Gåtur hvalp {{forumTopicSubject}}
Jeg har haft min hvalp i efterhånden 14 dage - Han er 10 uger.
Jeg tar ham mindst et par gange om ugen med forskellige steder hen og det går også rigtig fint.
Det er meget små ture endnu og oftest får han lov til selv at løbe løs.
Men der er noget der undrer mig meget.
Når vi går ture herhjemme er det nok omkring 10 - 15 min i stille og roligt tempo 1 gang om dagen.
Men han piver og jeg har virkelig svært ved at tyde hvorfor.
Det starter oftest efter nok 5 min.
Så holder han imens vi træner lidt og han får godbidder når han går pænt. (Han er MEEGET madglad).
Han virker glad når vi træner og leger. Og kan også sagtens gå flot lige når vi kommer ud.
Jeg overvejer selv om det er når han bliver overvældet.
Men jeg kan næsten ikke gøre turen kortere.
Han bliver jo nød til at skulle ud og opleve bare lidt.
Men det dur jo heller ikke hvis jeg presser på og hans oplevelse bliver negativ.
Når vi vender om har han nogen gange travlt.
Har I nogen gode råd?
Når vi kører et sted hen gør han det slet ikke i samme omfang.
Generelt så synes jeg han bruger piv ret meget til at kommunikere.
Jeg har haft hund før men har aldrig oplevet det, men må nok indse at han er meget anderledes end min sidste hund.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 49 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.243
aug 2006
Følger: 28 Følgere: 29 Hunde: 2 Emner: 898 Svar: 11.902
okt 2023
Følgere: 81 Emner: 22 Svar: 2.401
Går I kun 10-15 minutter om dagen?
Undskyld, men jeg kan ikke helt finde ud af, hvordan jeres ture er mht. snor eller løs.
jul 2009
Følger: 21 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 3.234
For det andet kan du bruge foderet (endnu) mere, når du går. Jeg havde fx problemer med at Sia hoppede op og bed mig i armen, som om hun var totalt frustreret. Så en dag, hvor jeg var sammen med mine små børnebørn op til spisetid, gik det op for mig, at børn og hunde bliver totalt umulige, når de er sultne. Efter den dag har jeg altid en portion tørfoder med, og når vi fx er i hundeskoven, så kommer Sia selv hen og beder om mad, når hun har styrtet rundt og leget med de andre hunde. Jeg hælder så et par håndfulde foder i hunden, som fortsætter legen
Tillykke med vapsen.
aug 2006
Altså det er i snor jeg snakker om.
Turene er længere når vi kører et sted hen.
okt 2023
"Når vi går ture herhjemme er det nok omkring 10 - 15 min i stille og roligt tempo 1 gang om dagen.
Men han piver og jeg har virkelig svært ved at tyde hvorfor."
Hvor er "herhjemme"? Er det i jeres have, eller i nærområdet eller hvordan?
"Når vi kører et sted hen gør han det slet ikke i samme omfang."
Gør hvad - piver?
Men, men, men Måske er din hvalp en forsigtig lille fyr, der slet ikke er klar til at gå ture fremmede steder endnu. Måske skal du bare gå lidt helt tæt på hjemmet og ganske kort. Du kan gerne køre steder hen - men ikke gå tur de fremmede steder. Du skal bare sætte dig med hvalpen og lade ham suge de fremmede indtryk til sig.
okt 2023
aug 2006
Nej han piver ikke på samme måde de gange vi har kørt steder hen.
Jeg har ikke tænkt at han virker forsigtig når vi kører steder hen. Tværtimod så synes han det er meget sjovere end at gå i nærområdet.
Men når vi går herhjemme gør han måske.
Når vi kører afsted så består turen af en lille gåtur, friløb og ellers sidder vi bare og observerer.
På gåturene vil han meget gerne snakke med alt og alle.
Jeg vil skisme så gerne gøre hvad der er bedst for ham.
aug 2006
Det er ikke fordi han slet ikke gør det.
På nogle af turene herhjemme gør han det bare en hel del.
Og han kan også finde på at trække hjemad.
Han er ekstremt madglad så har overvejet om det mad jeg roser med er medvirkende til at han piver. (Han gør det nemlig også i køkkenet)
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 127 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 156 Svar: 12.843
Hvalpe behøver slet ikke gå tur, altså som i vandre kvarteret rundt. De skal bare ud at gøre sig rene samme faste sted hver gang, og så ellers ud og opleve verden i tilpasse bidder nye og kendte steder. Det er langt vigtigere at komme ud og få positive oplevelser i forskellige miljøer, end det er at gå tur i nabolaget.
Prøv at gøre noget anderledes, for at spore dig ind på hvad der udløser hans piven.
aug 2006
Men at komme ud og opleve noget betyder også en lille gåtur. Men oftest tager vi steder hen hvor snoren kan komme af.
Vores gåture i nabolaget har netop været for at give ham nogle nye oplevelser.
Utålmodighed kunne sagtens være en mulig årsag.
Er han utålmodig indenfor så piver han.
jul 2009
Følger: 21 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 3.234
okt 2023
aug 2006
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 9 Emner: 72 Svar: 4.125
Det er selvfølgelig vigtig at man ser på det enkelte individ og justere efter den.
Herhjemme ville jeg have en hvalp der rendte på væggene, ja og nok også lofterne, hvis hun ikke hverdag fik lov til rigtig at krudte af og ja, det kan også være længere gåture.
aug 2006
Men ja selvfølgelig er der også forskel på hunde.
Kan se der er mange forskellige holdninger.
Ja de skal have lov til at blive fysisk trætte.
Men tænker at man i den alder selv styre tempoet, når man løber frit.
Min problemstilling er hvad jeg gør når han piver. Så tvinger jeg ham altså ikke ud på en længere tur fordi han skal være fysisk træt.
Han er trods alt kun 10uger.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 30 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.335
Jeg ville under ingen omstændigheder droppe godbidderne på turene.
I min verden er det utrolig at man kan belønne hvalpen på turene, hvilket man selvfølgelig også kan gøre med leg, men for mange er det nemmere med en godbid, speciel hvis det er en madglad hund.
Når nu ikke han piver når i kører et andet sted hen, sø gør det i stedet for i et stykke tid og lad være med at gå rundt i eget kvarter.
Og jeg er meget enig med About, jeg synes ikke, at et kvarter 15 minutter er nok til at en hvalp på 10 uger kan krudte af.
Har du en legekammerat som han kan tumle rundt med og som i sammen kan gå tut med ?
Hvis ikke, så vil det nok være en god ide.
Hvis hunden er sund og rask, så ville jeg ignorere piveriet. Man kan hurtig komme til at belønne piveriet uden at man ved det, hvilket du måske er kommet til at gøre uden at du selv ved det.
Hvis han får noget ud af sit piveri, så bliver det med tiden bare værre og værre.
En af mine naboers hunde er et godt eksempel på det.
Han kan ikke stå stiulle og tale med andre når hunden er med. Lige så snart han stopper op, så piver og hyler hunden som om den bliver myrdet.
Dette skyldes ejeren. Som hvalp kedede hunden sig når han stoppede op for at få en sluder, og straks når hunden begyndte at pive, så bøjede ejeren sig ned, talte til hunde, klappede den og gav den godbider for at aflede hvalpen.
Jeg fortalte ham hundredvis af gange, at han altså IKKE beroligede hvalpen, men at han roste den for at skabe sig, og at han i stedet skulle ignorere hunden, men belønne den lige så snart den holdt mund.
I det her eksempel kan man se, hvor lidt der skal til for at belønne på et forkert tidspunkt.
Prøv at se nøje på, om du kan finde ud af, hvad der sker lige inden din hvalp begynder at pive, og når du har fundet ud af det, så kan du stoppe det allerede inden den begynder at pive.
aug 2006
Men jeg synes selv han trækker hjemad eller begynder at pive. Derfor tager jeg det som et tegn på at 15 min er nok.
Jeg tror nemlig måske at jeg får ham belønnet for at pive nogen gange.
Jeg belønnet ham for alt så kan ikke tage godbidderne fra ham.
Han elsker at træne og er ultra god til kontakt.
Jeg er ret udfordret af ikke at have en bil pt.
Så du vil ignorere at han piver og bare gå videre?
Vi har lige været ude. Lod ham gå i hans eget tempo og det gik rigtig fint.
Så har vi gået lidt og jeg har fundet godbidderne frem, og så begynder han at gå og småpive og søge den anden vej hjemad igen.
okt 2023
Hvornår og hvordan bruger du godbidderne?
Laver du noget hjernetræning med ham - giver ham små opgaver hjemme?
God idé med legeaftaler. Bunker af god leg på en eng, i en skov, på en mark dér, hvor du kører hen vil være lykken for din hvalp
okt 2023
aug 2006
Han får hans mad i forskelligt aktivitetslegetøj.
Og han får også hans Toppl en gang om dagen.
Og hans morgenmad i haven.
Derudover træner vi forskellige ting indenfor.
Vi skulle gerne starte til hvalpetræning indenfor meget kort tid. Så håber der måske er nogen derfra der vil mødes til leg.
maj 2009
Han piver også når i er i køkkenet ? Hvad gør du der når han piver, og hvad har du gjort aller første gang, hvor han har pivet både på tur og i køkkenet ?
Har du fejlagtig belønnet ham for det fordi du har syntes at det var synd for ham ?
Sådan nogle hvalpe lærer lynhurtig alle unoderne.
Har nogle godbider til at ligge på køkkenbordet.
Ignorer piveriet i køkkenet, men beløn ham straks han holder mund. Ikke noget med store fagter og overdreven ros, men bare kaste en godbid hen til ham.
Nu du ikke har bil i den her tid, så prøv om du kan bære ham til et sted i kvarteret, hvor han ikke har været før og se, om det hjælper.
Men stadig, hold nøje øje med ham og se om du kan finde ud af hvad der sker lige inden han begynder at pive.
okt 2023
Pas på, du ikke får overtænkt det at have en hvalp - besværliggjort det så meget for dig selv, at du glemmer bare at glædes over ham
At gå en lille tur - og gerne hen til et sted, hvor han kan være lidt løs og måske møde andre venlige hunde - et par gange eller tre hver dag er fint fint.
maj 2009
maj 2009
Enig
aug 2006
Det er blevet meget bedre i køkkenet. Men han kan stadig pive både når jeg vaske og og laver mad. Men han kan også sagtens sidde rigtig pænt.
Tror det afhænger lidt af hvor sulten han føler sig.
Jeg har jo altid lært at man skal ignorere uønsket adfærd.
Jeg er bange for at hvis jeg giver godbidder fra køkkenet så tigger han endnu mere.
Han er som sagt ekstrem mad glad.
Det er blevet meget bedre i køkkenet og han har lært at forholde sig rimeligt i ro når jeg spiser.
Jeg tror før han har været vant til at få noget.
For bare det at jeg går rundt med mad gør at han hopper og danser, som om han tror han skal have noget.
Isabelle- Jeg overtænker det helt sikkert (det er jeg generelt god til).
Man skulle jo tror at han er min første haha. Men man glemmer godt nok meget på 15 år.
okt 2023
aug 2006
Jeg sætter virkelig pris på jeres gode råd.
En lille opdatering!
Vi har lige været ude og gå en tur igen.
Det er helt tydeligt at turen om på det grønne område uden snor er langt sjovere end en tur i snor.
Men synes faktisk at det er gået godt på de sidste to ture.
Det er ikke fordi han slet ikke piver, men det er langt bedre end det har været de andre gange.
Jeg gik med en pose i hånden de sidste 2 min og jøsses hvor kunne han pive fordi han jo ikke måtte få den haha.
Så jeg tror måske at han føler at han bliver belønnet for at pive. Altså piver jeg så får jeg det jeg vil have.
Så nu er jeg ultra opmærksom på hvornår jeg giver godbidden og ros. Så jeg ikke ubevidst roser ham når han piver.
Gåtur hvalp