 Tavleløs avl kan aldrig undgås, uanset hvad man gør af tiltag.

Men det er da positivt at en klub går foran med en fornuftig tilgang til avlen. Så er der da nogen der gør noget fornuftigt.

• #9   27. maj 2020 Bulldogklubbens respons viser jo blot med al tydelighed, at de ikke har forstået, at det ekstreme eksteriør og (mangel på) sundhed hænger sammen.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2960768370677465&id=212838332137163&sfnsn=mo

• #10   27. maj 2020 AT - selvfølgelig kan tavleløs avl ikke undgås... Men ville det ikke være rimeligt nok at kræve, at en der avler uden tavle, også skulle opfylde disse trods alt ret begrænsede krav?

• #11   27. maj 2020 Sakset fra bulldogklubbens udtalelse: As breeders we can cooperate in breeding top tuned, healthy dogs for families across the world.

Til det kan jeg kun sige, at jeg glæder mig til de går i gang smiley smiley

• #12   27. maj 2020 Michelle, faktisk lidt skræmmende læsning i #9
    Virker lidt som om, at de ikke helt har forstået, at formålet med disse tiltag, ikke er at ændre racestandarten, men at forbedre sundheden! at udseendet uundgåeligt vil påvirkes samtidig, er jo bare hvad der følger med.

“Stakkels avlerne, der får ødelagt flere generationers avl”, ja og så skide da være med de forkrøblede hunde, der er ved at omkomme af iltmangel, efter at have slæbt sig selv med rundt om bygningen! smiley

• #13   27. maj 2020 Præcis Malene - de har tydeligvis slet ikke nogen erkendelse af hbor skidt det står til med racerne, eller at stædig holden fast i en bizar standard direkte modarbejder nogen reel forbedring af sundheden
    - standarden er det absolut vigtigste for dem..

Tænk at det skal være nødvendigt at lovgive om, at avlsdyr skal kunne trække vejret uden at ralle og at de skal have næsebor der er åbne nok til at gøre det.... og så er det endda kun EN af forældrene der skal kunne sætte hæk i alle punkter smiley

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 961
    #15   27. maj 2020 Michelle: nej det syntes jeg faktisk ikke ville være rimeligt, for så kan man lige så godt avle med tavle og i klub.

Ville det være dejligt at folk brugte hovedet noget mere - ja helt bestemt, men det er en anden snak.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

Følgere: 667 Svar: 5.765
    #16   27. maj 2020 helt på sin plads set fra hundenes perspektiv...hvilket fci vist ikke gør... De ser det nok fra bankens perspektiv.....

• #17   27. maj 2020 Jeg havde forstået det som et totalt forbud mod de 12 racer, men det ser da ud til at være nogle meget reelle avlsrestriktioner

• #18   27. maj 2020 AT - så det er kun for tavlehunde, det er vigtigt at trække vejret?

De kunne bare avle med tavle ja, men det gør de nu engang ikke. Så for hundene giver det da kun mening at sige, at ALLE hunde, uanset race/blanding, skal opfylde de kriterier, hvis de skal avles op.

Vil man ikke have avl på de mest ekstreme hunde, så er det her ikke nok - de EB og FB der avles uden tavle er lige då ekstreme og har de samme problemer. Så vil man ikke lovgive for ALLE disse hunde, så kan man lige så godt helt lade være, for så avler folk bare videre uden tavle. Hvor meget har man så rykket?

• #19   27. maj 2020 Michelle, jeg må nu erkende at ALLE stamtavle franske jeg har set har vejrtrækningsproblemer som jeg sys er for meget og er MEGET flade! Hvor jeg tilgengæld faktisk ser en hel del uden tavle med længere næse og ret fin vejrtrækning! (mine egne incl)..

Alle: i mine øjne er racestandarten for ekstrem og dem der vinder på udstillinger er ikke med god vejrtrækning!! Men helt ærligt burde der i fci laves standarter for undersøgelser med bestemte resultater der skal opfyldes før avl og klare regler for at dårlig vejrtrækning skal gi dårlige udstillingsresultater! Også skal disse håndhæves plus racestandarten skal tolkes/ændres til mindre ekstrem!!!!

• #20   27. maj 2020 AT
    smiley Vi snakker vitterligt kun krav om noget så basalt, som at hunden skal kunne træne vejret ubesværet i hvile.
    Mener du helt seriøst, at det er urimeligt at forlange af en tavleløs opdrætter?

• #21   27. maj 2020 Pernille - jeg har kun mødt et par franske med normal vejrtrækning. Resten (både med og uden tavle) har været besværet i en eller anden grad.

Men det er jo ret ligemeget - hvis tavleløse allerede lever op til reglerne (længere næse, ingen rallen osv), hvad er så problemet, så vil de jo slet ikke opleve ændringer, hvis reglerne også omfattede dem.

Meningen med loven er vel at få bedre velfærd for alle fladnæser. Det opnås da bedst ved at lade reglerne gælde alle.

• #22   27. maj 2020 Jeg synes synes det er fantastisk smiley
    Derimod at det er direkte pinligt af avlere og forbund at der ikke er lavet konkrette tiltag, så det er umuligt at lade det blive ved snakken.
    Mange købere bliver klogere undervejs fordi man ikke lige får tænkt 2 gange inden man køber. Men avlere og forbund er udmærket klar over hvad der foregår.

Enhver der påstår deres FB ikke har vejrtrækningsproblemer, har ikke mødt den jeg mødte nogle år tilbage. Det var den vildeste FB raket jeg nogensinde har set. Jeg ved de kan være lidt "bulldog hyper" - men altid kun i korte perioder. Denne FB spurtede og sprang som en kænguru - kontinuerligt sammen med de andre hunde.

Et nært familiemedlem har haft 2 der ikke kunne gå 3km rundt om en sø på trods af kølende vand på kroppen og munden. De måtte fragtes i barnevognen ca midtvejs smiley

• #23   27. maj 2020 Johnny - de to jeg nævner uden problemer er/var netop sådan.
    De fleste jeg møder bliver i bedste fald bare hurtigt trætte, men i reglen er der også rallen og snorken med i købet. Og så hjælper det jo ikke, at de tit er overvægtige.
    Trist egentlig, for jeg synes faktisk FB er en super sjov lille hund, når de kan.

• #24   27. maj 2020 Michelle, jeg skriver jo ikke at ALLE franske uden tavle har gode luftveje, fordi det er ikke tilfældet! Men jeg ser bare langt flere franske der ikke døjer med hverken luftveje og længde, højde osv ikke er så ekstreme som dem med.. Og det er den slags bulldog jeg selv har valgt de gange jeg har skulle ha hund.. Dem uden stamtavle jeg snakker om som er mindre ekstreme og har bedre vejrtrækning/luftveje ligner også mere dem molosshuset avler end de typiske jeg ellers møder som har tavle.. Personligt synes jeg det er meget kønnere og min erfaring fra egne hunde er at det også er et sundere udseende ikke at være så ekstrem men altså hvor meget af det der er tilfælde pas - men i min verden er det så samtidigt også bare logisk at mindre ekstremt udseende er sundere.. Flere af de meget racetypiske med tavle (og de mest racetypiske uden tavle) man kan jo seriøst SE på dem at de ikke har det optimalt! Jeg ser også en enorm forskel i energi niveau/aktivitets niveau og i hvor adrætte de er alt efter hvor ekstreme de er! Folk tror de skal være sofa kartofler, men hvis man har en fransk der ikke er hæmmet af sin vejrtrækning og ekstreme udseende så er de faktisk ret aktive! Det har alle mine 4 (ud af 5) der ikke har været ekstreme været hvor den ene (første) som var lidt mere ekstrem (dog ikke helt så slemt som nogle men alligevel) han var en sofa kartoffel uden lige! Og jeg er slet ikk i tvivl om at det var pga kroppen og luftvejene! (han blev opereret to gange for sine luftveje selvom han ikke engang var så besværet som nogle jeg har mødt, men vi sys det var skide synd!)..

Iøvrigt.. De kloge på kvl (landbohøjskolen hvad end den hedder nu - KU life tror jeg) fandt frem til at fedme også har en stor del at sige mht deres vejrtrækning.. Skal så lige siges at alle mine har så også alle været pænt slanke smiley

• #25   27. maj 2020 Johnny, sådan nogle bulldog raketter har jeg haft flere af og har en nu smiley De der har ordentlige luftveje og en fornuftig fysik (læs ikke for ekstrem og med fin ryg og hofter bla) har virkelig GO i sig og kan sagtens løbe og lege som andre hunde samt gå LANGE ture!

Mille og jeg gik feks den sommer der var tørke og MEGA varmt 15km hver aften og der var stadig FUCKING varmt! Uden hun havde problemer og hun løb altså stadig og legede på lige fod med hunde med lange næser og fine luftveje.. Så de findes altså! - Har haft 4 stk selv af den slags.. Det er virkelig skønt at se at de trods alt også findes hvor de ikke skal døje sådan fordi det er fandme synd!!

• #26   27. maj 2020 Pernille - men ift at lade loven omfatte alle fladnæser og ikke kun dem med tavle er det jo ligemeget. Hvis de vitterligt har mere næse, åbne næsebor, ikke raller osv, så kan de jo sagtens avle, loven vil ikke påvirke dem. Til gengæld ville man undgå, at folk hvis hunde ikke lever op til loven så blot avler uden tavle fremover.

• #27   27. maj 2020 Michelle, det burde da også omfatte dem uden stamtavle, fordi der er jo også meget racetypiske eksemplarer af dem (hvis vi ser på standarten samt hvad der vinder på udstillinger) uden tavle.. Jeg ser som sagt bare ikke så mange af den slags som uden.. Men ja, det burde da klart gælde alle fordi så påvirker det jo bare ikke dem der har ordentlige luftveje - dog vil jeg sige at mht HELT åbne næsebor så kan de sagtens være et sted mellem semi åbne (skridtet under helt åbne) og helt åbne og alligevel ha helt fin vejrtrækning så den regl kan komme til at udelukke hunde der faktisk ikke døjer.. Feks er min Milles ene næsebor LIDT mere lukket end det andet - ikke ret meget men en lille smule og jeg kan være i tvivl om hvorvidt hun feks ville blive udelukket af den årsag.. Men det ville da virkelig være ærgerligt eftersom hun vitterligt på INGEN måde døjer og opfylder alle andre krav (ja hun vil kunne bruges i overgangsperioden med en der har alle krav opfyldt men..) plus hun på mange andre mindst ligeså vigtige områder ville bidrage med noget VIRKELIG godt for racen (pæne hofter, albuer og perfekt ryg hvilket er sådan okay sjældent) så det ville da være super ærgerligt da ryggen er et kæmpe problem for racen! (Altså nej, hun ville aldrig komme i avl pga allergi men håber du ved hvad jeg mener).. Plus jeg tror simpelthen racen uddør hvis hundene med tavle skal opfylde det der fordi som sagt oplever jeg at de har endnu værre luftveje end mange uden.. Så spørgsmålet er om man skulle både fokusere på luftvejene og de andre ting racen døjer med også feks gå bare lidt på kompromis med feks et en LILLE smule mindre åbnet næsebor hvis der vitterligt intet problem er med vejrtrækningen plus hunden kan bidrage med sundheds resultater der kan få racen væk fra andre sundhedsproblemer som også påvirker deres livskvalitet (hvilket dårlig ryg i den grad gør feks).. Men ikke dermed sagt jeg er imod at gøre noget for racen, tværtimod jeg har ikke villet støtte de ekstreme opdræt ved at købe der og har derfor valgt en mindre ekstrem uden tavle flere gange (har først hørt om molosshuset der avler som jeg har valgt hunde efter, efter jeg har fået Mille).. Men med hårdt ramte racer er det bare et større puslespil end blot vejrtrækning! Og man bør efter min mening også kunne vurderer efter en helhed plus om hunden reelt har vejrtrækningsproblemer.. Men hvordan man bedst muligt strikker det sammen, det ved jeg ikke... Kan også være bange for at dem der så skal vurdere om hunden har feks "vidt åbne næsebor" vil gå lidt på kompromis i forhold til andre racer med lange snuder da der simpelthen ellers ikke vil være nok at vælge mellem tilbage (ihvertfald med stamtavle tror jeg kan blive et seriøst problem).. Men det er også bare mine tanker smiley

• #29   27. maj 2020 Mille grynter heller ikke det mindste, det har kun en ud af mine fem hunde gjort som skrevet.. Mine har ikke engang snorket når de sov det mindste..

Men ja, det er virkelig synd når de har dårlig vejrtrækning!! De burde kunne løbe og lege uden besvær og trække vejret alle sammen som mine har kunnet! Det gir da så meget øget livskvalitet!

• #30   27. maj 2020 Pernille - man har jo altså lavet en ovetgangsperiode, hvor man netop tillader, at et af punkterne ikke opfyldes, hvis den der parres med til gengæld lever op til alle krav.

Og er det ikke muligt at finde nok avlsmateriale, der både har gode luftveje OG øvrig sundhed ok, så er det måske på tide enten at lade racen uddø eller blande noget andet ind (kontrolleret og med formål - som ved genoprettelse af andre racer).

• #31   27. maj 2020 Michelle, ja men altså hvorfor hvis hunden vitterligt har toppen af gode luftveje skal den udelukkes alene pga et enkelt Meget lidt mindre åbnet næsebor når resten er fuldstændigt optimalt incl sind og fysik.. Jeg forstår bare ikke formålet når luftvejene alligevel er fuldstændig upåvirkede.. Man skal altså også tænke andre ting end kun luftveje og jeg tror desværre at der så bliver gået på kompromis med andre ting hvilket er hvorfor jeg synes det ikke er strikket ordentligt sammen - plus jeg synes man også burde stille krav til yderligere sundheds resultater hvilket der pt overhovedet feks ikke er for franske inden avl i DKK (hvilket er forbandet svineri!!!) Så handler DKKs avl af franske pludselig kun om udseende og har intet med sundhed at gøre i en ellers plaget race og fandme om jeg vil støtte det! Så skulle det være pga sundhed!! Ellers kan man ligeså godt vælge en hvor forældrene er testet og er mindre ekstreme og med gode luftveje uden stamtavle og endda spare penge samtidigt! Men det er bare min mening..

Mht at lade racen uddø, det synes jeg er lige vildt nok, man kunne jo også erkende at en race ikke går fra plaget til sund fra 0-100 på et sekund også reelt arbejde hen mod en sund race uden at racen skal uddø hvilket da ville være pisse ærgerligt pga deres helt specielle sind man bare ikke får i andre racer.. (ja jeg har virkelig ledt pga sundhed).. Men jeg synes helt sikkert der skal gøres noget og også noget drastisk! Jeg er bare ikke helt overbevist omkring at det her er skruet bedst muligt sammen.. Men igen, hvem ved om dem der skal dømme næsebor og luftveje ikke alligevel ville kalde hende okay til avl.. Må erkende helt neutralt at andet ville ha været synd (hvis det ikke var for allergien selvfølgelig, kunne aldrig drømme om at avle på en med allergi).. Har da også flere gange fra dyrlæger fået at vide at var det ikke for hendes allergi så ville hun kunne ha været rigtig god i avl (og faktisk også to i hundeskoven der har spurgt om hun ikk skulle ha hvalpe fordi de var imponeret over sind, krop/ikke ekstreme look, vejrtrækning osv - dog uden de vidste hun havde allergi og er steriliseret da de spurgte)

• #32   28. maj 2020 Men Pernille - hvis hun er, som du beskriver, ville hun jo ikke være udelukket. Hun ville bare skulle parres med en, der har helt åbne næsebor...

Jeg er da helt for at prøve at forbedre racen.men hvis det står skidt til, at der simpelthen ikke er avls materiale nok med både sunde, korrekte luftveje OG god sundhed i øvrigt, så kan man jo ikke able. Der skal da ikke avles på halvsyge hunde, fordi det er det bedste der er.
    Så må man krydse noget ind, lave indmønstring eller lade falde hvad ikke kan stå.

• #33   28. maj 2020 For mig kunne man fint totalt forbyde racer Med flade snuder, det giver ikke mening at avle på dyr som ikke har en optimal livskvalitet og det har de altså ikke uanset hvad ejere mener, der er ingen med fladtrykt snude som trækker vejret fuldstændig optimalt! Ingen!

• #35   28. maj 2020 Der skal da ske en ændring, vi kan da ikke være bekendt at lade hundene i stikken fordi at, man synes at de skal se sådan ud smiley

• #37   28. maj 2020 Bulldogsne er så langt ude nu, at jeg har meget svært ved at se en vej tilbage, hvis ikke man begynder at blande noget mere langnæset ind..

Jeg kender en bulldog jeg vil kategorisere som "frisk". Det er min venindes mors FB.
    Den løber og leger med Melanie og Thea, men ikke uden lyd..
    Dog falder den ikke om efter 5 min leg. Og den snorker ikke når den trækker vejret i hvile.

• #38   28. maj 2020 I forhold til Bulldogs er det jo heller ikke kun vejrtrækningen, der er problemet. Jeg kiggede lige på Molosshusets hjemmeside og listen over sygdomme hos både fransk og engelsk er jo absurd lang. Altså, det er da lige til at få ondt i maven over, at opdrætterene for de flestes vedkommende bare trækker på skuldrene. At de kan se sig selv i øjnene, har jeg vildt svært ved at forstå.

Men man skal jo starte et sted og jeg håber, at det her bliver startskuddet til en holdningsændring hos både opdrættere og købere, så det er muligt om nogle år at købe sunde bulldogs.

• #39   28. maj 2020 DKK og nogle andre landes FCI klub (kan ikke huske hvor mange) er jo netop begyndt at lave specielle test og krav til "disse" racer. Det har været deres måde at forsøge at rette avlen til det mere positive på vejrtrækningen.

Dog har jeg mødt flere Old English Bulldogs som faktisk har været utrolige adrætte og tilsyneladende uden de store vejrtræknings problemer. Jeg ved godt at de ikke er FCI registreret (endnu?), men de har da formået at avle sig frem til en sundere version. Eller tager jeg fejl?

• #40   28. maj 2020 Hijacks - de er jo netop lavet ved at blande med andre racer, og det går FCI næppe med til. De er dog heller ikke specielt sunde.

DKK's strategi giver jeg ikke meget for. Det er fint, at de vil teste. Men de vil ikke ændre på udseendet, og det er for dælen udseendet der giver mange af problemerne.
    Man behøver jo ikke en ændret standard, man behøver blot stoppe med den ekstreme (over-)fortolkning af den... I øvrigt ikke kun for fladnæsernes vedkommende.

• #43   28. maj 2020 De har jo tilladt det på blandt andet Gammel Dansk Hønsehund, men det er nok ophavsland som skal søge. Jeg kender ikke selv processen

• #46   28. maj 2020 #45
    Jamen så er det et andet land der styrer standarden.
    Russell Terrier er jo også oprindeligt engelsk, men det er Australien der styrer standarden, fordi England ikke har en FCI klub

• #49   29. maj 2020 Når man snakker om solen...
    DKK får nu OEB i x-register

• #50   29. maj 2020 HiJacks det er vanvittigt. DKK skuffer igen!

• #51   29. maj 2020 Jo jo, de er jo populære, så der bliver jo produceret en del hvalpe, hvilket er ensbetydende med penge i kassen

• #52   29. maj 2020 Man kan jo håbe på, at der dermed også kommer mere kontrol med racen. De der selvopfundne bøger er noget værre rod.
    Men vi må også være ærlige og indrømme at vi som regel kun hører om de opdrættere der er syge i potten. Jeg vil i hvert fald tro på at der også er fantastiske opdrættere derude og det er nok også kun dem der flytter (i første omgang)

• #53   29. maj 2020 Jeg har svært ved at se det ske...

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#56   30. maj 2020 får de ikke alle sammen kejsersnit ? og kan ikke parrer naturligt?

så er de vel uddøde rent teknisk....

• #57   30. maj 2020 rigtig mange får kejsersnit jo... Det er enda, for nogen, argumentet for de vanvittige priser hos bulldogs...

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#58   30. maj 2020 dyr der ikke kan reproducere selv....

skamfuldt. Også at bakke op om som køber.

• #59   30. maj 2020 HL - nu gælder loven jo alle brachy racer, så nej, de får ikke alle sammen kejsersnit (de har heller ikke alle luftvejsproblemer).

Det er lidt som med forbudsloven - vi har 2-3 racer, som vi synes er et problem, så derfor forbyder vi 13 racer just in case. Om end i det tilfælde var der ikke rigtigt en rød tråd i racerne, det er der jo her.
    Her er det jo klart bulldogs og mops der er overrepræsenteret i sygdomsstatistikkerne, men just in case tager vi alle fladnæserne med.
    - og det er sådan set fint med mig. Dem uden egentlige problemer skal jo blot avle efter lidt mere næse - og det er super, ekstremer har aldrig gavnet nogen racer.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#60   30. maj 2020 nej det er oeb jeg har hørt det om plus flere fb.
    min kommentar går på det om at lade racer uddø.

ikke om jeg fatter man vil betale folk for at avle på dyr der ikke kan reproducere selv.

Jeg får aldrig sådan en hund.

ved børn siger man det er sundt at blive født. en lang række ting følger med en naturlig fødsel. og parring. ved mennesket.

Jeg er sikker på det samme gælder andre pattedyr. naturen designer ikke noget for sjovt ergo spiller fødsel en rolle.

I akutte tilfælde er det godt man kan lave kejsersnit og hjælpe ved inseminering osv ved en parring men når det bliver normen er hunden taberen.

tænk sig at lade et dyr gå de ting igennem for.... Hvad? penge? for at jeg kan få en hund Jeg synes ser sød ud?

aldrig nogensinde her. aldrig.

Jeg synes dem der bakker op om det skulle skamme sig lige så meget som de opdrættere der udfører det.

fint man tager alle med. ellers kan vi jo se hvor de ender....

• #61   30. maj 2020 Ok, havde ikke lige fattet, det kun var oeb du mente smiley

Jeg kan se mange tror, at optagelse i DKK betyder, at NU kommer der kontrol med og styr på avlen. Det er jo bare ikke rigtigt det man ser i andre racer med problemer.
    Der er også nogen, der lidtvkritisk spørger til vejrtrækning og restriktioner for dette - det bliver af en del skudt ned med " det er der fokus på". Sjovt nok fremgår det fokus bare ikke rigtigt nogen steder.

Ud over at det måske bliver sværere at fuske med tavlerne, tror jeg ikke det gør hverken fra eller til for sundheden at de nu er kommet i DKK.

Og nej, jeg fatter heller ikke logikken bag at man betaler mere for de ekstra skavanker.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#62   30. maj 2020 dem og flere fb, ja

jeg kom også dumpende ned i tråden jo smiley

men god ide at bremse det ved de andre. Vi kan jo se hvor det ender....

• #63   30. maj 2020 jeg så et argument med "det er ikke den flade snude der giver dårlig vejrtrækning, men de lukkede næsebor"... Som sjovt nok opstår med den flade snude... Kender i hvert fald ingen langsnude racer med trykkede næsebor.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#64   30. maj 2020 hvis nu køberne ikke handlede der så fik de opdræt nok andre toner

• #66   30. maj 2020 jeg tænker bare der var mange andre racer at vælge i mellem, hvis man endelig skulle tage nogen ind.

OEB ligger jo i en vild gråzone, da der er en del linjer med blandt andet pitbull og ambull.

Hvis OEB absolut skal godkendes, syntes jeg SLET ikke, at HD og AD restriktioner er nok...

• #68   30. maj 2020 har OEB overhovedet én sikker standard... Da jeg var i DDH var der en OEB opdrætter der fortalte, at der var ca 29 forskellige standarder for racen, rundt om i verden? Der syntes jeg lyder vildt, hvis der passer.

jeg ser sjældent OEB der ligner hinanden... Her i byen har vi en bette dame der render rundt med et ordentligt monster. Den ligner en blanding af en frø, og noget fra mit værste mareridt.

• #69   30. maj 2020 Krøllet - Jeg følger lidt med i smug på fb, og det er også min opfattelse. Der er nogle på 20 kg og nogle på 40 kg. Nogle ligner eb, nogle ligner ambull, nogle ligner noget, der er fisket op fra havets bund.
    Ikke engang avlere fra samme klub, kan blive enige om, hvordan en oeb egentlig skal se ud.

• #70   30. maj 2020 Malene det er også den opfattelse jeg har. I DDH fyldte OEB meget, hunde som ejere... Og jeg kan slet ikke se en lighed, ikke engang hos kuldsøskende, er der garanti for de ligner hinanden.

• #71   30. maj 2020 Nej, prøv at holde øje med de planlagte kuld, der annonceres med. De 2 forældredyr er jo SÅ langt fra hinanden eksteriørmæssigt, at det er helt åndssvagt. Og det samme med hanhunden til det planlagte kuld, og så den hanhund der blev brugt på tævens tidligere kuld. Jeg har meget svært ved at forstå formålet i, hvorfor der bliver valgt lige netop x hund til x hund, og det virker heller ikke til, at man får meget ud af at spørge ind. Men helt ærligt, så er jeg nok også lidt (meget) fordomsfuld, når det kommer til oeb. Desværre, men jeg skal ikke lyve smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#72   30. maj 2020 der bor en her som er eb.... den kan knap gå.... alle siger Hvor sød når de ser den... Jeg kaster op men har ikke sagt noget....

blev jeg spurgt ville jeg svare ærligt...

den er oven i dårlig avl mega fed.....

• #73   30. maj 2020 Efter min tid i DDH er jeg ret fordomsfuld overfor både hundene og deres ejere... Det indrømmer jeg gerne.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#74   30. maj 2020 siger I noget hvis i ser sådan en hund som de jeg nævner herover.... Jeg laver lige en tråd om det emne

• #76   30. maj 2020 Det glæder jeg mig til at se... Jeg krydser og håber for det ikke bliver "Scar Face" linjerne der vinder...

profilbillede
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#79   30. maj 2020 sikke dog en..... hund.... smiley

• #81   7. jun 2020 Faren til et kommende kuld danske OEB-hvalpe. Joooo det ser da også Sundt ud

profilbillede
  • #82   7. jun 2020 jo men farven er flåååårt !

• #84   7. jun 2020 Det er jo ikke engang er slemt tilfælde smiley

• #85   7. jun 2020 Så synes jeg faktisk vores gamle EB så bedre ud

profilbillede
  • #86   7. jun 2020 Den ligner en fed gris med for små ører og for smal snude - og så den bensætning...

• #87   7. jun 2020 Hjemmegående - det opslag så jeg også, og jeg kan slet ikke beskrive, hvilken selvkontrol det krævede, ikke at kommentere!

• #88   7. jun 2020 Malene - jeg gik i gang ..:. Og så tænkte jeg naahhh det skaber nok bare drama og intet andet

Kommentér på:
Brachycephale avlsrestriktioner, Holland

Annonce