{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.002 visninger | Oprettet:

Tania F
Tania F
Tilmeldt:
1. apr 2021
Emner: 3 Svar: 40

Spørgsmål til fødsel {{forumTopicSubject}}

Hej alle erfarne HG.

Maggies temperatur er nu faldet til 36,6 grader efter at have ligget på 37,7 den sidste uge. Jeg har tre spørgsmål:

1) Terminsdagen. Hun er i dag på dag 60 hvis man regner fra 1.parring. Men ifølge dyrlægen som scannede fostre på dag 28 er hun på dag 58. Hvilken dag kan man regne med? Håber selvfølgelig på dag 60, så hun er længere henne. Jeg kender ikke ægløsningstidspunktet.

2) Hvad er jeres erfaring med fødselskomplikationer ved store kuld? Hun er blevet røntgen fotograferet til 8-9 hvalpe (Ved godt at det ikke er et stort kuld for mange af jer med større hunde men for os virker det som et stort kuld). Det er hendes første fødsel. Hun har taget 2,6 kg på fra normalvægt på 6,7 kg.

3) Hvor mange timer har I oplevet at der er gået fra målt temperaturfald og til fødsel?

Bh Tania.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål til fødsel
  • #1   4. apr 2021 Regn med sidste parring;) jeg bruger ikke at tage temperatur smiley det stresser efter min mening tæven mere end det gavner, læg i stedet mærke til små tegn, fx at gå fra foderet, grave i underlaget, gemme sig under møbler m.m smiley sørg for at være klar fra dag 60 efter sidste parring og sov tæt på tæven for en sikkerhedsskyld, de fleste tæver føder om natten.
    Held og lykke.


  • #2   4. apr 2021 Tør ikke svare, hvilken dag du skal regne med. Jeg får taget progesterontest på mine tæver, så jeg kender ægløsningstidspunktet. Mine tæver plejer at føde på dag 60-62 fra ægløsning.

    Mine whipper er større end din (13-15 kg.) jeg har ikke oplevet forskel i fødselsforløb, om der har været 6 eller 9 hvalpe. Har haft et kuld på 6 hvalpe som endte i et kejsersnit og to på 9, hvor alt gik glat.
    Min tæve som har fået 9 hvalpe to gange vejer normalt 15 kg, hun har lige op til fødsel vejet 22 begge gange.

    Jeg har oplevet at der er gået op til 26 timer fra temperaturfald, til den er begyndt at stige igen og herefter 12 timer før fødslen gik igang.

    5 af 6 kuld er født i dagtimerne smiley


  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #3   4. apr 2021 Godt at høre; tak for svar. Bh Tania.

  • #4   4. apr 2021 Vi har nærmest kunne skrive Gnocchi på de alm. tidsangivelser man skal påregne.
    Fødsel på dag 63 fra ægløsning. Vi måler. Inden da har hun 1 døgns opblokning som i fra kl. 7 morgen til næste morgen kl. 7.15.. og hendes temperatur fald lå 1 døgn før igen.

    I forhold til de store kuld så vær sikker på du har noget hurtig energi og god mad i huset hun gider. Så du evt. kan give et let måltid undervejs. De skal have så meget energi opsparet til de lange fødsler. Her har de første været som smuttede mandler. Men det er de hvalpe der ligger bagerst der trækker tænder ud. Når de ligger bagerst så tar det bare lang tid for dem at arbejde sig ud. Så bliv ikke nervøs hvis du synes der er længere tid mellem de sidste hvalpe end der var med de første. Men du skal selvfølgelig reagere hvis det går helt i stå.

    Sørg for du selv er udhvilet - eller at i er to. Når man venter i spænding og opblokningen går i gang så bør der være en hos hende hele tiden. Især med en førstegangsfødende. Og med et stort kuld oven i så kan det godt være 2 døgn man er på!

    Et godt råd kan være at have halsbånd på tæven - så man let kan håndtere hende hvis behovet opstår og kan få hende ud og gå.


  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #5   4. apr 2021 Ginne, mange tak for svar og gode råd smiley

  • #6   4. apr 2021 Tania jeg kan anbefale Oralade og flydende calcium til de lange fødsler. Der er ofte en pause på 1-2 timer halvvejs.
    Jeg giver Oralade med flydende calcium, når jeg føler at tæven har behov for lidt hjælp til veerne eller lidt ekstra krudt. I de store kuld (12-14stk) har jeg tæven ude og lufte i haven en 3-5 gange under fødslen. Det sætter gang i veerne.
    Jan man ikke få fat i ovenstående, så er tigermælk et rigtig godt alternativ. Opskriften kan Googles. Bare søg på tigermælk til hunde.
    Pøj pøj!


  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #7   4. apr 2021 Louise, tusind tak for råd smiley

  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #10   5. apr 2021 Nej, desværre. Der sker ikke rigtig noget. Hendes temp var i går 36,6 kl 12 og 36,3 kl 18. Kl 1.20 i nat var den 37. Den er nu 36,9. Skal den først op på normaltemperatur igen før fødsel går i gang? Hun er gået fra foder siden i går morges og har tømt sig her til morgen med tynd mave. Hvad tænker I?

  • #11   5. apr 2021 Jeg tænker at det ikke varer så lang tid nu. Min erfaring siger at man kan stirre sig blind på dén temperatur. Den kan fise lidt op og ned. Observer din hund i stedet. Halser hun?

  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #12   5. apr 2021 Kun lidt. Hun sover for det meste. Når hun så vågner kan hun godt halse lidt. Hun gik dog i nat for første gang op i sin fødekasse og rodede rundt. Hun har ikke villet derop før. Hun kastede lidt op i nat også.

  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #14   5. apr 2021 Så er vi i gang. Der hænger en stor brunlig bobbel ud af hende (ikke hvalp) hun kan dog ikke nå derned pga stor mave så venter på at hun kan presse den ud.

  • #15   5. apr 2021 Det er blæren der smører fødselskanalen.
    Rigtig god fødsel smiley


  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #16   5. apr 2021 Tak. Den er lige bristet. Hvor lang tid må der få fra første hvalp kommer ud?

  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #18   5. apr 2021 Hov, den er stadig intakt. Det var klart vand der kom ud af hende. Blæren hænger der stadig. Hvor længe må den hænge der før den skal briste ?

  • #19   5. apr 2021 Den må hænge der længe.
    Hos vores går der ikke sjældent en time efter den er bristet og første hvalp er ude.


  • #21   5. apr 2021 Gå nu ikke i panik, der kan godt gå lidt mere tid, bliv hos tæven og bevar roen det er næsten det vigtigste smiley

  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #22   5. apr 2021 Ok. Hun har lagt sig til at sove med bobbel hængende ud af sig. Gad vide om hun overhovedet har veer?

  • #23   5. apr 2021 Isabelle oplever du dét? Her er de aldrig kommet indenfor en halv time.
    Vi har oplevet 1,5 uden problemer. Dyrlægen var kontaktet og sagde ro på.


  • #24   5. apr 2021 Tania kan du se sammentrækninger ned over ryggen?
    Jeg ville putte hende i snor og en rask tur i haven, hvis ikke der sker lidt indenfor 10-15 min.


  • #25   5. apr 2021 Uhh en fødselstråd smiley SÅ er det forår på hg smiley

    Ønsker dig god fødsel smiley kan ikke selv bidrage med erfaringer eller noget, men du er i gode hænder herinde smiley


  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #26   5. apr 2021 Det har hun ikke. Hun ligger bare og sover og trækker vejret lidt højere end vanligt. Jeg går med hende om 10-15 min i snor i haven.

  • #27   5. apr 2021 Ja det kan ofte sætte gang i det

  • #28   5. apr 2021 Vil dog sige at mine ofte hviler/sover en halv times tid i mellem opblokning og pressefase.

  • #30   5. apr 2021 Jeg ville bare lade hende slappe af, hun får brug for det, så længe hun ikke virker forpint er det hos mig et godt tegn at der bliver taget afslappet på det hele;) mine kan sagtens finde på at sove en time før det rigtig går løs smiley

  • #31   5. apr 2021 Det kunne godt være at det var racerelateret. Men du har helt ret. Der siges/skrives altid maksimalt en halv time. At virkeligheden så ofte er en anden, er jo en anden sag smiley

  • #32   5. apr 2021 Veer kan ikke nødvendigvis ses hvis man ikke er vandt til at have fødende tæver, en ganske svag sitren over krydset med korte mellemrum er ofte alt man ser;) med en hund med tæt pels kan det være rigtig svært at se;)

  • #33   5. apr 2021 Bodil korrekt! Der er også forskel på udvidelsesveer og presseveer

  • #35   5. apr 2021 Nej at flytte en fødende tæve, gør man kun hvis det er sidste chance.
    Første gang vi oplevede at tæven lagde sig til at sove inden presseveerne, troede jeg det hele var gået i stå. Jeg ringede manden hjem fra arbejde og adviserede dyrlægen. Min mand havde 40 min kørsel. Jeg fik pakket alt og kig og bandede indvendigt over at det hele var gået i stå. Tilde trissede bare rundt nede i stuen (fødekassen var på soveværelset) som om hun ikke var i fødsel. Da Niels kom ind ad døren, kiggede Tilde op på ham og gik over i en hunde kurv og fødte den første hvalp. Møghund! Hun ventede da bare på at flokken var samlet.


  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #36   5. apr 2021 Har lige været ude at gå med hende og blæren bristede og der kom klart vand ud. Det er nok fostervand. Måske det der kom ud tidligere var urin... jeg ringer til dyrlæge hvis ikke der sker noget om 20-30 min. Tak for alle jeres gode råd og tanker

  • #37   5. apr 2021 Ja det er blæren der smører. Nu skulle der gerne blive plads til veer.

  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #38   5. apr 2021 Ja, hun er nu begyndt at halse rigtigt modsat før.

  • #39   5. apr 2021 Naturen er så viselig indrettet at langt de fleste tæver af sunde racer har styr på det, jeg blander mig ikke ret gerne og går fx aldrig med en tæve med mindre den selv forlanger det, jeg går ud fra at hvis der er stilstand har det en grund, jeg tror egentlig at rigtig mange kejsersnit kunne være undgået hvis vi bare trækker vejret og lader naturen få lov at arbejde;) går man med en tæve som slapper godt af før fødsel eller midt i den, så er man jo med til at gøre tæven træt med risiko for at kræfterne slipper op før fødslen er slut smiley

  • #40   5. apr 2021 Bodil jeg er helt enig, men trækker det lidt og veerne virker svage, så kommer mine tæver ud. De store kuld vi har haft (12 og 14 stk), der mener jeg at det er ret vigtigt, at hjælpe tæven så fødslen ikke trækker for langt ud. Sealyerne som oftest får 4-6 stk, der er der ikke behov.

  • #41   5. apr 2021 Det lyder godt Tania. Så kommer der nok snart en hvalp i fødselskanalen. Du kan se en bule mellem endetarm og skede. Her kan den nu også sidde et stykke tid eller smutte lidt op og ned. Går der lidt længe, så holder jeg hvalpen nede (udefra) imellem veerne. Ja jeg blander mig for at hjælpe mine tæver, hvis jeg føler der er behov.

  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #43   5. apr 2021 Der er 8 hvalpe men vi er nu på dyrehospitalet da vandet gik for ca halvanden time siden og der ikke skete noget. Vi var nødt til at køre 40 min da de to andre tættere steder ikke ville tage os pga travlhed smiley

  • #44   5. apr 2021 Åh øv smiley håber der snart sker noget og det ikke er en hvalp der ligger på tværs. Godt I kom afsted!

  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #46   5. apr 2021 Tak, hvor er I søde. Jeg skal nok opdatere

  • #48   5. apr 2021 Krumme der er ikke kommet nogle endnu. Der skulle være 8 i tæven.

  • #50   5. apr 2021 Kæmpe kram Tania.
    Det er aldrig rart når tingene ikke går som håbet og planlagt og ender hos dyrlægen.
    Jeg håber for tæven og hvalpene klare sig.
    Kram.


  • #51   5. apr 2021 Jeg krydser fingre for at alt ender godt smiley

  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #52   5. apr 2021 Tusind tak. Den første hanhvalp er født. Dyrlægen mente det var kalkmangel som gjorde at hun ikke fik ordentlige veer. Så hun fik et skud af kalk. På scanningen kunne hun se at de ikke var kommet ned endnu og stadig lå i deres horn.

  • #53   5. apr 2021 Det var dejligt at høre og super fedt med en dyrlæge der ikke bare skriger kejsersnit med det samme.
    Pøj pøj med resten!


  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #54   5. apr 2021 Puha, sikken omgang. Det blev til smukke 5 piger og 3 drenge smiley Tusind tak for jeres råd og vejledning. Det har virkelig beroliget mig. Kh Tania

  • #55   5. apr 2021 Tillykke med det fine kuld smiley

  • #56   5. apr 2021 Hvilken race er det? Må vi se billeder? smiley en fødselstråd uden billeder, det kan man ikke smiley

  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #58   5. apr 2021 Tusind tak. Ja, pludselig smuttede de ud. 8 hvalpe på 3,5 time. Billeder følger selvfølgelig. Hun er blanding af chinese crested powderpuff og coton de tulear.

  • #59   5. apr 2021 Sikken flot hun klarede det. Kæmpe tillykke!
    Jeg hepper da også på billeder smiley


  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #60   5. apr 2021 Der var så lige en surprise hvalp. Det blev til 6 piger og 3 drenge ??

    profilbillede
  • #61   5. apr 2021 Hold da op et stort kuld på en lille tæve. Det kan nemt være årsagen til at hun ikke fik ordentlige veer i starten. Livmoderen kunne slet ikke trække sig sammen, før der kom lidt plads.


  • #62   5. apr 2021 smiley

    Ja, det er da et ret stort kuld, for en lille hund. Bare hun kan klare at fodre så mange?


  • #63   5. apr 2021 Tillykke smiley

  • #64   5. apr 2021 Tillykke med alle de søde små, som om et par uger forvandler sig til en flok farlige krokodiller smiley

  • #66   6. apr 2021 stort tillykke du får godt nok travlt i den kommende tid, men glæder mig til at følge dem

  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #67   6. apr 2021 Tak allesammen. Ja, det er lidt udfordrende for hende da der konstant er 4-5 hvalpe der skal have mælk så hun har sjældent fred. Hun halser en hel del men jeg har læst at det er hendes livmoder der trækker sig sammen når de små dier. Hun fik kalktilskud på hospitalet inden fødsel og igen her til aften i brusetabletform og er ikke rastløs eller urolig. Men de dier jo hele tiden smiley der er en lille pige som vi har måttet supplere lidt på her til aften men ser ud at hun nu har fået kræfter til selv at sutte. Har sat vækkeur hveranden time men har selvfølgelig slet ikke lukket et øje endnu...

  • #68   6. apr 2021 Mælken løber måske først rigtig til i dag. Det oplever jeg med vores den lille race. Det er råmælk de får nu.
    Ja du skal nok være ekstra obs på kalk chok den kommende tid.
    Halse og evt grave lige efter fødsel er typisk livmoderen der trækker sig sammen. Det kan være voldsomt, når kuldet har været stort og livmoderen meget udspilet. Er alle moderkagerne kommet ud? Måske skulle I overveje et efterfødselstjek i dag med en livmodersammentrækkende sprøjte samt evt kalk.


  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #69   6. apr 2021 Det ville være så godt hvis mælken løber rigtig til i dag. Det er nemlig som om at de ikke bliver rigtig mætte og derfor konstant sutter. På hospitalet blev hun tjekket igennem for både gemte hvalpe og moderkager så regner med at de alle er kommet ud. Ja, har godt tænkt på dyrlæge tjek i dag; hun forlader bare så nødigt de små så er bange for at det vi stresse hende. Men jeg ringer nu alligevel og tager en snak med dem. Er så nervøs for kalkchok...

  • #70   6. apr 2021 Det er helt normalt at de ligger og slutter konstant. Det vil de også gøre på de tidspunkter de forsøger at øge produktionen.
    Selvom det er bøvlet, så kan du tage hvalpene med og få dem tjekket igennem for ganespalte, endetarm, haleknæk osv, hvis du ikke allerede selv har gjort det.


  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #72   6. apr 2021 Hun blev jo tjekket i går af dyrlæge efter fødsel og har det fint. Har talt med egen dyrlæge som mener at kalktabletterne er tilstrækkelige til at dække kalkbehovet. Og kan i dag se en forskel på brystvorterne som ser meget større ud i dag (nok mælken der er løbet til som Louise skriver)

  • #73   11. apr 2021 Er jeg den eneste, der ikke har set billeder af hvalpene?
    Man kan da ikke prale med hvalpe, uden at lade os andre se billeder smiley smiley


  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #74   11. apr 2021 Sorry; lagde et op lige efter fødslen men her kommer nogle flere hvor de er næsten en uge gamle ??

    profilbillede
  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #75   11. apr 2021

    profilbillede
  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #76   11. apr 2021 Alt går ellers rigtig fint. Havde dog hundemor til dyrlægen pga voldsom diarre i to døgn, og hvor hun ikke ville spise. Blodprøver viste ingen tegn på sygdom (bughindebetændelse etc). Fik diapaste, pulver, oraladedrik, og der er nu kommet styr på maven. Dog er der en af hvalpene der piver virkelig meget. Han både spiser og sover men selv der piver han... kan det være maven?

  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #77   11. apr 2021 Ps har købt et overvågningskamera der hænger over hvalpekassen; det er fantastisk. Så kan jeg tjekke at alt er ok når jeg ikke lige er ved dem. Har nemlig prøvet to gange at finde en hvalp uden for kassen som har hængt fast i dievorten når Maggie skulle ud...

  • #79   11. apr 2021 Ja det kan nemt være maven. Tager de alle pænt på?

  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #80   11. apr 2021 Maven føles lige så blød som de andres. Han har taget 45 gram på siden fødsel i mandags. De tager alle rigtig pænt på. Der er en lille pige som var en del mindre end de andre allerede ved fødslen og som endnu ikke er oppe på de andres fødselsvægt men hun har taget 41 gram på i alt. Men hun virker til gengæld helt tilfreds og rolig.

  • #81   11. apr 2021 Tak for billeder
    Dejligt st se sådan nogle lækre hvalpe ??


  • #82   11. apr 2021 De skal gerne fordoble deres fødselsvægt på 7-10 dage. Tror du han er sulten? Hvad tager han Ca på dagligt?

  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #83   11. apr 2021 Så har de lidt travlt men måske de tager mest på her i uge 2... i sidste uge havde hundemor jo diarre og var på skånekost og spiste stort set ikke i to døgn. Der har de måske ikke helt fået det mælk de skulle. Den pibende hvalp har taget i alt 45 g på svarende til 7,5 gram pr dag siden fødsel. Har dog lige opdaget at der fra den bagerste mælkekirtel ligesom ligger en lang hård hævelse inden under og ned mod skeden (ligner en pølse). Tænker at det kan være mælkeophobning og går straks i gang med varme omslag og udmalkning. Nogen der har gode råd til det?

  • #84   12. apr 2021 Uha pas på det ikke udvikler sig til brystbetændelse! Det er helt korrekt som du gør. Varme omslag og se om det kan komme ud. Er det ikke lykkedes dig, så er det akut til dyrlægen. Det er en god idé at tjekke mælkekirtlerne 2 gange dagligt.
    Med risiko for at fornærme (og det er ikke min hensigt), så ser hvalpene noget tynde ud. Jeg ville gerne at de var mere pæreformede en uge gamle. Det er vigtigt at de får hvad de skal have. De kan ikke bare vente til uge 2. Jeg tror den urolige hvalp er sulten. Det er vigtigt at du vejer alle hvalpe hver dag og Ca samme tidspunkt. På dén måde fanger du en ikke trivelig hvalp. Har de det varmt nok? Er der for køligt stopper fordøjelsen.
    Jeg må indrømme at jeg havde tilbudt flaske. Jeg tvivler på at din tæve kan klare så stort et kuld selv.


  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #85   12. apr 2021 Ja, det kan du tro. Jeg lagde varme omslag på i går og masserede og lagde den største hvalp til og det hjalp helt gevaldigt. “Pølsen” er der stadig men slet ikke lige så spændt som før. Så jeg gentager det så tit jeg kan. Jeg tænkte også om de måske ikke var varme nok nu hvor temperaturen er falder så jeg sætter en varmelampe op i dag som jeg havde købt men fået frarådet pga at hundemor så måske ville få det for varmt og gå fra dem. Jeg vejer dem morgen og aften og gav de to mindste ekstra mælk med flaske de første 4 dage. Synes du at jeg skal fortsætte med det selvom de tager på? Du fornærmer absolut ikke; er kun glad for gode kommentarer og råd. Jeg sender lige et billede fra i går; dem jeg sendte var vist fra onsdag. Tak for dine input.

    profilbillede
  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #86   12. apr 2021

    profilbillede
  • #87   12. apr 2021 Jeg har altid haft sådan en varmeplade i hvalpekassen. Selv helt små hvalpe kan sagtens møve sig over på varmepladen, mens hundemor lægger sig ved siden af pladen.


  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #88   12. apr 2021 Tak for tip. Har bestilt to Varmepuder som varmes i mikroovnen i fald varmelampen bliver for varm. Har sat et ekstra varmeapparat op ved siden af hvalpekassen så der er nu god temperatur omkring 27/28 grader (har lagt et lille termometer langs siden i kassen).

  • #89   12. apr 2021 Åh de ser noget bedre ud på de nye billeder. Jeg er rigtig glad for at du ikke blev fornærmet. Det var absolut også kun ment som en hjælp. Hvalpe skal være pæreformede og der skal være ro i kassen, med mindre tæven kommer ind til dem og de skal spise. Så bliver der noget postyr. Bare han tager forholdsmæssigt ligeså meget på som de andre, så ville jeg være tilfreds. Jeg har også haft et par store kuld, og de tager naturligt nok ikke så hurtigt på, som hvis der er 3 eller 4 hvalpe. Vær obs på kalk chok, når de tager et vækstspring. Jeg ville nok tilbyde dem fast føde allerede ved dag 18 men senest ved dag 21. Det har vi gjort med de store kuld (efter råd fra andre) og de er gået lige til fadet. Vi tilbyder VOM Puppy som det allerførste. Når de har fanget budskabet, så blander vi en smule opblødt hvalpefoder i og øger efterhånden, så det til sidst er rent hvalpefoder. Ved tidligere kuld har vi tilbudt rent opblødt hvalpefoder, og der skal der godt nok overtales i flere dage.
    Dejligt at du er obs på mælkeknuden. Prøv at malk ud, men kun så den stort set er væk. Du skal ikke tømme brystet. Ellers skal du lægge en af de store/stærke hvalpe til dér, så den kan få sluttet den væk.


  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #90   12. apr 2021 De har taget rigtig godt på i dag efter det ekstra varmeapparat kom ind i går aftes; op til 30 gram! Så tak for godt råd smiley Mht kalkchok så stoppede vi med kalkbrusetablet i lørdags (dyrlægen havde foreskrevet 5 dage) men vi gav en ekstra dag. Og så igen fra 2 ugers alder. Skal jeg mon bare fortsætte med kalk brusetabletter dagligt eller kan hun få for meget og har derfor brug for en pause? Hvad har I har gjort?

  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #91   12. apr 2021 Louise, har lige tjekket VOM puppy ud. Er det tørfoder eller vådfoder ? Der var forskellige slags, herunder også noget i en pølseindpakning. Jeg har tørfoder fra Hills til hvalpe og diegivende mor som Maggie får nu og som jjeg havde tænkt hvalpene skulle starte på opblødt. Men er frisk på at prøve VOM først hvis du har gode erfaringer med det.

  • #92   12. apr 2021 Dejligt at det har hjulpet. Hvalpe behøver nemlig ret meget varme for at kunne spise og fordøje. "tvangsfodrer" man kolde hvalpe, så slår man dem faktisk ihjel. De skal være varme først.

    Nej det er sikkert fint fra 2 ugers alderen. Starter du dem tidligt op på foder, så mindsker man risikoen, da de så vil gå til foderet i stedet for at tage ekstra fra hos tæven.

    Vi bruger versionen i nugget-form. Kun fordi det er nemmest at tage et antal nuggets op af fryseren i stedet for at skulle skære af en pølse. De spiser ikke meget de første dage. Den hedder VOM Puppy og er råt. Vi blander bare opblødt tørfoder i, når de spiser godt af det rå. Vi har bare erfaret at det er nemmere at få dem til at spise med VOM


  • Tania F
    Tania F Tilmeldt:
    apr 2021

    Emner: 3 Svar: 40
    #93   12. apr 2021 Tusind tak igen !

Kommentér på:
Spørgsmål til fødsel

Annonce