{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.872 visninger | Oprettet:

Fødsel dag 55 - spørgsmål om hvalp {{forumTopicSubject}}

Puha for en tur vi har været igennem den sidste uge smiley

Vores søde tæve gik pludselig i opblokning på dag 54 efter parring. Efter et halvt døgns tid begyndte hun at små presse lidt, men det blev aldrig rigtig til noget alligevel. Så afsted det gik til dyrlægen smiley
Her endte vi i et kejsersnit (og sterilisering) hvor 4 ud af 6 hvalpe overlevede (den ene havde været død et par dage i maven og den anden kunne vi ikke få liv i trods ihærdige forsøg fra veterinær sygeplejerskerne).
Heldigvis var de sidste 4 hvalpe fine, levedygtige og havde en fin vægt for racen (men var dog alligevel mellem 50 og 100 gr mindre end ved hendes 2 tidligere kuld).

Det er gået rigtig fint med hvalpene, og de har taget flot på. De 3 af dem når fint at fordoble deres fødselsvægt til tiden. Men men men… den ene lille tæve blev dagen efter fødslen dehydreret smiley Vi kom hurtigt til dyrlægen med hende, som gav et skud penicillin og NaCl i nakkeskindet. Det kvikkede hende en del op, og de næste dage gik tiden med at lægge hende til de bagerste patter, supplere op med flaske og for ikke at udmatte hende til yderligere dehydrering, gav vi hende lidt NaCl i nakkeskindet. Dagen efter havde hun tabt sig yderligere 3 gr. Men på 3. dagen kom hun op på sin fødselsvægt. Og de sidste 5 dage har hun taget det samme på dagligt som sine søskende. Hun har bortset fra dagen efter fødslen været kvik og aktiv (hun er ikke urolig og pivende - bare aktiv ved patterne som de andre). Hun er lidt mindre (dog ikke mere end 20 gr mindre) end de andre, men har fin rund og blød mave og sutter fint ved mor. Til en start havde hun svært ved selv at finde patterne og havde en sløj sutteteknik, men de sidste to døgn har hun afvist flasken og klaret sig med mors mælk uden problemer.
Så nu er mit spørgsmål: kan vi prøve at vi ikke tilbyder hende flaske mere?

Det gik så frygteligt stærkt med at hun dehydrerede, at jeg har en knude i maven over at skulle stoppe med at tilbyde hende ekstra… men hun har jo selv afvist flasken de sidste 2 (næsten 3) døgn og tager stadig flot på. Måske jeg bare er i massivt søvnunderskud og har brug for et kærligt skub til at slippe kontrollen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fødsel dag 55 - spørgsmål om hvalp
  • #1   24. jan 2022 Hvis hun tager så fint på som du skriver, så ville jeg ikke tilbyde flaske. Tæven mælk er bedst. Bare sørg for at hun for lov at få de gode patter.
    PS. Kender du ikke ægløsning, så er det slet ikke sikkert at de er født specielt tidligt. De fleste føder 63 dage efter ægløsning og ikke efter parring.


  • #2   24. jan 2022 Tak for svar Louise smiley

    Alle hvalpene (også hende) tager mellem 20 og 25 gr på dagligt - svarende til 15-18% af deres fødselsvægt. Så synes jo hun tager fint på… måske er mit nervesystem bare stadig lidt i chok og jeg har svært ved at slippe bekymringen smiley

    Ang. tidspunkt, så havde vi fået progesteronmålinger pga den lange køretur til hanhunden, og følte os derfor ret sikre på ægløsningstidspunktet… parring lykkedes dog ikke første dag, men først anden dag og derefter var hun slut prut med det parringspjat smiley Men dyrlægen mente ved fødslen at hvalpene så fuldstændig fuldbårne ud, så vi er i tvivl om hun alligevel ikke har været længere i forløbet.


  • #3   24. jan 2022 Ja så er hun nok parret ret sent og derfor virker det som om hun er gået så kort. Vi parret gerne minimum 24 timer efter ægløsning. Gerne 48+

    Vej hende og hold øje. Jeg tror umiddelbart at hun har rettet sig. Det lyder bestemt sådan.

    Ja og så stort tillykke med dem selvfølgelig smiley


  • #4   24. jan 2022 Det var desværre heller ikke vores egen dyrlæge, der foretog målingerne. De var nemlig lagt med af corona, så vi måtte huhej afsted til nærmeste anden dyrlæge. Og jeg aner ikke hvor gode/kompetente de er til det smiley

    Så prøver jeg at holde ekstra øje med vægten og lade være med at tilbyde flaske i dag - og krydser for at hun bare skulle have lidt starthjælp smiley

    Og tusind tak Louise - de er vidunderligt søde smiley


  • #6   24. jan 2022 Først tillykke med de små. smiley

    Men, men, men, man kan altså ikke lave en fødselstråd uden at der er billeder. smiley
    Vi bliver da nød til at se de små, både nu og når de bliver større. smiley


  • #7   24. jan 2022 Anni: Her er de fotograferet lige efter kejsersnittet smiley

    profilbillede
  • #8   24. jan 2022 Og her fra i dag under mors hurtige tissetur smiley

    profilbillede
  • #9   24. jan 2022 Den lille pige der var dehydreret tager sig en lille lur smiley

    profilbillede
  • #10   24. jan 2022 smiley

    profilbillede
  • #11   24. jan 2022 De ser alle fine ud smiley

  • #12   24. jan 2022 Tak Louise smiley Jeg er også fuldstændig solgt smiley Kan sidde i lænestolen og bare betragte dem i timevis - selvom de ikke laver andet end at spise og sove smiley Min mand siger at jeg har totalt ammehjerne smiley

  • #13   24. jan 2022 Sådan har jeg det også altid. Efter mange timers opblokning og fødsel, så fordufter trætheden med ét , og jeg kan bruge timer på bare at kigge på tæve og hvalpe.

  • #14   24. jan 2022 Ja, det er vidunderligt smiley Første nat fik jeg ikke lukket et øje - lå bare på en madras ved siden af og betragtede dem smiley Tænk sig at man bliver så opslugt af de små vidundere hver gang smiley

  • #15   24. jan 2022 Hvor er de kære. smiley
    Bliver jo helt skruk smiley
    Hvad er det for nogen?


  • #16   24. jan 2022 De er helt fantastiske, Anni smiley De er Bichon Havanais. Mor er creme farvet, så vi er helt forundrede over at farens farver er slået igennem hos dem alle smiley

  • #17   24. jan 2022 Hvis den lille tæve er grundigt undersøgt for ganespalte, så ville jeg se om ikke hun nu kan klare sig kun med mælk fra mor. Det viser sig som regel ret hurtigt, hvis ikke de kan.

  • #18   24. jan 2022 Malene: dyrlægen, der foretog kejsersnit tjekkede for ganespalte hos alle hvalpene og senere tjekkede dyrlægen, der gav hende væske også for ganespalte hos hende.
    Jeg var selv usikker på om de kunne have overset en meget lille ganespalte, men jeg kan heller intet se eller mærke i ganen på hende. Der er heller ikke noget mælk i næsen på hende, når hun sutter. Men da hun var dehydreret rallede hun en ganske lille smule. Det stoppede dog for 5-6 dage siden.


  • #20   24. jan 2022 hvor er de dog smukke ... håber du poster billeder de næste mange uger ...

  • #22   24. jan 2022 Mange tak smiley

    Hanne: uha, pas på, for jeg kommer til at spamme med billeder smiley smiley


  • #24   24. jan 2022 Hvalpespam er altså det bedste soam der findes. smiley


  • #25   25. jan 2022 Hun (den lysebrune) har taget 27 gr på det sidste døgn… uden at blive tilbudt flaske ved siden af smiley Det er lige et par gr MERE end de 3 andre har taget på smiley

    profilbillede
  • #26   25. jan 2022 Hun ender med at blive den største haha. Måske hun slugte lidt fostervand og blev kvalm efterfølgende.
    Dejlig opdatering smiley


  • #27   25. jan 2022 Louise: jeg har faktisk selv overvejet om hun har slugt fostervand eller fejlsunket noget mælk. Hun rallede og havde indtrækninger de første par dage, men det er stoppet for flere dage siden smiley Håber hun er ovenpå nu - for hun er godt nok kravlet ind under huden på mig smiley smiley

  • #28   25. jan 2022 Ja pas på med dét smiley
    Vi havde et kuld på 14 for knapt 4 år siden. Der var en bette bette tæve. Hun er stadig ikke stor, men hun er kraftig og bund solid. Hun er helt vidunderlig og vi har heldigvis ret tæt kontakt til ejerne.

    Det kan sagtens være sådan noget der er årsagen.


  • #29   25. jan 2022 Jeg husker tydeligt jeres kuld på 14 smiley Er selv vokset op med Airedales, så var godt nok tæt på at hapse en af jeres tæver smiley Det er den skønneste race i verden smiley

  • #30   25. jan 2022 Helt vidunderlig! Jeg har faktisk lige de seneste timer trimmet en han fra kuldet. Åh hvor kunne jeg godt have beholdt ham smiley

  • #31   25. jan 2022 Kan jeg virkelig godt forstå smiley

  • #32   25. jan 2022 Skønne pølser smiley
    Dejligt at det går godt med den lille tæve.

    Efter jeg lærte at "slynge" hvalpene, har jeg ikke mistet nogen. Hvis en hvalp sluger fostervand, kan man holde den i den ene hånd, lægge den anden over, og så slynge/kaste den lidt. Så lytter man på hvalpens bryst, og hvis den stadig har vejrtrækningsproblemer, får den en tur mere. Jeg lærte teknikken hos en tysk opdrætter, og det er en rigtig god ide, at man får en erfaren opdrætter til at vise det.

    Jeg har haft stor succes med denne fremgangsmåde og fået liv i "døde" hvalpe. Min dyrlæge er begejstret. Når jeg har fået tjekket et kuld nyfødte hvalpe, har dyrlægen ikke kunnet høre, hvilken hvalp, jeg havde slynget.

    Det er selvfølgelig lettest med en lille race.


  • #33   25. jan 2022 Lise-Lotte hvorfor suger du dem ikke bare?
    Det med at slynge er man faktisk begyndt at fraråde. Det kan risikere at give skader.


  • #34   25. jan 2022 Lise-Lotte, min dyrlæge og også andre dyrlæger fraråder det du gør.
    Det var noget man gjorde i gamle dage, men man er blevet klogere.
    Ifølge dyrlæger, så kan du hjerneskade hvalpene når du sådan "slynger" dem.


  • #35   25. jan 2022 Tak Lise-Lotte smiley Jeg synes også selv at de er fantastisk skønne smiley

    Jeg har aldrig selv slynget hvalpene - jeg suger dem dog i svælget, hvis det er nødvendigt. Men nu jeg tænker over det, fik jeg ikke suget hende smiley Det gik så stærkt efter hun blev født (hun er født før kejsersnittet), og pludselig stod vi i kejsersnit. Men de andre blev suget af sygeplejersken efter kejsersnittet.


  • #36   25. jan 2022 Enig Anni. Men der er også risiko for skelet og led.
    Det var nemlig noget man gjorde før i tiden.


  • #37   25. jan 2022 Enig Louise.
    Det er meget bedre at suge.


  • #38   25. jan 2022 Dogmama så har du jo sikkert selv svaret på startvanskelighederne smiley

  • #39   25. jan 2022 Så er det nok derfor at Emmily opfører sig som en løs kanonkugle smiley

    Det med at slynge hvalpene skal selvfølgelig gøres med en hel del forsigtighed. Jeg kan dog sige, at Emmily ikke havde overlevet, hvis hun kun var blevet suget.
    Grunden til at det lige var hende vi beholdt, var jo også, at man jo aldrig kan være helt sikker på, at hvalpen er helt ok.


  • #40   30. jan 2022 13 dage gamle smiley Lillefisen tager stadig flot på og alle trives smiley

    profilbillede
  • #41   30. jan 2022 Dejlig opdatering smiley

  • #43   31. jan 2022 Isabelle: ja, det gør hun smiley smiley

  • #44   31. jan 2022 Uha, jeg kunne kramme dem døgnet rundt. smiley

  • #45   31. jan 2022 Jeg har godt nok også svært ved at holde snitterne fra dem, Anni smiley Glæder mig til de begynder at tumle omkring om en uges tid - SÅ bliver det sjovt smiley

  • #46   31. jan 2022 Fortsæt endelig med hvalpespam her inde, både på video og billeder. smiley

  • #47   7. feb 2022 3 uger i dag smiley De tager så flot på og er ved at være lidt sjove nu smiley

    profilbillede
  • #48   7. feb 2022 Så lækre smiley

  • #49   7. feb 2022 Hvor er de nuttede. smiley
    Jeg napper nr to for oven. smiley smiley smiley


  • #50   7. feb 2022 Hun er også hamrende sød, Anni smiley Var de ikke reserveret lææænge før de kom til verden, havde jeg beholdt dem alle smiley smiley

    Men hold nu op, jeg var på DBA for at snuse efter et par bekendtes annonce på deres Dogue de Bordeaux hvalpe (man er vel nysgerrig) og jeg er fuldstændig rystet over hvad folk kræver for hvalpe nu smiley Selv blandinger er jo oppe på 15.000 kr! smiley


  • #51   7. feb 2022 Ja det er uartigt!

  • #52   7. feb 2022 Helt vildt! smiley Jeg blev i helt dårligt humør af at se de forskellige annoncer smiley
    En blanding af Golden Retriver og puddel til 25.000 kr - der faldt jeg næsten af stolen!


  • #53   7. feb 2022 Det værste er jo at folk betaler prisen. Det er som om at en højere pris virker mere fornemt..

  • #54   7. feb 2022 Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves smiley


  • #55   21. feb 2022 Altså, de vokser som ukrudt de små smiley Allerede 5 uger smiley

    profilbillede
  • #56   21. feb 2022 en kurvfuld skønhed og charme ... sikkert ulve i fåreklæder

  • #58   21. feb 2022 Hanne: jeg lover dig for at de selv mener at de er rottweilere i forklædning smiley

  • #59   21. feb 2022 smiley smiley jeg napper den længst til højre, den ser mest fræk ud. smiley

  • #60   21. feb 2022 Anni: Fiona er også død fræk smiley Jeg selv går med et stille håb om at familien til den lille rød zobel dame hopper fra så hun må blive ved mig smiley Husbond mener dog at en 6. hund ville være skilsmisse grundlag smiley

  • #61   21. feb 2022 Fiona, et godt navn. smiley
    Hvordan er den lille rød zobel i forhold til standarden?


  • #62   21. feb 2022 Hun er lidt mindre end standard og hendes pels er ikke helt ligeså lang som hendes søskendes. Generelt virker hun til at være 5-6 dage bagud i sin udseendes mæssige udvikling i forhold til de andre 3. Til gengæld er hun dobbelt så fræk som de andre smiley

  • #63   21. feb 2022 He he, de der små er mange gange de frækkeste. smiley
    Hvis der skal avles så bør du jo beholde den der svarer bedst til standarden.

    Når nu manden ikke vil have flere hunde, så kunne du måske forære ham en hvalp.
    Alle tiders gave hvis han snart har fødselsdag eller bryllupsdag.
    Hvalpen kan også sættes i et stort påskeæg med en gul sløjfe om halsen smiley


  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 158
    #64   21. feb 2022 Synes nu de alle ser ret store ud, hvad er standard? smiley

  • #65   21. feb 2022 Jeg ville aldrig vælge hende som avlsmateriale, Anni smiley Hun har glat pels efter kuld-far og jeg selv kan bedst lide bølget pels i racen som de 3 andre har efter. Så det er 100% mit hjerte, der har svært ved at slippe hende. Hun blev jo så dehydreret de første døgn, og det var en ret hård kamp at få hende rettet op, så det er totalt emotionelt at hun er favoritten smiley

    Vores gamle hanhund er her desværre ikke uendeligt mange år endnu, og jeg har aftalt med husbond, at når tiden nærmer sig at vi skal sige farvel til ham, vil jeg gerne udvælge en rigtig fin pige hos en dygtig opdrætter smiley Og så forventer jeg bestemt at den vil komme med stor sløjfe smiley


  • #66   21. feb 2022 Marie: det er faktisk lidt svært med standard størrelse på racen. Deres normal voksenvægt svinger fra 4 og op til 8 kg smiley Vores hvalpe plejer at ligge omkring 5,5 til 6 kg. Men har oplevet en af vores tæve hvalpe (den største hvalp i kuldet da de flyttede til ny familie) endte med en voksenvægt på små 4 kg smiley
    Firkløver her ligger på knap 1300 gr - bortset fra lillefisen, som er knap 1100 gr nu smiley


  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 158
    #67   21. feb 2022 Det er da en rigtig fin størrelse smiley Synes de plejer at ramme de 1 kg ved 5-6 ugers alderen, en gang i mellem ved 4 uger, hvis der er et par klepperter i et kuld smiley

    Hvordan ser du forskel på glat/bølget? Jeg kan godt se pelsen er mere tætliggende ud på zobelpigen end de andre, men det synes jeg oftest har med pelsmængden at gøre, frem for alt mængden af underuld, men også kvaliteten af dækhårene. Jeg synes ørerne sladrer som det første på de mere silkeagtige pelse, men det er måske bare mig smiley

    Vedhæfter et billede af min yngste på næsten samme alder (knapt fem uger), der er bølgerne så småt ved at titte frem på de små ører på dem begge (det er hende der tester sit nye tandsæt i broren smiley )


    profilbillede
  • #68   22. feb 2022 Marie: moren plejer faktisk at føde nogle ordentlige klepperter smiley Oftest vejer hendes hvalpe mellem 200 og op til 257 gr ved fødslen smiley Men de to foregående kuld har hun fået med samme hanhund, denne gang havde vi udvalgt en anden hanhund smiley

    Flora (som rød zobel pigen hedder) har faktisk også bølger på ørerne, dog ikke så meget som de andre smiley Vores anden tæve er glat, så hendes hvalpe bliver ofte et mix af bølget eller glat. Og ved 5/6 ugers alderen synes jeg det er tydeligt på pelsen hvem der bliver glat eller bølget smiley Hvis jeg prøver at tage et billede af en af de 3 andre oppefra, er deres ryg allerede fyldt med bølger, mens Flora er helt glat smiley


  • #69   22. feb 2022 Og hvor er hun fin smiley Har hun beholdt sine fine farver, eller har de ændret sig?

  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 158
    #70   22. feb 2022 Åh Flora, sikke et skønt et navn smiley Ja, så kommer der nok ikke så mange på hende.

    Sikke nogle basser smiley Så kan jeg godt se at de nuværende er startet noget mindre ud end de ældre halvsøskende smiley Men de 5,5-6 kg de plejer at lande på er en rigtig fin størrelse. Selvom standard ikke indeholder vægt, er der alt for mange der bliver for tunge (og lange), i forhold til højden.

    Aqua har nærmest beholdt sin farve, jeg ved ikke om man kan se på billedet at hun er havannabrun, men det røde skær er blevet meget kraftigere, samtidig med at pelsen stadig er meget mørk smiley


  • #71   22. feb 2022 Gud, det kan jeg da godt se, når jeg zoomer ind på dine billeder af hende smiley Ved første øjekast troede jeg hun var sort, men man kan godt se det rødlige skær, når man går tættere på. Hun er SÅ smuk smiley

    Ja, det er nogle giga basser Frida laver smiley Og det er ikke engang fordi de er få hvalpe i hendes kuld. Dette er mindste kuld, idet 2 hvalpe ikke overlevede. Ellers har hun de andre 2 gange fået 7 ad gangen. Kun en enkelt var under 200 gr i vægt, mens alle søskende vejede mellem 219 og 257 gr smiley


  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 158
    #72   22. feb 2022 Imponerende at hun kan lave så høj fødselsvægt i så store kuld smiley Min ældste er ud af en tævelinje der oftest laver 7-10, men der ligger vægten som regel på 115-165 g, kun en af hendes mormors har sneget sig op over de 200 g og han holder stadig opdrætterens "fødselsvægtrekord" nu cirka 10 år efter smiley

  • #73   22. feb 2022 Under hendes første fødsel fik hun dystoksi ved første hvalp og dyrlægen gav oxytocin. 5 min efter fødte hun en hanhvalp, og dyrlægen hoppede helt bagud og udbrød: “den er jo helt labrador-størrelse” smiley Han vejede 257 gr smiley
    I næste kuld var første også en hanhvalp, og han vejede 267 gr smiley
    Og denne gang var Flora første hvalp og vejede 162 gr smiley

    Det er vanvittigt at hun kan lave dem så store, men så snart de begynder på fast føde, aftager deres kæmpe vækst smiley



  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 158
    #74   22. feb 2022 Det er virkelig vildt med den vægt, og flot at hun har kunnet føde dem selv, for med den rigtig fine voksenvægt på 5,5-6 kg du skrev de plejer at lande på, så lyder hun til at være en tæve i en rigtig god mellemstørrelse, og jeg synes i forvejen det er lidt vildt at der er plads til så store, fine kuld i så små hunde smiley

  • #75   22. feb 2022 Ja, hun har godt nok også imponeret mig med det smiley Men hendes mave ser også fuldstændig vanvittig ud, når hun har været drægtig med 7 hvalpe i den størrelse smiley

Kommentér på:
Fødsel dag 55 - spørgsmål om hvalp

Annonce