1.351 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 63 Svar

Hvalp... Hvalp...

Vi skal anskaffe os en hund, og har snakket med mange hvalpeejer.. Vi fandt en i jyllland, og har snakket med ejern til hvalpen.. Jeg spurgte om de vil blive ormebehandlet, og det ville de.. Det var fint.. Så spurgte jeg så, om jeg fik noget hvalpefoder med til hende, så hun ikke ville få mave problemer.. Gæt lige engang hvad ejern skriver.. : "Nej, der følger ikke foder med, men de plejer ikke at få tørrefoder, men DÅSEMAD, og det skal helst være oksekød".. Jeg har ikke svaret hende endnu. For vil lige hører jer en gang, får den ikke totalt dårlig mave af dåsemad KUN, og vi så går ud og køber Hills hvalpefoder, og den lige pludselig bare får det..?? Jeg er lidt forvirret.. Vi er meget interesseret i hvalpen, MEN så gider vi da ikke, at den får vildt mange problemer med maven, fordi den kun har fået dåsemad.. Og vi så begynder at give den tørrekost... Kan vi bare gøre det? Hvad synes I?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afbryde gulv varme i el tavle 1.000 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Rengøring af tomt hus 1.700 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvalp...
  • #1   29. aug 2007 lurer lige med

• #2   29. aug 2007 Jeg syntes virkelig du skal overveje det køb en ekstra gang.. Har aldrig hørt om serøise (eller useriøse for den sags skyld) opdrættere der giver deres hvalpe dåsemad..

De SKAL have tørfoder...! og et ordentlig et af slagsen!

• #3   29. aug 2007 Har du spurgt hviken type dåsemad, de har fået?

Hvis de eksempelvis er opfostret på Hill´s dåsefoder, så ser jeg ikke noget problem i at købe et par dåser og langsomt skifte over til tørkost - eventuelt i starten opslemmet i noget vand...

Men - få at vide, om det er lødig kost, den er vokset op på. Hvis ikke det er det, så ville jeg finde en hvalp et andet sted.

• #4   29. aug 2007 Jeg ville aldrig købe den hvalp!
    Du må gå ud fra den slet ikke har fået dækket sit næringsbehov i den tid den har levet af dåsemad. Og det lyder bestemt ikke som en seriøs opdrætter.
    Enhver med lidt hundeforstand ved en del om kost og ernæring - og det tyder på du er rendt ind i en der ikke har samme erfaring.

• #5   29. aug 2007 Ja, det lyder også meget mærkeligt. Hvad synes I jeg skal skrive til hende? Vil jo gerne lyde venlig..

• #6   29. aug 2007 Ligefrem kun dåsemad er nok sjældent at hvalpe bliver fodret op på, men der findes også dåsemad fra de anerkendte firmaer. Personligt synes jeg det er vigtigt at kosten er varieret. Hos mig vil de både få opblødt tørfoder, rå kost og frugt og grønt. Hvis du kun vil fodre med tørfoder skal det ske ved en gradvis tilvænning.

• #7   29. aug 2007 Der er sku nul og en skid i dåsemad, så løb skrigende bort med det samme - har aldrig hørt noget lignende, tænk at hun tror hun kan lave sunde og stærke hvalpe på dåsekost.

• #8   29. aug 2007 Hvorfor SKAL de have tørfoder??

• #9   29. aug 2007 Er det en kennel der har gjort det? Eller er det privat opdræt? Synes godt nok også at det lyder meget mærkeligt.. :-s Det er ikke et fuldfoder, men et tilskud (i mine øjne).. Tror bestemt ikke en hvalp har godt af kun at få dåsefoder.. Heller ikke voksne hunde for den sag..

• #11   29. aug 2007 Ja, jeg synes sandelig også at det lyder mystisk. Og jeg gider sandelig ikke, hvis hvalpen ikke er i orden..

• #12   29. aug 2007 Bare skriv at det ikke har din interesse.

• #13   29. aug 2007 Vibeke - fordi det indeholder alt hvad en hvalp/hund har brug for - man kan selvfølgelig også fodre med kød, frugt og grønt hvis man er til det. smiley

• #14   29. aug 2007 Jeg har lige spurgt hende om, om hun KUN foder den med dåsemad, og sagt den ikke har godt af det.

• #15   29. aug 2007 I min barndom (og jeg er ikke pensionist endnu) fandtes der stort set ikke tørfoder, men mange sunde og raske hunde og hvalpe. Hvis det er billigt dåsemad fra købmanden, så er det ikke godt, men det kan også være en bevidst avler der fodrer med f.eks. Hill´s eller Specifik. Verden går ikke under hvis der ikke fandtes tørfoder mere.

• #16   29. aug 2007 Bine - tror du godt det? smiley Gider ikke hvis den får mange maveproblemer og, at vi skal rende til dyrlægen hele tiden pga det....

• #17   29. aug 2007 Reese, det er ikke regisreret.

• #18   29. aug 2007 Det er noget værre vrøvl at dåsemad ikke er ligeså godt som tørkost.
    Køber man et produkt af en ordentlig kvalitet, så er der ingen forskel. At man så betaler for en hulens masse vand, det er en anden sag.

Det er næringsindholdet, det kommer an på, da ikke konsistensen....

• #19   29. aug 2007 har du været over og se hunden..
    du kan vel se om den er sund og rask.. smiley
    tror hvis du skifter stille og rolig, sådan med lidt tørfoder a gangen,
    så skal det nok gå, den skal jo nok også lige vænne sig til at tygge...
    Men syntes bestemt at du skal tage en kigger på den inden.. smiley

• #21   29. aug 2007 Altså jeg har fået tilsendt nogle billeder af hende, og fået beskrivelse af hvordan hun er, hvordan hendes forældre er.. Men det ved jeg godt, ikke er nok til at vise tegn på den er sund og rask, vi skal op og se hende på fredag, og så må vi se hvordan hun ser ud, om hun ser rask og hvordan hun er.

• #23   29. aug 2007 Ville ikke købe en hvalp der er opvokset på dåse mad...
    Tørfodre er ikke kun godt med hensyn til nærringsindholdet men også godt for tænderne da det modvirker tandsten, tandkødsbetændelse og styrker tænderne så de sener vil kunne "tåle" at tygge i ben uden at flække, det har jeg hørt fra flere dyrelæger...

• #26   29. aug 2007 Bine: Mine har også skiftet foder rigtig man g gange og har aldrig fået dårlig mave, da det i følge de flest dyrelæger skal forgå over min 1 ugen og du derved ikke får dårligmave... Har svært ved at tro din dyrelæg har sagt at hvalpen vil få dårlig mave af foder skifte, da du så ikke gør det rigtigt... Foder skifte er IKKE = dårlig mave kun hvis det ikke gøres rigtig... og det skal gøres over længer tid end 2 dage...

• #27   29. aug 2007 man g = mange

• #31   29. aug 2007 Ja, det vil jeg også vide? Hvem skulle så ville tage sig af den?

• #32   29. aug 2007 Bine: hvis du ved det skal gøres over min 1 uge hvorfor skriver du så selv følgene:

Skrevet: 29-08-2007 14:01:35

Sarah H:

Ja, du kunne jo starte med at blande det sammen med det andet de første par dage, og så kunne den gå over på tørfoder rent efter de dage.. Intet problem.. Måske kan den få lidt dårlig mave i starten, men det er også kun det smiley

Du modsiger jo så dig selv!

• #34   29. aug 2007 Bine - hvordan var det med din hund, da du købte den? Hvilket foder fik den som hvalp hos dens tidligere ejer? Dåsemad?

• #35   29. aug 2007 Jo, jeg følger med i hvad I skriver.. Hvalpen er 8 uger..

• #37   29. aug 2007 Nu må I altså stoppe!

Der står at den er opfostret på dåsemad, der står ikke at det stammer fra Netto eller Brugsen...

Det er næringsindholdet i maden, der er vigtigt og det gælder på nøjagtigt den samme facon som for tørkosts vedkommende.
    Får hunden de rette mængder af protein, fedt, kulhydrat, vitaminer og mineraler, så er det fuldstændig underordnet om det kommer fra den dåse, fra små presse piller eller de samme opslemmede i vand....

Der ER ingen forskel - det hele afhænger af kvaliteten af det produkt man køber. Konsistensen siger ingenting om det.

Derfor er det relevant at finde ud af, hvilket foder, der er givet - ikke dets konsistens.
    Er hunden opvokset på et lødigt foder med det rette næringsindhold er det intet til hinder for at få en sund og rask hund.
    Kommer foderet fra den billigste dåse i ALDI, skulle jeg nok betakke mig...

• #38   29. aug 2007 Er der ikke lige en der kan forklare mig hvad der er galt med vådfoder.

Den har jeg nemlig ikke fanget endnu.

Jeg bruger selv Hills tørfoder, og sidste gang jeg købte foder fik jeg 5 dåser vådfoder med.

Så vidt jeg kan se indeholder både vådt og tørt det samme...bortset fra vandindhold naturligvis, så jeg forstår ikke lige hvorfor I snakker om fejlernæring

???

• #40   29. aug 2007 Reese - ja, det er korrekt.

• #41   29. aug 2007 CH

Helt enig

• #42   29. aug 2007 Hun har ikke fortalt mig hvilket slags dåsemad det er, hun giver dem, men det finder jeg ud af..

• #43   29. aug 2007 Jubii endu et emne vi ikke kan blive enige om vådfoder vs. tørfoder er lige så godt emne som Tavle vs ikke Tavle...

• #45   29. aug 2007 Sarah: god ide for elles er det svært at finde ud af om det er godt eller skidt...

Jeg personlig synes ikke det er godt den er opvokset på vådfodre lige meget hvilken slags...

• #46   29. aug 2007 pengegrisen: ja men hva vi kan vel heller ikke være enige allesammen... *gg*

• #47   29. aug 2007 Addi

"Jeg personlig synes ikke det er godt den er opvokset på vådfodre lige meget hvilken slags..."

Har du noget belæg for den holdning, eller er det bare noget du synes...???

• #49   29. aug 2007 Addi, det er fuldstændig ulogisk, hvis der ikke kan komme enighed ud af dette spørgsmål

Fortæl mig:
    Hvis næringsindholdet og sammesætningen af alle stoffer nøjagtig ens i to typer kost, den eneste forskel er konsistensen, kan du så sige, at det ene er bedre at give en hvalp fra den er 3 til den er 8 uger?

Hvis du kan, hvorfor?

Og i så fald, er det så ikke også problematisk at der tørkosten blandes med vand inden hvalpene får det? Det giver jo præcis det samme resultat som dåsemaden....
    Næringen den samme, men mere vand..

• #50   29. aug 2007 Reese

Det er vi til gengæld HELT enige om.

• #51   29. aug 2007 Reese, formodninger kan man desværre ikke bruge til meget...

I mine øjne er det bedre at vente med at lave hurtige vurderinger til fakta er på plads...

I øvrigt vil jeg give dig ret i, at der er flere ting, der indbyder til lidt ekstra overvejelse end valg af foder alene...

• #52   29. aug 2007 Den har fået orme kur 2 gange..

• #53   29. aug 2007 "I øvrigt vil jeg give dig ret i, at der er flere ting, der indbyder til lidt ekstra overvejelse end valg af foder alene..."

Med, i mine øjne, manglen på stamtavle som det altafgørende

• #54   29. aug 2007 Også jeg er enig Tine - om et foders konsistens, men hvad det indeholder.

Og så er det fuldstændig ligegyldigt hvilket mærke og hvilken pris...

Det næste, der er vigtigt er selvklart at kigge på hunden - er de objektive tegn på hundens fysiske og mentale trivsel ikke tip top, så er det ligegyldigt hvor dyrt foderet har været, hvor godt det på papiret er - det passer ikke til hunden.

• #55   29. aug 2007 C E: Det synes jeg, pga følgende (alt sammen noget dyrelægen x 2 har oplyst mig om)

Det er sunder med let opblødt tørfoder da der altid vil være foder stykker i bland der ikke er våde i midten og det er det suneste for hvalpens tandkød og tænder da det er med til at holde tænderne fri for tandsten og gør gummerne hårder så de letter undgår patentose (staves)...

Har også fået af vide af flere dyrelæger at deres maver har beder af at få let opblødt tørfoder da maven så langsomt vænnes til at fodret bliver tørrer og tørrer og du derved undgår mavedregninger ved at skifte fra vådfoder/ meget opblødt fodre til tørfoder...

Det er et par af grundene...

• #56   29. aug 2007 Tørfoder er også godt da hvalpen SKAL tygge det og derved ikke forsluger sig...

• #57   29. aug 2007 Addi, jeg mener det du beskriver er relevant for hunde, der er ældre end 8 uger - jeg mener ikke, det kan have nogen betydning på længere sigt, når det drejer sig om fem uger af hundens liv. Tandsten og parodontose kan næppe nå at udvikles på fem uger ;o)
    Desuden er det helt forskelligt hvor meget tørkosten blødes op - det er jo op til den enkelte opdrætter at afgøre.

Angående mavedrejning - hvalpe får ikke mavedrejning, det er først aktuelt når hunden er ældre og har fået en mere udbygget brystkasse. Og så er nogle racer jo på grund af deres bygning mere eller mindre disponerede...

• #58   29. aug 2007 Addi

Jeg tror nu ikke det gør den store forskel om hvalpe kommer til at sætte tænderne i en lille hård klump i foderet i forhold til hvad de ellers gumler løs på dagen lang. Et rigtig godt hjørne af sofaen skal nok rense deres tænder *ss*

• #59   29. aug 2007 C H: dine mengi! Jeg synes bare at det er beder og desuden vil du vel helle ikke give et bare Coca Cola bare fodi det er et bare og de skal skifte tænder?

Okay kan så godt være det ikke var mavedrejning, men dyrelægen snakkede om mave problemer der kunne undgåes ved brug af tørfodre i stedet for vådfoder...

Jeg mener dog godt man kan bruge vådfodre til suplement, hvilket jeg aldrig har benægted, men stadig ville jeg aldrig give min hvalp/ hvalpe det som dagskost...

• #60   29. aug 2007 C E: ja selvfølgelig skal... *gg*

Men du spurgte om hvorfor jeg ikke ville fodre med våd fodre og det er et par af grundene...

• #61   29. aug 2007 Addi, det var vist ikke det jeg sagde ;o)

I øvrigt gør dåsemad ikke noget skidt for tænderne, det gør bare heller ikke noget godt. Fuldstændig som vand eksempelvis...

Jeg kan i min vildeste fantasi ikke forestille mig en eneste grund til at undlade at købe en hvalp, der er opforstret på dåsemad, hvis den ernæringsmæssigt er i orden.
    Jeg ville selv vælge at køre den over på tørkost meget hurtigt fordi jeg mener det bløde mad har konsekvenser for hunden på lang sigt, som slet ikke er relevante når de er op til otte uger.

Der kan sagtens være lagt en rigtig god og sund bund i hunden på dåsemad... Og der kan også sagtens være lagt noget værre møg på tørkost..
    Det er deklarationen, der er relevant...

• #62   29. aug 2007 Okay folkens *ss* mange tak for svarene/rådene. Jeg vil tænke lidt over det, men om ikke andet besøger jeg hvalpen, og hvis det ser helt forkert ud, så køber jeg hende SLET ikke! Jeg har tre at vælge imellem. Så nu må vi se smiley Jeg skal snakke med 2 af dem i aften, så det bliver godt lige at hører hvorledes og hvordan.. Men endnu engang tak for rådet. Er glad for, at jeg spurgte jer smiley Potekram herfra....

• #63   29. aug 2007 Held og lykke med det Sarah ;o)

• #64   29. aug 2007 Mange tusind tak smiley

• #65   29. aug 2007 Det er min mors, men bor herhjemme endnu smiley

• #66   29. aug 2007 har da aldig hørt om nogen der opfostre hvalpe på vådfoder - hvis man bruger et godt produkt, er det jo ikke til at betale sig fra

• #67   29. aug 2007 UHA Jeg har et skræk eksempel på hvalpe opfostret på dåsemad.

Min svigerinde købte en blandingshvalp der kun havde fået dåsemad. for det første havde den ikke fået nok mad og den kunne/ville ikke spise tørfoder det første halve år. Det er stadig svært at få den til at spise ordentligt. Da de fik den var den meget underernæret, den vejede kun 2,5 kg og den skulle have vejet mellem 3,5 og 4 kg mindst.

Det lyder ikke som om de mennesker der har hvalpene har sat sig ind i det at have et kuld. Jeg ville løbe skrigende væk.

• #68   30. aug 2007 Tja mine er opfodret på kvalitetsfoder - og det betyder idag de kan tåle så at sig ALT der bliver hældt på dem!
    De fik tørkost - ben - og diverse rå produkter

De fik hvad de skulle have i voksealderen for at nå dertil de er idag - så derfor er det så vigtigt en hvalp får de bedste mulge kår.

• #69   30. aug 2007 Hej folkens smiley Vil bare sige til jer alle, som er kommet med rådene, at jeg valgte at lade vær med at købe hvalpen derfra smiley Jeg var sku ikke for sikker, såå.. Men nu har jeg valgt en anden, som får noget tørrekost, som jeg også får med i købet, så maven ikke vil opføre sig underligt, og der vil komme skader senere hen i dens liv! Fodret hed noget med: bento kronen. Var inde og kigge på det på nettet, og det ser da meget godt ud. Det er i hvert fald ikke bare sådan noget fra superbrugsen. Men det vil jeg så blande op med det nye foder den skal have (Arion Puppy). Håber jeg traf en godt valg..

• #70   30. aug 2007 *et godt valg.

• #71   30. aug 2007 Ja, men det er sikkert meget godt da smiley jamen fordi jeg har selv meget god erfaren med Arion, men kan jo altid skifte hvis det nu ikke liiige er det rigtige til netop min hund smiley

• #72   30. aug 2007 nej, men jeg synes nu ellers det er meget godt. det er vel forskelligt. og jeg ved heller ikke hvor i alvderen jeg skal købe det bento kronen henne..

• #73   30. aug 2007 Ja, men har ellers lige købt en pose, men vil jeg da høre hende om i morgen så:)

• #74   30. aug 2007 Kan ikke lade være med at komme med min kommentar.
    Vil overhoved ikke købe hvalp sådan et sted hvor du ikke engang kan få lidt foder med til de første par dage.
    Ikke nok med at hvalpen skal fra sin søskende og mor men den skal også til at spise noget helt nyt foder!
    Man skal altid have foder med fra avler også selv om det er privat.
    Godt du ikke købte hvalpen.
    Jeg har ikke noget i mod hunde uden papir.
    Man skal bare helst kende både faren og moren

• #75   2. sep 2007 Hvad gjorde man inden tørfoderet blev opfundet,,, da fik alle hunde da vådfoder...det er muligt at tørfoder er bedre, men jeg tror ikke alle hunde dør tidligt fordi de har fået vådfoder i starten, de har jo også fået mad hos moderen...
    Min mops fik da vådfoder fra lille og senere både våd-og tørfoder... og den blev da 14 år... fejlede aldrig noget... og var kun hos dyrlægen når den skulle vaccineres.
    Jow... den var hos dyrlægen een gang ... det var i julen , da den havde fået en grannål i øjet. :o)
    Men det er jo bare min mening..:o)

• #76   5. sep 2007 bitten B - Ingen regl uden undtagelser...

Kommentér på:
Hvalp...

Annonce